Ayrton Senna Memorial

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Finn75 sanoi:
Kaikki tapahtui 1-1.5:ssä sekunnissa ja ihmisen reaktioaika on samainen. Reaktioaikaa ei voi harjoittaa.
Kyl mie sanosin että kilpa-autoilijoilla on nopeammat refleksit verrattuna tavallisiin tallaajiin, sumiki sanoi jossain haastattelussa että reagointiin kuluva aika on tavallista pienempi kilpakuskeilla.
Kilpa-auton ajohan on semmoista että pitää koko ajan olla valmis korjaamaan kaasulla tai ratilla, mieluiten kannattaa käsiä jopa pitää vähän liikkeessä, jolloin reagointi vieläkin nopeampaa (tosijuttu). Mutta sehän on vuosien aikana opittua refleksiä kun auton ajoa harjoteltu mutta tommonen jarrutilanne on kai erijuttu sit.. siinä saattaa vähän jäädä "miettimään". Mutta siis nopeastihan Senna teki juttuja tuossakin.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kyllä tuo Sennan tapaus jää hämärän peittoon ikuisiksi ajoiksi. On mahdoton antaa tyhjentävää vastausta. Onnettomuus on niin ainutlaatuinen ja outo. Kyseessä voi olla mikä tahansa syy kaikista vaihtoehdoista. Itse uskon onnettomuuden olleen usean onnettoman seurauksen suma. :nope:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Harjoitelluissa tilanteissa F1-kuskit ovat taatusti tavanpulliasia nopeampia reagoimaan, mutta kun jotain yllättävää tapahtuu niin yhtä hidas se on kuin kaikilla muillakin samanlaisessa yllättävässä tilanteessa. Vuosien harjoittelun tuloksena kuskit tietävät jo merkit, milloin auto lähtee sladiin jo ennenkuin se sladitus tapahtuu ja he osaavat korjata virheen "etuajassa". Mutta kun jotain täysin odottamatonta tapahtuu, niin sitten se on menoa.

Karpowin kanssa samaa mieltä siitä, että Sennan onnettomuus oli monen epäonnisen tapahtuman summa. Tuohon ratinkääntämättömyys keskusteluun haluaisin tuoda mukaan sellaisen pointin, että ehkäpä Senna tiesi, ettei ole mitään järkeä käydä väkisin kääntämään autoa mutkaan ilman pitoa. Hidastuvuus on parasta suoraan mentäessä. Jos ilman mutkan selvittämiseen tarvittavaa pitoa olisi järkeä riuhtoa rattia edestakaisin, olisi Senna varmasti näin tehnyt, aivan kuten Schumikin Silverstonessa -99.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Juhis sanoi:
Harjoitelluissa tilanteissa F1-kuskit ovat taatusti tavanpulliasia nopeampia reagoimaan, mutta kun jotain yllättävää tapahtuu niin yhtä hidas se on kuin kaikilla muillakin samanlaisessa yllättävässä tilanteessa. Vuosien harjoittelun tuloksena kuskit tietävät jo merkit, milloin auto lähtee sladiin jo ennenkuin se sladitus tapahtuu ja he osaavat korjata virheen "etuajassa". Mutta kun jotain täysin odottamatonta tapahtuu, niin sitten se on menoa.

Karpowin kanssa samaa mieltä siitä, että Sennan onnettomuus oli monen epäonnisen tapahtuman summa. Tuohon ratinkääntämättömyys keskusteluun haluaisin tuoda mukaan sellaisen pointin, että ehkäpä Senna tiesi, ettei ole mitään järkeä käydä väkisin kääntämään autoa mutkaan ilman pitoa. Hidastuvuus on parasta suoraan mentäessä. Jos ilman mutkan selvittämiseen tarvittavaa pitoa olisi järkeä riuhtoa rattia edestakaisin, olisi Senna varmasti näin tehnyt, aivan kuten Schumikin Silverstonessa -99.
Schumilla oli renkaat lukossa sennalla ei.. Joten sennan renkaiden pito oli siis hiukan parempi. Paska juttu joka tapauksessa.. :(
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Tuskin Senna ehti jarruttaa kunnolla kuin vasta hiekkalla. Auto lähti kuitenkin sen verran nopeasti käsistä... :(
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Juhis sanoi:
Harjoitelluissa tilanteissa F1-kuskit ovat taatusti tavanpulliasia nopeampia reagoimaan, mutta kun jotain yllättävää tapahtuu niin yhtä hidas se on kuin kaikilla muillakin samanlaisessa yllättävässä tilanteessa. Vuosien harjoittelun tuloksena kuskit tietävät jo merkit, milloin auto lähtee sladiin jo ennenkuin se sladitus tapahtuu ja he osaavat korjata virheen "etuajassa". Mutta kun jotain täysin odottamatonta tapahtuu, niin sitten se on menoa.

