BMW:n ja Williamsin riita

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Williamsin väki on tullut viime päivinä julkisuuteen melkoisen negatiivisten lausuntojen kanssa liittyen BMW:n toiminitaan. Tuntuu siltä että Williamsin väen mielestä BMW on ehdottomasti vaikein ja huonoin tehdasmottorintoimittaja mitä heillä on koskaan ollut. Oli miten oli, mutta tosiasia on se että Williams on menestynyt huonoiten juuri Bemarin kanssa. Hondan ja Rellun kanssa menestystä tulikin reippaammin.

Mielestäni Sir Frankin, Headin ja Sam Michaelin avautumiset eivät kuitenkaan ole aivan reiluja. Kilpailijoihin nähden BMW on toimittanut vähintäänkin kilpailukykyiset moottorit. Yli viiden kauden aikana BMW:n koneet ovat keskimäärin olleet varmasti sarjan parhaimmistoa heti Ferrarin jälkeen. Käytännössä tehot ja luotettavuus ovat olleet todella korkealla tasolla esim. mersuun tai Hondaan verrattuna.

Headin mielestä BMW ei ole täysin syytön ongelmiin, vaan esim. heikot lähdöt selittyvät huonolla moottorinohjausjärjestelmellä. Tulee vaan mieleen, että eikö testitiimi ole juuri sitä varten että tällaiset ongelmat korjattaisiin?

BMW:n puoleta Mariuo Theissen on esittänyt kärkevintä kritiikkiä Williamsin suuntaan. Tosiasia on se, että talli ei ole kyennyt voittamaan mestaruuksia ja kisojakin voitetaan harvakseltaan. Oikeastaan vain vuonna 2003 Williams kykeni kunnolla haastamaan mestaruustaistossa Ferrarin. Sekin meni pieleen lopulta. 2004 olikin jo surka pannukakku tallin pudotessa kahden edellisuvuoden kakkossijoilta neljänneksi merkki-MM:ssä.

Williamsin autot ovat olleet korkeintaan hyviä, osa on ollut vain keskinkertaisia. Missään tapauksessa ne eivät ole olleet moottorin tasolla. Itse näkisin suurimmaksi ongelmaksi sen, miten Williamsin tallia on johdettu. BMW on tottunut muissa tiimeissä melkoisen rautaiseen komentoon. Schnitzerin tiimi on pyörittänyt pitkään Bemarin vakio- ja urheiluautotalleja. Tallipäälikkö Charly Lamm on kyennyt monissa tapauksissa kääntämään epätoivoisenkin tilanteen erittäin menestyksekkääksi kamppanjaksi. Vaikka paperilla ollaankin oltu kilpailijoita jäljessä.

Williamsin tallin suurin ongelma on juuri tämä. Tiimi on ajautunut kompromisseihin monessa suhteessa. Kuskivalinnat ovat olleet erikoisia. Esim. viime kaudella Ralf Schumacherin tuuraajan kanssa epäonnistuttiin. Talli myös menetti arvokkaita pisteitä diskausten takia Kanadassa. Kilpailukyky saavutettiin vasta loppukaudesta, joten potentiaalia olisi ollut.

Aikaisempina kausina tallin kuljettajat ajoivat toisiaan vastaan kisaa liian pitkään. Esim. 2003 jos talli olisi päätänyt tukea Montoyaa, niin tulos olisi saattanut olla maailmanmestaruus. Schnitzerin Charly Lamm ei koskaan epäröinyt asettaa selkeää ykköskuskia jos tiesi että se on ainoa vaihtoehto mestaruuden voittamiseen.

Uskonkin että BMW:n ja Williamsin tämänhetkinen välien kireys johtuukin pääasiassa tästä seikasta. BMW haluaisi että Williams hoitaisi tallin pyörittämisen nykyistä vakaammalla kädellä. Historiassa on monta kertaa nähty se, että Williams on liiaksi luottanut omaan tekniseen ylivoimaan ja jättänyt tallin pyörittämisen vähemmälle. Kuten Mike Gascoyne on sanonut, kisoja hävitään radalla ja niitä voitetaan tuulitunnelissa ja suunnittelutoimistossa. Williams on hävinnyt turhan paljon radalla.

