Ayrton Senna Memorial

Siankarlo

Well-known member
Liittynyt
10.3.2002
Viestit
314
Sijainti
Finland
FO110K sanoi:
Tämä itseänikin ihmetyttää, Sennan pää retkahtaa sivulle ja jää "elottomaksi" heti kun auto lähtee menemään kohti seinää, samaten mies jarruttaa kuitenkin todella voimakkaasti joka taas osoittaa renkaissa olevan edes jonkin verran pitoa...
Luulen että kypärään on iskenyt tuolla kohtaa jo, ja Senna tekee ns paniikkijarrutuksen (kuulemma telemetriasta näkyy että Senna jarruttaa täysillä jo tuolla kohtaa)

Edit: ja Sennahan ei korjaa ohjauksella mitään tuossa, auto vain alkaa menemään suoraan ja mitään korjausta ei edes yritetä tehdä
Juuri näin.Kyllä Senna oli jo vainaa siinä vaiheessa kun alkoi mennä seinää päin.Pää jotenkin retkahtaa ja sen jälkeen menee suoraa.Joko osa on lävistänyt kypärän aiemmin tai Sennalle tulee joku sairas kohtaus.Ihmettelen suuresti ettei tuota asiaa ole tutkittu sen tarkemmin(vai onko?).
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Siankarlo sanoi:
Juuri näin.Kyllä Senna oli jo vainaa siinä vaiheessa kun alkoi mennä seinää päin.Pää jotenkin retkahtaa ja sen jälkeen menee suoraa.Joko osa on lävistänyt kypärän aiemmin tai Sennalle tulee joku sairas kohtaus.Ihmettelen suuresti ettei tuota asiaa ole tutkittu sen tarkemmin(vai onko?).
Sen verran kuulemma on tutkittu että tuolla kohdalla Senna kuitenkin painaa jarrua jo täysillä ja vaihtaa vaihteita alaspäin (refleksi?)
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
bigbear sanoi:
Kysynkin vaan että miksi Senna ei ohjannut autoa lainkaan kun se oli menossa tangentin suuntaisesti seinää päin? Aikaa tuossa oli ihan tarpeeksi ,mutta sivuttaiskiihtyvyys anturi näyttää tasan nolla gee. Eli antoiko Ayrton auton mennä tahallaan suoraan?
Pitoa renkaissa kuitenkin oli yli 2 geen jarrutukseen ,mutta ei edes 0.1 geen kääntöön.... Hämärää
En ymmärrä fysiikasta kovinkaan paljoa. Jos kuitenkin F1:n hallinta menetetään tuollaisessa nopeudessa, lienee herttaisen yhdentekevää mihin suuntaan eturenkaat, tai vaikka vielä takarenkaatkin osoittavat. Auto jatkaa niin sanotusti tangentin suuntaan. Jarrutuksesta voisin todeta että olen joskus kuullut että pelkkä kaasun nostaminen F1 autossa aiheuttaa yhtä suuren hidastuvuuden kuin täysjarrutus normaaliautossa.....
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
no periaatteessa kun renkaat ei ole lukossa (ainakaan ei näy savua), kyseessä on slicksit ja kuitenkin pitoa rataan löytyy (telemetria todistaa että jarrutus tehosi) niin kyllä silloin renkaiden kääntämisen pitäisi auttaa autoa reagoimaan edes jotenkin...
onkin sit toinen juttu et halusko Senna auton menevän suoraan, vai oliko ohjausakseli tuossa kohtaa jo poikki...
toinen vaihtoehto olis että on tullut jo isku päähän ja jarrutus on vain refleksi...
Kyllä noissakin nopeuksissa autojen luistoja korjataan, eli eise pito kokonaan pitäis kadota, varsinkaan ohjattavuuden...
Tuohon sitten liittyykin teoria että kokonaan on hävinnyt downforce joka aiheuttaisi ohjattavuuden menetyksen...
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Finn75 sanoi:
Kaikki tapahtui 1-1.5:ssä sekunnissa ja ihmisen reaktioaika on samainen. Reaktioaikaa ei voi harjoittaa. Pitää muistaa että kyseessä on kohta joka ajetaan hana pohjassa. Mielestäni Senna ehti tehdä käsittämättömän paljon asioita. Tärkein asia on kuitenkin se, että ratin kääntely tuossa tilanteessa on turhaa. Renkaat suorassa (tangenttia kohti eli luiston suuntaan), että kaikki pito mitä on saatavissa saadaan jarrutukseen. Ja se oli aivan oikea ammattimiehen ratkaisu.
Jos toi reaktioaika olis noin paljon tossa kisa ajossa, niin kukaan ei kerkeisi koskaan tekemään yhtään korjausliikettä noissa nopeuksissa, joissa kaverit tuolla ajelee. Korjausliikkeet on kuskeilla törkeen nopeita. Kelaa jotain 200+km/h mutkaa, jos perä lähtee alta ja korjaus tulee sekunnin myöhässä. Auto kerkee matkustamaan jotain 56m ennen kuin ratti vasta alkaa kääntymään. Se autokouluissa opetettu 1s+ reaktioaika pitää paikkansa tietyllä tavalla. Lisäksi henkilöautoissa tuohon aikaan lasketaan se, että ensin nostat kaasun ylös, sitten siirrät jalan jarrulle, sitten painat jarrua esim. 5cm, ja sitten paine 'hiljalleen' jarruletkuissa kasvaa, ja sitten renkaat alkavat hidastamaan... Vasta kun tietty hidastuvuus (aika pieni) on saavutettu, on tuo autokoulureaktioaika ohi. Henkilöautot ovat paljon hitaampia 'reagoimaan' kun formulat (joustoa, klappia, piirien hitautta,...).