Jep, näin se varmasti meni :wink: . Tosiaan kun kuski tuntee auton painopisteen muuttuvan tai perän pidon heikentyvän niin tarvitaan vastaohjaus ja se on varmasti nopeasti tehty liike mutta tosiaan tommonen jarrutustilanne on semmonen että aika tuhraantuu, tosin jos vasemman jalan jarrutusta käyttää ja jalka on polkimella valmiina niin ehkä se on vähän nopeampi kuin tavallisella kuskilla khm nojoojoo :tongue:

Vaikka tuossa tilanteessa Senna ei kääntänytkään autoa (??) niin tuskin sitä olisi kukaan kuski pystynyt pitämään hallussa sen jälkeen kun auto lähti suoraan ja seinään se olisi jokatapauksessa kai mennyt.
Kai se pohjakosketus jotenkin liittyi siihen että auto ei kääntynyt enää?
 

eduardo

Well-known member
Liittynyt
29.1.2000
Viestit
255
Sijainti
La Habana, Cuba
pmv sanoi:
Joo, kylläpä täytyy taivastella kuinka hyvä tuo Bobakin kirjoitus oli. Se oli hyvä.

Palatakseni tuohon Hillin kommenttiin. Vaikka on hienoa että mies tuo totuuden esiin kymmenen vuoden päästä, niin täytyy ihmetellä että miksi se ei ole sitä aikaisemmin kertonut. Ja mitä se on kertonut oikeudessa, kun Damon on kuitenkin ollut aiheesta todistajana Senna-oikeudenkäynnissä. Jos Hill ei ole kertonut tätä näkemystään ajovirheestä aikaisemmin oikeudessa, niin ei ole ihme että siitä väännettiin peistä niin pitkään.
Uskon että oikeudessa Hill on sanonut täsmälleen samat asiat mitä nyt julkisuudessa, ja uskon myös että herrat Williams, Head ja Newey jakavat Hillin näkemyksen.

Se että asiaa ei ole kerrottu julkisuuteen aiemmin ei vaikuta (ainakaan pitäisi) millään tavalla oikeusprosessiin.

Minäkin kyllä ihmettelen että miksi tuo oikeusrumba ei meinaa loppua, ilmeisesti Italian viranomaiset eivät ole vakuuttuneet siitä että Senna olisi tosiaan voinut tehdä virheen. Naurettavaa sinänsä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
kun katseli tuota -94 Imolan tv lähetystä uudelleen, niin kuulee Keken spekuloivan materiaalivialla ja pohjakosketuksella... tässä ote...
"...se kipinä mikä sieltä tulee, saattaa olla pohjakosketus, tuossa se (kipinät) näky, se saattaa olla pohjakosketus, mutta olettaisin ennemmin kyllä että joku... joku materiaalirikko autossa on, koska eiii, koska muuten se kyllä olis yrittäny kääntää vielä..."
Hetki on siis siitä kohtaa kun kisa on keskeytetty ja uusinta kolarista tulee hidastettuna MSc:n autosta...

Tietty Hill on paras sanomaan millanen se auto oli tuonapäivänä,
mutta itse kyllä kaartuisin noiden kuvien + incar kuvien perusteella Keken kanssa samaan arvioon...

Edit: enpäs mistanutkaan kuinka kapeita nuo rungot tuolloin olivat, on mennyt turvallisuus ainakin eteenpäin 10v. aikana...
 