Vaikea uskoa, että Williams jatkaisi enää BMW:n kanssa ensi kaudella. Kuka tulee tilalle? Se on varmaa, että se joka tulee uudeksi moottorintoimittajaksi ei kykene tarjoamaan ainakaan kovin paljoa parempia koneita kuin BMW.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Eiköhän tässä pmv:llä ole mennyt asiat sekaisin. On ihme että nyt vasta Williamsin väki aukaisee suunsa. Tähän mennessähän BMW:läiset ovat säännöllisin väliajoin "haukkunut" Willaimsin autoa ja tasoa mediassa. Hyvä on muistaa se minkä Head toi esille...vuonna 2000 kun BMW myllyjä poksahti 150 kappaletta niin Willaimsin porukka puhalsi yhteen hiileen ja piti suut supussa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mielestäni Headin vetoaminen puolen vuosikymmenen takaisiin tapahtumiin on lapsellista. Kausi 2000 oli BMW:n ensimmäinen f1:ssä tämän tyyppisillä moottoreilla ja se oli tarkoitettukin opettelukaudeksi. Silti 2000 kaudella Williams sijoittui MM-sarjassa kolmanneksi, mikä oli kaksi pykälää paremmin kuin edelliskaudella. BMW on kyennyt nostamaan tuosta vuodesta panoksia merkittävästi. Silti esim. viime kaudella talli jäi merkki-MM:ssä neljänneksi, eli tulos oli heikompi kuin Bemarin debyyttikaudella.
 

thInk

Palava peikko
Liittynyt
10.6.2002
Viestit
273
Sijainti
Maranello
BMW:n moottorit voi olla hyviä, mutta jos ei yhteistyö toimi, ei siitäkään saada maksimaalista hyötyä.

Nyt on oikea aika molempien kunnolla avautua ja sitten jatkaa toimintaa muiden kanssa..
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Tuskin haukkumalla paranee mikään! Tuota meno oli Ferrarilla ennen Todtin mukaan tuloa ja tulokset olivat mitä olivat!

Williamsin väki ei ole kritisoinut moottoria, vaan he ovat kiltisti odottaneet ja parantaneet autoa! Nyt on vain mitta tullut täyteen ja kun on tiedossa bmw:n lähtö, niin mitäpä tuota enää suutaan kiinni pitämään!

Veikkaanpa että Bmw tulee omana tallinaan rämpimään vielä Toyotaakin pidempään pojamudissa jättibudjetilla!

Miten auto voi olla muutenkaan syypää startti ongelmiin? Ehkä ongelma tietenkin voi olla peräpään jousituksissa tms. mutta uskottavammalle kuulostaa se, ettei koneesta saada irti sitä millä startti saataisiin onnistumaan moitteettomasti! Eli koneiden teho ei välity pyöriin optimaalisesti! Eikö tuossa ole suurimmassa osassa moottori, kytkin yms.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin luulisi, että voimansiirto alkaa olla jo Williamsin heiniä. Kumminkin niittten starttien testaaminen ja hiominen on Williamsin tallin heiniä ja sieltä kyllä pitäisi tulla pyynnöt Bemarin suuntaan että mitä pitäisi tehdä jos ongelmat on moottorin ohjauksessa tai jossain vastaavassa.

Ehkäpä Bemarin suunnalla onkin nähty ongelmaksi tuo, että Williams on vaan kiltisti odottanut. Auton merkittävää paranemista viimeisen viiden kauden aikana en ole havainnut verrattuna kilpailijoihin.
 

Pekkeli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2004
Viestit
330
Sijainti
Oulu
Tuloksellisestihan BMW:n ja Williamsin yhteistyö oli nousu johteista vuoteen 2003 asti, siis alamäki alkoi kaudella 2004. Mitä siis tapahtui vuoden 2003 lopussa tai 2004 vuoden alussa? BMW moottoriurheilujohtaja vaihtui, Berger jätti paikan muille. Minun mielestä osasyy huonoon menestykseen onkin Bergerin lähtö Bemarilta. Montoyan kommentit tukevat väitettäni siitä, että Bergerin lähtö olisi vaikuttanut negatiivisesti yhteistyöhön, sillä Montoyan mukaan näihin aikoihin tallin ilmapiiri huononi.

