Bahrainin GP - Jälkihöyryt

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8488
Sijainti
Helsinki
Tänne jälkihöyryt illan kisasta.

+ Bottas podiumilla
+ Norris pisteille
+ Kimille myös pisteitä
+ Vettel/Hamilton-battle

- Leclercin epäonni, olisi ansainnut voiton
- Hamiltonille jälleen voitto
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
LeClerc näytti millainen kuski on. Samoin teki Vettel.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Ja kuinka Lewis hankkinut tuuria ruotsista monen vuoden tarpeisiin.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
474
Alfa tallipisteissä neljäs yhden kuskin pisteillä.

Mahtialun jälkeen Bottas hiipui. Toivottavasti säästeli moottoria seuraaviin kisoihin.

Leclerc ja Norris kisan kovimmat. Ja kolmantena Hamilton.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5159
Norrisin kisan loppuosa pelasti paljon, sillä ensimmäisen puolikkaan hänen vauhtinsa oli yhtä kelvotonta kuin Australiassakin. Sainz olisi luultavasti ollut silti monta sijaa korkeammalla ilman teknisiä ongelmia. Landon vauhti ei oikein vakuuta, ei hän missään nimessä ollut kisan parhaimmistoa. McLaren on hyvä. Ennakkotunnelmien mukaan Haasin piti olla jopa puoli sekuntia Renault'ta ja muuta keskikastia edellä mutta ainakin tänään talli oli päin vastoin yksi hitaimmista.

:alppu:

:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1109
Hieno kisa! Oli todella harmillista että Leclercin voitto vesittyi tekniikan pettämiseen. Kuitenkin Leclerc osoitti olevansa todella kova kaveri. Noin kun jatkaa niin kakkoskuskin rooliin alistaminen ei vain ole mahdollista. Vettel alkaa olla korviaan myöten keltaisessa nesteessä jo kahden kilpailun jälkeen.

Bottas hyökkäsi hienosti startissa mutta sen jälkeen kilpailu oli turhauttavan alavireinen. Pistejohto kuitenkin säilyi, joten ei muuta kuin uuteen nousuun.

Keskikasti on todella tasainen ja siellä nähtiin hienoa vääntöä koko kisan ajan. Räikkönen ajoi jälleen hyvän kilpailun ja napsi hyvät pisteet. On tärkeä onnistua alkukaudesta sillä ainakin itse oletan, että myöhemmässä vaiheessa kautta pisteet ovat tiukemmassa. Kisan lopussa Räikkönen ajoi monta kierrosta Norriksen kontissa kiinni, mutta harmillisesti ohjaaja ei halunnut tuota taistoa näyttää.

Mikähän ihmeen tiltti molempiin Relluihin iski? Olipa nolo loppu heidän kisalleen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
Mahtialun jälkeen Bottas hiipui. Toivottavasti säästeli moottoria seuraaviin kisoihin.
Ero olisi ollut ilman hölmöä stoppia luokkaa 15s lopussa. Kun Hamilton kurvasi varikolle, ero oli noin 11s. Kun Bottaksen vuoro oli tulla sisälle, Vettel ja Hamilton olivat ajaneet Bottaksen kiinni. Eli aivan Hamiltonin pussiin pelasivat.

Huvittavaa kun nämä Hamiltonin-fanipojat meuhaavat maikkarin foorumilla, kuinka Hamilton ajoi 30s kaulan täysin ajamalla.
 

Raikkis

Well-known member
Liittynyt
15.4.2018
Viestit
903
En katsonut kisaa niin tekikö Vettel sen saman mokan ku Austinissa esim. Ku lopputuloksissa vasta viides?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ero olisi ollut ilman hölmöä stoppia luokkaa 15s lopussa. Kun Hamilton kurvasi varikolle, ero oli noin 11s. Kun Bottaksen vuoro oli tulla sisälle, Vettel ja Hamilton olivat ajaneet Bottaksen kiinni. Eli aivan Hamiltonin pussiin pelasivat.

