Barcelonan GP - Kilpailu

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
formulastara sanoi:
viimeiset 13 kisaa. Kun molemmat ovat päässeet ajamaan aika-ajot, on Kimi voittanut Massan 7 kertaa, Massa Kimin 5 kertaa. Tilasto olisi varmaan Kimille vielä parempi ilman Australian auton hajoamista. Tiukassa on mielikuvat, kun otetaan huomioon, että tyypillisesti Kimillä on ollut vielä raskaampi auto q3:ssa.
heh! Myönnetään että kyllä on mielikuva tiukassa:D Tää Q hommeli menee niin että Massa kun voittaa niukasti tai pääsee edes lähelle Kimiä Q voitoissa, on hän voittaja. Kimin taas pitää voittaa ylivoimaisesti ennen kuin hänet mielletään paremmaksi. Edelleen pidän Massaa parempana aika-ajajana mutta katsotaan nyt jos se Kimin uusi lähestymistapa kantaa mandariineja muuallakin kuin barcelonassa.

Tosta käsien irrottamisesta ratista oon sitä mieltä ettei nää mitään traktoreita ole joissa pidetään ratista kiinni kaatuessa. Kyllä on ranteet kovilla kun törmää. Itte olen joskus nykässy auton puuhun ja voin sanoa että kyllä huusi peukalot hoosiannaa. Fykkösissä ei taida kovin helposti kädet nousta pystyyn kun lähtee vetää voltteja mutta ei siinä kukaan pysty mistään kiinnikkään pitämään, sen verran on G voimia kuitenkin että heiluvat just sinne minne luoja suo. Rallissa usein näkee että ukkelit laittaa kädet ristiin rinnalle kun lähtee kunnolla lapasesta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
petrolhead sanoi:
Kimillä ja Felipellä erimalliset takasiivet..
Tämä oli tilanne jo aika-ajoissa. Kimillä uudempi malli. Ilmeisesti Massa(tai hänen kisainssinsä) ei saanut uutta siipeä toimimaan haluamallaan tavalla. Tuolla Kimi siivellä on kaiketi mahdollisuudet hieman parempaan huippunopeuteen downforcetason siitä kärsimättä(mutu).
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
Olikohan T9 apex speed jossa kimillä 7 km/h pienempi nopeus. Eli tuokin osoittaisi Kimillä olevan vähempi siipeä.
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
CamoN sanoi:
Kovalaiseen ilmeisesti kohdistui 26G:n voimat törmäyksessä. Siitä voi jokainen laskeskella kuinka kovaa saa pitää esimerkiksi vöistä kiinni, jos saa vaikka peukalot niiden alle ennen törmäystä. Jos käsi painaa kokonaisuudessaan viitisen kiloa niin se on 130 kiloa 26G:n hidastuvuudessa. Koko käden massa ei tietenkään kohdistu peukaloihin koska olkapäät ottavat tietysti myös osansa, mutta suuruusluokka on varmaan siellä usean kymmenen kilon paikkeilla.

Mikäli törmäykseen ehtii valmistautua ja jännittää lihakset oikealla hetkellä, niin luulisi formulakuskin puristusvoiman riittävän tuollaiseen.
Voihan se ollakin. Suhtautuisin kuitenkin aika varovasti kuskin kykyyn suorittaa turvavyötemppu lentävässä autossa ja varsinkin tohon 26G:n sovellukseen.

Jos oletetaan vauhdiksi noin 200km/h (noin 56m/s) ja hidastuvuudeksi noin 26G (noin 255m/s^2), niin sen auton pysähdyksen pitäisi kestää sellaset 0,22 sekuntia. Tämä tuntuu pitkältä ajalta, ehkä vauhti on ollut huomattavastikin hiljaisempi törmäyshetkellä. Ja tämä 26G olettaen tasainen hidastuvuus, jota tuossa tuskin oli. Hetkelliset G:t on varmasti paljon isommat, mutta on sillä kestollakin väliä. Öö... en osaakaan vetää tästä enää johtopäätöstä. :alppu: Mutta ei se niin mustavalkosta oo että kädet painaa 130kg. Kai ne voisi jotain vähän kokeilla, ties vaikka olisivatkin jo, mutta Isoissa Kolareissa on aina sattumaa mukana melkoisesti.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Nyt jäi kaivelemaan. Kukas tämä Ferrarin inssi oli nimen ja tehtävän tarkkuudella joka kävi palkintopallilla pokkaamassa valmistajan palkinnon?



