Finn75 sanoi:
Kaikki tapahtui 1-1.5:ssä sekunnissa ja ihmisen reaktioaika on samainen. Reaktioaikaa ei voi harjoittaa. Pitää muistaa että kyseessä on kohta joka ajetaan hana pohjassa. Mielestäni Senna ehti tehdä käsittämättömän paljon asioita. Tärkein asia on kuitenkin se, että ratin kääntely tuossa tilanteessa on turhaa. Renkaat suorassa (tangenttia kohti eli luiston suuntaan), että kaikki pito mitä on saatavissa saadaan jarrutukseen. Ja se oli aivan oikea ammattimiehen ratkaisu.
Jos toi reaktioaika olis noin paljon tossa kisa ajossa, niin kukaan ei kerkeisi koskaan tekemään yhtään korjausliikettä noissa nopeuksissa, joissa kaverit tuolla ajelee. Korjausliikkeet on kuskeilla törkeen nopeita. Kelaa jotain 200+km/h mutkaa, jos perä lähtee alta ja korjaus tulee sekunnin myöhässä. Auto kerkee matkustamaan jotain 56m ennen kuin ratti vasta alkaa kääntymään. Se autokouluissa opetettu 1s+ reaktioaika pitää paikkansa tietyllä tavalla. Lisäksi henkilöautoissa tuohon aikaan lasketaan se, että ensin nostat kaasun ylös, sitten siirrät jalan jarrulle, sitten painat jarrua esim. 5cm, ja sitten paine 'hiljalleen' jarruletkuissa kasvaa, ja sitten renkaat alkavat hidastamaan... Vasta kun tietty hidastuvuus (aika pieni) on saavutettu, on tuo autokoulureaktioaika ohi. Henkilöautot ovat paljon hitaampia 'reagoimaan' kun formulat (joustoa, klappia, piirien hitautta,...).
Reaktioaikaakin voi harjoitella, sitähän noi vormulakuskitkin kuntotesteissäkin tekee. Hermoratojen nopeutta ei varmaankaan pysty parantamaan, mutta lihasten nopeutta ja käskyn lähetys aikaa tiedon saamisesta pystyy parantamaan.
Ja miten selität, että jos kaveri ei kerkeä reagoimaan kääntämään rattia, niin silti kerkee reagoimaan painamaan jarrua, vaikka jalkaan menevät hermoradat ovat pidemmät kuin käteen menevät. Auton 'reaktioajasta' en oikein tiedä, mutta veikkaisin, että formula reagoi nopeammin kääntöön kuin jarrutukseen.