Bahrainin GP - Jälkihöyryt

Meloni

Well-known member
Liittynyt
26.11.2018
Viestit
67
Kyllä oli pedattu kisasta Vettelin dominointia mutta ei vain kulkenut. Lähdössä pahin haastaja Leclerc tippuu Mersujen taakse ja eroa takana oleviin muutama sekuntti, mutta sieltä vain Leclerc nousee kaikkien läpi ja jättää Vettelin nuolemaan näppejään. Sitten vielä se Hamiltonin kanssa taistelu :confused: onko mentaliteetti vai niin jäyhä että se on sijoitus edellä tai ei mitään vai mikä, mutta kamalaa konttaamista ovat rengas rengasta vastaan tilanteet olleet Vettelille jo vähän aikaa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2458
Jännä kyllä nähdä, miltä näyttää Vettelin tulevaisuus tämän kauden jälkeen, jos käy 2014 toisinto ja tulee taas tulokastiimikaverilta pataan.. Keskikastiin jäähdyttelemään tai ura paketissa? Pää tuskin ainakaan kestää jäädä kärkitalliin soittelemaan kakkosviulua.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Jännä kyllä nähdä, miltä näyttää Vettelin tulevaisuus tämän kauden jälkeen, jos käy 2014 toisinto ja tulee taas tulokastiimikaverilta pataan.. Keskikastiin jäähdyttelemään tai ura paketissa? Pää tuskin ainakaan kestää jäädä kärkitalliin soittelemaan kakkosviulua.
No se Leclercille häviäminen olisi vain kirsikka kakun päällä. Nuo samat kysymykset olisivat täysin valideja vaikka hän pystyisikin tallikaverinsa voittamaan kuten Räikkösen kanssa on tehnyt. Vettel on sentään aloittanut kauden vahvasti aiempina vuosina mutta sulanut sitten syksyä kohti. Nyt hän on aivan sekaisin heti ensimmäisistä kierroksista lähtien, mikä ei lupaa hyvää. Toisaalta on Hamiltonillakin ollut heikkoja alkukausia ja hän on sen jälkeen löytänyt dominoivan mielentilan, joten ehkä Vettelillä on vielä vähän toivoa. Mutta Leclerc piti hänet kuristusotteessa koko viikonlopun ajan ja aivan selvällä marginaalilla. En muista, koska viimeksi Vettelin ohi on tultu noin kivuttomasti ja nyt se tapahtui vielä samanlaisella autolla. Ei hän ainakaan näyttänyt erityisesti antavan tietä tallikaverilleen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8363
Sijainti
Helsinki
Täältäkin :thumbup: Icemanin kirjoitukselle, paljon yksityskohtaisempaa kuin blogikirjoituksensi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Olipahan Bahrainin GP tänään!!! Käy kyllä sääliksi paalulta lähtenyttä Charles Leclerciä, kun täysin selvältä näyttänyt voitto kaatui Ferrarin lämpöenergian talteenottojärjestelmän pettämiseen. Monacolainen oli hallinnut kisaa ohitettuaan 6. kierroksella kisan lähdössä kärkeen nousseen Sebastian Vettelin. Leclerc menetti Ferraristaan tehoja noin 40 hevosvoimaa näiden ongelmien myötä.
40 hv:n tehoerolla ei tule 5 sekunnin eroa kierrosaikaan. Kannattaa tutustua miten MGU-H oikeasti toimii. Tai miten se on Ykkösissä toteutettu.

Motorsportin mukaan Ferrari ilmoitti yhden pytyn pimentyneen.

Ferrari has revealed that the problem which cost Charles Leclerc his maiden Formula 1 race victory was down to his engine dropping a cylinder, and had nothing to do with an energy recovery issue.
https://www.motorsport.com/f1/news/ferrari-leclerc-engine-problem-bahrain/4362698/
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Sylinterihän siellä kuulemma oli hajonnut/toimi vajaasti.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Varikkokäyntien renkaanvaihdot.



