Olipahan Bahrainin GP tänään!!! Käy kyllä sääliksi paalulta lähtenyttä Charles Leclerciä, kun täysin selvältä näyttänyt voitto kaatui moottoriongelmiin. Alkuun epäiltiin ongelmien aiheutuneen lämpöenergian talteenottojärjestelmän pettämisestä. Ferrarin mukaan ongelmat aiheutuivat kuitenkin lopulta ongelmista yhden moottorin sylinterin kanssa. Monacolainen oli hallinnut kisaa ohitettuaan 6. kierroksella kisan lähdössä kärkeen nousseen Sebastian Vettelin. Nuorella monacolaisella oli aivan huikea viikonloppu ja hän oli selvästi tallikaveriaan Sebastian Vetteliä vahvempi. Kierroksella 54 Nico Hülkenbergin ja Daniel Ricciardon Renaultit hyytyivät käytännössä samaan aikaan radan varteen. Käsittämätön juttu ja tällaista en itse ainakaan F1-historiassa muista aiemmin tapahtuneen. Ilmeisesti molempiin autoihin oli tankattu saman verran bensaa ja se sitten loppui kesken. Leclercillä oli todella paljon onnea tässä kohtaa, kun kisaa oli enää 3 kierrosta jäljellä ja radalle saatiin turva-auto. Loppukisa sitten ajettiinkin turva-auton takana, jotta Renaultit saatiin siirrettyä pois radalta. Leclercin kannalta turva-auto oli todellinen lottovoitto, koska kaikki muut kuljettajat lähestyivät häntä sekuntikaupalla ennen turva-autoa. Lewis Hamilton oli noussut Leclercin ohi kärkeen jo kierroksella 49 ja Valtteri Bottas kierroksella 54. Bottas oli viisi sekuntia kierroksella Leclerciä nopeampi. Max Verstappen ei ehtinyt Red Bullillaan enää tehdä ohitusta, joten Leclerc sijoittui lopulta 3. sijalle. 21-vuotias monacolainen osasi suhtautua kuitenkin suhtautua tilanteeseen järkevästi ja ymmärsi teknisten ongelmien olevien osa motorsportia ja sanoi heidän nousevan vielä. Leclerc tulee aivan varmasti voittamaan vielä paljon kisoja, kyseessä on mielettömän lahjakas ja sympaattinen nuori kuljettaja. Leclerc on ensimmäinen monacolainen F1-podiumilla sitten kauden 1950 Monacon GP:n ja Maseratin Louis Chironin. Chiron ajoi tuolloin niin ikään 3. sijalle. Muita podiumpaikkoja monacolaiset eivät ole F1-sarjassa saavuttaneet. Nyt niitä Leclercin myötä on todennäköisesti tulossa huomattavan paljon lisää. Leclerc saa pientä lohtua myös nopeimman kierroksen tuoneesta 1 MM-pisteestä. Leclercille kertyi kisasta yhteensä 16 MM-pistettä.
Ferrarin Sebastian Vettelin kisa alkoi vahvasti hänen noustuaan kisan kärkeen lähdössä. Leclerc kuitenkin ohitti saksalaisen uudelleen kierroksella 6. Vettel yritti kuitata ohituksen heti perään, mutta Leclerc onnistui pitämään asemansa. Kierroksella 38 Vettel ja Hamilton kävivät kovaa taistoa 2. sijasta Bottaksen käydessä toisen kerran varikolla. Vettel pyörähti tilanteessa ja rikkoi etusiipensä. Samoihin aikoihin Vettel törmäsi Williamsin George Russeliin. Vettelin etusiipi suorastaan räjähti pitkällä suoralla. Vettel tippui 11. sijalle käytyään varikolla vaihtamassa uuden etusiiven. 3 kierrosta myöhemmin Vettel oli onnistunut ohittamaan Lando Norrisin, Kimi Räikkösen, Alexander Albonin, Daniel Ricciardon ja Nico Hülkenbergin. Max Verstappen oli kuitenkin aivan liian kaukana edellä ja Vettel ei enää onnistunut nousemaan 5. sijaa korkeammalle. Vettelillä on nyt tiukka paikka loppukautta ajatellen, kun tallikaveri on todella rautaisessa iskussa. Leclerciä ei todellakaan ole helppo voittaa ja tallin sisäisestä valtataistelusta on tulossa todella mielenkiintoinen. Ferrarilla ja Mercedeksellä molemmilla on nyt kaksi vahvaa ja motivoitunutta kuljettajaa. Vettelillä on kahdesta kauden ekasta kisasta 4. ja 5. sijat plakkarissa. Vettelin olisi hyvä saada Kiinassa itse kisasta vahvempi tulos MM-taistelua ajatellen.