Huvittavaa kun nämä Hamiltonin-fanipojat meuhaavat maikkarin foorumilla, kuinka Hamilton ajoi 30s kaulan täysin ajamalla.
Sky:n ääliötoimittajat ihmetellen kyselivät totolta, mikä bottakselle tuli kun jäi hamiltonista 25 sekuntia. Seuraako ne muiden kisaa ollenkaan, kun hamultonin fanipeukku on niin syvällä ahterissa vai mikä siinä on. Eikös bottas tullut hamia ennen ekaan vaihtoon? Lisäksi bottaksella oli medium-rengas ja hamilla soft, mutta selvästi näki mersun pitävän bottasta ulkona tulppana, vaikka hän kärsi huonoista renkaista. Oliko muuten bottaksen satsi uusia mediumeja vai käytettyjä? Hamilla oli alla uudet softit.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
Sky:n ääliötoimittajat ihmetellen kyselivät totolta, mikä bottakselle tuli kun jäi hamiltonista 25 sekuntia. Seuraako ne muiden kisaa ollenkaan, kun hamultonin fanipeukku on niin syvällä ahterissa vai mikä siinä on. Eikös bottas tullut hamia ennen ekaan vaihtoon? Lisäksi bottaksella oli medium-rengas ja hamilla soft, mutta selvästi näki mersun pitävän bottasta ulkona tulppana, vaikka hän kärsi huonoista renkaista. Oliko muuten bottaksen satsi uusia mediumeja vai käytettyjä? Hamilla oli alla uudet softit.
Samoin moni nauroi Kubican kisavauhdille Australiassa. Kubican hidas vauhti johtui autossa olleista erittäin isoista vaurioista, joita toimittajat ja selostajat eivät millään noteeraa.
 

Meloni

Well-known member
Liittynyt
26.11.2018
Viestit
67
Jäi kuitenkin Kubica nyt kärjestä 2 kierrosta ja tiimikaveri ”vain” yhden kierroksen
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Harmillista että viime kauden tapaan Hamilton sai tuurilla kauden ensimmäisen voittonsa. Muuten oli kyllä aivan mahtava kisa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
Jäi kuitenkin Kubica nyt kärjestä 2 kierrosta ja tiimikaveri ”vain” yhden kierroksen
No en katsonut tämän kisan vauhtia, mutta Williamsilla on edelleen niin vähän osia, että joutuvat ajamaan säästöliekillä. Tuossakin 10s ero voi tehdä kierroseron. En puolustele Kubican heikkoa vauhtia, mutta asiat eivät ole aina niin, miltä ulospäin näyttää.

Kubica kertoi jossain haastattelussa, että Williamsin ongelmana on autojen epäjohdonmukaisuus säätöjen kanssa. Jos Kubican ja Russelin autoon laitetaan samat asetukset, autot käyttäytyvät eri lailla molemmissa rungoissa. Eli isoja ongelmia autossa on ja paljon.

EDIT:

Bottaksen autossa ollut ilmeisesti muovipussi koko kisan ajan kiinni
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/valtteri-bottas-paljasti-erikoinen-ongelma-vaikutti-suorituskykyyn-bahrainin-gp-ssa/7346616#gs.3twwx2
 
Viimeksi muokattu:

iceman1988

Well-known member
Liittynyt
1.7.2008
Viestit
1409
Olipahan Bahrainin GP tänään!!! Käy kyllä sääliksi paalulta lähtenyttä Charles Leclerciä, kun täysin selvältä näyttänyt voitto kaatui moottoriongelmiin. Alkuun epäiltiin ongelmien aiheutuneen lämpöenergian talteenottojärjestelmän pettämisestä. Ferrarin mukaan ongelmat aiheutuivat kuitenkin lopulta ongelmista yhden moottorin sylinterin kanssa. Monacolainen oli hallinnut kisaa ohitettuaan 6. kierroksella kisan lähdössä kärkeen nousseen Sebastian Vettelin. Nuorella monacolaisella oli aivan huikea viikonloppu ja hän oli selvästi tallikaveriaan Sebastian Vetteliä vahvempi. Kierroksella 54 Nico Hülkenbergin ja Daniel Ricciardon Renaultit hyytyivät käytännössä samaan aikaan radan varteen. Käsittämätön juttu ja tällaista en itse ainakaan F1-historiassa muista aiemmin tapahtuneen. Ilmeisesti molempiin autoihin oli tankattu saman verran bensaa ja se sitten loppui kesken. Leclercillä oli todella paljon onnea tässä kohtaa, kun kisaa oli enää 3 kierrosta jäljellä ja radalle saatiin turva-auto. Loppukisa sitten ajettiinkin turva-auton takana, jotta Renaultit saatiin siirrettyä pois radalta. Leclercin kannalta turva-auto oli todellinen lottovoitto, koska kaikki muut kuljettajat lähestyivät häntä sekuntikaupalla ennen turva-autoa. Lewis Hamilton oli noussut Leclercin ohi kärkeen jo kierroksella 49 ja Valtteri Bottas kierroksella 54. Bottas oli viisi sekuntia kierroksella Leclerciä nopeampi. Max Verstappen ei ehtinyt Red Bullillaan enää tehdä ohitusta, joten Leclerc sijoittui lopulta 3. sijalle. 21-vuotias monacolainen osasi suhtautua kuitenkin suhtautua tilanteeseen järkevästi ja ymmärsi teknisten ongelmien olevien osa motorsportia ja sanoi heidän nousevan vielä. Leclerc tulee aivan varmasti voittamaan vielä paljon kisoja, kyseessä on mielettömän lahjakas ja sympaattinen nuori kuljettaja. Leclerc on ensimmäinen monacolainen F1-podiumilla sitten kauden 1950 Monacon GP:n ja Maseratin Louis Chironin. Chiron ajoi tuolloin niin ikään 3. sijalle. Muita podiumpaikkoja monacolaiset eivät ole F1-sarjassa saavuttaneet. Nyt niitä Leclercin myötä on todennäköisesti tulossa huomattavan paljon lisää. Leclerc saa pientä lohtua myös nopeimman kierroksen tuoneesta 1 MM-pisteestä. Leclercille kertyi kisasta yhteensä 16 MM-pistettä.

Ferrarin Sebastian Vettelin kisa alkoi vahvasti hänen noustuaan kisan kärkeen lähdössä. Leclerc kuitenkin ohitti saksalaisen uudelleen kierroksella 6. Vettel yritti kuitata ohituksen heti perään, mutta Leclerc onnistui pitämään asemansa. Kierroksella 38 Vettel ja Hamilton kävivät kovaa taistoa 2. sijasta Bottaksen käydessä toisen kerran varikolla. Vettel pyörähti tilanteessa ja rikkoi etusiipensä. Samoihin aikoihin Vettel törmäsi Williamsin George Russeliin. Vettelin etusiipi suorastaan räjähti pitkällä suoralla. Vettel tippui 11. sijalle käytyään varikolla vaihtamassa uuden etusiiven. 3 kierrosta myöhemmin Vettel oli onnistunut ohittamaan Lando Norrisin, Kimi Räikkösen, Alexander Albonin, Daniel Ricciardon ja Nico Hülkenbergin. Max Verstappen oli kuitenkin aivan liian kaukana edellä ja Vettel ei enää onnistunut nousemaan 5. sijaa korkeammalle. Vettelillä on nyt tiukka paikka loppukautta ajatellen, kun tallikaveri on todella rautaisessa iskussa. Leclerciä ei todellakaan ole helppo voittaa ja tallin sisäisestä valtataistelusta on tulossa todella mielenkiintoinen. Ferrarilla ja Mercedeksellä molemmilla on nyt kaksi vahvaa ja motivoitunutta kuljettajaa. Vettelillä on kahdesta kauden ekasta kisasta 4. ja 5. sijat plakkarissa. Vettelin olisi hyvä saada Kiinassa itse kisasta vahvempi tulos MM-taistelua ajatellen.

