Barcelonan GP - Kilpailu

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Eddie Rickenbacker sanoi:
Jotkut vaan ei opi että ne kädet pitää irrottaa ratista. Muuan Mika Häkkisellä oli aikoinaan sama homma, ei uskaltanut irrottaa käsiä ratista (Hocke 2000). Samaten Keke kai valitteli samaa joskus.
Hyvähän se aina jälkeenpäin... Mutta oikeasti siis, miten kädet kuuluu tilanteessa laittaa? Ristiin rinnan päälle, vai polvista kiinni, vai miten?

Janne A. sanoi:
Kuuliko kukaan muu palkintojen jaossa saman kuin minä?. Hamiltonille pokaalia annettaessa katsomosta tuli aikas kovaa buuausta...
Enpä kuullut. Taisi huomio kiinnittyä niihin 'pokaaleihin', jotka olivat ihmeellisimmät makkaranpaistotikut mitä olen nähnyt. Johonkin laattaan tökätty kärjestä teräväksi viilattu kristallitikku pystyyn.

Mitä Heikin vauhtiin tulee niin eikös hän kumminkin vähän Hamiltonia raskaammalla ollut liikenteessä? Ja Lewiksenkin meno oli melko ailahtelevaista jos ei nyt muuten niin ainakin vikuroi auto mutkissa tiuhaan. Ei tainnut olla Mäkki paras mahdollinen ajettava tosiaan. Harmi kuitenkin ettei juuri keritty näkemään mitä Heikki olisi voinut tehdä kärjessä puhtaalla ajaessaan ennen stoppiaan.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
petrolhead sanoi:
Kimillä ja Felipellä erimalliset takasiivet..
Tämä on varmaan just sitä mitä Kimi sanoi, että tähän kisaviikonloppuun lähdettiin ihan eri tavalla kuin aiempiin tällä kaudella ekoista harkoista lähtien. Ajoihan Kimi muutenkin ahnaasti harjoituskierroksia (dataa) ja otti takaisin sitä mistä jäi toissaviikolla Barcelonan testeissä paitsi.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Cage sanoi:
Hyvin bongattu :thumbup:
Tässä kuva
Katselin pitpass.komin kuvia joissa tuo näkyy selvemmin. Felipen takasiivessä on edestäpäin katsoen selvästi suurempi otsapinta-ala, joten järki sanoo että se tuottaa enemmän downforcea (miksi tiimi muuten käyttäisi siipeä jossa on paljon suurempi ilmanvastus muttei suurempi downforce).
Johtuisko nyt siitä että miehellä on vaikeaa yliohjaamisen ja sutimisen kanssa niin lisätään takapään pitoa.

EDIT: Toi on muuten ei-kovin-vähäinen ero autoissa. Ferrarilla saattaa olla "vauhtia varastossa" jos on varaa tehdä noin erilaiset setupit ja ottaa kaksoisvoitto.

EDIT2: Ferrarikuskien keskinäinen supattelu/vitsailu lehdistötilaisuudessa voi johtua parantuneista väleistä, mikä taas voi johtua siitä että Felipe on alistunut kohtaloonsa eikä kyräile Kimille tai elättele toiveita tämän lyömisestä.:p ;) :tongue:
 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
petrolhead sanoi:
Katselin pitpass.komin kuvia joissa tuo näkyy selvemmin. Felipen takasiivessä on edestäpäin katsoen selvästi suurempi otsapinta-ala, joten järki sanoo että se tuottaa enemmän downforcea (miksi tiimi muuten käyttäisi siipeä jossa on paljon suurempi ilmanvastus muttei suurempi downforce).
Johtuisko nyt siitä että miehellä on vaikeaa yliohjaamisen ja sutimisen kanssa niin lisätään takapään pitoa.
Joo, ihan selvästi Massalla oli enemmän siipeä takana. Ja Kimihän on aina pitänyt yliohjaavasta autosta eli ei ihme, että siivessä on noinkin näkyvä ero.

Kisasta täytyy vielä sanoa, että olipas taas tylsä kisa Barcelonassa. Kuten JJ sanoi, kärkinelikko kruisaili maaliin. Ferrari säästeli selvästi parasta vauhtia, eikä Massa edes yrittänyt päihittää Kimiä. Kolmaskin sija ratkesi jo lähdössä, kun Lewis pääsi kuittaamaan Kubican.

