Ayrton Senna Memorial

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
bigbear sanoi:
Incar kuvista+telemetriasta näkee ,että auton perä lähti ensiksi hiukan irti jolloin Senna teki korjausliikkeen ,jonka jälkeen auto meni suoraan ulos radalta.. Toki saattaahan se olla ,että niissä äkillisissä liikkeissä ohjaus vioittui :(
Tämä alkaa olla aika kulunut aihe. Kyllä muistelin itse, että kuljettajan ajovirheen mahdollisuus on ollut jo 1994 lähtien. Vastausta tuskin saadaan koskaan.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Ilmari sanoi:
Totta kai ja Kimistä olisi pitänyt myös jos Kimi olisi tuolloin ajanut :D
Ehheheh, tämä nyt kuitenkin perustuu siihen, mitä Häkkinen sanoi tuohon aikaan. Imolan kisan jälkeenkin Häkkinen sanoi, että onneksi he olivat hyvissä väleissä onnettomuuden jälkeen ja kehui myös sitä miten avuliaasti Senna oli Häkkistä opastanut auton säätämisessä ym kaudella '93. Tai sitten Senna peitti vihansa niin hyvin Häkkistä kohtaan, ettei tämä sitä huomannut.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Pete sanoi:
Ehheheh, tämä nyt kuitenkin perustuu siihen, mitä Häkkinen sanoi tuohon aikaan. Imolan kisan jälkeenkin Häkkinen sanoi, että onneksi he olivat hyvissä väleissä onnettomuuden jälkeen ja kehui myös sitä miten avuliaasti Senna oli Häkkistä opastanut auton säätämisessä ym kaudella '93. Tai sitten Senna peitti vihansa niin hyvin Häkkistä kohtaan, ettei tämä sitä huomannut.
Niin, minua nyt lähinnä huvitti se että tuossa kommenttisi kohteena olevassa postauksessa mainittiin aika monen kuljettajan nimet. Sinulla oli motiivi tarttua jostain syystä vain tähän yhteen ja jättää varsinainen asiakokonaisuus vähän unholaan.

No se on inhimillistä :thumbup:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Palataksemme aiheeseen eli Ayrton Sennnan muistelemiseen totean, että Senna on yksi kaikkien aikojen suurimmista kilpa-ajajista. Mikään pyhimys mies ei todellakaan ollut. Hän on yksi häikäilemättömin kuljettaja, jota F1 on koskaan nähnyt. Senna ajoi vain ja ainoastaan voitosta. Ratojen ulkopuolella Senna teki myös paljon hyvää. Perusti muistaakseni Brasilian köyhille lapsille oman rahaston.

Mutta en kuitenkaan täysin yhdy ettelbruckin näkemyksiin.
:) Itselleni kaikkien aikojen ykkönen tulee aina olemaan Häkä.
:thumbup:
 

eduardo

Well-known member
Liittynyt
29.1.2000
Viestit
255
Sijainti
La Habana, Cuba
FO110K sanoi:
kyllä se mekaaninen vika oli, siitä Sennan incar kamerasta näkee kuinka auto yhtäkkiä alkaa meneen suoraan ja Sennan pää retkahtaa vasemmalle, ihan kuin yrittäisi väkisin kääntää autoa mutkan suuntaan....
Ei. Tämän toikin ekassa linkissä (jonka liitän tähän perään) Damon kertoo mielestäni varsin pätevästi ja monelta kantilta taustoittaen kuinka onnettomuuden kulku hänen mielestään meni. Olen erittäin taipuvainen uskomaan Damonin kertomusta.

Muuten, täytyy samalla sanoa, että Damonillla on myös munaa kertoessaan että kyseessä oli ajovirhe. Olen varma, että Damonia vastaan tulee tietyiltä tahoilta (Brasilia ja Italia tulevat ekana mieleen) ankaraakin kritiikkiä, mitä en oikein voi käsittää, sillä näiden kriitikkojen vasta-argumentti - Senna ei tee virheitä - on varsin naiivi. Damonin näkemys on puolestaan varsin hyvin perusteltu ja looginen.