Montoya ihmetteli BMW:n toimia
16.11.2004 09:04
Juan Pablo Montoya, photo: Clive Mason/Getty Images

Williams-tallista McLarenille siirtyvä Juan Pablo Montoya ihmettelee entisen tallinsa moottorintoimittajan BMW:n toimintaa.

Montoya pani merkille, että Williamsin ja BMW:n yhteistyön ilmapiiri muuttui päättyneen kauden aikana.

- Se oli kummallista. Kaudella 2003 yhteistyö toimi ajoittain superhyvin. Mutta BMW kävi koko ajan vaativammaksi ja vaativammaksi kaikilla osa-alueilla. En osaa sanoa, mitä oikein tapahtui ja onko tällainen normaalia formula ykkösissä kahden yhteistyökumppanin välillä, Montoya hämmästeli Auto Bild Motorsport -lehdelle.

Montoyalla oli sanansa sanottavana myös Williams-tallikaverista Ralf Schumacherista.

- Hän on parhaina päivinään erittäin hyvä, mutta hänellä on päiviä, jolloin mielenkiinto on täysin poissa. Hän ei ole ollenkaan sama mies. Se on minulle mysteeri, Montoya arvioi Ralfia.

(MTV3-Reuters)
Varmaankaan Gerhardin lähtö ei ollut ainoa syy ilmapiirin muuttimiseen, mutta veikkaan, että se oli yksi niistä.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Eikös joskus tiimi kommentoinut, että Williams-Head-Gerger oli niin sanottu dreamteam... :dunno:
 

Jarvis

Well-known member
Liittynyt
7.5.2005
Viestit
111
Sijainti
Vantaa
Veikkaisin että homma tulee menemään näin: BMW ostaa Sauberin ja Honda Barin huonoihin tuloksiin pettyneinä siirtyy Williamssin moottoritoimittajaksi. Tämä ei todennäköisesti tapahdu vielä ensi kaudeksi mutta ehkä 2007. Olisi muutenkin kiinnostavaa nähdä Williams-Honda yhdistelmä kun 80-luvun puolivälissä se toimi niin hyvin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jarvis sanoi:
Veikkaisin että homma tulee menemään näin: BMW ostaa Sauberin ja Honda Barin huonoihin tuloksiin pettyneinä siirtyy Williamssin moottoritoimittajaksi.
Mielessä kävi sellainen, mielestäni todennäköisempi vaihtoehto, että Honda ostaa BARin loputkin osakkeet. Nyt niillä on jo 45 prosenttia. Mitenköhän uusi tupakanmainontakieltolaki vaikuttaa British Amercan Tobaccon intoon syytää rahoja ykkösiin?
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
pmv sanoi:

Williamsin autot ovat olleet korkeintaan hyviä, osa on ollut vain keskinkertaisia. Missään tapauksessa ne eivät ole olleet moottorin tasolla.
Tässä lukemia Autosportista huhtikuulta:

Honda RA005E 955 bhp
Renault RS25 940
BMW P84/85 938
Ferrari 053 935
Toyota RVX05 935
Mercedes FO110R 920
Cosworth TJ2005 915
...

Kun noita lukuja katselee (jotka on varmasti parantuneet kaikilla julkaisemisen jälkeen, McLarenin nykyisestä versiosta ainakin sanotaan löytyvän 12 heppaa enemmän kuin siitä mikä oli alkukaudesta käytössä) ja muistelee Williamsin menestystä viimeisimmissä kisoissa ei mielestäni voi sanoa että auto ei olisi moottorin tasolla.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niillä Bemarin aiemmilla menestyksillä autourheilun saralla ei ole mitään tekemistä nykyformuloiden kanssa, tai sen kanssa, että kuinka bemari nyt pärjää ykkösissä. Eri ihmiset, eri vermeet ja matskut. Kaikki on eriä, ainoastaan nimi ja joku fakin filosofian pätkä on samaa. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Re: Re: BMW:n ja Williamsin riita

Observer sanoi:
Tässä lukemia Autosportista huhtikuulta:

Honda RA005E 955 bhp
Renault RS25 940
BMW P84/85 938
Ferrari 053 935
Toyota RVX05 935
Mercedes FO110R 920
Cosworth TJ2005 915
...

