Barcelonan GP - Kilpailu

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
talakem sanoi:
Larenilla ajaminen on vaarallista. Taas hajosi vauhdissa.

Minkään muun tallin autot ei ole levinneet yhtä useasti materiaalivikoihin. :nope:
Ootkos huomannu että oudosti aina suomalaisten kohdalla?Ruuvit ja siivet irtoilee ja renkaat räjähtelee...
 

TepiL

Member
Liittynyt
4.11.2007
Viestit
6
Ratman sanoi:
Ootkos huomannu että oudosti aina suomalaisten kohdalla?Ruuvit ja siivet irtoilee ja renkaat räjähtelee...
Sehän johtuu vain siitä, että autonkehityksen lisäksi kuskien pitää nykyään myös kasata omat autonsa! ;)
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Ratman sanoi:
Ootkos huomannu että oudosti aina suomalaisten kohdalla?Ruuvit ja siivet irtoilee ja renkaat räjähtelee...
Niin, mitä nyt viime kaudella Hamiltonille kävi ihan samanlainen kuin Kovalaiselle nyt. Vielä ei tiedetä edes että mahtoiko onnettomuuden aiheuttanut alkuperäinen syy olla ihan sama.

Kumma homma tuo, että McLaren on aina tuntunut olevan niin selkeästi kehityksen kärjessä, että juuri heillä se toleranssi vehkeiden kestävyydessä on pienimmillään. Mutta eivät silti ole lähimainkaan nopein auto. Pienemmiltä talleilta tietysti kajahtelee koneita ja muuta sellaista, mutta autot ovat sentään rakenteellisesti yleensä aika hyvässä iskussa. Ei lähde takasiivet irti vahingossa, ei murru ripustukset ilman erityistä syytä jne.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Löytyiskö tosta se syy miten aina löytyy jostain uus suomalainen joka ajaa McLarenia hiton lujaa. Kauhee kiire saada hengenvaarallinen McLada maaliin ennen kuin mikään osa ehtii irrota (puuttumatta sen enempää siien että se saattais kestää enemmänajamalla rauhallisempaa kyytiä). :alppu:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
CamoN sanoi:
Niin, mitä nyt viime kaudella Hamiltonille kävi ihan samanlainen kuin Kovalaiselle nyt. Vielä ei tiedetä edes että mahtoiko onnettomuuden aiheuttanut alkuperäinen syy olla ihan sama.

Kumma homma tuo, että McLaren on aina tuntunut olevan niin selkeästi kehityksen kärjessä, että juuri heillä se toleranssi vehkeiden kestävyydessä on pienimmillään. Mutta eivät silti ole lähimainkaan nopein auto. Pienemmiltä talleilta tietysti kajahtelee koneita ja muuta sellaista, mutta autot ovat sentään rakenteellisesti yleensä aika hyvässä iskussa. Ei lähde takasiivet irti vahingossa, ei murru ripustukset ilman erityistä syytä jne.
Toisiko tuon pienen toleranssi filosofian Adrian Newey? McLaren on ollut mekaanisesti aika heikko, jolloin siivet ovat irronneet ja ripustukset särkyneet. Tämän kauden Red Bull on hajonnut käsittämättömän helposti muutamissa tilanteissa eikä viime kaudellakaan ollut mikään järin kestävä auto.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Rednef sanoi:
Kovasti on lyhentynyt
On kyllä hurjan näkönen keula. Luulisi, ettei tuosta ohjaamosta selviä kuin rampana ulos. Mitä ilmeisemmin sitten hiilikuitumonokokin on tarkoituskin hajota tuolla tavalla, kuten nähtiin myös Kubican onnettomuudessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
EdHunter sanoi:
On kyllä hurjan näkönen keula. Luulisi, ettei tuosta ohjaamosta selviä kuin rampana ulos. Mitä ilmeisemmin sitten hiilikuitumonokokin on tarkoituskin hajota tuolla tavalla, kuten nähtiin myös Kubican onnettomuudessa.
Ei kai monokokin sentään, keulakappaleen kyllä.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
EdHunter sanoi:
On kyllä hurjan näkönen keula. Luulisi, ettei tuosta ohjaamosta selviä kuin rampana ulos. Mitä ilmeisemmin sitten hiilikuitumonokokin on tarkoituskin hajota tuolla tavalla, kuten nähtiin myös Kubican onnettomuudessa.
Jep..voisi tulla aika rumaa jälkeä jos nuo keulaosat kestäisivät nuo iskut yhtä hyvin kuin monokokki..
 

