pmv
Well-known member
Williamsin väki on tullut viime päivinä julkisuuteen melkoisen negatiivisten lausuntojen kanssa liittyen BMW:n toiminitaan. Tuntuu siltä että Williamsin väen mielestä BMW on ehdottomasti vaikein ja huonoin tehdasmottorintoimittaja mitä heillä on koskaan ollut. Oli miten oli, mutta tosiasia on se että Williams on menestynyt huonoiten juuri Bemarin kanssa. Hondan ja Rellun kanssa menestystä tulikin reippaammin.
Mielestäni Sir Frankin, Headin ja Sam Michaelin avautumiset eivät kuitenkaan ole aivan reiluja. Kilpailijoihin nähden BMW on toimittanut vähintäänkin kilpailukykyiset moottorit. Yli viiden kauden aikana BMW:n koneet ovat keskimäärin olleet varmasti sarjan parhaimmistoa heti Ferrarin jälkeen. Käytännössä tehot ja luotettavuus ovat olleet todella korkealla tasolla esim. mersuun tai Hondaan verrattuna.
Headin mielestä BMW ei ole täysin syytön ongelmiin, vaan esim. heikot lähdöt selittyvät huonolla moottorinohjausjärjestelmellä. Tulee vaan mieleen, että eikö testitiimi ole juuri sitä varten että tällaiset ongelmat korjattaisiin?
BMW:n puoleta Mariuo Theissen on esittänyt kärkevintä kritiikkiä Williamsin suuntaan. Tosiasia on se, että talli ei ole kyennyt voittamaan mestaruuksia ja kisojakin voitetaan harvakseltaan. Oikeastaan vain vuonna 2003 Williams kykeni kunnolla haastamaan mestaruustaistossa Ferrarin. Sekin meni pieleen lopulta. 2004 olikin jo surka pannukakku tallin pudotessa kahden edellisuvuoden kakkossijoilta neljänneksi merkki-MM:ssä.
Williamsin autot ovat olleet korkeintaan hyviä, osa on ollut vain keskinkertaisia. Missään tapauksessa ne eivät ole olleet moottorin tasolla. Itse näkisin suurimmaksi ongelmaksi sen, miten Williamsin tallia on johdettu. BMW on tottunut muissa tiimeissä melkoisen rautaiseen komentoon. Schnitzerin tiimi on pyörittänyt pitkään Bemarin vakio- ja urheiluautotalleja. Tallipäälikkö Charly Lamm on kyennyt monissa tapauksissa kääntämään epätoivoisenkin tilanteen erittäin menestyksekkääksi kamppanjaksi. Vaikka paperilla ollaankin oltu kilpailijoita jäljessä.
Williamsin tallin suurin ongelma on juuri tämä. Tiimi on ajautunut kompromisseihin monessa suhteessa. Kuskivalinnat ovat olleet erikoisia. Esim. viime kaudella Ralf Schumacherin tuuraajan kanssa epäonnistuttiin. Talli myös menetti arvokkaita pisteitä diskausten takia Kanadassa. Kilpailukyky saavutettiin vasta loppukaudesta, joten potentiaalia olisi ollut.
Aikaisempina kausina tallin kuljettajat ajoivat toisiaan vastaan kisaa liian pitkään. Esim. 2003 jos talli olisi päätänyt tukea Montoyaa, niin tulos olisi saattanut olla maailmanmestaruus. Schnitzerin Charly Lamm ei koskaan epäröinyt asettaa selkeää ykköskuskia jos tiesi että se on ainoa vaihtoehto mestaruuden voittamiseen.
Uskonkin että BMW:n ja Williamsin tämänhetkinen välien kireys johtuukin pääasiassa tästä seikasta. BMW haluaisi että Williams hoitaisi tallin pyörittämisen nykyistä vakaammalla kädellä. Historiassa on monta kertaa nähty se, että Williams on liiaksi luottanut omaan tekniseen ylivoimaan ja jättänyt tallin pyörittämisen vähemmälle. Kuten Mike Gascoyne on sanonut, kisoja hävitään radalla ja niitä voitetaan tuulitunnelissa ja suunnittelutoimistossa. Williams on hävinnyt turhan paljon radalla.