 
Viimeksi muokattu:

iceman1988

Well-known member
Liittynyt
1.7.2008
Viestit
1408

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Mistä tämä väite MGU ongelmasta oli peräisin? Selostajatkin väitti syyksi tuon.
Radiossa Leclercille ainakin sanottiin kisan aika että ”sinulla ei ole mgu h energiankeräystä” tai jtms.

Mutta siis jos moottori käy vaan viidellä, voi sekin hyvin tarkoittaa sitä ettei MGU H -keräys toimi kunnolla. Turbon läpi tulee pienemmät virtaukset jos moottori käy vajaalla ja silloinhan voisi kuvitella ettei sitä energiaakaan pystytä keräämään samalla tavalla.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Radiossa Leclercille ainakin sanottiin kisan aika että ”sinulla ei ole mgu h energiankeräystä” tai jtms.

Mutta siis jos moottori käy vaan viidellä, voi sekin hyvin tarkoittaa sitä ettei MGU H -keräys toimi kunnolla. Turbon läpi tulee pienemmät virtaukset jos moottori käy vajaalla ja silloinhan voisi kuvitella ettei sitä energiaakaan pystytä keräämään samalla tavalla.
Turbon akseli on avaintekijä. Näkykö moottorin kierroslukuja missään ongelman aikana?

Siitä pimeästä sylkystä tulee kaasut läpi normaalisti paitsi ilman palotapahtumaa. Syttyykö palosarjassa kun tulikuuma kone?

Kiva olisi tietää mikä siinä on ollut vikana?
 
Viimeksi muokattu:

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
879
Binotto sanoo, että moottoria aiotaan taatusti käyttää Kiinan harjoituksissa, ja että vika oli pieni ja vian on aiheuttanut yksittäinen osa. Ainakin suomenkielisessä mediassa on puhuttu vain "sylinterin hajoamisesta", mutta Binotton kommenttien perusteella tuo vaikuttaisi lähinnä joltain sytytystulpan/-johdon/-puolan pettämiseltä. Mikään mekaaninen vika, venttiilin pettäminen tms. siis tuskin lienee kyseessä. Eikä varmasti ainakaan tuo mainittu sylinterin hajoaminen, jos tuo sylinteri, eli osa jossa mäntä liikkuu edestakaisin, tosiaan olisi mennyt fyysisesti rikki, niin mitä luultavimmin se mäntä olisi lakannut liikkumasta edestakaisin ja samalla koko auto olisi lakannut liikkumasta. Eikä sillä motilla tosiaan ajeltaisi enää Kiinassa :D

Linkki Maikkarin uutiseen mistä poimin Binotton kommentit: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/charles-leclercin-musertanut-vika-loytyikin-muualta-ferrari-suoritti-nopean-tutkinnan-dramaattisesta-kisasta/7346668#gs.3csam6
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Yksi asia itsellä pistänyt silmään. Vaikka ohittaessa edellä menevä vaikuttaa paljon hitaammalta kuin ohittava, niin juuri kukaan ei karannut ohituksen jälkeen. Ohitettavat roikkui monesti kierroskaupalla DRS etäisyydellä ohittajasta.

Onko tästä kiitos 2019 aerosäännöille vai oliko kyseessä tämän radan erityispiirteestä kolmine drs-alueineen?

Myös australiassa näytti siltä kuin kisailu olisi ollut tiiviimpää kuin ennen. Edellä menevän seuraaminen on oikeasti helpottunut tälle vuodelle?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4183
Binotto sanoo, että moottoria aiotaan taatusti käyttää Kiinan harjoituksissa, ja että vika oli pieni ja vian on aiheuttanut yksittäinen osa. Ainakin suomenkielisessä mediassa on puhuttu vain "sylinterin hajoamisesta", mutta Binotton kommenttien perusteella tuo vaikuttaisi lähinnä joltain sytytystulpan/-johdon/-puolan pettämiseltä.
Nykyisissä F1-moottoreissa ei ole sytystylppaa, johtoa tai puolaa. Moottori toimii puristussytyksellä kuten Diesel.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
980
Yksi asia itsellä pistänyt silmään. Vaikka ohittaessa edellä menevä vaikuttaa paljon hitaammalta kuin ohittava, niin juuri kukaan ei karannut ohituksen jälkeen. Ohitettavat roikkui monesti kierroskaupalla DRS etäisyydellä ohittajasta.

