Ayrton Senna

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1698
Ei, vaan kauden 1993 jälkeen. En tiedä milloin asiasta varsinaisesti päätettiin, mutta luulen päätöksen tapahtuneen melko hyvissä ajoin sillä esimerkiksi kauden 1993 tulokas Sauber ei koskaan edes yrittänyt aktiivijousitusta kehittää autoihinsa.
Okkei, kiitoksia! Tuliko mitään muutoksia sääntöihin Sennan mällin takia? Missä vaiheessa tuli vaijerit ripustuksiin?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1060
Sijainti
EP
Siis en tiedä miten herne nyt nenuun sinulla meni, mutta tuo koski sitä että itse en ole nähnyt Schumi-dokkaria vielä, niin en osaa verrata sitä Senna-dokkariin. Mutta kaveri joka kummatkin on nähnyt, antoi juuri tuosta erosta palautetta. Paha itse sanoa kun vain toisen olen nähnyt, mutta toin nyt vaan esille.

Enkä millään tavalla tuonut esille että sitä ei kannattaisi katsoa. Eli kannattaa vähän rauhallisemmin ottaa
Niin, varsinaisesti mitään ei nenuun mennyt ja foorumin tyyliin vastaan, että kirjoitin sarkastisesti. Jokaisessa vitsissä on kuitenkin puolitotuus ja tässä se on se, että kaverisi ei ole mikään totuudentorvi tai oikeuden tietolähde, vaan tavallinen tallaaja omine mielipiteineen kuin me muutkin. Voinhan minäkin sanoa, että parikin kaveria on pitänyt Senna dokkaria hyvinkin totuuden mukaisena ja Prost sekä muut ranskalaiset on oikeasti olleet ihan hirviöitä ja halunneet Prostia väkisin mestariksi keinolla millä hyvänsä. Tällä todistuksella on ihan yhtä suuri painoarvo kuin sun todistuksella. Kai ymmärrät pointin?
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
337
Okkei, kiitoksia! Tuliko mitään muutoksia sääntöihin Sennan mällin takia? Missä vaiheessa tuli vaijerit ripustuksiin?
Tulikohan vaijerit vasta jokunen vuosi myöhemmin, ehkä joku muu muistaa paremmin. Sen verran oma muisti pelaa, että puinen levy autojen pohjaan tuli ainakin pakolliseksi kesken kauden, minkä liiallisesta kulumisesta Schumillekin aiheutui hylky Belgian GP:ssä. Sennan autohan pohjasi huomattavan paljon ennen onnettomuutta. Voisi siis kuvitella Sennan onnettomuuden olleen ainakin yksi syy sille, että autojen säätämistä liian pienelle maavaralle haluttiin suitsia.
Toinen mielenkiintoinen seikka on, että muistaakseni Imolaan saakka lämmittelykierros ajettiin turva-auton perässä, minkä jälkeen siitä käytännöstä luovuttiin. Tämä on puhtaasti omaa pohdintaa, mutta olisiko turva-auton perässä ajettu lämmittelykierros sitten hankaloittanut kuljettajien työtä rengaspaineiden ylläpitämiseksi.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
4377
McLarenilla tosin oli sekä luistonesto että aktiivijousitus kaudella 1993. Välillä netissä keskustellessa tulee sellainen käsitys, että monet luulevat Sennan "paikanneen hanskalla" kaikkea elektroniikan puuttumista ja että yksin Williamsilla olisi ollut kaikki herkut autossaan.
Miltähän kaudelta tuossa dokkarissa oli se haastattelu kun Senna kritisoi elektroniikka-apuja? Olikohan se sitten jotain 91 tms? Sain ainakin käsityksen että heillä ei ollut, mutta esim williamsilla oli. Toki sitten 94 olikin eri ääni kellossa. :D
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
4377
Jos Sennaa jokin masenti, niin se oli varmasti erityisesti pettymys autoa kohtaan. Oman käsitykseni mukaan hän ei ollut erityisen lojaali tallejaan kohtaan, jos se tarkoitti heikompaan autoon tyytymistä. Hänhän yritti karata niin Ferrarille kuin Williamsillekin moneen otteeseen McLaren-aikoinaan, ja oli myös jossain määrin jo alkanut katsella Ferrarin suuntaan kaudeksi 1995 – vaikka hänellä oli kaksivuotinen sopimus Williamsin kanssa. Kaudella 1994 Williams oli heikossa jamassa alkukaudesta, koska elektroniikalle optimoitu auto ei toiminut kovin hyvin enää elektronisten apujen kieltämisen jälkeen. Tämä ahdisti Sennaa, joka oli kuvitellut saavansa "valmiin" auton ja ajavansa helppoon mestaruuteen Mansellin ja Prostin tapaan.
Tästä luinkin netistä, että alkuvuosi oli todella hankala. Loppukaudestahan Williams sitten nousi tasolleen. Pettymys oli tosiaan ilmeisen suuri kun auto olikin aika vaikea, koska oli suunniteltu aktiivijousitukselle.

