petrolhead
heh , petrolhead
Kimillä ja Felipellä erimalliset takasiivet..
Hyvähän se aina jälkeenpäin... Mutta oikeasti siis, miten kädet kuuluu tilanteessa laittaa? Ristiin rinnan päälle, vai polvista kiinni, vai miten?Eddie Rickenbacker sanoi:Jotkut vaan ei opi että ne kädet pitää irrottaa ratista. Muuan Mika Häkkisellä oli aikoinaan sama homma, ei uskaltanut irrottaa käsiä ratista (Hocke 2000). Samaten Keke kai valitteli samaa joskus.
Enpä kuullut. Taisi huomio kiinnittyä niihin 'pokaaleihin', jotka olivat ihmeellisimmät makkaranpaistotikut mitä olen nähnyt. Johonkin laattaan tökätty kärjestä teräväksi viilattu kristallitikku pystyyn.Janne A. sanoi:Kuuliko kukaan muu palkintojen jaossa saman kuin minä?. Hamiltonille pokaalia annettaessa katsomosta tuli aikas kovaa buuausta...
Tämä on varmaan just sitä mitä Kimi sanoi, että tähän kisaviikonloppuun lähdettiin ihan eri tavalla kuin aiempiin tällä kaudella ekoista harkoista lähtien. Ajoihan Kimi muutenkin ahnaasti harjoituskierroksia (dataa) ja otti takaisin sitä mistä jäi toissaviikolla Barcelonan testeissä paitsi.petrolhead sanoi:Kimillä ja Felipellä erimalliset takasiivet..
Katselin pitpass.komin kuvia joissa tuo näkyy selvemmin. Felipen takasiivessä on edestäpäin katsoen selvästi suurempi otsapinta-ala, joten järki sanoo että se tuottaa enemmän downforcea (miksi tiimi muuten käyttäisi siipeä jossa on paljon suurempi ilmanvastus muttei suurempi downforce).Cage sanoi:Hyvin bongattu :thumbup:
Tässä kuva
Joo, ihan selvästi Massalla oli enemmän siipeä takana. Ja Kimihän on aina pitänyt yliohjaavasta autosta eli ei ihme, että siivessä on noinkin näkyvä ero.petrolhead sanoi:Katselin pitpass.komin kuvia joissa tuo näkyy selvemmin. Felipen takasiivessä on edestäpäin katsoen selvästi suurempi otsapinta-ala, joten järki sanoo että se tuottaa enemmän downforcea (miksi tiimi muuten käyttäisi siipeä jossa on paljon suurempi ilmanvastus muttei suurempi downforce).
Johtuisko nyt siitä että miehellä on vaikeaa yliohjaamisen ja sutimisen kanssa niin lisätään takapään pitoa.
Oikeasti siis kyllä Heikki hieman voisi jostain kaivaa vauhtia varsinkin kisojen alkupuolelle, mutta en silti kovin huonona hänen suorituksiaan näe. Keskivertaista menoa, kuten Kimilläkin oli viimekauden alkupuolella uudessa tallissa.Torres sanoi:Piquet tosin ei haasta, kuin ratamestarin ruohonleikkurin.
Vuosi oli 1999, kun Häkkinen ajoi ulos Hockessa. Oikea takarengas puhkesi stadionosuudelle tultaessa.Eddie Rickenbacker sanoi:Jotkut vaan ei opi että ne kädet pitää irrottaa ratista. Muuan Mika Häkkisellä oli aikoinaan sama homma, ei uskaltanut irrottaa käsiä ratista (Hocke 2000).
Tuo käsien irtiotto tuossa on kämmi, mutta käsittääkseni tuon ja jonkun muun (?) tilanteen takia juuri täksi kaudeksi tuli vaatimus, että jalat saisi koukkuun monokokin sisällä. Siinä samassa yhteydessä siis kun kuljettajaa "laskettiin" syvemmälle autoon. Eli tuolloin ei ilmeisesti ollut mitään hirveän isoa tilaa pelastaa jalkoja.NiPzyyZ sanoi:vertailuks hamiltonin mälli: http://www.youtube.com/watch?v=0vzOXrfP0gg
1.05 kohilla tapahtuu. Ja täytyy sanoa, että Kovis "viisaampana" älysi laittaa jalat koukkuun ja irroittaa kädet ratilta, toisin kuin hamiltoni.
