Belgian GP - Aika-ajot

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Observer sanoi:
Äläs nyt yritä vääntää tätä juttua joksikin sellaiseksi mistä et aikaisemmin edes puhunut. Sinä väitit McLarenia ylivoimaiseksi. Nyt alat sitten puhumaan vain pelkästä nopeudesta joka on täysin eri juttu kuin se että ympäripyöreästi toteaa McLarenin olevan ylivoimainen. Ja etkö muista mitä tapahtui Kimin moottorille Monzassa? Mitä tapahtui Pablolle Hungaroringillä. Ainiin eihän se ole *tämänhetkinen* tilanne. :rolleyes:
Jos et tiedä mikä talli tulee dominoimaan huomista kisaa niin kysy. Aivan keneltä tahansa. Kaikki muut nimittäin tietävät ;)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ferrari 4ever sanoi:
Mclaren on ylivoimaisesti nopein auto kilpailuissa, onhan se jo useaan otteeseen nähty. Taktinen puoli ja kestävyys onkin ollut sitten hieman hakusessa, myös Kimin ajovirhe Nyrrellä antoi Alonsolle sitä kaivattua siimaa.

En nyt tähän hätään muista, että milloin viimeksi näin nopealla autolla - suhteessa muihin kilpailijoihin - olisi hävitty henkilökohtainen mestaruus. Viitisen vuotta sitten Mclaren onnistui möhlimään touhun nopeammalla autolla.
Enpä usko, että Mclarenin viitisen vuotta vanha malli olisi nykyistä nopeampi. Harmi, ettei Sumi ole Mclarenin kuljettaja, hänhän johtaisi mm-sarjaa, olisihan hänellä nopein auto. Lisäksi Sumi osaisi "tatkikoida" moottorivaurioisen auton ruutulipulle. Hän myös tarkistaisi hlökohtaisesti, että kaikki ruuvit ovat kunnolla kiinni ennen kuin lähdetään baanalle.

Varsinkin aika-ajovireessä Ferkku taisi kyllä olla jo Maccia edellä nopeudessa vuonna 2000. Jos katsellaan vaikka tallikavereiden vauhtia, niin Irvine pärjäs muistaakseni Taavia paremmin aika-ajoissa keskimäärin. Häkkisen aika-ajonopeutta ei liene syytä epäillä vielä vuonna 2000, kun hän oli 100% omistautunut. Sumi ja Häkä olivat molemmat oivassa aika-ajovireessä vuonna 2000, aika paljon muita edellä.

edit. Ja Larenilla sentään oli ainakin tasapuolisempi kohtelu tallikaverusten välillä, mitä Ferrarilla.
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Well-known member
Liittynyt
31.10.2004
Viestit
142
Sijainti
Keski-Suomi
Kantaisin vielä oman korteni kekoon ja sanon niistä bensamääristä, että jos Kimi on kierroksenkin pitempään kuin Montoya kuten luulisin niin se tekee varmasti tuon 0.049 sekuntia. :ahem:

Ja Spahan on vielä poikkeuksellisen pitkä rata.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Hurmurisija sanoi:
Olisiko ottanut pohja kiinni?
Löi sinistä savua.

Huomasko joku muukin että Sumilla oli 'eripari-peilit' autossa? :doubtful:

Oikea peili oli korkealla ja vasen matalalla? :doubtful:
 

Laareni120

Banned
Liittynyt
11.6.2005
Viestit
766
Sijainti
Karjalohja
kessel sanoi:
Höh, miksei pääse ohi? Evp. Häkkinenkin veti tuolla jonkun suoran päässä ohi kahdesta kärrystä ihan heittämällä. Jos kulmis pääsee startissa räkän edelle, niin onhan se satavarma ettei Kimi ala vaan peesailemaan. Kyllä se ohituspaikka sieltä löytyy...
juuh ja vielä SISÄKAUTTA :D ei ollu siinä paljookaan tilaa vetää ohi ja ne jotka mika ohitti olivat Michael Schumacher ja Ricardo Zonta joka ajo sillon (2000) vielä BAR:in kisakuskina :ahem:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Moe Szyslak sanoi:
Huomasko joku muukin että Sumilla oli 'eripari-peilit' autossa? :doubtful:

Oikea peili oli korkealla ja vasen matalalla? :doubtful:
Siitä on kerrottu semmonen selitys että Schumacher tarkkailee renkaiden kuntoa siitä korkeammalla olevasta peilistä. Matalempi on vissiin aerodynaamisesti parempi.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Jere1983 sanoi:
"Olen luonnollisesti iloinen omasta kierroksestani ja siitä, että pystyin sekä eilen että tänään lyömään Kimin, jota niin monet arvostavat. Se sopi minulle erittäin hyvin."
Montoyalta jälleen mielenkiintoisia kommentteja.
Eilen?

Aika kiinnostava oli myös lehdistötilaisuuden Questions from the floor-osuuden kommentti "I will help him again." Minusta kun on näyttänyt, että Monty on auttanut kuljettajien MM-sarjassa lähinnä Alonsoa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Mr Natural sanoi:
Eilen?

Aika kiinnostava oli myös lehdistötilaisuuden Questions from the floor-osuuden kommentti "I will help him again." Minusta kun on näyttänyt, että Monty on auttanut kuljettajien MM-sarjassa lähinnä Alonsoa.
:thumbup:
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Moe Szyslak sanoi:
Löi sinistä savua.

Huomasko joku muukin että Sumilla oli 'eripari-peilit' autossa? :doubtful:

Oikea peili oli korkealla ja vasen matalalla? :doubtful:
Joo, sinistä savua lykkäs kun entisestä warresta. Tähän asti nähdyn savutuksen perusteella ainakin Montoyalla kestää kone tän kisan mutta vaihto on edessä taas brasilian harjoitusten aikana/jälkeen.

Huomasin myös nuo evo-peilit. Mikä lieneekään homman takana :confused:

Edit: Olihan se peilihässäkkäkin jo selitetty...
 
Viimeksi muokattu:

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Varsinkin aika-ajovireessä Ferkku taisi kyllä olla jo Maccia edellä nopeudessa vuonna 2000. Jos katsellaan vaikka tallikavereiden vauhtia, niin Irvine pärjäs muistaakseni Taavia paremmin aika-ajoissa keskimäärin.
Faktat eivät ole nyt ihan hallussa. Aika-ajoissa ja yleensä yksittäisillä kierroksilla Mclaren oli nopeampi. Coulthard pieksi teknisistä vioista kärsineen Rubensin (Irvine ei enää ajanut Ferrarilla) kohtuullisen selvästi. Häkkinen ja Dennis totesivat useampaan otteeseen, että heillä oli käytettävissä nopein auto - varsinkin ennen USA:n GP:ta talli oli varma paremmuudestaan. Luotettavuudessakaan hopeanuoli ei jäännyt nallina kalliolle.

Schumacher onnistui kuitenkin voittamaan mestaruuden vaikka antoi tasoitusta muutaman lähtökolarin verran vastustajalle.
 
Viimeksi muokattu:

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ferrari 4ever sanoi:
Faktat eivät ole nyt ihan hallussa. Aika-ajoissa ja yleensä yksittäisillä kierroksilla Mclaren oli nopeampi.[/B]
Hehheh. Ferrarihan oli selvästi parempi aika-ajossa kuin McLaren. Siitä kertoo jo sekin että Schumacher otti enemmän paaluja kuin Häkä vaikka on aina ollut hitaampi aika-ajaja. Syynähän tähän Ferrarin paremmuuteen oli se että Ferrari kulutti enemmän rengasta josta oli etua nimenomaan aika-ajossa mutta kisamatkalla McLaren hyötyi kuten nähtiin esimerkiksi Ranskan GP:ssä.