Patrick headin lausuntoja löysin netistä, niin sanoi että hankalaa kun he ei ollut kahteen vuoteen käyttänt normaaleja jousituksen osia ja iskareita tms, niin he joutu tavallaan opiskeleen asian uudestaan ja tutkimaan mitä kaikkea nykysin on saatavilla.
 

Takagummi

Member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
24
Vaijerit pyöriin tulivat vasta 90-luvun lopussa, oliko 1999 (en jaksa tarkastaa tarkkaa vuotta). Suurimmat välittömät muutokset 1994 koskivat ratoja, joihin rakennettiin shikaaneja. 1995 tuli sitten teknisiä muutoksia autoihin, mm. aerodynamiikkaan ja moottorin kokoon.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
4377
Luin enemmän eilen Sennasta, niin pienen huomautuksen voisi antaa, että jättivät mainitsematta täysin sen kun Senna pamautti Irvineä nyrkillä naamaan 93 Japanin kisassa ja Senna sai 2 kisan bannin.

Irvinen yritti ohittaa Sennan ja päästä samalle kierrokselle takasin. Tästä Senna ei pitänyt, kun hänen mielestään oli herrasmiessopimus, että jos tulet ohitetuksi kierroksella niin et tule enään takass samalle kierrokselle.
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
131
Niin, varsinaisesti mitään ei nenuun mennyt ja foorumin tyyliin vastaan, että kirjoitin sarkastisesti. Jokaisessa vitsissä on kuitenkin puolitotuus ja tässä se on se, että kaverisi ei ole mikään totuudentorvi tai oikeuden tietolähde, vaan tavallinen tallaaja omine mielipiteineen kuin me muutkin. Voinhan minäkin sanoa, että parikin kaveria on pitänyt Senna dokkaria hyvinkin totuuden mukaisena ja Prost sekä muut ranskalaiset on oikeasti olleet ihan hirviöitä ja halunneet Prostia väkisin mestariksi keinolla millä hyvänsä. Tällä todistuksella on ihan yhtä suuri painoarvo kuin sun todistuksella. Kai ymmärrät pointin?
Joo, kirjoitin ehkä hieman väärin, oikeampi olisi ollut että kehui Schumi-dokkaria siitä että myös Schumin pimeitä puolia tuotiin esiin. Mutta toki foorumille on varmaan suotavaa tuoda myös mielipiteitä, kun faktoista keskustelu käy nopeasti tylsäksi. Mutta joo, otin viestisi ehkä hieman väärällä tavalla, käsi ylös virheen merkiksi. Jatketaan.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
933
Sijainti
Tampere
Senna pamautti Irvineä nyrkillä naamaan 93 Japanin kisassa ja Senna sai 2 kisan bannin.
Ei saanut kuitenkaan sentään mitään bannia, muutenhan Mikalla olis ollu uus tallikaveri kauden vikassa kisassa Adelaidessa.

