Berliinin muuri!

Williams-

Senior member
Sijainti
Hyvinkää
Berliinin muurin murtumisesta tulee huomenna kuluneeksi 20 vuotta.

Missä sinä olit tuolloin ja minkälaisia muistikuvia hahmoilla on tapahtuneesta? Tämä on erityisesti foorumin vanhemmalle kaartille osoitettu kysymys, koska me nuoremmat olimme silloin aika pieniä ja osa vasta pilkkeenä isänsä silmäkulmassa.
Ei voi muistaa. Tosin ikää oli tuolloin reilu 1 vuotta, joten ei mikään ihme. :eek:

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Sijainti
Ypäjä
Muistan kuinka Länsi-Saksalaisissa lehdissä ihmiset purkivat tuntojaan siitä, että nyt ne Itä-Saksalaiset tulevat Trabanteineen lännen autobahnoille ja tukkivat ne, sekä aiheuttavat onnettomuuksia sekä hidastavat liikennettä. Kai ne suunnittelivat jonkunlaisia rajoituksiakin Trabanteille, etteivät tulisi moottoriteille tien tukkeeksi.
Tämän saman muistan siitä, että äitini länsi-Saksalainen ystävätär kertoi, kuinka häntä ärsyttää, että sivistymättömät itä-Saksalaiset tulevat trabeineen. En tuonlaista ajattelumallia lapsena ymmärtänyt. Ajattelin, että ei se ole heidän vikansa, että ovat joutuneet elämään kurjuudessa. Nykyään tajuan, että silloinen ajattelumallini oli oikea. Kommunistit olivat tehneet itä-Euroopasta valtavan työleirin, jonka purkautumista ei valitettavasti sen ajan tunkkaisessa, suomettuneessa ilmapiirissä osattu ja voitu iloita kunnolla.

Estate

Well-known member
Siinä 4 kuukauden iässä ei hirveästi muistoja päähän jäänyt.

haju

Banned
Berliinin muuriin minulla on hyvin henkilökohtainen suhde. Ennen muurin murtumista lukioikäisenä vuonna 1988 ylitin Checkpoint Charlien veljeni kanssa. On muuten varmaan yksi eksoottisimmista paikoista, joita olen päässyt kokemaan - siis nimenomaan tuo tarkastuspiste. Peräsuolta ei tuolloin sormeiltu, mutta matkatavaramme tutkittiin hyvin tarkasti. Paluumatkalla raavin mukaani muurin rappauksia (länsipuolelta), toivottavasti palanen on vielä jossain tallessa - en ole varma. Tuleva vaimoni oli pyytänyt matkalle lähtiessäni, että toisin mukanani palasen Berliinin muuria. Vuotta myöhemmin intterail-matkalla ylitin rajan huomattavasti helpommin, tunne oli omituinen. Muurin murtumista juhlin Oulussa muutamien muiden opiskelijoiden seurassa. Olimme Raksilassa, siinä jäähallin läheisyydessä. Kilistelimme muurin murtumiselle.

Pobeda

Well-known member

Missä sinä olit tuolloin ja minkälaisia muistikuvia hahmoilla on tapahtuneesta?
Muistan missä asuin silloin mutta pitää olla melkoinen muistihirviö että muistaa missä on ollut 20 vuotta sitten jollain hetkellä. Ei ole paljon muistikuvia eikä asia vaikuttanut elämääni.

Andy

Sijainti
Ypäjä
vuonna 1988 ylitin Checkpoint Charlien
Tuosta kokemuksesta olen sinulle kateellinen. Jos aikakone olisi keksitty, minä en haluaisi siirtyä 'normaalien' ihmisten tapaan esim. keskiajalle tai tulevaisuuteen, jossa matkataan tapaamaan marsilaisia, vaan katsomaan, millaista elämä oli kommunistisessa itä-Euroopassa tai natsi-Saksassa.

Knoukka

Well-known member
Olimme Raksilassa, siinä jäähallin läheisyydessä. Kilistelimme muurin murtumiselle.
Samoilla kulmilla on oltu. Saattoi olla että Rattori-klubilla nosteltiin kaljoja.