Mercedes-tallille päivä oli lopulta täydellinen ja todella onnekas. Leclercin epäonnen myötä Hamilton ja Bottas onnistuivat nousemaan kaksoisvoittoon. Bottas nousi kisan startissa hienosti 2. sijalle ohi tallikaveri Hamiltonin ja paalumies Leclercin. Vettel otti kärkipaikan. Toisella kierroksella Leclerc ja Hamilton kuitenkin ohittivat Bottaksen suomalaisen tehtyä pienen virheen ensimmäisessä jarrutuksessa. Radalla oli todella vaihtelevat ja tuuliset olosuhteet ja se vaikeutti Bottaksen ja monen muun kuskin ajoa kisan aikana. Bottas menetti hetkeksi ajorytminsä 2. kierroksen virheen jälkeen. Kilpailussa Mercedes-kuskit ajoivat lopulta kaksoisvoittoon turva-auton poistuessa radalta viimeisen kierroksen lopussa. Kiinaan lähdetään Valtteri Bottaksen johtaessa MM-sarjaa 44 pisteellä, Hamilton on 2. sijalla vain yhden pisteen päässä Bottaksesta. Max Verstappen pitää MM-sarjan 3. sijaa 27 pisteellä, mutta Charles Leclerc on enää yhden pisteen päässä Verstappenista 4. sijalla. Sebastian Vettel on MM-sarjan 5. sijalla 22 pisteellä ja Kimi Räikkönen on upeasti 6. sijalla 10 pisteellä. Valmistajien MM-sarjan kärjessä on Mercedes 87 pisteellä, Ferrari 2. sijalla 48 pisteellä ja Red Bull Racing Honda 3. sijalla 31 pisteellä. Alfa Romeo Racing Ferrari pitää 4. sijaa 10 pisteellä. Valtteri Bottas ylitti tänään 1000 MM-pisteen rajan ja hänellä on nyt kasassa yhteensä 1007 MM-pistettä.

Kimi Räikköseltä nähtiin jälleen loistava kisa ja se päättyi 7. sijalle. Räikkönen ohitti kierroksella 45 Ricciardon ja myöhemmin kierroksella 54 molempien Renaultien keskeytettyä Kimi nousi 7. sijalle. Kisan lopussa Räikkönen taisteli tiukasti 6. sijasta hänet aiemmin ohittaneen McLarenin Lando Norrisin kanssa. Kunnollista ohituspaikkaa ei kuitenkaan löytynyt ja kovat puuskittaiset tuulet vaikeuttivat tilannetta. Kisan alkupuoliskolla Kimillä oli ongelmia myös renkaiden kanssa. Räikkönen oli loppuvaiheessa parhaimmillaan jopa 0.3 sekunnin päässä Norrisista. Norris on osoittanut kauden avauskisoissa olevansa heti hyvässä iskussa ja McLarenilla vaikuttaisi olevan vahva auto käytössä pitkästä aikaa. Renaultin moottorien suorituskyky näyttää myös vahvistuneen.

Kisan positiivisimpia yllättäjiä olivat tänään ehdottomasti Kimi, Norris ja 9. sijalle ajanut Toro Rosson thaimaalaiskuski Alexander Albon. Alfa Romeon Antonio Giovinazzi oli jo lähellä MM-pistesijoja 11. sijan myötä. Ihan ok kisa italialaiselta, vaikka Räikkösen tasolle onkin vielä matkaa. Albonin 2 MM-pistettä ovat Thaimaan ensimmäiset sitten Maseratin Prinssi Biran ja kauden 1954 Ranskan GP:n 4. sijan.

Kahden viikon päästä jatketaan Shanghain radalla Kiinassa ja tuolloin edessä on juhlakilpailu, kun ajetaan F1-historian 1000. GP. Toivottavasti tulee mielenkiintoinen ja jännittävä kisaviikonloppu. MM-sarjan kärjessä ainakin on mielenkiintoinen asetelma Bottaksen ja Hamiltonin välillä, kun heidän välillään on MM-pisteissä eroa vain 1 pisteen verran. Kimi ja Alfa Romeo ovat myös hyvissä asemissa. Olosuhteet Kiinassa ovat hyvin erilaiset, kun siirrytään Sakhirin aavikolta Shanghain metropolikaupunkiin.
 
Viimeksi muokattu:

Crumb

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
274
Hyvä kirjoitus, kiitos.

