Berliinin muuri!

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Mitään tarkkoja muistikuvia just tuosta tietystä päivästä ei ole, mut eiköhän 17-vuotiaalla siipiveikolla ollut mielessään tuolloin aivan muut asiat ku joku Berliinin muurin olemassaolo tai -olemattomuus.

Tsernobylin toki muistan minäkin. Sillä kun meinas olla ihan oikeasti vaikutusta mun elämääni, toisin ku Berliinin muurilla.

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Sijainti
Ypäjä
Ai tuoko että 51% oli tyytyväisempiä sosialismin aikaan? Ei välttämättä. Eikös sosialismi tasoita tulo- ja luokkaeroja, puolet voittaa puolet hävii. Varmaan rajojen avautuminen oli kivaa, mutta eipä minun tietääkseni itä- ja länsisaksan raja täysin suljettu ainakaan loppuaikanaan ollut. Tarvitseeko sitä kaikkien rajojen ihan avoimia ollakaan?
Kommunismi itä-Euroopassa toimi nimenomaan päin vastoin. Ei todellakaan tasoittanut tulo- eikä luokkaeroja. Nomenklatuurille, eli harvoille puolueen ylimille jäsenille rajaa ja elintasokurjuutta ei ollut olemassa. Heille oli omat kaupat, oma terveydenhuolto, avoin raja jne. Tavalliset ihmiset, työläiset, joutuivat elämään puutteessa, pelossa ja vankeudessa, jos uskalsi sanoa jotain väärin. Olet oikeassa, raja ei ollut täysin suljettu, mutta se oli avoin avoin vain yläluokalle. Kommunismi missään tapauksessa ollut ja ole tasapäistämistä, vaan ihmisoikeuksien ja yksilönvapauksien epäinhimillistä ja törkeää riistoa.

Edit: Kommunismissahan on se ristiriitaisuus, paradoksi, että väitetään aivan törkeästi päinvastaista, kuin miten oikeasti toimitaan. Väitetään, että kaikki ovat tasa-arvoisia, ja totuus on, että yläluokka elää leveästi ja kansa elää vankeudessa ja kurjuudessa. Väitetään että ollaan rauhan asialla kun panssarein hyökätään valtioon, joka haluaa olla demokraattinen. Väitetään demokraattisia maita imperialisteiksi, kun itse miehitetään puoli Eurooppaa. Väitetään, että demokraattisissa maissa eletään pulassa ja että siellä näytetään lihakaupan mainoksia vain kiusaksi, kun pula on siellä kommunistisessa maassa. Tätä voisi jatkaa loputtomiin. Kamalaa on, että jotkut, jopa demokraattisessa maassa olevat uskovat tätä propagandaa ja kannattavat sitä.

Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Ai tuoko että 51% oli tyytyväisempiä sosialismin aikaan? Ei välttämättä. Eikös sosialismi tasoita tulo- ja luokkaeroja, puolet voittaa puolet hävii. Varmaan rajojen avautuminen oli kivaa, mutta eipä minun tietääkseni itä- ja länsisaksan raja täysin suljettu ainakaan loppuaikanaan ollut. Tarvitseeko sitä kaikkien rajojen ihan avoimia ollakaan?
Mun mielestä se kaikki muu on aika älyttömän paksua paskaa. Ihan hyvin 51% voi sanoa olleensa tyytyväisempi Itä-Saksassa. Jotenkin vaan veikkaan, että tuskin olisivat valmiita vaihtamaan takaisin siihen meininkiin.

Otetaan nyt ihan vaan yks kappale sieltä vaihtoehtouutisista:
Länsi kiusasi itää voimakkaalla kampanjalla DDR:n hallituksen kustannuksella koulutettujen akateemisten asiantuntijoiden ja ammattitaitoisten työläisten värväämiseksi länteen. Tämä johti lopulta vakavaan työvoima- ja tuotantokriisiin idässä. Yhtenä osoituksena tästä New York Times kertoi vuonna 1963: ”Länsi-Berliini kärsi taloudellisesti muurista menettämällä noin 60 000 ammattitaitoista työntekijää, jotka olivat päivittäin matkustaneet Itä-Berliinissä sijainneista kodeistaan Länsi-Berliinissä sijanneille työpaikoilleen.”
Siis tuon New York Timesin kai pitäisi olla länsimaista kulttuuri-imperialismihapatusta tai jotain ja lainatun uutisen nimenomaan todistavan, että "Länsi-Berliini ei kärsinyt..." jne kun lahtarit kerran päinvastaista ovat kertoneet. Tietysti kaikista lähteistä voi kerätä haluamansa asiat, mutta sellainen soveltuu mielestäni lähinnä nettikeskusteluihin, ei uutisointiin. No okei, enemmän noi vaihtoehtouutiset kyllä taitaa rinnastua nettikeskusteluihin (ja sielläkin enemmän trolliosastolle) kuin uutisointiin.

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Muistan kyllä kommunismin kuolonkorinat Euroopassa vaikkei ikää ollutkaan kuin 9. Kotona seurattiin tapahtumia tarkasti, mie siinä mukana vaikken silloin juuri niistä asioista ymmärtänytkään.