Häkkinen ja Dennis totesivat useampaan otteeseen, että heillä oli käytettävissä nopein auto - varsinkin ennen USA:n GP:ta talli oli varma paremmuudestaan.
John Sutton on sanonut että Ferrari oli parempi.


Luotettavuudessakaan hopeanuoli ei jäännyt nallina kalliolle.


Ferrari oli silti McLarenia luotettavampi.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Törni sanoi:
Minä olen puhunut vain tämän hetkisestä tilanteesta. En alkukaudesta, viime vuodesta tai jostain muista menneistä ajoista. Itsensä voi nolata monella tavalla. Yksi on se että väittää ettei McLaren ole tällä hetkellä nopein auto.
No voihan kauhea. :D Pointtihan tässä nyt oli, että McLaren voi ylivoimainen nopeudeltaan, mutta ylivoimanen auto se ei ole missään nimessä, eiks je? Ilman ongelmia McLarenin pitäisi mennä menojaan huomenna, mutta kun ne ongelmat ei ole kovin harvinaisia olleet.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Noista Montoyan kommenteista sen verran, että se on henkisesti lyöty mies Kimin taholta eikä sillä ole muuta vaihtoehtoa kuin uskotella sekä itselleen että muille olevansa Kimin kanssa vähintäänkin tasaveroinen ja olleensa avuksi Kimin MM-taistossa. Ei kilpa-ajaja voi tuossa tilanteessa muutoin tuntea ja ajatella, eikä nuo kommentit liene tietoista harhautusta tai omahyväisyyttä. Pakollista itsepetosta ja -suojelua ne on.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Coulthard sijoittui aika-ajoissa 13 kertaa Rubensia korkeammalle, itse en pidä miestä niin paljon kovempana kuljettajana yhdellä kierroksella. Schumacher taasen onnistui voittamaan Häkkisen ajotaidoillaan.

Tekniset keskeytykset kaudella 2000 :

Mclaren 4
Ferrari 5

Ei siitä sen enempää, takaisin keräämään materiaalia Rubensista.
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ferrari 4ever sanoi:
Mclaren on ylivoimaisesti nopein auto kilpailuissa, onhan se jo useaan otteeseen nähty. Taktinen puoli ja kestävyys onkin ollut sitten hieman hakusessa, myös Kimin ajovirhe Nyrrellä antoi Alonsolle sitä kaivattua siimaa.

En nyt tähän hätään muista, että milloin viimeksi näin nopealla autolla - suhteessa muihin kilpailijoihin - olisi hävitty henkilökohtainen mestaruus. Viitisen vuotta sitten Mclaren onnistui möhlimään touhun nopeammalla autolla.
McLaren ei todellakaan ollut nopein alkukaudesta ja silloin Alonso rakensi tuon ratkaisevan pisteetumatkan josta nyt nauttii. Harvoin näin nopealla autolla mestaruuksia hävitäänkään, mutta kun McLarenin LUOTETTAVUUS ei ole lähimainkaan nopeuden tasoa, se ratkaisee homman Renaultille. Ei Renaultin tarvitse olla nopein, vaan kyttäysasemat McLarenien takana riittävät. Se on näissä nykyisissä "kestävyys GP-kisoissa" avainasemassa.

Alonso on omilla virheillä (Kanada, Unkari) antanut enemmän siimaa kuin Kimi. Mutta sitten sitten taas McLaren on antanut siimaa enemmän (ja HUOMATTAVASTI useammin) kuin Renault epäluotettavalla autollaan. Viisi vuotta sitten tallimääräykset olivat avainasemassa... Toisessa tallissa pelattiin toisen kuskin eteen kauden alusta asti ja toisessa annettiin molempien taistella mestaruudesta lähes kauden loppuun asti...
 