Kanzo

Totaalirankka
Liittynyt
21.8.2004
Viestit
120
Sijainti
Helsinki
Rednef sanoi:
Kovasti on lyhentynyt
Ei tuo kaikki tapahtunut itse törmäyksessä. Iso osa jäljestä syntyi silloin, kun Heikin pirssiä vedettiin voimalla irti sieltä rengaskasasta.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Deletoin jo kisan tallenteen joten en voi tarkastaa, mutta mulle jäi Kovalaisen lyhyestä incar-lähetyksestä mieleen, että hän käväisi nurmikolla edellisessä mutkassa. Ei vanteiden todellakaan pitäisi helpolla hajota, vaikka kyllä sen ulosajon merkitys pitäisi tarkasti tutkia. Radan reunksessa saattaa olla suuri tasoero nurmen ja reunakiveyksen saumassa. Murtuma on saattanut syntyä siinä, joka lopullisesti petti viimeistä ulosajoa ennen.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Mielestäni F1:ssä suuri vaaratekijä on auton päälle nousevat renkaat, jotka iskevät päähän. Kannataisi tutkia, josko rengasreunus kannattaisi koota portaittain, jolloin vauhti hidastuisi jo ennen, kuin pino nousisi pään korkeudelle. Renkaiden edessä vaikuttaisi olevan jonkinlainen kiinteä kangas tms, johon voi maalata manoksia, mutta siitä F1 sujahtaa läpi helposti. Tosin kyllä läpäisyssäkin energiaa sitoutuu.

Ratoja käytetään muissakin luokissa ja koppiauto saattaa pyöriä, jolloin portaittainen voisi teoriassa toimia hyppyrinä, joskin niiden vauhti on usein pienempi jolloin vauhtia rengasreunassa paljon vähemmän.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
2Lman sanoi:
Mielestäni F1:ssä suuri vaaratekijä on auton päälle nousevat renkaat, jotka iskevät päähän. Kannataisi tutkia, josko rengasreunus kannattaisi koota portaittain, jolloin vauhti hidastuisi jo ennen, kuin pino nousisi pään korkeudelle. Renkaiden edessä vaikuttaisi olevan jonkinlainen kiinteä kangas tms, johon voi maalata manoksia, mutta siitä F1 sujahtaa läpi helposti. Tosin kyllä läpäisyssäkin energiaa sitoutuu.

Ratoja käytetään muissakin luokissa ja koppiauto saattaa pyöriä, jolloin portaittainen voisi teoriassa toimia hyppyrinä, joskin niiden vauhti on usein pienempi jolloin vauhtia rengasreunassa paljon vähemmän.
Olihan tuolla Barcelonassa jo hieman erilaista ratkaisua kokeiltu:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/04/640208
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Miksei rengasvalli toimi kuten kaide moottoritiellä. Eli otetaan rengasvalli irti betoniseinästä noin 2 metriä ja sidotaan renkaat yhteen. Päinajettaessa renkaat joustavat ketjuna tämän ylimääräisen 2 metriä.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
JML82 sanoi:
Toisiko tuon pienen toleranssi filosofian Adrian Newey? McLaren on ollut mekaanisesti aika heikko, jolloin siivet ovat irronneet ja ripustukset särkyneet. Tämän kauden Red Bull on hajonnut käsittämättömän helposti muutamissa tilanteissa eikä viime kaudellakaan ollut mikään järin kestävä auto.
Erittäin mahdollista. Ei tuollaista monta kautta jatkuvaa säännönmukaista leviämistä oikein mikään muu selitä, kuin ihan joku lähtökohtainen ero auton suunnittelufilosofiassa muihin talleihin nähden. McLarenin kaudet 2006 ja 2007 olivat tuon suhteen parempia vuosia. Newey liittyi Red Bullin vahvuuteen 2006 alussa... :rolleyes:
 
Ylös