Kun noita lukuja katselee (jotka on varmasti parantuneet kaikilla julkaisemisen jälkeen, McLarenin nykyisestä versiosta ainakin sanotaan löytyvän 12 heppaa enemmän kuin siitä mikä oli alkukaudesta käytössä) ja muistelee Williamsin menestystä viimeisimmissä kisoissa ei mielestäni voi sanoa että auto ei olisi moottorin tasolla.
Toisaalta eipä tuollaset 10-15 hv:n erot juuri vaikuta, eikös vääntö ole tärkeämpää :confused: Toisaalta moottorin muut ominaisuudet mm. kestävyys (Honda) on todella ratkaisevia.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Menee vähän ohi otsikon, mutta:rolleyes:. Kun Honda teki paluun F1:siin, he aseistivat kahta tallia, BARia ja Jordania. BARin alkutaival oli erittäin tuskainen kun taas Jordan porskutti yllättävän hyvin. BAR oli tehdastalli, mutta Jordanin ainakin väitettiin saavan samat koneet. Silloin olisi luullut, että Hondan olisi kannattanut adoptoida Jordan omakseen ja jättää BAR räpiköimään rauhassa omineen. Saattaa olla, että pääsyy siihen, ettei em. toteutunut, oli Eddie Jordan. Hän halusi pitää oman tallin maksoi mitä maksoi.

Itse otsikkoon. Kyllä ne välit varsin tulehtuneet tuntuvat olevan, kun molemmat osapuolet käyvät näin rankkaa keskustelua tiedotusvälineiden välityksellä. Jäsentenväliset pitäisi pystyä käymään neljän seinän sisällä.

Jotenkin olen aistivinani, että Williams olisi kuitenkin se enemmän alisuorittava osapuoli. Sääli sinänsä, ko. konsortion olisi luullut saavan absoluuttisen voittaja-auton kasaan jo nyt.

Williamsilla ei ole kovin ruusuinen tulevaisuus edessään, jos BMW- yhteistyö päättyy. Mistä tilalle yhtä hyvää tavaraa? Toyotan tai Hondan asiakasmoottorit? Sitten ollaan 1B talli, väistämättä. Pahoin pelkään, että lopputulema on tämä. Sen verran lentelee ohjuksia Saksan ja Englannin välillä nyt.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
pmv sanoi:
Mielestäni Headin vetoaminen puolen vuosikymmenen takaisiin tapahtumiin on lapsellista. Kausi 2000 oli BMW:n ensimmäinen f1:ssä tämän tyyppisillä moottoreilla ja se oli tarkoitettukin opettelukaudeksi. Silti 2000 kaudella Williams sijoittui MM-sarjassa kolmanneksi, mikä oli kaksi pykälää paremmin kuin edelliskaudella. BMW on kyennyt nostamaan tuosta vuodesta panoksia merkittävästi. Silti esim. viime kaudella talli jäi merkki-MM:ssä neljänneksi, eli tulos oli heikompi kuin Bemarin debyyttikaudella.
Kaudella 1999 voittotaisteluissa oli mukana vahvasti McLaren ja Ferrari, sekä satunnaisesti yllättänyt Jordan. Benettonilla taas oli alkanut jo muutamaa vuotta aiemmin laskujohteinen käyrä, joka sitten laski edelleenkin vielä 2001. Williamsilla taas oli kaudella '99 surkea moottori.

Sitten kaudelle 2000 Jordan hyytyi ja Benetton laski laskemistaan. Yllätysvoittaja Stewartkin oli myyty Jaguarille. Noidenkaan seikkojen valossa ei ole yhtään liian ihmeellistä, että pari vuosikymmentä F1:stä ulkona ollut BMW pystyi toimittamaan moottorit, jotka osaltaan auttoivat Williamsin kolmanneksi, siis ensimmäiseksi "huonoksi talliksi".