Bottas menetti hetkeksi ajorytminsä 2. kierroksen virheen jälkeen.
Hetki tuntui kyllä kestävän koko loppukisan, sillä Bottas ei enää uhannut kärkikolmikkoa vaan jäi koko ajan. Tämä oli todella harmi, sillä lähdössä ja eka kierroksella oli sitä hienoa "uutta Bottasta", sitten tuli virhe, jonka jälkeen hanskat naulaan. Ainakaan Vettel ja Hamilton eivät olisi lakanneet yrittämästä pikkuisen mokan jälkeen.

Hyvää kuitenkin se, että Bottaksen johdolla mennään seuraavaan kisaan.

Kimiltä hyvä kisa. Ilo myös nähdä, että McLareneihin on saatu vauhtia.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Williamsien ero oli jotakuinkin 25 sekuntia. Kubica tuli maaliin heti Hamiltonin perässä (kaksi kierrosta jääneenä) ja Russell oli juuri ennen turva-autoa tullut Gaslyn varvaamaksi. Gasly oli noin 1.12 Hamiltonia perässä sillä kierroksella, minkä jälkeen Rellut jäivät radan varteen. Hamiltonin viimeiset vihreän lipun kierrokset olivat 1.37-tasoa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4206
Olihan kisa, Vettelistä ei selvästikkään tule mestaria Ferrarilla, kasetti ei kestä tiukkaa pyörä-pyörässä kilvanajoa, helpot pisteet olisi olleet otettavissa laskemalla Hamilton ohi (2. sija) ja taistelu jopa kisan voitosta mahdollista Lelercin ongelmien takia.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
992
Mielestäni tässä kilpailussa voi hyvin nähdä Hamiltonin vahvuudet ja Vettelin heikkoudet. Jos kaksi eri merkkistä autoa voi olla samalla viivalla niin tällä kertaa ne olivat. Vettelin olisi pitänyt nelinkertaisena mestarina tämä kilpailu voittaa, mutta Hamilton oli yksinkertaisesti vahvempi näistä kahdesta ja Vettel sortui virheeseen.

Leclerc ajoi todella vahvasti, joten on muuten hankala tilanne Vettelillä jatkossa. Moraalisesti Leclerc on tämän päivän suorituksen jälkeen vähintään tasavertaisessa asemassa Ferrarilla, sanoisin jopa että sai epäonnen myötä tallin sympatiat puolelleen ja näytti olevansa jopa vahvempi mestaruuskandidaatti kuin Vettel. Jos tämä meno jatkuu seuraavissa kilpailuissa niin kohta on tallin tuki Lerlercin puolella ja Vettelin huumoria koetellaan toden teolla.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
Sky:n ääliötoimittajat ihmetellen kyselivät totolta, mikä bottakselle tuli kun jäi hamiltonista 25 sekuntia. Seuraako ne muiden kisaa ollenkaan, kun hamultonin fanipeukku on niin syvällä ahterissa vai mikä siinä on. Eikös bottas tullut hamia ennen ekaan vaihtoon? Lisäksi bottaksella oli medium-rengas ja hamilla soft, mutta selvästi näki mersun pitävän bottasta ulkona tulppana, vaikka hän kärsi huonoista renkaista. Oliko muuten bottaksen satsi uusia mediumeja vai käytettyjä? Hamilla oli alla uudet softit.
Bottas tuli kierrosta ennen Hamiltonia vaihtamaan renkaat 1. stopilla (Hamilton soft, Bottas medium), jonka jälkeen vauhti oli suht samaa luokkaa. Taisi revetä 8s ->11s (en muista tarkkaa aikaa), kunnes Hamilton tuli sisään 2. pysähdykselle. Bottasta pidettiin radallla niin pitkään (3 kierrosta), kunnes Vettel ja Hamilton ajoi Bottaksen kiinni uusilla renkailla. Eli Mercedes pelasi tiimi peliä. Bottas hävisi varikkopysähdyskikkailun vuoksi 10-15s Hamiltonille lisää. Lopussa ero venähti Bottaksella noin 30 sekuntiin, kunnes Leclercin auto hajosi. Sen jälkeen ero kutistui taas.
 
Ylös