Niin ja ei yrittänyt ohittaa, vaan samalla kierroksella tuli Irvine Sennan kanssa maaliin ja sai vielä palkinnoksi mm-pisteen.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
4377
Ei saanut kuitenkaan sentään mitään bannia, muutenhan Mikalla olis ollu uus tallikaveri kauden vikassa kisassa Adelaidessa.
Ahaa. Jossain artikkelissa oli, että olis saanut 2 kisan bannin. Nyt kun katseli niin sai sittenkin vain huomautuksen. Kiitoksia tarkennuksesta! :D
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1297

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1083
Sijainti
Vyborg
Toivottavasti siinä käsiteltäisiin Kimin välivuoden pitämisen syyn taustoista myös. Koska vaikka on tiedossa mitkä seikat johtivat Kimin kahden välivuoden pitämiseen niin olisi kiva tietää jos Kimillä olisi jotain paljastettavaa asiasta, ja myös Kimin ralliurasta olisi kiva kuulla kans lisää.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
4377
Toivottavasti siinä käsiteltäisiin Kimin välivuoden pitämisen syyn taustoista myös. Koska vaikka on tiedossa mitkä seikat johtivat Kimin kahden välivuoden pitämiseen niin olisi kiva tietää jos Kimillä olisi jotain paljastettavaa asiasta, ja myös Kimin ralliurasta olisi kiva kuulla kans lisää.
Uskoisin, että asiasta ei juuri mainita. Kirjassakaan ei mainittu sanallakaan asiasta, vaikka lotuksen maksamattomat palkat mainittiin. Uskon, että on tehty sopimus että asia hoidetaa näin ja siitä ei medialle koskaan puhuta enään sen jälkeen. Kimi tunnetusti on pitänyt omasta päästään kiinni aina kun sovitaan jotain. Lotuksen tapauksessa talli petti lupaukset niin kertoi asiasta.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
1542
Luin enemmän eilen Sennasta, niin pienen huomautuksen voisi antaa, että jättivät mainitsematta täysin sen kun Senna pamautti Irvineä nyrkillä naamaan 93 Japanin kisassa ja Senna sai 2 kisan bannin.

Irvinen yritti ohittaa Sennan ja päästä samalle kierrokselle takasin. Tästä Senna ei pitänyt, kun hänen mielestään oli herrasmiessopimus, että jos tulet ohitetuksi kierroksella niin et tule enään takass samalle kierrokselle.
Aivan kuten Verstappen. Ocon kierroksella jääneenä kilkkaamassa Verstappenin ulos kärjestä ja kisan jälkeen rähinät päällä Oconin kanssa. Verstappenista on hyvää vauhtia tulossa Sennan kaltainen mulkku kuten suurinosa menestyneistä legendoista. Senna osasi olla radan ulkopuolellakin melko häikäilemätön ja vaikeakin; tekopyhänä huolissaan turvallisuudesta kun taas radalla touhut puhuu aivan muuta. Dennis joutui etsimään Sennaa kisapaikoille mistä milloinkin kun oli epäselvyyksiä palkoista eikä Senna suostunut tulemaan paika päälle. Verstappen ei ihan vielä mulkkuudessa ole Sennan tasolla.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
4377
Aivan kuten Verstappen. Ocon kierroksella jääneenä kilkkaamassa Verstappenin ulos kärjestä ja kisan jälkeen rähinät päällä Oconin kanssa. Verstappenista on hyvää vauhtia tulossa Sennan kaltainen mulkku kuten suurinosa menestyneistä legendoista. Senna osasi olla radan ulkopuolellakin melko häikäilemätön ja vaikeakin; tekopyhänä huolissaan turvallisuudesta kun taas radalla touhut puhuu aivan muuta. Dennis joutui etsimään Sennaa kisapaikoille mistä milloinkin kun oli epäselvyyksiä palkoista eikä Senna suostunut tulemaan paika päälle. Verstappen ei ihan vielä mulkkuudessa ole Sennan tasolla.
Tämäpä. Aika puhtoinen kuva herrasta maalattiin dokkarissa. Oman arvonsa tiedostava tyyppi ainakin.

Semmosta se on näiden huippuyksilöiden kanssa. Tuntuu olevan samanalaiset luonteet kaikilla. Siis näillä moninkertaisilla mestareilla. Kyllähän noita yhden kannun miehiä löytyy jotka oli aika tasaisia ja normaaleja. Tosin Häkä oli vissiin aika mutkaton kaveri.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1297
Tämäpä. Aika puhtoinen kuva herrasta maalattiin dokkarissa. Oman arvonsa tiedostava tyyppi ainakin.