Heikin kolari on vienyt liikaa huomiota siitä tosiasiasta, että taaskaan ei vauhti riittänyt. Jäi luvattoman paljon tallikaverista ja Kubicasta, enkä usko että sillä niin paljoa olisi ollut enempää bensaa tankissa. Oli varmaan tulossa siltä kierrokselta sisään, kun onnettomuus tapahtui. Mutta myöhemmästä varikkostopista huolimatta ei olisi taistellut Kubicaa tai Lewista vastaan. Ei auta pari ekstrakiekkaa bensaa, jos on viisi sekuntia perässä. Jostain pitäisi Heikin kaivaa vauhtia heti kisan alusta. Tällä hetkellä näyttää siltä, että ensimmäinen voitto vaatii jo melkoista tuuria.

Alonsolle hatun nosto hyvästä suorituksesta. Luulin, että olisi tullut jo kymmenen kiekan tienoilla varikolle, mutta oliko se peräti 15. Eli ainoastaan muutama kierros ennen Massaa ja pystyi silti roikkumaan suht hyvin perässä. Toivotaan, että Rellun vauhti paranee vielä hitusen ja haastaa tosissaa ainakin Mäkit ja Bemarit. Piquet tosin ei haasta, kuin ratamestarin ruohonleikkurin.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Torres sanoi:
Piquet tosin ei haasta, kuin ratamestarin ruohonleikkurin.
Oikeasti siis kyllä Heikki hieman voisi jostain kaivaa vauhtia varsinkin kisojen alkupuolelle, mutta en silti kovin huonona hänen suorituksiaan näe. Keskivertaista menoa, kuten Kimilläkin oli viimekauden alkupuolella uudessa tallissa.

Piquetille Kovalaisen ulosajo oli melkeinpä onnenpotku. Ainakin välitön huomio mediassa meni kokolailla siihen, eikä Nelsonin umpisurkeaa rämpimistä juurikaan olla huomioitu. Vieläkin tässä ihmetellään, että milloin Flaviolta ohimot poksahtavat ja alkaa tulla sitä jo odotettua julkista kritiikkiä. Ehkä Briatore on oppinut olla haukkumatta kuskejaan, tai sitten on hyvää pataa isäpappa Piquetin kanssa, eikä (vielä) kehtaa kaverinsa poikaa mollata. Pari tällaista (tai vaikka vain yksi) epätoivoista kisaa, niin eiköhän sitten.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Eddie Rickenbacker sanoi:
Jotkut vaan ei opi että ne kädet pitää irrottaa ratista. Muuan Mika Häkkisellä oli aikoinaan sama homma, ei uskaltanut irrottaa käsiä ratista (Hocke 2000).
Vuosi oli 1999, kun Häkkinen ajoi ulos Hockessa. Oikea takarengas puhkesi stadionosuudelle tultaessa.
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
NiPzyyZ sanoi:
vertailuks hamiltonin mälli: http://www.youtube.com/watch?v=0vzOXrfP0gg
1.05 kohilla tapahtuu. Ja täytyy sanoa, että Kovis "viisaampana" älysi laittaa jalat koukkuun ja irroittaa kädet ratilta, toisin kuin hamiltoni.
Tuo käsien irtiotto tuossa on kämmi, mutta käsittääkseni tuon ja jonkun muun (?) tilanteen takia juuri täksi kaudeksi tuli vaatimus, että jalat saisi koukkuun monokokin sisällä. Siinä samassa yhteydessä siis kun kuljettajaa "laskettiin" syvemmälle autoon. Eli tuolloin ei ilmeisesti ollut mitään hirveän isoa tilaa pelastaa jalkoja.