Mercedes-tallille päivä oli lopulta täydellinen ja todella onnekas. Leclercin epäonnen myötä Hamilton ja Bottas onnistuivat nousemaan kaksoisvoittoon. Bottas nousi kisan startissa hienosti 2. sijalle ohi tallikaveri Hamiltonin ja paalumies Leclercin. Vettel otti kärkipaikan. Toisella kierroksella Leclerc ja Hamilton kuitenkin ohittivat Bottaksen suomalaisen tehtyä pienen virheen ensimmäisessä jarrutuksessa. Radalla oli todella vaihtelevat ja tuuliset olosuhteet ja se vaikeutti Bottaksen ja monen muun kuskin ajoa kisan aikana. Bottas menetti hetkeksi ajorytminsä 2. kierroksen virheen jälkeen. Kilpailussa Mercedes-kuskit ajoivat lopulta kaksoisvoittoon turva-auton poistuessa radalta viimeisen kierroksen lopussa. Kiinaan lähdetään Valtteri Bottaksen johtaessa MM-sarjaa 44 pisteellä, Hamilton on 2. sijalla vain yhden pisteen päässä Bottaksesta. Max Verstappen pitää MM-sarjan 3. sijaa 27 pisteellä, mutta Charles Leclerc on enää yhden pisteen päässä Verstappenista 4. sijalla. Sebastian Vettel on MM-sarjan 5. sijalla 22 pisteellä ja Kimi Räikkönen on upeasti 6. sijalla 10 pisteellä. Valmistajien MM-sarjan kärjessä on Mercedes 87 pisteellä, Ferrari 2. sijalla 48 pisteellä ja Red Bull Racing Honda 3. sijalla 31 pisteellä. Alfa Romeo Racing Ferrari pitää 4. sijaa 10 pisteellä. Valtteri Bottas ylitti tänään 1000 MM-pisteen rajan ja hänellä on nyt kasassa yhteensä 1007 MM-pistettä.
Kimi Räikköseltä nähtiin jälleen loistava kisa ja se päättyi 7. sijalle. Räikkönen ohitti kierroksella 45 Ricciardon ja myöhemmin kierroksella 54 molempien Renaultien keskeytettyä Kimi nousi 7. sijalle. Kisan lopussa Räikkönen taisteli tiukasti 6. sijasta hänet aiemmin ohittaneen McLarenin Lando Norrisin kanssa. Kunnollista ohituspaikkaa ei kuitenkaan löytynyt ja kovat puuskittaiset tuulet vaikeuttivat tilannetta. Kisan alkupuoliskolla Kimillä oli ongelmia myös renkaiden kanssa. Räikkönen oli loppuvaiheessa parhaimmillaan jopa 0.3 sekunnin päässä Norrisista. Norris on osoittanut kauden avauskisoissa olevansa heti hyvässä iskussa ja McLarenilla vaikuttaisi olevan vahva auto käytössä pitkästä aikaa. Renaultin moottorien suorituskyky näyttää myös vahvistuneen.
Kisan positiivisimpia yllättäjiä olivat tänään ehdottomasti Kimi, Norris ja 9. sijalle ajanut Toro Rosson thaimaalaiskuski Alexander Albon. Alfa Romeon Antonio Giovinazzi oli jo lähellä MM-pistesijoja 11. sijan myötä. Ihan ok kisa italialaiselta, vaikka Räikkösen tasolle onkin vielä matkaa. Albonin 2 MM-pistettä ovat Thaimaan ensimmäiset sitten Maseratin Prinssi Biran ja kauden 1954 Ranskan GP:n 4. sijan.
Kahden viikon päästä jatketaan Shanghain radalla Kiinassa ja tuolloin edessä on juhlakilpailu, kun ajetaan F1-historian 1000. GP. Toivottavasti tulee mielenkiintoinen ja jännittävä kisaviikonloppu. MM-sarjan kärjessä ainakin on mielenkiintoinen asetelma Bottaksen ja Hamiltonin välillä, kun heidän välillään on MM-pisteissä eroa vain 1 pisteen verran. Kimi ja Alfa Romeo ovat myös hyvissä asemissa. Olosuhteet Kiinassa ovat hyvin erilaiset, kun siirrytään Sakhirin aavikolta Shanghain metropolikaupunkiin.