Seuraavasta olen boldannut sen kriittisen kohdan jossa Senna menetti autonsa hallinnan.

'When they bring out the red flags you tend to fear the worst . . . now we knew things were bad'

THE San Marino Grand Prix started as normal and was immediately brought under the control of the new Alfa safety car, because yet another drama had exploded behind us. J. J. Lehto’s car had stalled and been hit by Pedro Lamy’s Lotus. Wheels and carbon-fibre shards were all over the place.
We backed off and settled in to five laps of dawdling behind the safety car while marshals cleared the track, the engines overheated and the tyres cooled down. With hindsight, the race should have been stopped, but what would have been the point of having a safety car then? The reasoning was that it was as unsafe to go through the risk of another standing start and there is some logic in that.



However, with the broken bits of car all over the track (which we had no option but to run through) there was an added danger from punctures. This was by far the greatest risk to the drivers on such a fast track. Nevertheless, I do not believe that Ayrton had a tyre failure. The TV cameras would have easily recorded this. Remember Nigel Mansell, Adelaide, 1986? Five laps we completed over the debris of the start-line shunt before the safety car pulled in and we were on our way again. Even by normal standards, this had already been a dramatic and stressful meeting, but race drivers have the ability to cut themselves off completely from whatever they are going through or have been through.

They simply would not be thinking of anything else but driving flat-out and staying in control at the start of this, or any other race. That having been said, Ayrton knew he had to start winning again. He had even more inner reasons for pushing himself to the very edge of his being as a racing driver. He was, in my mind, committed to the idea of overcoming all that had gone before: that is to say, everything in his life and everything in this awful grand p rix.

For him, winning was the only panacea, as it always had been. If he won today, he would overcome himself, his fears, his frailty. He would be Ayrton Senna once more.

The concentration level at the start of a race is probably at its peak, but so is the adrenalin. When you see a car, your team-mate’s car, charging across the grass kicking up dust and turf, you have time for few thoughts that we would recognise as “considered”. You tend to think one word only . . . beginning with f. Then you inject a quick simple prayer for him, like “I hope he’s all right”, before trying not to get too indecently excited about having moved up a place. That’s about it.

But when they bring out the red flags, you tend to fear the worst. We saw the red flags and backed off. No safety car this time. Now we knew things were bad. Again! What could possibly have happened now? In the weeks to come, I would be able to see exactly what had happened in those critical split-seconds for Senna.

There were two bumps on the apex of Tamburello corner. If you go straight over them, you travel a slightly shorter distance, but the car touches the ground. I found I could go in the middle of the track, costing a few feet, but avoid them. On cold tyres and heavy fuel, I had made sure I did just that. On the in-car footage from Michael Schumacher’s car, it is possible clearly to see Ayrton’s car slide twice over both these bumps, which he made no attempt to avoid. On the second one, the car recovers grip suddenly as he has corrective lock on the wheel. You can see this from his onboard camera by the appearance and disappearance of a yellow button on the steering wheel indicating that it is being turned. You can also perceive the yaw on the car by watching the tree line.

This confirms that the car is responding to his inputs. However, the corrective lock causes the car to “slap” back violently as the aerodynamics recover the grip lost through grounding out, so much so in fact, that Ayrton’s head is catapulted almost out of the car. In my opinion, this is when Ayrton lost control.


At 200mph, he was unable to recover the right trajectory to make the corner. He hit the brakes hard, but nothing would stop a car at that speed before leaving the track. He was killed by a stray piece of suspension striking his head, which could kill at 20mph if it hit you at the right angle.