Reaktioaikaakin voi harjoitella, sitähän noi vormulakuskitkin kuntotesteissäkin tekee. Hermoratojen nopeutta ei varmaankaan pysty parantamaan, mutta lihasten nopeutta ja käskyn lähetys aikaa tiedon saamisesta pystyy parantamaan.

Ja miten selität, että jos kaveri ei kerkeä reagoimaan kääntämään rattia, niin silti kerkee reagoimaan painamaan jarrua, vaikka jalkaan menevät hermoradat ovat pidemmät kuin käteen menevät. Auton 'reaktioajasta' en oikein tiedä, mutta veikkaisin, että formula reagoi nopeammin kääntöön kuin jarrutukseen.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Spamilta hyvää tekstiä, ja siihen vielä lisätäkseni seuraavaa....
normaali autossa liki ainoa reaktio äkilliseen tilanteeseen on kääntää rattia todella paljon tai hypätä kokonaan jarrulle... tämä aikaa viekin...
F1 autoa kuitenkin hallitaan aika paljon pelkällä kaasulla, niinkuin sanottu niin pelkästään kaasun nosto täydestä vauhdista vastaa lukkojarrutusta katuautolla...
myöskin ohjaus on nopeampi F1 autossa, ei tarvitse kiertää ruotelia 90 astetta ennen kuin tapahtuu pieni liike...
eli näin ollen myös reaktioajat ovat pienempiä F1 puolella kun ei tarvitse auton luistoon vaikuttaa kuin pienellä kaasun nostolla tai pienellä korjausliikkeellä (tuttua mm. kartingista)
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
FO110K sanoi:
Edit: ja Sennahan ei korjaa ohjauksella mitään tuossa, auto vain alkaa menemään suoraan ja mitään korjausta ei edes yritetä tehdä
Hill:
On the second one, the car recovers grip suddenly as he has corrective lock on the wheel. You can see this from his onboard camera by the appearance and disappearance of a yellow button on the steering wheel indicating that it is being turned. You can also perceive the yaw on the car by watching the tree line.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
tuosta wanhasta 1 sekunnin reaktiosta vielä lisää. Meillä oli autokoulussa 11 vuotta sitten laite joka ampuu väripatruunan maahan kun joku laukaisee sen ,välittömästi äänen kuultuaan piti painaa jarrua jolloin heiluri heilahti eteepäin ja laukaisi toisen panoksen ja kun ajetaan vaikka 60km/h niin voidaan näiden kahden pisteen välimatkoista laskea reaaktioaika. Itse väittelin opettajien kanssa ettei reaktio aika ole mitään sekuntia.. he eivät uskoneet että pystyn parempaan tulokseen niin suoritin testin alle 0,2 sekunnin.. Pidin vasenta jalkaa jarrupolkimella ja välittömästi kun kuulin äänen reagoin ainoastaan pohjelihaksella ja siihen ei keneltäkään kulu sekuntia... Kuskeilla on myös jalka jatkuvasti "jarrulla"