Vaikea uskoa, että Williams jatkaisi enää BMW:n kanssa ensi kaudella. Kuka tulee tilalle? Se on varmaa, että se joka tulee uudeksi moottorintoimittajaksi ei kykene tarjoamaan ainakaan kovin paljoa parempia koneita kuin BMW.
Mielestäni Sir Frankin, Headin ja Sam Michaelin avautumiset eivät kuitenkaan ole aivan reiluja. Kilpailijoihin nähden BMW on toimittanut vähintäänkin kilpailukykyiset moottorit. Yli viiden kauden aikana BMW:n koneet ovat keskimäärin olleet varmasti sarjan parhaimmistoa heti Ferrarin jälkeen. Käytännössä tehot ja luotettavuus ovat olleet todella korkealla tasolla esim. mersuun tai Hondaan verrattuna.
Headin mielestä BMW ei ole täysin syytön ongelmiin, vaan esim. heikot lähdöt selittyvät huonolla moottorinohjausjärjestelmellä. Tulee vaan mieleen, että eikö testitiimi ole juuri sitä varten että tällaiset ongelmat korjattaisiin?
BMW:n puoleta Mariuo Theissen on esittänyt kärkevintä kritiikkiä Williamsin suuntaan. Tosiasia on se, että talli ei ole kyennyt voittamaan mestaruuksia ja kisojakin voitetaan harvakseltaan. Oikeastaan vain vuonna 2003 Williams kykeni kunnolla haastamaan mestaruustaistossa Ferrarin. Sekin meni pieleen lopulta. 2004 olikin jo surka pannukakku tallin pudotessa kahden edellisuvuoden kakkossijoilta neljänneksi merkki-MM:ssä.
Williamsin autot ovat olleet korkeintaan hyviä, osa on ollut vain keskinkertaisia. Missään tapauksessa ne eivät ole olleet moottorin tasolla. Itse näkisin suurimmaksi ongelmaksi sen, miten Williamsin tallia on johdettu. BMW on tottunut muissa tiimeissä melkoisen rautaiseen komentoon. Schnitzerin tiimi on pyörittänyt pitkään Bemarin vakio- ja urheiluautotalleja. Tallipäälikkö Charly Lamm on kyennyt monissa tapauksissa kääntämään epätoivoisenkin tilanteen erittäin menestyksekkääksi kamppanjaksi. Vaikka paperilla ollaankin oltu kilpailijoita jäljessä.
Williamsin tallin suurin ongelma on juuri tämä. Tiimi on ajautunut kompromisseihin monessa suhteessa. Kuskivalinnat ovat olleet erikoisia. Esim. viime kaudella Ralf Schumacherin tuuraajan kanssa epäonnistuttiin. Talli myös menetti arvokkaita pisteitä diskausten takia Kanadassa. Kilpailukyky saavutettiin vasta loppukaudesta, joten potentiaalia olisi ollut.
Aikaisempina kausina tallin kuljettajat ajoivat toisiaan vastaan kisaa liian pitkään. Esim. 2003 jos talli olisi päätänyt tukea Montoyaa, niin tulos olisi saattanut olla maailmanmestaruus. Schnitzerin Charly Lamm ei koskaan epäröinyt asettaa selkeää ykköskuskia jos tiesi että se on ainoa vaihtoehto mestaruuden voittamiseen.
Uskonkin että BMW:n ja Williamsin tämänhetkinen välien kireys johtuukin pääasiassa tästä seikasta. BMW haluaisi että Williams hoitaisi tallin pyörittämisen nykyistä vakaammalla kädellä. Historiassa on monta kertaa nähty se, että Williams on liiaksi luottanut omaan tekniseen ylivoimaan ja jättänyt tallin pyörittämisen vähemmälle. Kuten Mike Gascoyne on sanonut, kisoja hävitään radalla ja niitä voitetaan tuulitunnelissa ja suunnittelutoimistossa. Williams on hävinnyt turhan paljon radalla.
Vaikea uskoa, että Williams jatkaisi enää BMW:n kanssa ensi kaudella. Kuka tulee tilalle? Se on varmaa, että se joka tulee uudeksi moottorintoimittajaksi ei kykene tarjoamaan ainakaan kovin paljoa parempia koneita kuin BMW.