Muistatko muuten Buffalo-kerhon niiltä ajoilta?

Sue_me

Well-known member
Missä olin kun muuri murtui?

Kattelin teeveestä kun uutisissa sattui tulemaan aiheesta juttua. Olin iloinen DDR:n porukan puolesta kun heillä tuntui olevan kova pyrkimys länteen ja vihdoinkin sinne alkoi päästä ihan omaehtoisesti mystisen muurin alettua murtua. DDR:stä muistikuvat ovat yleisesti ottaen heikot, kun en siihen aikaan vielä ollut kovinkaan kärryillä yleismaailmallisista asioista. DDR yleensäkin tulee itselleni mieleen muistikuvien kautta vain urheilukilpailuista ja sieltäkin lähinnä Jens Weissflogin kautta.

Koulussa Itä-Euroopan kommunismia ja Neuvostoliittoa ei juuri esitetty kriittisesti. Ala-asteen sijaisopettaja oli opiskellut Kiovan yliopistossa ja niitä sen reissun diakuvia luokassa katseltuamme itselleni tuli jopa jonkin sortin halu matkustaa sinne. Muistan kyllä elävästi nuo 1980-1990 -lukujen taitteen vuodet kun opettajat olivat hämillään, että mitä pitäisi opettaa kun esim. maantiedon koulumateriaali puhui Neuvostoliitosta ja Itä-Euroopan kommunismista, eikä kumpaakaan enää ollut. Kokeet pidettiin "vanhaan malliin" vaikkei oppikirjojen tiedolla ollut enää kuin historiallista arvoa.

Hienoja aikoja omalla tavallaan, harmi vain etten ollut vanhempi siihen aikaan. Kiinnostus asioihin olisi ollut hieman toista luokkaa ja olisi voinut ehkä "eläytyä" paremmin, vaikka juuri nostamalla kuppia Hajun ja Knoukkarin tapaan jossain lähijuottolassa. :D

Knoukka

Well-known member
Rattori oli legendaarinen paikka. Buffalo-kerhosta en tiedä mitään.
Oli se kerho, jossa piti juoda vasemmalla kädellä. Jos kuitenkin erehtyi juomaan oikealla kädellä ja toinen buffalo-kerholainen huusi "buffalo" joutui juomaan meneillään olevan viinaksen kertahuikalla tai antamaan sen huutajalle. Kerhosta pääsi eroamaan nousemalla ravintolan pöydälle ja huutamaan, että "haluan erota buffalo-kerhosta" ja jotain muutakin siihen liittyi. Hyvin tyypillinen teekkarikerho siis.

haju

Banned
Oli se kerho, jossa piti juoda vasemmalla kädellä. Jos kuitenkin erehtyi juomaan oikealla kädellä ja toinen buffalo-kerholainen huusi "buffalo" joutui juomaan meneillään olevan viinaksen kertahuikalla tai antamaan sen huutajalle. Kerhosta pääsi eroamaan nousemalla ravintolan pöydälle ja huutamaan, että "haluan erota buffalo-kerhosta" ja jotain muutakin siihen liittyi. Hyvin tyypillinen teekkarikerho siis.
Lukioaikana oli teekkariura jossain määrin suunnitelmissa, mutta niin se vain jäi. Oman osuuteni Oulun baarien juomista yhdeksänkymmentä luvun alussa kuitenkin hoidin, asiasta ei ole pienintäkään epäillystä.

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
Siittiönä eleskelin tuolloin joten paha muistella mitään. Tai sitten elin edellistä elämää jossain hevon helvetissä mistä ei myöskään ole meikäläisellä kauheasti muistikuvia.

Toivottavasti näen edes sen kun Koreat yhdistyvät.

Knoukka

Well-known member
Lukioaikana oli teekkariura jossain määrin suunnitelmissa, mutta niin se vain jäi. Oman osuuteni Oulun baarien juomista yhdeksänkymmentä luvun alussa kuitenkin hoidin, asiasta ei ole pienintäkään epäillystä.
En itekkään ollut kun osa-aikateekkari kun olin Oulunkin yliopistolla pari vuotta rinta rinnan kirjoilla Helsingin kans. Kursseja kävin Oulussa vajaa 20, nekin sivuaineita ja saksaa.