Samaa ihmettelen. Pakkohan siellä on jostain kiinni pitää, sillä muuten kädet saavat vauhtia ja osuvat jonnekin ohjaamon reunouhin, ja sitten ne taatusti ottavat kipeää. Ainakin Villeneuve on jossain haastattelussa sanonut, että häntä on neuvottu pitämään kiinni ratista törmäyksen tapahduttua.Troy McLure sanoi:Hyvähän se aina jälkeenpäin... Mutta oikeasti siis, miten kädet kuuluu tilanteessa laittaa? Ristiin rinnan päälle, vai polvista kiinni, vai miten?
Eiköhän se kuitenkin ole turvallisempaa nostaa kädet rinnalle ja pitää kiinni esimerkiksi vöistä, kun pitää kiinni ratista, mikä varmasti potkasee tollasessa pysäyksessä jonkin verran.JNF sanoi:Samaa ihmettelen. Pakkohan siellä on jostain kiinni pitää, sillä muuten kädet saavat vauhtia ja osuvat jonnekin ohjaamon reunouhin, ja sitten ne taatusti ottavat kipeää. Ainakin Villeneuve on jossain haastattelussa sanonut, että häntä on neuvottu pitämään kiinni ratista törmäyksen tapahduttua.
Enpä ole ennen nähnyt tota in-car versiota, jossa on noin paljon tota aftermathia. Toi sen kolarin jälkeinen jalkojen heiluttelu (tilaa siis olisi ollut koukistaa?) ja shokissa pihalla huutelu oli kyllä aika sykäyttävää. :dunno:NiPzyyZ sanoi:vertailuks hamiltonin mälli: http://www.youtube.com/watch?v=0vzOXrfP0gg
1.05 kohilla tapahtuu. Ja täytyy sanoa, että Kovis "viisaampana" älysi laittaa jalat koukkuun ja irroittaa kädet ratilta, toisin kuin hamiltoni.
Pakko nyt tätä vielä vähän ihmetellä. Olen vähän itse saanut sen kuvan, että käsien irrotusta ratista on korostettu lievemmissä, eritysesti vinosti seinään ajetuissa mälleissä. Silloin esim. joku ranteen nyrjäytys tai sormen murtuminen voi tuntua ainoana vammana sellaiselta, jonka olisi helposti pystynyt välttämään irrottamalla ne kädet. Ja näin on varmaan käynytkin F1-kuskilla urallaan jo useamman kerran ja tuosta voi tullakin lähes automaatio. Mutta kun ajetaan 200+ rengasvalliin, niin eikös se nyt ole aika arpapeliä oli ne kädet missä vaan. Johonkin ne kolisee, eikä niitä todellakaan saa pidettyä ristissä rinnan päällä. Puristettua vöistä tuskin onnistuu sekään ja kun ratista haluaa irroittaa vasta tasan viime tingassa niin veikkaan ettei kuskit paljon viitsi ruveta vöitä etsimään siinä ohjuksessa. Mutta enpä haluaisi olla kyydissä ja ruveta miettimään, että mitäs tässä nyt piti tehdä...tmoi sanoi:Eiköhän se kuitenkin ole turvallisempaa nostaa kädet rinnalle ja pitää kiinni esimerkiksi vöistä, kun pitää kiinni ratista, mikä varmasti potkasee tollasessa pysäyksessä jonkin verran.