The cars were kept in a parc ferme, just before the pits. All the drivers climbed out of their cars and were trying to find out what was happening. Nobody knew. Some pit groupie-type had made her way on to the track (God knows how) and was frantically asking any driver she could find about Ayrton. I went into a shell, trying to keep concentration, but observing the confusion with a gut-burning sense of dread rising as every minute passed. If Ayrton was all right, they would clear the track in ten minutes and the show would, literally, be on the road again. But time ticked by and there was much running around and uncertainty. Not good.

By the time they had arranged us on the grid for the “new race”, it was pretty clear that there was serious concern for Ayrton. Anne Bradshaw, the stalwart Williams PR who had handled every crisis previously generated by the team (and there had been many), gave me the straight answer. He was “serious” with a look in the eye that said “about as serious as it gets”. So now I knew, but I prayed for him, that he would live. I had no idea that there was not really any hope of that.

We all kept our superb professionalism on the grid where we were held for the re-restart. I don’t think anyone knew the truth then. I did not know he was dead. I knew he was “serious”, but in Formula One euphemisms that meant they did not want to distract me by telling me the truth, which I suspected. Behind the scenes, all hell was going on. Engineers were frantically trying to get data. Organisers were racking their brains to work out if the race had to be stopped for good. Doctors were trying to keep Ayrton technically alive for as long as necessary to prevent the police from closing down the track.

Georgie, my wife, was terrified but together, keeping a watching brief over my engineers, watching their expressions for any betrayal of doubt or fear, and finding plenty.

In the shameful race, I drove for all I was worth, for the team, for Ayrton, but really they should have pulled my car. Patrick Head, the technical director, admitted as much three weeks later. There was not really a plan for this kind of thing, and everyone was stunned. The last person to die in Formula One was Elio de Angelis eight years previously, and that was in testing.

I saw Frank Williams before leaving the track; he confirmed that Ayrton was, after all, dead. I drove with Georgie to the airport. I will never forget the room where the Williams team were sheltering. Not a man spoke. No one could speak. I wanted to say something to lift their spirits. I said I trusted them with my life and they must not take anything on themselves.

It was all too much to take in, but at last the weekend from hell was over. Formula One would never be the same again. For many, our entire lives would be changed too. The Indian god, Shiva, the destroyer, was much in evidence at Imola, but the corollary of his destruction is that life changes, evolves and so prevails. For me, this meant a new path was opened up, one I curiously found myself pursuing with the same spirit of devotion that seemed to possess Ayrton.

© Damon Hill 2004.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
eduardo sanoi:
Seuraavasta olen boldannut sen kriittisen kohdan jossa Senna menetti autonsa hallinnan.
Se, mitä Damon juuri tuossa kohdassa sanoo, on kaikista vahvin todiste sille, että onnettomuus oli kenties ajovirhe. Kuitenkin epäilen sitä, sillä Sennan auto jatkoi menoaan kyllä suoraan eteenpäin ja luulisi, että se olisi ehtinyt kääntymään tai lähtemään luisuun ennen suistumista radalta.

Ja olen samaa mieltä siitä, että Hillillä tosiaan on munaa väittäessään avoimesti onnettomuuden olevan ajovirhe. Kaveri saa varmasti perustella näkemyksiään vielä monesti mutta hänellä on kuitenkin hyviä argumentteja. Mahtaakohan Damon päästä todistamaan ihan oikeuteen asti näkemyksiään jos jutun käsittelyä vielä jatketaan (vai jatketaanko edes)?
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Harrison sanoi:
Tämä alkaa olla aika kulunut aihe. Kyllä muistelin itse, että kuljettajan ajovirheen mahdollisuus on ollut jo 1994 lähtien. Vastausta tuskin saadaan koskaan.
JOS ohjaus olisi toiminut niin miksi sivuttaiskiihtyvyys on 0 eli auto menee TÄYSIN suoraan . Luulisi Ayrtonin edes hiukan ohjanneen autoa kurvin suuntaisesti... Hidastuvuutta oli kuitenkin yli 2g eli jarrut olivat ainakin voimakkaasti käytössä.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Se että auto lähti luisuun ei välttämättä ole ajovirhe. Tuskin monikaan kuski nosti kesken tuon kaarteen ensimmäisten kierrosten aikana.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Tässäpä vielä yksi linkki Sennasta.
http://www.f1-forum.fi/uutiset/?n=2004-4/5235

Melkoista kerrontaa Mr Bobakilta. Tuli "melkein" kyyneleet silmiin.