Joku saa korjata jos tietää oikeita faktoja asiasta. :rolleyes:
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Troy McLure sanoi:
Hyvähän se aina jälkeenpäin... Mutta oikeasti siis, miten kädet kuuluu tilanteessa laittaa? Ristiin rinnan päälle, vai polvista kiinni, vai miten?
Samaa ihmettelen. Pakkohan siellä on jostain kiinni pitää, sillä muuten kädet saavat vauhtia ja osuvat jonnekin ohjaamon reunouhin, ja sitten ne taatusti ottavat kipeää. Ainakin Villeneuve on jossain haastattelussa sanonut, että häntä on neuvottu pitämään kiinni ratista törmäyksen tapahduttua.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
JNF sanoi:
Samaa ihmettelen. Pakkohan siellä on jostain kiinni pitää, sillä muuten kädet saavat vauhtia ja osuvat jonnekin ohjaamon reunouhin, ja sitten ne taatusti ottavat kipeää. Ainakin Villeneuve on jossain haastattelussa sanonut, että häntä on neuvottu pitämään kiinni ratista törmäyksen tapahduttua.
Eiköhän se kuitenkin ole turvallisempaa nostaa kädet rinnalle ja pitää kiinni esimerkiksi vöistä, kun pitää kiinni ratista, mikä varmasti potkasee tollasessa pysäyksessä jonkin verran.
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
NiPzyyZ sanoi:
vertailuks hamiltonin mälli: http://www.youtube.com/watch?v=0vzOXrfP0gg
1.05 kohilla tapahtuu. Ja täytyy sanoa, että Kovis "viisaampana" älysi laittaa jalat koukkuun ja irroittaa kädet ratilta, toisin kuin hamiltoni.
Enpä ole ennen nähnyt tota in-car versiota, jossa on noin paljon tota aftermathia. Toi sen kolarin jälkeinen jalkojen heiluttelu (tilaa siis olisi ollut koukistaa?) ja shokissa pihalla huutelu oli kyllä aika sykäyttävää. :dunno:
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
tmoi sanoi:
Eiköhän se kuitenkin ole turvallisempaa nostaa kädet rinnalle ja pitää kiinni esimerkiksi vöistä, kun pitää kiinni ratista, mikä varmasti potkasee tollasessa pysäyksessä jonkin verran.
Pakko nyt tätä vielä vähän ihmetellä. Olen vähän itse saanut sen kuvan, että käsien irrotusta ratista on korostettu lievemmissä, eritysesti vinosti seinään ajetuissa mälleissä. Silloin esim. joku ranteen nyrjäytys tai sormen murtuminen voi tuntua ainoana vammana sellaiselta, jonka olisi helposti pystynyt välttämään irrottamalla ne kädet. Ja näin on varmaan käynytkin F1-kuskilla urallaan jo useamman kerran ja tuosta voi tullakin lähes automaatio. Mutta kun ajetaan 200+ rengasvalliin, niin eikös se nyt ole aika arpapeliä oli ne kädet missä vaan. Johonkin ne kolisee, eikä niitä todellakaan saa pidettyä ristissä rinnan päällä. Puristettua vöistä tuskin onnistuu sekään ja kun ratista haluaa irroittaa vasta tasan viime tingassa niin veikkaan ettei kuskit paljon viitsi ruveta vöitä etsimään siinä ohjuksessa. Mutta enpä haluaisi olla kyydissä ja ruveta miettimään, että mitäs tässä nyt piti tehdä... :D
 
Viimeksi muokattu:

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Eipähän Barrichellon juhlakilpailu saanut sitten oikein arvoistaan sijoitusta - keskeytys kruunasi surkean kilpailun. Olikos miehellä muuten se lupaamansa erikoiskypärä juhla-GP:tä varten? TV-kuvissa olin näkevinäni jotain metallinhohtoa kypärävärityksessä. Voisiko joku laittaa oikein kuvan tuosta special-kypärävärityksestä?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
JNF sanoi:
Samaa ihmettelen. Pakkohan siellä on jostain kiinni pitää, sillä muuten kädet saavat vauhtia ja osuvat jonnekin ohjaamon reunouhin, ja sitten ne taatusti ottavat kipeää. Ainakin Villeneuve on jossain haastattelussa sanonut, että häntä on neuvottu pitämään kiinni ratista törmäyksen tapahduttua.
Kaikki, ketkä ovat nähneet Greg Mooren onnettomuuden California Speedwayllä, tietävät kuinka kädet saattavat pahimmillaan heilua auton ulkopuolella. Gregille toki kävi huonosti jo muuriin osumisessa ennen voltteja. Mutta siinä mielessä ratista kiinnipitäminen, mikäli mahdollista, tuntuisi järkevältä.