Semmosta se on näiden huippuyksilöiden kanssa. Tuntuu olevan samanalaiset luonteet kaikilla. Siis näillä moninkertaisilla mestareilla. Kyllähän noita yhden kannun miehiä löytyy jotka oli aika tasaisia ja normaaleja. Tosin Häkä oli vissiin aika mutkaton kaveri.
Jos puhutaan useampikertaisista mestareista, niin varmaan Jackie Stewart, Juan Manuel Fangio, Graham Hill sekä Niki Lauda olivat tälläisiä 'herrasmiehiä'. Eivät tahallaan halunneet kolaroida , vaan ratkaista asiat radalla puhtaalla tyylillä. Eivät kiilailemalla toisia.

Toki myös Häkkinen ja Prost. Eihän Prost ollut syyllinen noihin Sennan kolarointeihin.
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
131
No oli Prostilla ainakin yksi epämääräinen temppu. Suzuka 89 jos oikein muistan. Mutta joo, aika puhdas kuski kaikkinensa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13482
Tulikohan vaijerit vasta jokunen vuosi myöhemmin, ehkä joku muu muistaa paremmin. Sen verran oma muisti pelaa, että puinen levy autojen pohjaan tuli ainakin pakolliseksi kesken kauden, minkä liiallisesta kulumisesta Schumillekin aiheutui hylky Belgian GP:ssä. Sennan autohan pohjasi huomattavan paljon ennen onnettomuutta. Voisi siis kuvitella Sennan onnettomuuden olleen ainakin yksi syy sille, että autojen säätämistä liian pienelle maavaralle haluttiin suitsia.
Toinen mielenkiintoinen seikka on, että muistaakseni Imolaan saakka lämmittelykierros ajettiin turva-auton perässä, minkä jälkeen siitä käytännöstä luovuttiin. Tämä on puhtaasti omaa pohdintaa, mutta olisiko turva-auton perässä ajettu lämmittelykierros sitten hankaloittanut kuljettajien työtä rengaspaineiden ylläpitämiseksi.
Tuo lämmittelykierros itse asiassa ajettiin lajin Mainosautona toimineella Porsche 911:llä kun itse Turva-autot olivat FIA:n Renault-asemaa huomioimatta järjestäjien puolelta Ford Escort XR3i Novo Interlagosiin, Porsche 928 TI Circuit Aidaan ja viimein itse Imolan murhenäytelmään Opel Vectra Turbo GT 4x4.

Itse lämmittelykierrokselle tuosta ei tullut ongelmaa noille rengaspaineille, mutta sitten turva-autolla ajaessa tuli ongelmia kun auton jarrut menivät lähelle hajoamispistettä kunnoltaan ja vauhti hidastui selvemmin kesken hälytysajon niin tuolloin se olikin sitten selvempää kenties.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
4377

Tuossa on myös hyväää juttua. Ollut aikaansa edellä kun piti tuommosta kuntoilurutiinia vapaalla. Toki ei ollut ainoa varmaan, mutta ei kait tuohon aikaan yleistä ollut kova fyysinen harjoittelu. Nykysin toki normaalia.

Eikös esim manselilla ollut vaikeuksia mahtua autoon jollain kaudella kun oli vähän painoa? :D
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1083
Sijainti
Vyborg
Myös Schumi kehitti tuota kuskien kuntoilua silloin 90-luvun lopulla ja 2000-luvun taitteessa niin, paljon että rupesivat muutkin kuskit treenaamaan kroppansa säännöllisesti kauden aikana. Jonka myötä on kuskien fyysinen ja henkinen kunto kohentuneet valtavasti viimeiset 20 vuotta.
Sitten kun miettii sitä kanssa että kuinka kuskit nykyään joutuvat osallistumaan yli kahteenkymmeneen osakilpailuun vuodessa, niin on treenamisella entistä suurempi merkitys kuskien jaksamisen kannalta.
 
Ylös