Ripustuksen osa lävistää Sennan kallon. Miljoonat ihmiset näkevät hänen makaavan liikkumatta autossaan. BBC-kanava tekee ainoan oikean ratkaisun ja alkaa näyttää jotain muuta, Suomen MTV3 taas ei. Kommentaattori Keke Rosberg lähtee ovet paukkuen studiosta.
Tätä jälkimmäistä en muista tapahtuneen.

Toisaalta en ihmettele, olihan se tilanteen töllääminen painostavaa ja jotenkin sitä odotti tuosta tilanteesta ns. hyviä uutisia. Kukaanhan ei tuossa tilanteessa tajunut mitä tarkalleen ottaen oli tapahtunut. Toki mitä kauemmin tuossa kului aikaa - lekurit Sennan ympärillä tiiviisti - olisi jo pitänyt arvata, että "show" oli ohi....:(
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
FO110K sanoi:
kyllä se mekaaninen vika oli, siitä Sennan incar kamerasta näkee kuinka auto yhtäkkiä alkaa meneen suoraan ja Sennan pää retkahtaa vasemmalle, ihan kuin yrittäisi väkisin kääntää autoa mutkan suuntaan....
No Hill ainakin tyrmäsi jutussaan ohjaustangon katkeamisen vedoten että autossa oli tehostin eli tankoon ei kummia voimia kohdistu. Telemetrian mukaan tehostin toimi törmäykseen asti.

Mitä tulee tuohon perän irtoamiseen ja "yhtäkkiseen suoraan menemiseen" niin ohjausliikkeellä korjataan luiston suuntaan ja epäonnistuessaan auto ampuu suoraan. Jos menetät sivuttaispidon olet vaarassa menettää pidon kokonaan ja kun se tapahtuu... Tuollaisessa paikassa korjaaminen tukee Hillin kuvausta Ayrtonin luonteesta.

Kartingissa olen sen verran oppinut, että aina pitää ajaa olosuhteiden mukaan ei niinkuin optimi olisi. Joka kisassa on lämppärillä pyörähtäjiä selityksenä kylmät renkaat... Hill väisti töyssyt Senna ei. Siinä mielessä Senna ajoi kuin amatööri, mutta takana hiillosti Nälkäinen Schumacher, alkukausi oli mennyt poskelleen, ratzenbergerin kuolema, Barichellon loukkaantuminen, näytön paikka uudessa tallissa pisti miehen tekemään kaikkensa voittaakseen. Surullisin seurauksin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
kyllä se noin tapahtui, maikkari näytti sitkeästi kuvaa pelastustoimista ja vain Kyllönen oli äänessä...
Jälkeenpäin Matti on kertonut että Keke oli voimakkain käsimerkein viittilöinyt kopissa että lähetys pitää katkaista ja kun niin ei oltu tehty, niin oli suutuspäissään mennyt ulosrauhoittumaan ja palannut myöhemmin koppiin rauhoituttuaan...
(Kyllönen totesi näin tapahtuneesta F1-Racingin haastattelussa joskus vuonna -99)

Edit: se on totta että Senna teki ajovirheen, oli kuulemma jo harkoissa neuvonut Hilliä välttämään noilla kohdilla olevaa monttua, mutta kuitenkin itse sitten ajanut sen yli...
Itse olen sitä mieltä että osa jousitusta olisi hajonnut tuossa pompun yli mentäessä (kenties rengaspaineet SC:n takana laskenut ja auto lyönyt kovaa maahan) ja jo tuolla kohdin tullu tuo isku kypärään...
Sennan pää eräällä tavalla "retkahtaa" vasemmalle ja jää siihen kuin lepäämään samalla hetkellä kun auto alkaa menemään eteenpäin kohti muuria, sitten melkein samantien incar kuva katoaa...