Herralla on haalarissaan tuo mestaruusmerkki kuten Räikköselläkin, mutta Massalta sitä ei löydy. Mahtaisiko tallissa olla jotkut ihan oikeat pesäerot kuljettajien inssiporukoiden välillä?

Vai onko inssien haalareissa merkki tallimestaruudesta, Kimillä on merkki kuljettajamestaruudesta ja Massa on ainoa koko tallissa, jolla ei ole mitään merkkiä. :p
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
CamoN sanoi:
Nyt jäi kaivelemaan. Kukas tämä Ferrarin inssi oli nimen ja tehtävän tarkkuudella joka kävi palkintopallilla pokkaamassa valmistajan palkinnon?
Aldo Costa, tehtävä on joku teknistä johtajaa vastaava, en muista miksi Ferrarilla tituleeraavat.
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1593
Sain tästä aiheesta kyllä päivän parhaat naurut! McLada, Piruetti, Kovis, Lonsso ja sen liekit, "Barrichello tulee varikolta etusiipi rikki", ei kyllä tuolissa pysyny, nauratti nii hitosti :D:D:D:D:D:D:D Hahahaha
 
Viimeksi muokattu:

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/04/639981

Järkevää Massan on turha alkaa höntyillä, kun on huonompi taktiikka toisella ja jäljessä, kertoo sen, että Massa on tietää lopulta, että pelkillä voitoilla ei voiteta mitään. Ilman Bahrainin lipsausta, Massan tilanne näyttäisi todella valoisalta.

Kimi ajoi eleettömän hyvin koko viikonlopun, Massa oli vauhissa hyvin mukana, mutta epäonnistui aika-ajossa ja se oli siinä. Läpän heitto pressitilaisuudessa kertoi varmaanki vain sitä, että Massa ja Kimi tiesivät lopputuloksen jo ennakkoon ja ei tullut mitään epäselvyyksi.

Turkin kisaan annan vihjeen laittaa rahansa Massan voiton ja paalupaikan puolesta.
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Darren sanoi:
Se oli siis Kanadan kisa kaudella -94, jolloin Jykän kisa meni pieleen. Oli muistaakseni seitsemäs lopputuloksissa yritettyään pitkään ohitusta Christian Fittipaldin Footworkista. Briatore antoi ymmärtää vaatimattoman sijoituksen johtuvan JJ:n suorituksesta. Myöhemmin tosiaan JJ:n käyttämän benettonin monokokista löytyi hiushalkeama. Löytö tapahtui sen jälkeen, kun Briatore oli päättänyt korvata JJ:n Verstappenilla loppukauden kisoissa. Halkeamasta ei tiimin puolelta juurikaan puhuttu jälkeenpäin, saihan Briatore Kanadan vaisusta kisasta syyn korvata Jykän Verstappenilla. Eilisessä lähetyksessä JJ muuten puhui monokokin hiushalkeamista viitaten selvästi tähän omaan tapaukseensa. Saari ei reagoinut mitenkään, ei varmaankaan muistanut JJ:n tapausta.
Tossa hyvä esimerkki omien puolella olemisesta.Heikin kisa ei minun mielestä kuitenkaan mikään super ollut ennen tuota rengasvallia mutta Martin on toista mieltä.Briatore ois varmaan jo haukkunu..

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/04/640143
 

Kulkki

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
245
Tuntuu olevan selvästi Massalla ja Kimillä tiedossa mitkä on heidän "kisansa".

Mielenkiintoista olisi vertailla kummalla on enemmän vahvoja kisoja. Veikkaan, että Massalla ja sitten lisäksi on niitä kisoja, joissa kumpikaan ei oikein loista.

Sutil, Glock ja Piquet on kyllä karmeaa seurattavaa. Ehkä tämä vuosi hillitsee uusien kykyjen värväämistä ja haetaan jo vähän jotain kokemusta omaavia kuljettajia. Tosin Bourdaiskin on tehnyt virheitä. Vettelillä alkaa olla pikku pakko jo päästä maaliin. Vaikka ei miehen omia virheitä ole ollut, niin on silti kysymyksiä herättävää miksi mies ei pääse maaliin ja joutuu aina tekemisiin ongelmien kanssa. Jos ferrariin oltiin jo istuttamassa...