Viimeksi muokattu:

top-1

Active member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
39
http://users.utu.fi/jari/jutut/Senna.html
"tutkimusten jälkeenkin tapahtuneen synkin ironia on se, että oli Sennan seinään singonnut ongelma mikä tahansa, Sennan kuolema oli pelkkää sattumaa, eikä niinkään törmäyksen syytä. Senna kuoli, koska oikea etupyörä sinkoutui ohjaamoa kohti ja pyörän tukivarsi iskeytyi hänen visiirinsä läpi. Jos rengas olisi mennyt ohi, hän olisi todennäköisesti noussut autosta loukkaantumatta."
Myös noihin edellä mainitulla sivulla oleviin kuviin kiinnittäisin huomiota.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Katselin tuota Imola '94-videota ja siinä kyllä huomaa myös sen, että Schumi ajaa samaa linjaa kuin Senna onnettomuushetkellä. Näyttäisi jopa, että Schumi ajaa vielä hieman sisempää, mutta jokatapauksessa Schumikin ajoi pomppujen päältä, eikä se hänen kulkuunsa mitenkään vaikuttanut.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Hill ajoi sisempää välttääkseen ne pomput.. Jos schumi ajoi sisempää kuin Senna, niin varmaankin hänen ajolinjallaan oli vähemmän pomppuja...
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Osaako joku kertoa paremmin siitä tarinasta, jonka mukaan Senna jossain 80-luvun puolivälin aika-ajoissa ajoi alussa pohja-ajan ja jäi sen jälkeen radalle hidastelemaan muita?

Luin vaan joskus Sennan kuoleman jälkeen siitä ja se taisi ymmärrettävästä syystä aiheuttaa 'hieman' närkästystä muissa kuljettajissa. Mutta mitähän Senna itse ko. tempauksesta tuumi?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Monacossa 1985 tapahtui tuo Jacqueksen mainitsema tapaus. Senna lähti radalle "puolustamaan" paaluaan vain ajaakseen hiljaa radalla nopealla linjalla. Olivat muut kuskit koko hommasta kohtalaisen raivoissaan. Tuohon aikaanhan oli käytössä ns. aika-ajorenkaat, eli niillä pystyi ajamaan tasan yhden nopean vedon. Ja näitä kumeja oli session aikanan käytössä kahdet.

Niki Lauda taisi käydä ojentamassa Sennaa naama punaisena. Toki Ayrtonin puolustuksena on se, että Lotuksen tiimi käski mennä Aytonin radalla ajamaan hitaasti. Eli se ei ollut Sennasta itsestään lähtöisin. Vaikka olisiko tuo mikään puolustus. Kyllä Ayrton tiesti että se oli väärin. Vannoi kyllä ettei enää ikinä tee sitä uudestaan.

Satuitteko muuten katsomaan eilen Tulosruutua? Siinä oli oikein mukavasti paloja Sennasta. Ne taisi olla siitä puhutusta dokumentistä joka tulee tänään, huomenna ja ylihuomenna.

Siinä näkyi Sennan Meksikon 1991 aika-ajojen ulosajo, kovaa kisaa Alesin kanssa sekä Phoenixissa 90 ja Meksikossa 91. Esillä oli myös Sennan kuuluisa Prostin kiilaaminen kohti varikkomuuria. Kaverit nostelivat niitä näyttötauluja kohtuu hätäisesti pois tieltä. Ja sitten tietysti Sennan haastatteluja. Täytyy sanoa, että Ayrtonilla oli sana hallussa, miehen puhe oli todella kiehtovaa, vaikka häntä(kin) pidettiin karismavapaana kuskina aikanaan.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Herätys

Sammypiru sanoi:
Etusivulla oleva Bobakin katsaus 10 vuoden taakse palautti mieleeni silloiset tapahtumat. Hieno kirjoitus.
Olen kohtalaisen nuori formulafani, aloitin seuraamisen vasta vuonna 1997, ja tiiviin seuraamisen vasta vuonna 1999.
Täytyy myöntää, että minua on joskus ärsyttänyt tämä Ayrton Sennan jumalainen ylipalvonta.
Ja nytkin ärsytti, kun kymmenen vuotta on kulunut tuosta traagisesta onnettomuudesta, ja kaiken maailman dokumentit alkoivat taas pyöriä.

Sitten tapahtui jotakin. Ainoastaan tämän kolumnin lukeminen sai kyyneleet vierimään poskilleni. Mähän tajusin, että
mä en ole tiennyt mitään, en helvetissä yhtään mitään.
Meillä oli luokassa atk-tunti, ja itkin niin paljon, että mä jouduin poistumaan luokasta... mun elämäni on nytkin vähän niin ja näin, kaikki asiat ei oo ihan kunnossa, mutta ainoa asia, jota jaksan ajatella, on vain Senna, Senna, Senna...