Viimeksi muokattu:

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Ferrari 4ever sanoi:
Tekniset keskeytykset kaudella 2000 :

Mclaren 4
Ferrari 5
No niinpä niin, sattuupa vaan olemaan tekniset viat Mika H 3x ja Schumi 2x. :) (Kyllähän Rellun ja McLareninkin tekniset keskeytykset lienevät hyvin lähellä toisiaan, joten tuolla tekosyyllä voi väittää Alonson keränneen uskomattoman pistemäärän Renaultin epäluotettavuudesta huolimatta. Eihän sillä ole mitään väliä, että ne kaikki viat ovat tulleet kakkoskuskille.) Mikan keskeytykset tapahtui vieläpä kaikki kärkiasemasta, Schumi tipahti kärjestä Monacossa ja Ranskassa kakkossijalta. Tosin Mikalla oli myös Monacossa jotain ongelmia, mutta kun en muista oliko itsestä johtuvia vai autosta. Schumi peri joka kerta voiton Häkkisen keskeytettyä teknisiin ongelmiin. McLarenilla taas annettiin molempien kuljettajien kisata mestaruudesta, mikä söi Mikalta pisteitä. Autojen voimasuhteista ei voi objektiivista arviota antaa, mutta se on varmaa kuitenkin, että joillain radoilla oli McLaren nopeampi ja joillain Ferrari. Mutta ainahan sitä voi uskotella, ettei Schumi ole missään tilanteessa voinut ollut Häkkistä hitaampi, joten Ferrarin on täytynyt olla McLarenia heikompi.

Off-topic
Mitäs muuten McLarenilta kiellettiin Span kisan yhteydessä 2000, kun Ferrari oli laittanut FIAlle itkuraivari-kirjeen? :doubtful: Tämän jälkeenhän Ferrari ja Schumacher vei loput kisat nimiinsä.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
McLarenilta kiellettiin tasauspyörästön lukko. Hommahan paljastui Ferrarille Häkkisen pyörähdyksessä, jota tutkittuaan Ferrari ihmetteli miten auto yleensä pystyi käyttäytymään tuolla tavalla.

Siinä vaiheessahan Häkä siirtyi pistejohtoon ja seuraavassa kisassa Monzassahan tuli sitten se hetki kun Sumi purskahti paineiden alla itkuun ja Häkä sitä lohduttamaan :eek:

Tämän vuoden kisasta: Itsekin huomasin että Siankallo lähti tosi aikaisin Kimin perään aika-ajossa. Näin Kimi joutui ajamaan kovempaa kuin yleensä, ja tuhlaamaan polttoainetta. HKkin huomasi mistä oli kyse :thumbup:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Pete sanoi:
No voihan kauhea. :D Pointtihan tässä nyt oli, että McLaren voi ylivoimainen nopeudeltaan, mutta ylivoimanen auto se ei ole missään nimessä, eiks je? Ilman ongelmia McLarenin pitäisi mennä menojaan huomenna, mutta kun ne ongelmat ei ole kovin harvinaisia olleet.
Jankutus on nyt siis käynnistynyt sananmuodosta. Ylivoimainen auto on siis teidän mielestänne luodinkestävä eikä hajoa koskaan. Selkeästi muita nopeampaa autoa ei siis saa kutsua "ylivoimaiseksi".

Eli vaikka mäkki voittaisi huomenna viidellä minuutilla muut (joo joo, ei se niin paljolla voita), sitä ei saisi kutsua ylivoimaiseksi kun siitä on jossain aikaisemmassa kisassa levinnyt kone :rolleyes:
 

mikromanageri

Well-known member
Liittynyt
3.8.2005
Viestit
65
samaa mieltä törni, sinähän puhuit lähtöruuduista etkä siitä kuinka monta kierrosta auto kestää?kyllä täytyy myöntää että toi observer on helvetin tyhmä... :jaska:
 
Ylös