Vaikka enhän minä kiellä sitä, etteikö Williams olisi osaltaan syypää "huonoon" menestykseen. Tallilla on joissain asioissa yllättävänkin tiukka linja, valitettavasti vain väärissä asioissa. Johtajisto ei panosta jatkuvuuteen tai tiimihenkeen, koska jatkuvan kilpailuttamisen uskotaan tuovan tulosta.
Tietysti myös Ferrarin jatkuvalla dominoinnilla on ollut vaikutusta joihinkin asioihin. On kenties päätetty ottaa erinäisiä riskejä, jotka eivät olekaan tuoneet toivottua tulosta. Samatenhan kävi McLarenillakin mullistuksellisen MP4/18:n ja uusintaversio MP4/19:n kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
BMW:n toimintafilosofia on ihan tyypillistä, jota kutsutaan niin sanotuksi "kaikki ja heti" filosofiaksi. Bemari on nyt ollut n. 5 vuotta ykkösissä ja jo nyt ollaan itkemässä, kun ollaan saavutettu vain n. 10 voittoa, muutamia MM:n kakkkostiloja ja niin edelleen. Rahaa ollaan syynattu tajuttomia summia. Täytyy muistaa, että viisi vuotta on lyhyt aika ykkösissä.

Mielestäni BMW:n täytyisi olla erittäin tyytyväinen, että menestys on ollut näinkin hyvää. Verratkaa vaikka jaggeen, Toytotaan tai Hondaan. Ei kai BMW ole niin naivi, että se kuvittelee tämän menestyksen olevan pääosin heidän ansiotaan. Väitän nimittäin, että se on lähinnä juuri Williamsin ansiota. Okei, motti on ollut hyvä, mutta niin se ollut hyvä muillakin. On mielestäni täysin liioiteltua se Bemarin ja Ferrarin mottien ylivertaisuuden korostaminen. Suuret erot tulevat mielestäni jostain ihan muualta. Kun katsotaan Williamsin historiaa ennen BMW:n tuloa niin huomataan, että ei se menestys ollut mitenkään huonompaa. Vuosina 1998-99 Williamsit olivat ihan hyvässä vauhdissa, vaikka motit olivat yleisen hypetyksen mukaan huonot. 98 oltiin MM:ssä kolmantena ja 99 viidentenä. 99 auto oli ihan siinä Jordanin tasossa. Miksi oltiin vasta viidentenä MM:ssä, voidaan kysyä mieheltä nimeltä Alex Zanardi. Ralffi oli 99 voitto taisteluissa mukana Ausseissa, Monzassa ja Nyrrellä. Vuonna 00, jolloin Bemari tuli messiin "huonolla motillaan", oli Williams jälleen MM:ssä kolmantena.

Minusta vähän tuntuu, että tässä ei ihan kaikki loksahda kohdalleen. Jostain syystä kuitenkin näyttää siltä, että BMW ei ole tyytyväinen nykyiseen asemaansa. Voisikohan se johtua siitä, että BMW ei koe asemaansa tarpeeksi vahvaksi Frankin ja Headin pitäessä lankoja käsissään? Eivät saa mielestään tarpeeksi näkyvyyttä Williamsin rinnalla. Yrittivät kahlia koko Williamsin itselleen muuttaen sen kokonaan BMW:ksi siinä epäonnistuessa Frankin pitäessä puoliaan? Sitten uhkaillaan omilla talleilla sun muilla.

Mielestäni jos näin on, Frank toimii ihan oikein. Mielestäni ei pitäisi antaa liikaa valtaa taholle, jolla ei ole todellista tajua lajin luonteesta. Taholle, jonka motiiveja sarjassa on olla keräämässä mahdollisimman paljon julkisuutta ja valtaa. Williams on perinteinen F1 talli, joka on ollut useita vuosia mukana. Se olisi pyhäinhäväistys, jos Williams ei enää olisi mukana sarjassa. Kauhukuva onkin, että tulevaisuudessa F1:ä kiertää Toyotan kaltaisia unettavia talleja kiertämässä sitä ympyrää - Keke Ryysbäriä lainatakseni - kuin köyhän talon porsaat pitkässä jonossa.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Ainoa totuus on se että Williams ei ole pystyny rakentamaan kunnollista autoa sitten vuoden 1997 jälkeen, taino taisteltiinhan kaudella 2003 mestaruudesta ja melkein pärjättiin "vanhalle" McLarenille.