Haalareita en ikinä omistanut enkä haalaripippaloissa kulkenut kummassakaan opinahjossa. Teekkareita tunsin lähinnä siviilielämän kautta ja sitä myöten jonkin verran tuttua meininkiä. Enkä oo ikinä kokenut oloani kotoisaksi isossa kännäysporukassa.

Mieluummin istuskelin Lillemorissa ja Haarikassa.

Quasimodo

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Vielä Berliinin muurin murtuessa en ollut syntynyt, vaan synnyin tarkalleen yhden vuoden ja yhden päivän päästä. :) Kahden päivän päästä meikäläisellä tulee siis lasiin 19 vuotta. :ahem:

DW

2009-2016

Missä sinä olit tuolloin ja minkälaisia muistikuvia hahmoilla on tapahtuneesta?
Jaa`a? Todennäköisesti taisin olla suorittamassa jälki-istuntoa ala-asteella suorittamattomien maantiedon ja historian läksyjen suhteen. Sopisi hyvin tähän kohtaan opettaja, joka oli täys natsi muutenkin.

En todellisuudessa muista. Lapselle se taisi olla normipäivä. Enpä muista päivää Tsernobylistäkään.

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Sijainti
Vantaa
Tokalla luokalla olin silloin, joten kovin tarkkaa muistikuvaa ei ole tapahtumasta. Vanhemmat sitä seurasivat silloin.

Tässä on toisenlainen näkökanta Berliinin muurista. Aika uskomatonta tekstiä.

http://www.vunet.org/ulkomaat/tarua_ja_totta_berliinin_muurista-10771.html

Enpä muista päivää Tsernobylistäkään.
Mä olin silloin noin neljä ja puoli vuotta. Pihalla leikittiin talonyhtiön muiden lasten kanssa ja eräs huuteli "Tsernobilin saasteita". Mä en silloin käsittänyt mistä oli kysymys. Tommonen on mun eka muisto Tshernobylin onnettomuudesta.

Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Tuolla kuvan keskellä muistan seuranneeni televiissiosta silloisen avovaimoni kanssa euroopan suurtapahtumaa. Aina välillä naijjanapsautettiin, ettei vaan alkanut käydä tylsäksi. Oi niitä aikoja.
Täytyykin ehdottaa kahvilla käyntiä kun seuraavan kerran eksyn maisemiinsa. For old times shake! vaimitensenytoli.

Näytä liitetiedosto 10607

Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Ite oli ekalla luokalla, eikä mitään muistikuvaa tuosta muurihommasta.

Andy

Sijainti
Ypäjä
Jaa`a? Todennäköisesti taisin olla suorittamassa jälki-istuntoa ala-asteella suorittamattomien maantiedon ja historian läksyjen suhteen. Sopisi hyvin tähän kohtaan opettaja, joka oli täys natsi muutenkin.

En todellisuudessa muista. Lapselle se taisi olla normipäivä. Enpä muista päivää Tsernobylistäkään.
Minä muistan Tsernobylinkin. Landella oltiin ja muistan, että aikuiset olivat huolissaan siitä, onko meidän lasten sopivaa leikkiä ulkona. Mulla muuten ala-asteella historia oli ysi, ja tylsät matikanläksyt tekemättä

Mangelo

Well-known member
Tässä on toisenlainen näkökanta Berliinin muurista. Aika uskomatonta tekstiä.
Ai tuoko että 51% oli tyytyväisempiä sosialismin aikaan? Ei välttämättä. Eikös sosialismi tasoita tulo- ja luokkaeroja, puolet voittaa puolet hävii. Varmaan rajojen avautuminen oli kivaa, mutta eipä minun tietääkseni itä- ja länsisaksan raja täysin suljettu ainakaan loppuaikanaan ollut. Tarvitseeko sitä kaikkien rajojen ihan avoimia ollakaan?