Bahrainin GP - Jälkihöyryt

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Niin siis sitä juuri ajoin takaa, että jos moottori käy vajaalla nii eihän se silloin jaksa kiertää niin korkealle jolloin virtaukset jäävät vähemmälle. Kierroslukuja ei kai suoraan näytetty (ainakaan pahemmin) mutta kyllähän sen äänestäkin jo kuuli että tahdo kiertää tarpeeksi korkealle. Ja kasivaihteelle asti ei päästy kaikissa paikoissa.

EDIT: Viisammat korjatkoon minua jos olen käsittänyt väärin.
Joo, mutta aukeehan siinä hukkaportti ennen korkeita kierroksia.

Tuossa vielä H:n toiminnasta. Pakokaasut pyörittää turbiinia joka taasen pyörittää kompressoria. Näiden välissä on H, joka saa virtansa samaiselta akselilta, ja sillä (varastoidulla) virralla pyöritetään kompressoria, jolloin päästään turboviiveestä.

MGU-H(Motor Generator Unit-Heat) -MGU-H is the unit that is connected to the turbocharger. In an F1 car, the MGU-H works like the MGU-K, meaning that it works both ways. It can recover energy from the turbo, store it, and then use it to spin the compressor. If you look at a turbocharger, you’ll find a turbine at one end, and a compressor at the other. The exhaust gases are used to spin the turbine, which spins the compressor. The MGU-H is located in between the two. So when the hot gases spin the turbine, it also produces electricity that is stored in the battery. And when the car accelerates, the electricity is used to spin the compressor, providing immediate power. There’s no turbo lag. Power application is immediate
https://www.quora.com/How-do-MGU-H-and-MGU-K-work-exactly-in-a-Formula-1-car
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5718
Leclerciä ilmeisesti käskettiin pysyä Vettelin takana juuri ennen kuin tämä paineli ykkösmutkassa ohi. Siinäpä onkin Ferrarilla miettimistä, kun "kakkoskuskia" ei kiinnosta tallin ohjeet vaan ajelee Vettelin ohi ja karkuun. Leclerc on radan ulkopuolella niin sympaattinen ja kiltin oloinen kaveri, että vähän pelkäsin hänen tyytyvän tallimääräyksiin. Onneksi ei.
 

Pede

Well-known member
Liittynyt
1.2.2018
Viestit
54
Voi niitä jälkihöyryjä jos Lecleerin moottori olisi hyytynyt ennen Vettelin spinnausta.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kyllä niistä koneista tulpat löytyy, mutta niitä tosiaan hyödynnetään hieman eri tavalla kuin "tavallisessa" polttomoottorissa, ja käsittääkseni silloin kun tahdotaan säästää bensaa enemmän niin silloin sitä konetta ajatetaan enemmän tällä HCCI-periaatteella, eli spontaanilla syttymisellä.
Kipinäsytytteisiä nuo edelleenkin ovat eli eivät käy diesel-periaatteella. HCCI-palotapahtuma hallitaan tekemällä sylinteriin laiha seos joka ei itsessään syty puristettaessakaan mutta sytytystulpan sytyttäessä rikkaan seoksen tulpan läheisyydessä syntyy riittävä paineennousu sytyttämään tuon laihemmankin seoksen, jokapuolelta yhtäaikaa. Syttyminen ei siis ole suinkaan spontaania vaan tarkasti hallittua.

Ja kun moottorit on rajoitettu bensavirtauksella niin bensan säästäminen ja tehon lisääminen on sama asia - ts mitä paremman hyötysuhteen palotapahtuman moottoriin saa sitä enemmän siitä lähtee tehoa ja sitä pienempi kulutus. Siviiliversioissa, esim Mazdan Skyactiv-G:ssä HCCI:tä ei käytetä täydellä kuormalla mutta F1:ssä käytetään, moottorin sisuskalut on vain mitoitettava kestämään.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5151
Leclerciä ilmeisesti käskettiin pysyä Vettelin takana juuri ennen kuin tämä paineli ykkösmutkassa ohi. Siinäpä onkin Ferrarilla miettimistä, kun "kakkoskuskia" ei kiinnosta tallin ohjeet vaan ajelee Vettelin ohi ja karkuun. Leclerc on radan ulkopuolella niin sympaattinen ja kiltin oloinen kaveri, että vähän pelkäsin hänen tyytyvän tallimääräyksiin. Onneksi ei.
No eipä taaskaan löydy lähdettä tällaisille väitteille... Lähimmäksi pääsee vastaus Leclercin kommenttiin, kun miestä kehotettiin "odottamaan kaksi kierrosta".