Hill varmaankin on eräs niistä jotka osaa parhaiten sanoa / miettiä mitä tapahtui, mutta itse en jaksa uskoa siihen että Senna ei olisi eden yrittänyt kääntää autoa ennen muuriin menoa jos kerran ohajus oli kunnossa (edes rattia ei yritä kääntää ennen videon katkeamista)...
Toisaalta, ei yrittänyt Michaelkaan -99 Silverstonessa, joten vaikee sanoa...

Edellä mainittu ajatus siis vain on oma näkemykseni, saattaa olla Damon hyvinkin oikeassa, kuka tietää...
 
Viimeksi muokattu:

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
10 vuotta sitten tuli tippa linssiin ja nytkin tekee todella kipeää.. Faija sanoi mulle 1988 että tuosta kaverista tulee maailmanmestari ellei se tapata itseään.. Katsoimme silloin Monacon kisaa ja nähtiin kun Senna ajoi ennen tunnelia radalta ulos.. Eroa toiseen oli kertynyt jotain 30sek ja Ron Dennis oli pyytänyt Sennaa ottamaan hiukan rauhallisemmin.. Silloin keskittyminen herpaantui Sennalta ja kolarin jälkeen kaveri oli kadoksissa pari päivää.. Tais olla niin että meni hotellille miettimään mikä meni pieleen..
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
bigbear sanoi:
JOS ohjaus olisi toiminut niin miksi sivuttaiskiihtyvyys on 0 eli auto menee TÄYSIN suoraan . Luulisi Ayrtonin edes hiukan ohjanneen autoa kurvin suuntaisesti... Hidastuvuutta oli kuitenkin yli 2g eli jarrut olivat ainakin voimakkaasti käytössä.
Ei Ei Ei! Luiston suuntaan korjataan, jos haluaa saada auton haltuun. Epäonnistuminen korjauksessa tolla vauhdilla on juuri niin karmea kuin nähtiin. Auto ja mikä tahansa liikkuva kappale pyrkii menemään suoraan, ainut joka estää sitä menemästä suoraan on renkaat. Kun pito katoaa renkaista, ei se palaa hevillä ja auto jatkaa matkaansa suoraan. Tämä on kaikille rata-autoilun taitajille tai fysiikan lait osavalle selvää kuin bläkki. Lue edellinen viestini.
 
Viimeksi muokattu:

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Finn75 sanoi:
Ei Ei Ei! Luistonsuuntaan jos haluaa saada auton haltuun. Epäonnistuminen korjauksessa tolla vauhdilla on juuri niin karmea kuin nähtiin. Tämä on kaikille rataautoilun taitajille selvää kuin bläkki. Lue edellinen viestini.
Kysynkin vaan että miksi Senna ei ohjannut autoa lainkaan kun se oli menossa tangentin suuntaisesti seinää päin? Aikaa tuossa oli ihan tarpeeksi ,mutta sivuttaiskiihtyvyys anturi näyttää tasan nolla gee. Eli antoiko Ayrton auton mennä tahallaan suoraan?
Pitoa renkaissa kuitenkin oli yli 2 geen jarrutukseen ,mutta ei edes 0.1 geen kääntöön.... Hämärää
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
bigbear sanoi:
Kysynkin vaan että miksi Senna ei ohjannut autoa lainkaan kun se oli menossa tangentin suuntaisesti seinää päin? Aikaa tuossa oli ihan tarpeeksi ,mutta sivuttaiskiihtyvyys anturi näyttää tasan nolla gee. Eli antoiko Ayrton auton mennä tahallaan suoraan?
Pitoa renkaissa kuitenkin oli yli 2 geen jarrutukseen ,mutta ei edes 0.1 geen kääntöön.... Hämärää
Tämä itseänikin ihmetyttää, Sennan pää retkahtaa sivulle ja jää "elottomaksi" heti kun auto lähtee menemään kohti seinää, samaten mies jarruttaa kuitenkin todella voimakkaasti joka taas osoittaa renkaissa olevan edes jonkin verran pitoa...
Luulen että kypärään on iskenyt tuolla kohtaa jo, ja Senna tekee ns paniikkijarrutuksen (kuulemma telemetriasta näkyy että Senna jarruttaa täysillä jo tuolla kohtaa)