Kaikki, ketkä ovat nähneet Greg Mooren onnettomuuden California Speedwayllä, tietävät kuinka kädet saattavat pahimmillaan heilua auton ulkopuolella. Gregille toki kävi huonosti jo muuriin osumisessa ennen voltteja. Mutta siinä mielessä ratista kiinnipitäminen, mikäli mahdollista, tuntuisi järkevältä.JNF sanoi:Samaa ihmettelen. Pakkohan siellä on jostain kiinni pitää, sillä muuten kädet saavat vauhtia ja osuvat jonnekin ohjaamon reunouhin, ja sitten ne taatusti ottavat kipeää. Ainakin Villeneuve on jossain haastattelussa sanonut, että häntä on neuvottu pitämään kiinni ratista törmäyksen tapahduttua.
Tuohan riippuu täysin kolarin luonteesta. Mooren tapauksessahan auto heitti useita voltteja ja kuski menetti tajuntansa törmäyksen aikana, ettei voinut ainakaan tietoisesti tarrata kiinni ratista. Nykyisissä F1-autoissa kädet tuskin kovin paljoa pääsevät ohjaamon ulkopuolelle. Sanoisin, että Kovalaisen kolarin kaltaisessa törmäystilanteessa kannattaa irrottaa kädet ratissa, koska impakti kohdistuu juuri keulaan ja näin myös kuljettajan käsiin jos ne ovat kiinni ratissa.Sue_me sanoi:Kaikki, ketkä ovat nähneet Greg Mooren onnettomuuden California Speedwayllä, tietävät kuinka kädet saattavat pahimmillaan heilua auton ulkopuolella. Gregille toki kävi huonosti jo muuriin osumisessa ennen voltteja. Mutta siinä mielessä ratista kiinnipitäminen, mikäli mahdollista, tuntuisi järkevältä.
Samat sanat koskien Alex Zanardin onnettomuutta Spassa 1993. Tosin 1993 F1-autojen ohjaamot olivat melko lailla vaarallisemmat kuin tänä päivänä. Ja kuskien liikkuminen ohjaamossa törmäysten sattuessa täten huomattavasti suurempaa.
viimeiset 13 kisaa. Kun molemmat ovat päässeet ajamaan aika-ajot, on Kimi voittanut Massan 7 kertaa, Massa Kimin 5 kertaa. Tilasto olisi varmaan Kimille vielä parempi ilman Australian auton hajoamista. Tiukassa on mielikuvat, kun otetaan huomioon, että tyypillisesti Kimillä on ollut vielä raskaampi auto q3:ssa.zUsT sanoi:Eikös Kimillä ollut raskaampi auto tällä kertaa? Ainakin tuli myöhemmin varikolle. Toki uskon että Massa on edelleen nopeampi Qmies jopa raskaammallakin autolla.
No jos siinä on alle 2s aikaa niin ei siinä ehdi miettiä. Mutta jos kuskit harjoittelisivat noita tilanteita varten etukäteen, niin varmasti käsien/jalkojen törmäysasentoon viemisestä tulisi automaatio.NS sanoi:Mutta enpä haluaisi olla kyydissä ja ruveta miettimään, että mitäs tässä nyt piti tehdä...
Tällä hetkellä Heikiltä löytyy juuri suoritusvarmuutta. Perusnopeus on sen sijaan kisoissa hukassa, ja se on huolestuttavaa. Yleensähän se menee niin, että nopeasta kuskista saa ajan kanssa varmemman, mutta hitaasta kuskista on vaikea saada nopeampaa. Onneksi Heikki pystyy aika-ajoissa venymään hyviin suorituksiin. Kisanopeus on todellinen ongelma.mustis sanoi:Joo, niinhän siinä kävi mutta käsittääkseni JJ:llä oli kroonisia niska- tai sekävaivoja sittemmin. Samantyyppinen tapaus oli Ralf Schumacher, jolla oli kroonisia vaivoja onnettomuuden jälkeen ja ura laski alamäkeen. Toivottavasti Heikin onnettomuus oli onnenpotku-tyyppinen ja löytyy se viimeinen puristus Hamiltonin kukistamiseksi. Suoritusvarmuutta ja perusvauhtia Hekeltä tosiaan löytyy mukavasti, se viimeinen venyminen vielä ehkä puuttuu.