Onko tästä kiitos 2019 aerosäännöille vai oliko kyseessä tämän radan erityispiirteestä kolmine drs-alueineen?

Myös australiassa näytti siltä kuin kisailu olisi ollut tiiviimpää kuin ennen. Edellä menevän seuraaminen on oikeasti helpottunut tälle vuodelle?
Minä haluaisin nähdä yhden kilpailun ilman DRS. Väittäisin, että nyt pystyy seuraamaan niin lähellä että ohi pääsisi ilman DRS ja jos ei pääse niin ei tarvitsekaan päästä. Jotenkin nyt on sellainen tilanne, että kun saavuttaa edellä ajavan niin riittää kun odottelee DRS aluetta ja ajaa ohi.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2458
Olihan tuo drs Bahrainissa aika överi, todella pitkän matkan päästä takaa tultiin paikoitellen ohi. Eikä varmaan paljon muualla ohituksia nähty kuin drs-alueilla. Oli toki viihdyttävä ja tapahtumarikas kisa, että sikäli ei pitäisi valittaa, mutta silti tuo drs turhan keinotekoinen omaan makuun. Oma viehätyksensä oli vanhoissa kunnon trullijunissakin kun ohi ei päässyt nappia painamalla.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Minä haluaisin nähdä yhden kilpailun ilman DRS. Väittäisin, että nyt pystyy seuraamaan niin lähellä että ohi pääsisi ilman DRS ja jos ei pääse niin ei tarvitsekaan päästä. Jotenkin nyt on sellainen tilanne, että kun saavuttaa edellä ajavan niin riittää kun odottelee DRS aluetta ja ajaa ohi.
Ei päässyt ainakaan Räikkönen Norrisista
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
695
Nykyisissä F1-moottoreissa ei ole sytystylppaa, johtoa tai puolaa. Moottori toimii puristussytyksellä kuten Diesel.
Kyllä niissä taitaa olla, mutta ei sitä perinteistä mallia. Ferrari / Mahle systeemi: "The ingenious trick here is that the air-fuel mixture is pre-ignited in a pre-chamber around the spark plug."
Netistä löytyy myös vastaava juttu Mersun moottorista.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Turbon akseli on avaintekijä. Näkykö moottorin kierroslukuja missään ongelman aikana?

Siitä pimeästä sylkystä tulee kaasut läpi normaalisti paitsi ilman palotapahtumaa. Syttyykö palosarjassa kun tulikuuma kone?

Kiva olisi tietää mikä siinä on ollut vikana?
Niin siis sitä juuri ajoin takaa, että jos moottori käy vajaalla nii eihän se silloin jaksa kiertää niin korkealle jolloin virtaukset jäävät vähemmälle. Kierroslukuja ei kai suoraan näytetty (ainakaan pahemmin) mutta kyllähän sen äänestäkin jo kuuli että tahdo kiertää tarpeeksi korkealle. Ja kasivaihteelle asti ei päästy kaikissa paikoissa.

Nykyisissä F1-moottoreissa ei ole sytystylppaa, johtoa tai puolaa. Moottori toimii puristussytyksellä kuten Diesel.
Kyllä niistä koneista tulpat löytyy, mutta niitä tosiaan hyödynnetään hieman eri tavalla kuin "tavallisessa" polttomoottorissa, ja käsittääkseni silloin kun tahdotaan säästää bensaa enemmän niin silloin sitä konetta ajatetaan enemmän tällä HCCI-periaatteella, eli spontaanilla syttymisellä.

EDIT: Viisammat korjatkoon minua jos olen käsittänyt väärin.
 
Ylös