Kiitos tästä loistavasta kolumnista... se palautti mut ajattelemaan, että tässä maailmassa on muitakin kuin vain minä itse.
Ayrton oli hieno mies. kiitos, Ayrton, että olet olemassa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
patriot sanoi:
Ron Dennis on myös muistellut Sennaa ja kertonut mielenkiintoisia muistoja. Yksi niistä tosin ihmetyttää.

MTV3:n sivuilla oli uutinen, jossa Dennis kertoi, että Senna ei pitänyt Schumista. Tämä nyt ei ollut mikään yllätys, mutta syy siihen oli yllättävä. Dennis kertoi, että Ayrton ei pitänyt Schumista tämän häikäilemättömän ajotyylin vuoksi!:eek!:

Siis A.Senna ei pitänyt Schumin häikäilemättömyydestä radalla!:doubtful: Senna ei ole kyllä oikea mies arvostelemaan ketään sen suhteen.
...hyppään vähän vaudista keskusteluun mutta.
Tuo Sennan asenne mielestäni kirjoituksenkin perusteella oli paremminkin sitä, että brassi ei voinut sietää Schumin kaksinaamaisuutta ja sitä kautta häikäilemätöntä käytöstä. Esimerkkinä Sennan suora syytös luistonestosta jonka Schumi tietenkin kirkkain silmin kielsi. Senna puolestaan ei peitellyt pyrkimyksiään ja seisoi niiden takana tai ainakin kohtasi arvostelut selkä suorana eikä näin sympatiseerannut nuorta saksalaista joka esiintyi yhtäällä toisin ja toisaalla selän takana taas toisin.

Kun nuo ykköskuskin sopimukset, kiilaamiset, kilkkaukset, käytöskoulut, selitykset ja pressille annetut ristiriitaiset lausunnot yhdistää tähän ja narsistiseen käytökseen kuolleistapaluu -kokemuksineen ja terrorismiuhkineen niin ei voi olla kuin samaa mieltä edesmenneen Sennan kanssa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ja Sennaanko ei voi liittää kaikkia noita mikaelin mainitsemia asioita Schumacherista? Jos joku kritisoi Sennaa niin Ayrton löi välittömästi välit poikki ja yleensä kosti. Vieläpä useasti täysin syyttömälle taholle. Vaivautumatta sen jälkeen pahoittelemaan mitään, anteeksipyynnöstä puhumattkaan.

Iso-Britannialaisen median kanssa Senna oli muutamaa poikkeusta lukuunotamatta välit poikki kaudesta 1986 lähtien aivan kuolemaansa saakka. Britit kun tekivät ärsyttäviä ja Sennalle sopimattomia kysymyksiä siitä miksi Ayrton oli kieltänyt Derek Warwickin pääsyn tallikaverikseen Lotukselle tuoksi kaudeksi. Suoraselkäinen brassi jakoi sen jälkeen erilaisia lausuntoja muitten maiden medioille vain koska häntä ei ymmärretty.
 

hjuw

Well-known member
Liittynyt
29.3.2004
Viestit
66
Sijainti
Tammerfors
mikæl sanoi:

Kun nuo ykköskuskin sopimukset, kiilaamiset, kilkkaukset, käytöskoulut, selitykset ja pressille annetut ristiriitaiset lausunnot yhdistää tähän ja narsistiseen käytökseen kuolleistapaluu -kokemuksineen ja terrorismiuhkineen niin ei voi olla kuin samaa mieltä edesmenneen Sennan kanssa.
Sinänsä aiheen ulkopuolelta, mutta quotaamani nickin posteja lukiessa osaa jo odottaa Schumin dissaamista... Outoa. Kiilaukset ja kilkkailut esimerkiksi sopivat varsin hyvin myös Sennan profiiliin, ja käytöskoulu olisi ollut paikallaan myös ajoittain. Terrorismiuhka uutisten mukaan on nykyään hyvinkin mahdollinen, ja kuolleistapaluu-kokemuksia muutkin ovat kertoneet..?

Sennan ja Schumin vääntöä radalla olisi kyllä mieluusti katsellut pisempäänkin, samalla olisi ehkä säästynyt DC:ltä.

Kunnia myös Roland Ratzenbergerin muistolle.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Muutamia kuvia Sennasta:













Hienoja muistoja... :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
Kiitokset Bobakille hienosti kirjoitetusta kolumnista.

:( :(
 
Ylös