Miksi Senna kallistaa päätään jos ei aio kääntää rattia ?????
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Ilmari sanoi:
Hill:
On the second one, the car recovers grip suddenly as he has corrective lock on the wheel. You can see this from his onboard camera by the appearance and disappearance of a yellow button on the steering wheel indicating that it is being turned. You can also perceive the yaw on the car by watching the tree line.
Te puhutte eri asiasta... Senna ei siis korjaa autoa kun se on jo lähtenyt poistumaan radalta..
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Niin, mikähän mahtaa olla sitten reaktioaika jos ei keskitytä reagoimaa jokaiseen asiaan salamannopeasti. Tuo sekunti tarkoittaa sitä, että ajelet rauhassa jossain maantiellä taikka jonossa. Et odota mitään erikoista vaan kuuntelet Britney Spearssia mankasta. Siinä on reaktioajaksi laskettu 1sec-1.5sec.

On ihan eri asia reagoida johonki jos tietää , että jotain joka tiedetään. vrt. "paina hiiren nappia kun valo syttyy". Taikka odotat 10sec sisällä ääntä johon sinun pitää reagoida.

F1-huippukuljettajat on siitä hyviä, että heillä on hyvät refleksit ja he keskittyvät kisaan ja tiehen 100%. Pystyvätkö hekin siihen jokaisessa kisassa, jokaisessa tilanteessa.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Off-topic
Jos reaktioaika liikenteessä on 1-1.5s niin pliis, laita vaikka SMS missä liikut, niin tiedän pysyä poissa. Kyllä autoillessakin pitää keskittyä siihen ajamiseen...

Muutenkin 1s reaktioaika on s**tanan hidas....
Ett silleen!!!!!!!
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
jaska sanoi:
Off-topic
Kuitenkin 1s reaktioaika on s**tanan hidas....
Ett silleen!!!!!!!
Mutta fysikaalinen fakta. Jokaisella ihmisellä on oma yksilöllinen REAKTIOAIKA. Kaikkea muuta voidaan harjoitta muttei sitä. Viesti kulkee jollain vakio nopeudella esim. silmistä aivoihin - prosessoidaan - reagoidaan. Samalla lailla kuin yksittäisen napsuttelu testin tuloksen voi saada harjoittelemalla 0.2sekuntiin niin voidaan harjoitella mitä tahansa muutakin. Reaktioaikaa se ei paranna.

Jos jaska autoillessasi huomaat hirven ja aikaa on yksi sekuntti törmäämiseen niin takaan että jalkasi ei ole jarrulla törmäyshetkellä.
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Etusivulla oleva Bobakin katsaus 10 vuoden taakse palautti mieleeni silloiset tapahtumat. Hieno kirjoitus.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Juu! Upea kirjoitus! Ei uskoisi kirjoittajaa niinkin nuoreksi kuin Bobbis on!
:thumbup: :thumbup: :thumbup: Bobbikselle
Ett silleen!!!!!!!!!
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Ok. Sovitaan että hiiren klikkailu tuottaa 0,2 sekunnin "reaktioajan". 0,2 sekunttia menee kaikkeen uuteen infoon mitä silmät ja per´s antaa. kyllä siitä sitenkin saadaan tarvittava aika onnettomuudelle. Miettikää mitä se on g voimien puristuksessa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, kylläpä täytyy taivastella kuinka hyvä tuo Bobakin kirjoitus oli. Se oli hyvä.

Palatakseni tuohon Hillin kommenttiin. Vaikka on hienoa että mies tuo totuuden esiin kymmenen vuoden päästä, niin täytyy ihmetellä että miksi se ei ole sitä aikaisemmin kertonut. Ja mitä se on kertonut oikeudessa, kun Damon on kuitenkin ollut aiheesta todistajana Senna-oikeudenkäynnissä. Jos Hill ei ole kertonut tätä näkemystään ajovirheestä aikaisemmin oikeudessa, niin ei ole ihme että siitä väännettiin peistä niin pitkään.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Kyllä oli loistava teksti bobbikselta, oikein tuli mullekin tippa linssiin.
 
Ylös