Edit: ja Sennahan ei korjaa ohjauksella mitään tuossa, auto vain alkaa menemään suoraan ja mitään korjausta ei edes yritetä tehdä
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Ajovirhe kuulostaa sikäli hassulta, että voiko sitä edes tuossa mutkassa tehdä muuten kuin tahalteen? Eikös se olllut sellanen kaasupohjassa rattia suht' vähän vasemmalle mutka? Miten siinä teet tollasen virheen. Se että perä lähtee tossa mutkassa alta johtuu todennäköisesti jostain muusta kuin kuljettajan mokasta (esim. pomppu tolla kertaa vaan jotenkin sattu keventämään perää vähän), ethän voinut mennä mutkaan liian kovaa kun siihen kerran mennään kaasu pohjassa?? Myöskään sitä, että korjaa sitä lyhyttä luisua, joka sitten heti loppuukin ja auto menee korjausliikkeen takia seinään, en kutsuisi ainakaan ajovirheeksi. Vaikkapa jälkeenpäin voikin todeta, että ei ois pitäny korjata. No joo, pelkkää pekulointia, emmä tosta oikeasti mitään tiedä.

Williamssin kaikki (ei-vääristetty) telemetria julkisuuteen, vai onko se?
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
bigbear sanoi:
Kysynkin vaan että miksi Senna ei ohjannut autoa lainkaan kun se oli menossa tangentin suuntaisesti seinää päin? Aikaa tuossa oli ihan tarpeeksi ,mutta sivuttaiskiihtyvyys anturi näyttää tasan nolla gee. Eli antoiko Ayrton auton mennä tahallaan suoraan?
Pitoa renkaissa kuitenkin oli yli 2 geen jarrutukseen ,mutta ei edes 0.1 geen kääntöön.... Hämärää
Kaikki tapahtui 1-1.5:ssä sekunnissa ja ihmisen reaktioaika on samainen. Reaktioaikaa ei voi harjoittaa. Pitää muistaa että kyseessä on kohta joka ajetaan hana pohjassa. Mielestäni Senna ehti tehdä käsittämättömän paljon asioita. Tärkein asia on kuitenkin se, että ratin kääntely tuossa tilanteessa on turhaa. Renkaat suorassa (tangenttia kohti eli luiston suuntaan), että kaikki pito mitä on saatavissa saadaan jarrutukseen. Ja se oli aivan oikea ammattimiehen ratkaisu.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Oliko muuten eturenkaat lukossa (missä video, ku en mitään muista)? Silloinhan peli ei käänny yhtään. Entäs sairaskohtaus juuri mutkassa, jalka painuu jarrulle mutta ratti ei käänny?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ei ole renkaat lukossa.
itselläni on video jossa näkyy samalla ruudulla telemetriatiedot (huonosti) normi tv-kuva, Sennan incar kuva ja Schumin incar kuva... on ollut jo jonkun aikaa mulla koneella joten enmuista mistä sen imutin....
Kokeilkaa hakukoneita, tied. nimi on "Sennas_Crash.mpeg"
 
Ylös