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/04/640143

Tuon perusteella Heikki veti tallin mielestä aika-ajoissa paremmin kuin hämis. Sitä ei tiedä olisiko riittänyt Kubican eteen varikon jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Mielestäni voisi jo alkaa hieman riisumaan tätä bravuurikisa-myyttiä. Toki kuskeilla on varmasti omat lempiratansa, jolle ovat löytäneet ne sopivat säädöt joka vuosi ja sitä kautta menestyvät niissä. Toisaalta kärkikuskit ottavat voittoja radasta riippumatta. Sitäpaitsi tulosveikkaukset kannattaisi asettaa kunkin kuljettajan silloisen tuloskunnon mukaan eikä sen että onko tuleva GP tietyn kuskin bravuuri vai ei.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
CamoN sanoi:
Kovalaiseen ilmeisesti kohdistui 26G:n voimat törmäyksessä. Siitä voi jokainen laskeskella kuinka kovaa saa pitää esimerkiksi vöistä kiinni, jos saa vaikka peukalot niiden alle ennen törmäystä. Jos käsi painaa kokonaisuudessaan viitisen kiloa niin se on 130 kiloa 26G:n hidastuvuudessa. Koko käden massa ei tietenkään kohdistu peukaloihin koska olkapäät ottavat tietysti myös osansa, mutta suuruusluokka on varmaan siellä usean kymmenen kilon paikkeilla.

Mikäli törmäykseen ehtii valmistautua ja jännittää lihakset oikealla hetkellä, niin luulisi formulakuskin puristusvoiman riittävän tuollaiseen.
Meikäläisen mielestä tuosta ratista irrottamisesta tarkoitus on ennemminkin se, että varsinkin kun törmätään viistosti esteeseen, niin este kääntää renkaan/pyörän navan, josta liike välittyy ohjausakseleita myöten rattiin, joka pyörähtää kovalla nopeudella johonkin suuntaan ja siitä sitten kun yrittää mahdollisimman kovasti pitää kiinni, niin varmaan joku paikka napsahtaa.

Tähän vaikuttaa tietenkin myös ohjauksen välitys, esim. ratin puola mursi kaverin sormen ralli-autolla, jossa ratti kääntyy kaksi kierrosta laidasta laitaan. Formuloissa ratti taitaa kääntyä n. 1-kierroksen laidasta laitaan, eli ei ainakaan puolat hakkaa niin pahasti, mutta toisaalta saattaa kääntyä vielä nopeammalla voimalla, jollei ohjaus anna jostakin muualta periksi.

Niin ja tuosta, että miten ottaa vöistä kiinni, ainakin itse ottaisin ihan kaikilla muilla sormilla paitsi peukalolla, kädet ristiin rinnan päälle, oikealla kädellä kiinni vasemman puolen vyön vasemmasta laidasta ja päinvastoin...
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Eddie Rickenbacker sanoi:
Jotkut vaan ei opi että ne kädet pitää irrottaa ratista. Muuan Mika Häkkisellä oli aikoinaan sama homma, ei uskaltanut irrottaa käsiä ratista (Hocke 2000). Samaten Keke kai valitteli samaa joskus.
Eipä ottanut Kimikään käsiä ratista Monzan kolarissa viime vuonna...
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Kulkki sanoi:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/04/640143

Tuon perusteella Heikki veti tallin mielestä aika-ajoissa paremmin kuin hämis. Sitä ei tiedä olisiko riittänyt Kubican eteen varikon jälkeen.
Millä kierroksella Hamilton kävi varikolla? Juuri ennen Heikin keskeytystä? Heikki keskeytti kierroksella 22 ja jos tosiaan oli vielä varaa ajaa pari kierrosta, niin tasaväkisillä bensakuormilla Heikki olisi luultavasti ollut nopeampi. Ei jäänyt aika-ajon Q3:ssa kuin n. 0,14 sekuntia.

Vähän erikoisella taktiikalla McLaren ajatti muutenkin. Dennis valitteli jälkeenpäin että Hamiltonilla oli kierros liikaa bensaa. Entäs Heikillä sitten. :confused:
 
Ylös