Bahrainin GP 2005

  • Viestiketjun aloittaja Bleu
  • Aloituspäivämäärä

Pekkeli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2004
Viestit
330
Sijainti
Oulu
Esimerkiksi toi Brasilian GP, joka on näkynyt sunnuntaina parhaaseen katseluaikaan. Tällä hetkellä maikkarilta näkyy sunnuntaina parhaaseen katseluaikaan Diili ja Levyraati. Diilillä katsojia 678 000 ja Levyraadilla 416 000. Selvästi alle miljoona siis molemmilla. Noiden lukujen perusteella formulat kyllä vetää porukkaa TV:n ääreen.

Sitä en sitten tiedä paljonko kalliimpaa formuloiden näyttäminen on kuin kotimaisten sarjojen, mutta ei se Salkkareidenkaan tekeminen ilmaista ole. Formuloiden etuna esim. Salkkareihin on, että se vetää katsojia TV:n ääreen puolen tunnin sijasta kahdeksi tunniksi. Moni ohjelma ei siihen pysty. Mäkihyppy voi tosin samaan ajoittain päästä.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Originally posted by Pekkeli Selvästi alle miljoona siis molemmilla. Noiden lukujen perusteella formulat kyllä vetää porukkaa TV:n ääreen.
Toistan taas, ettei kysymys ole siitä, vetääkö laji puoleensa katsojia vai ei, vaan siitä, millä hinnalla se tapahtuu. F1-lähetyksiä tulee suhteellisen harvoin ja kuitenkin mm. YLE ilmoitti, ettei sillä ole kalliiden oikeuksien vuoksi mahdollisuutta ottaa lajia ohjelmistoon.

Jos levyraadin katsojaluvut ovat puolet siitä, mitä formuloilla, niin toisaalta lähetyksen tuntihinta, johon lasketaan kaikki kulut, on vain murto-osa formuloiden tuntihinnasta.

mutta ei se Salkkareidenkaan tekeminen ilmaista ole. Formuloiden etuna esim. Salkkareihin on, että se vetää katsojia TV:n ääreen puolen tunnin sijasta kahdeksi tunniksi.
Salkkarit tulee käytännössä joka arki-ilta eli kuukaudessa lähetystä on noin 20 tunia. Jokainen lähetys saa osapuilleen miljoona katselijaa ja mainoksia myydään paljon. Sarja perustuu jatkuvuuteen ja tuttuuteen ja se tehdään luultavasti niin halvalla kuin mahdollista. Otoksia uusitaan harvoin eivätkä näyttelijät ole alansa huippuja. Luulen että se on yksi Maikkarin kultakimpaleista.

Hockey night keräsi noin 400 000 katsojaa, mutta Maikkari luopui siitäkin, vaikka se olisi saanut oikeudet itselleen maksamalla saman hinnan minkä Canal maksoi. Mikä on formuloiden tulevaisuus Suomessa?
 

Pekkeli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2004
Viestit
330
Sijainti
Oulu
Hurmurisija sanoi:
Jos levyraadin katsojaluvut ovat puolet siitä, mitä formuloilla, niin toisaalta lähetyksen tuntihinta, johon lasketaan kaikki kulut, on vain murto-osa formuloiden tuntihinnasta.
Kerroppas niitä tuntihintoja meille muillekkin kun näytät tietävän.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Pekkeli sanoi:
Kerroppas niitä tuntihintoja meille muillekkin kun näytät tietävän.
No, en tiedä, mutta mielestäni se kuuluu yleistietämykseen. Formuloiden kalleus on ollut jo niin kauan puheenaiheena. Tuskin tuota tietoa tarkkana edes mistään saa.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Jotakin sentään löysin.

Kärppäseminaari pureutui urheilumarkkinointiin

Urheilumarkkinoinnin eri näkökulmat olivat puheenaihe Oulun Kärppien vuosittain järjestämässä Kärppäseminaarissa perjantaina 28. tammikuuta Vuokatissa. Holiday Club Katinkultaan kokoontuneille mestarijoukkueen yhteistyökumppaneille tarjoiltiin näköaloja yritysten urheilusponsoroinnin perusteista, median suhteesta urheiluun sekä merkityksestä aluekehitykselle. Aihetta peilattiin myös talouden näkökulmasta.

Oulun Kärppien pääyhteistyökumppani Danske Capitalin toimitusjohtaja Antti Mantila korosti, että urheiluseurojen toiminnan ammattimaisuudessa sekä suhtautumisessa yhteistyökumppaneihin löytyy yhä edelleen suuria eroja. Mantila tähdensi tavoitteiden ja budjetoinnin tärkeyttä sponsorointisopimuksissa. ”Älä harrastele, sillä kysymyksessä on bisnes”, oli hänen viestinsä seuroille.

Tuottavat ideat vaativat aikaa kypsyäkseen. MTV aloitti alppilajien lähetykset kahdeksan vuotta sitten kehittääkseen Formulan rinnalle vastaavan, mainostajia kiinnostavan tapahtuman ja vasta nyt eletään ensimmäistä positiivisen tuloksen kautta. Urheilutapahtumien lähetysoikeudet ovat mittavia investointeja. Formulalähetysten selostaminen on MTV:lle 7-10 kertaa kalliimpaa kuin kolmen kuukauden Idols-kisajärjestelmä, valotti MTV3:n tuotepäällikkö Mikael Hästbacka.

Iltalehden päätoimittaja Petri Hakala alleviivasi urheilun taloudellisia vaikutuksia ja mediakiinnostavuuden laaja-alaisuutta. Urheilu ja urheilijat kiinnostavat myös viihde- ja talousmedioita. Hakalan laskelmien mukaan urheilijoiden palkat vastaavat maakuntalehden vuoden liikevaihtoa ja palkintorahat Jorma Ollilan vuosipalkkaa.

Nokia Mobile Phones -yksikössä uusien teknologioiden sovelluksista vastaava Ilpo Niva puolestaan puhui urheilusta mobiilisisältöjen näkökulmasta. Nivan mukaan Kärppä-teema on uponnut kansaan hyvin mobiilisovelluksissa.

Kärppäseminaarin muihin esiintyjiin lukeutuivat muun muassa Oulun Kärppien puheenjohtaja Seppo Arponen, Kajaanin kaupunginjohtaja Erkki Vähämaa, Rovaniemen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Antti Liikanen, Uccen Pauli Hyppönen ja Holiday Club Finlandin toimitusjohtaja Juha Tengman.

Lähde: Kainuun Sanomat lauantai 29.1.2005 Ahti Saarela
 
Ylös