Samat sanat koskien Alex Zanardin onnettomuutta Spassa 1993. Tosin 1993 F1-autojen ohjaamot olivat melko lailla vaarallisemmat kuin tänä päivänä. Ja kuskien liikkuminen ohjaamossa törmäysten sattuessa täten huomattavasti suurempaa.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Sue_me sanoi:
Kaikki, ketkä ovat nähneet Greg Mooren onnettomuuden California Speedwayllä, tietävät kuinka kädet saattavat pahimmillaan heilua auton ulkopuolella. Gregille toki kävi huonosti jo muuriin osumisessa ennen voltteja. Mutta siinä mielessä ratista kiinnipitäminen, mikäli mahdollista, tuntuisi järkevältä.

Samat sanat koskien Alex Zanardin onnettomuutta Spassa 1993. Tosin 1993 F1-autojen ohjaamot olivat melko lailla vaarallisemmat kuin tänä päivänä. Ja kuskien liikkuminen ohjaamossa törmäysten sattuessa täten huomattavasti suurempaa.
Tuohan riippuu täysin kolarin luonteesta. Mooren tapauksessahan auto heitti useita voltteja ja kuski menetti tajuntansa törmäyksen aikana, ettei voinut ainakaan tietoisesti tarrata kiinni ratista. Nykyisissä F1-autoissa kädet tuskin kovin paljoa pääsevät ohjaamon ulkopuolelle. Sanoisin, että Kovalaisen kolarin kaltaisessa törmäystilanteessa kannattaa irrottaa kädet ratissa, koska impakti kohdistuu juuri keulaan ja näin myös kuljettajan käsiin jos ne ovat kiinni ratissa.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Kovalaiseen ilmeisesti kohdistui 26G:n voimat törmäyksessä. Siitä voi jokainen laskeskella kuinka kovaa saa pitää esimerkiksi vöistä kiinni, jos saa vaikka peukalot niiden alle ennen törmäystä. Jos käsi painaa kokonaisuudessaan viitisen kiloa niin se on 130 kiloa 26G:n hidastuvuudessa. Koko käden massa ei tietenkään kohdistu peukaloihin koska olkapäät ottavat tietysti myös osansa, mutta suuruusluokka on varmaan siellä usean kymmenen kilon paikkeilla.

Mikäli törmäykseen ehtii valmistautua ja jännittää lihakset oikealla hetkellä, niin luulisi formulakuskin puristusvoiman riittävän tuollaiseen.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
zUsT sanoi:
Eikös Kimillä ollut raskaampi auto tällä kertaa? Ainakin tuli myöhemmin varikolle. Toki uskon että Massa on edelleen nopeampi Qmies jopa raskaammallakin autolla.
viimeiset 13 kisaa. Kun molemmat ovat päässeet ajamaan aika-ajot, on Kimi voittanut Massan 7 kertaa, Massa Kimin 5 kertaa. Tilasto olisi varmaan Kimille vielä parempi ilman Australian auton hajoamista. Tiukassa on mielikuvat, kun otetaan huomioon, että tyypillisesti Kimillä on ollut vielä raskaampi auto q3:ssa.
 

Pade_

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
577
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
NS sanoi:
Mutta enpä haluaisi olla kyydissä ja ruveta miettimään, että mitäs tässä nyt piti tehdä... :D
No jos siinä on alle 2s aikaa niin ei siinä ehdi miettiä. Mutta jos kuskit harjoittelisivat noita tilanteita varten etukäteen, niin varmasti käsien/jalkojen törmäysasentoon viemisestä tulisi automaatio.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
mustis sanoi:
Joo, niinhän siinä kävi mutta käsittääkseni JJ:llä oli kroonisia niska- tai sekävaivoja sittemmin. Samantyyppinen tapaus oli Ralf Schumacher, jolla oli kroonisia vaivoja onnettomuuden jälkeen ja ura laski alamäkeen. Toivottavasti Heikin onnettomuus oli onnenpotku-tyyppinen ja löytyy se viimeinen puristus Hamiltonin kukistamiseksi. Suoritusvarmuutta ja perusvauhtia Hekeltä tosiaan löytyy mukavasti, se viimeinen venyminen vielä ehkä puuttuu.
Tällä hetkellä Heikiltä löytyy juuri suoritusvarmuutta. Perusnopeus on sen sijaan kisoissa hukassa, ja se on huolestuttavaa. Yleensähän se menee niin, että nopeasta kuskista saa ajan kanssa varmemman, mutta hitaasta kuskista on vaikea saada nopeampaa. Onneksi Heikki pystyy aika-ajoissa venymään hyviin suorituksiin. Kisanopeus on todellinen ongelma.
 
Ylös