Tsernobylistakin muistan kuinka kytättiin (siis lähinnä aikuiset kyttäsi) että mistä suunnasta tänään tuulee..

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Kovasti oon miettiny, että tarkoitetaanko tässä kuitenkin Olaf Kolzigiä.
Tietääkseni Olie ei ole koskaan Saksassa asunut tahi pelannut seuratasolla. Syntyi E-Afrikassa ja perheensä muutti piakkoin Kanadaan.
Vähän niinku simmonen nicorosberg-tapaus, paitsi että osaa saksaa ja edusti isiensä maata..

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Tietääkseni Olie ei ole koskaan Saksassa asunut tahi pelannut seuratasolla. Syntyi E-Afrikassa ja perheensä muutti piakkoin Kanadaan.
Vähän niinku simmonen nicorosberg-tapaus, paitsi että osaa saksaa ja edusti isiensä maata..
Näin on, Wikipediasta tarkistettua. Ei se silti estä miuta nimittelemästä häntä Berliinin muurin imuriksi! :mad:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Kävin Berliinissä noin reilu puoli vuotta ennen muurin sortumista kekkuloimassa. Oli itä- ja länsi Berliinin ero huomattava. Itäpuoli ankea, pimeä ja kolkko, länsipuolella huikea meno.

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Kait tuota kotosalla televisiosta seurattiin, mutta omat muistikuvat asiasta ovat hieman hatarat. Ikävuosia kun oli kertynyt vasta hieman yli puolenkymmentä.

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
Mun mielestä se kaikki muu on aika älyttömän paksua paskaa. Ihan hyvin 51% voi sanoa olleensa tyytyväisempi Itä-Saksassa. Jotenkin vaan veikkaan, että tuskin olisivat valmiita vaihtamaan takaisin siihen meininkiin.

Otetaan nyt ihan vaan yks kappale sieltä vaihtoehtouutisista:

Siis tuon New York Timesin kai pitäisi olla länsimaista kulttuuri-imperialismihapatusta tai jotain ja lainatun uutisen nimenomaan todistavan, että "Länsi-Berliini ei kärsinyt..." jne kun lahtarit kerran päinvastaista ovat kertoneet. Tietysti kaikista lähteistä voi kerätä haluamansa asiat, mutta sellainen soveltuu mielestäni lähinnä nettikeskusteluihin, ei uutisointiin. No okei, enemmän noi vaihtoehtouutiset kyllä taitaa rinnastua nettikeskusteluihin (ja sielläkin enemmän trolliosastolle) kuin uutisointiin.
VUnetti käy enämpi mielipidepalstasta kuin uutissivustosta. Käyn itse ihan silkasta mielenkiinnosta katsomassa sitä säännöllisesti.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
VUnetti käy enämpi mielipidepalstasta kuin uutissivustosta. Käyn itse ihan silkasta mielenkiinnosta katsomassa sitä säännöllisesti.
Joo. Ihan mielenkiintoiselta tosiaan vaikuttaa. Tiedä sitten onko ne jutut oikeastaan kenenkään mielipiteitäkään, ovat vaan kääntäneet asiat niinkuin päinvastaisiksi, huvikseen tai jostain muusta syystä.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Mä olin intissä. Säkylän perämetsissä. Joku kapiainen vissiin mainitsi asiasta.
Minä olin samassa paikassa ja oltiin ensimmäistä päivää aliupseerikoulussa kun aamun yhteistunnilla kapiainen kertoi, että Neuvostoliitto on muuttunut venäjäksi.

AJ

Well-known member
Sijainti
Toinen Maailma
Nämä ken kehuu olleensa isänsä pusseissa unohtavat, että puolet heistä oli äiteen munasarjois. :rolleyes:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Olinpahan sen verran juniori että ei ihan kauhiasti kiinnostanut mitkään muurien murtumiset, hämäriä muistikuvia kyllä on uutislähetyksestä jossa muuria pistetään nurin, mutta 5 vuotiaan tajunnalle ei ihan avautunut mistä oli kyse.

Tuosta onnellisuutta itä-saksassa diibadaabasta vaan sen verran että tässä vastikään kansantalouden luennolla katsastettiin ysärin puolivälistä opetusfilmi jossa kerrottiin tutkimuksesta, jonka mukaan muurin murtuminen keskimäärin laski itä-saksalaisten onnellisuutta, syystä että vaikka heidän tulotasonsa nousi muurin murtumisen myötä, he saivat uudeksi vertailukohteekseen vauraat länsisaksalaiset joiden tulotasoon he eivät yltäneet. Näin ollen itäsakut tunsivat itsensä köyhemmiksi kuin olivat aiemmin tunteneet vaikka tulotaso olikin noussut.

Kauhiasti teki muuten mieli ostaa Berliinistä käydessä "aito" muurin pala, joita siellä kaupattiin hienoissa kehyksissä 5-15€ hintaan, vaan ostamatta jäi, tuskin se siitä muurista olisi oikeasti ollut. :)