BMW on käytännössä rakentanut tehokkaimmat moottorit joka vuosi, tällä kaudella kylläkin kärsittiin uusista moottorisäännöistä ja jouduttiin hylkäämään erittäin tehokkaan P85-moottorin suunnittelu. Siltikin uskoisin moottorin olevan Hondan kanssa sarjan tehokkaimpia.

Williamsin huonoista starteista on turha syyttää BMW:tä. Automaattisten lähtöjärjestelmien kieltäminen on korostanut kytkimen toimintaa. Kytkimen tekniikassa on taas jääty jälkeen yhtä paljon kuin auton muillakin osa-alueilla.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
BBC: BMW:n Sauber-kauppa toteutunut 11.6.2005,01:11:26

BBC:n Radio Five-asema uutisoi perjantaina, että BMW olisi ostanut Sauber-tallin osakepääoman 270 miljoonalla dollarilla. Väitettä BMW ja Sauber eivät kuitenkaan kommentoineet, vaan tyytyivät ainoastaan ilmoittamaan keskustelleensa yhteistyöstä. Kauppojen toteutumista pidetään kuitenkin varmana asiana BMW:n todennäköisesti muuttaessa Sauberin ensi kaudella nimikkotallikseen.

BMW:n Sauber-kauppa tietänee myös Williamsin ja BMW:n teiden eroamista. Huhut kertovat, että Williams käyttäisi ensi kaudella Cosworthin moottoreita.



Spurtti
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Juzo sanoi:
Ainoa totuus on se että Williams ei ole pystyny rakentamaan kunnollista autoa sitten vuoden 1997 jälkeen, taino taisteltiinhan kaudella 2003 mestaruudesta ja melkein pärjättiin "vanhalle" McLarenille.

BMW on käytännössä rakentanut tehokkaimmat moottorit joka vuosi, tällä kaudella kylläkin kärsittiin uusista moottorisäännöistä ja jouduttiin hylkäämään erittäin tehokkaan P85-moottorin suunnittelu. Siltikin uskoisin moottorin olevan Hondan kanssa sarjan tehokkaimpia.
On liian mustavalkoista sanoa, että auto on paska ja moottori paras tai toisinpäin. Kyse on kuitenkin loppupelissä kokonaisuudesta. Muutenkin moottorin pelkkä tehokkuus ei ole kovin tarkaiseva tekijä nykypäivänä. Erot syntyvät mutkissa joten moottorin ajettavuus, aerodynamiikka ja renkaat ratkaisevat paljon enemmän.

Mikäli Sauber-BMW toteutuu täytyy toivottaa onnea ja paksua lompakkoa...sitä tullaan oman tallin pyörittämisessä tarvitsemaan.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Webber ilmoittautuu Williams-mieheksi BMW:stä riippumatta:
Webber rues Williams-BMW argument

Williams driver Mark Webber
Williams criticises partner BMW
Mark Webber says the row between Frank Williams and BMW is affecting the team ahead of the Canadian Grand Prix.

BMW has criticised Williams in recent years but this week the team hit back by accusing the German manufacturers of "constant finger-pointing".

"Of course it does. It's not going to make it better, is it?" said Australian driver Webber when asked if the argument had destabilised Williams.

But he said he had full faith in the team to come up with a solution.

"I've got massive, massive trust in Frank and (co-owner) Patrick (Head)," he said.

"I'll be lying if I didn't say BMW is important to me and Williams. BMW is a very impressive outfit, but I've always said I want to drive for Frank."

Meanwhile, Head has voiced his displeasure with BMW.

"Unfortunately our partner chose to tell people they are perfect while accusing us," Head told Italian magazine Sport Auto Moto.

"This is honestly something which, besides being very unprofessional, shows very little character."

Head said that since Williams had started talking to other potential engine suppliers since BMW "decided to talk publicly about their dissatisfaction in their relationship" with the team.

BMW has a contract with Williams until 2009 but is expected to expand its Formula One programme next season by supplying Swiss team Sauber.
Varmasti jonkinlainen käymistila on päällä ja jotain tapahtuu kulisseissa.
 
Ylös