https://www.youtube.com/watch?v=a-VEiHCu6SI
 

Pede

Well-known member
Liittynyt
1.2.2018
Viestit
54
HCCI-palotapahtuma hallitaan tekemällä sylinteriin laiha seos joka ei itsessään syty puristettaessakaan mutta sytytystulpan sytyttäessä rikkaan seoksen tulpan läheisyydessä syntyy riittävä paineennousu sytyttämään tuon laihemmankin seoksen, jokapuolelta yhtäaikaa.
Kuinka saman tahdin aikana sylinterissä erotellaan rikas ja laiha seos?
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kuinka saman tahdin aikana sylinterissä erotellaan rikas ja laiha seos?
Suorasuihkukone, laiha seos ruiskutetaan imutahdin aikana ja rikas seos suihkutetaan puristustahdin aikana juuri ennen sytytystä.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Kipinäsytytteisiä nuo edelleenkin ovat eli eivät käy diesel-periaatteella. HCCI-palotapahtuma hallitaan tekemällä sylinteriin laiha seos joka ei itsessään syty puristettaessakaan mutta sytytystulpan sytyttäessä rikkaan seoksen tulpan läheisyydessä syntyy riittävä paineennousu sytyttämään tuon laihemmankin seoksen, jokapuolelta yhtäaikaa. Syttyminen ei siis ole suinkaan spontaania vaan tarkasti hallittua.

Ja kun moottorit on rajoitettu bensavirtauksella niin bensan säästäminen ja tehon lisääminen on sama asia - ts mitä paremman hyötysuhteen palotapahtuman moottoriin saa sitä enemmän siitä lähtee tehoa ja sitä pienempi kulutus. Siviiliversioissa, esim Mazdan Skyactiv-G:ssä HCCI:tä ei käytetä täydellä kuormalla mutta F1:ssä käytetään, moottorin sisuskalut on vain mitoitettava kestämään.
Suorasuihkukone, laiha seos ruiskutetaan imutahdin aikana ja rikas seos suihkutetaan puristustahdin aikana juuri ennen sytytystä.
Mielenkiintoista, kiitos infosta!
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Binotto oli vahvistanut että kyse oli siis tosiaan yhden sylinterin sammumisesta, ja lisäsi ettei MGU-H:ssa ollut vikaa.

Mietityttää vain että miksi Leclercille sanottiin radiossa, että energiankeräys H:lta ei onnistu. Olikohan tämä sitten vain ohjeistus että sitä ei nyt voida enää tehdä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Binotto oli vahvistanut että kyse oli siis tosiaan yhden sylinterin sammumisesta, ja lisäsi ettei MGU-H:ssa ollut vikaa.

Mietityttää vain että miksi Leclercille sanottiin radiossa, että energiankeräys H:lta ei onnistu. Olikohan tämä sitten vain ohjeistus että sitä ei nyt voida enää tehdä.
Oli saanut ohjeet kokeilla eri moottorikarttoja. Ei auttanut. 5 sekunnin ero kierrosajoissa tarkoittaa pitkästi yli sadan hepan tehovajeesta.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7514
Binotto oli vahvistanut että kyse oli siis tosiaan yhden sylinterin sammumisesta, ja lisäsi ettei MGU-H:ssa ollut vikaa.

Mietityttää vain että miksi Leclercille sanottiin radiossa, että energiankeräys H:lta ei onnistu. Olikohan tämä sitten vain ohjeistus että sitä ei nyt voida enää tehdä.
Joo suutin oli hajonnut tai lopettanut toimintansa.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2684
Oli saanut ohjeet kokeilla eri moottorikarttoja. Ei auttanut. 5 sekunnin ero kierrosajoissa tarkoittaa pitkästi yli sadan hepan tehovajeesta.
Lähemmäs 200, ellei jopa yli. Yksi kuudesta poissa, tehohäviö varmasti yli kuudesosan.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Eikö enempää jos kuitenkin kokonaistehot sähkön kanssa jotain 900-1000?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5151
Nykyinen 1.5l polttomoottori polttoaine rajoituksineen tuottaa reilun 600hv.
Jos polttomoottori ei toimi täysillä, niin ei toimi sähköavusteiset lisälaitteetkaan, koska ne eivät enää silloin lataudu täydellä teholla.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Millaisellahan seoksella nykymoottoreilla ajetaan?

Äärimmäisen laihalla, varmaan luokkaa 30:1. Koneiden puristussuhde on muuten 18:1(maksimi rajoitettu) ja ahtopaineita 3-4 baria eli sylinteripaineet ovat ihan kohdillaan.
 
Ylös