BMW:n ja Williamsin riita

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Williamsin tueksi pakko sanoa että tuo tiimi on saanut paljon aikaan kaikkilla aikaisemmilla tehdaskoneillaan, muistetaan Fordit 80-luvun alussa, Hondan turbot hieman myöhemmin ja sitten perään Renaultin vuodet...
taitoa voittamisene talosta siis löytyy, ja vaikka vikaa täytyy aina molemmista löytyäkin, luulen että isoin vika on BMW:n puolella...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mickey sanoi:
BBC: BMW:n Sauber-kauppa toteutunut 11.6.2005,01:11:26

BBC:n Radio Five-asema uutisoi perjantaina, että BMW olisi ostanut Sauber-tallin osakepääoman 270 miljoonalla dollarilla. Väitettä BMW ja Sauber eivät kuitenkaan kommentoineet, vaan tyytyivät ainoastaan ilmoittamaan keskustelleensa yhteistyöstä. Kauppojen toteutumista pidetään kuitenkin varmana asiana BMW:n todennäköisesti muuttaessa Sauberin ensi kaudella nimikkotallikseen.

BMW:n Sauber-kauppa tietänee myös Williamsin ja BMW:n teiden eroamista. Huhut kertovat, että Williams käyttäisi ensi kaudella Cosworthin moottoreita.



Spurtti
mielenkiintoinen uutinen, ja varsinkin hinnan osalta... tiettävästihän Tyrrel sai aikanaan vain 30milj USD, ja Jordan ei hirveän paljon enempää omastaan...

Cosworthit saattais olla paras vaihtoehto omasta mielestäni Williamsille mikäli tehtaalla vain on tahtoa jatkaa nykyistä kehitystahtia joka on ollut huikea omasta mielestä :cool:
(ja samaan hengenvetoon ihmettelen miksi RBR luopuu Cossuista, kuitenkin tehneet hyvää työtä tänä vuonna)

Jos BMW on ostanut Sauberin, tarkoittaa se kyllä myös sitä että rahaa pumppaavat talliin urakalla tulevaisuudessa paljon, tuskin lähtevät ilman kunnollista rahoitusta tuohon touhuun...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Onko porukka ihan oikeasti sitä mieltä, että BMW on ollut tässä organisaatiossa heikoin lenkki? Minun nähdäkseni Bemari on tarjonnut vuodesta 2001 lähtien täysin kilpailukykyiset koneet. Todisteena tästä voi pitää vaikka Williamsin suorituksia nopeilla radoilla. Tallin autot ovat olleet aina hyvässä vauhdissa esim. Monzassa, joka todella tarvii tehoja. Lisäksi BMW:n luotettavuus on mielestäni ollut Ferrarin jälkeen parasta. Tilastotietoja minulla ei ole, mutta näin voisi kuvitella.

Mielestäni BMW ei ole ollenkaan hätiköimässä. Viisi vuotta on ykkösissä helkkarin pitkä aika. Ei voi kiistää, etteikö Bemari olisi tehnyt jo toisena kilapiluvuotena(2001) erinomaiset koneet? Sen jälkeen ei ole tapahtunut edistystä, vaan voitot ovat oikeastaan vain vähentyneet.
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
pmv sanoi:
Onko porukka ihan oikeasti sitä mieltä, että BMW on ollut tässä organisaatiossa heikoin lenkki? Minun nähdäkseni Bemari on tarjonnut vuodesta 2001 lähtien täysin kilpailukykyiset koneet. Todisteena tästä voi pitää vaikka Williamsin suorituksia nopeilla radoilla. Tallin autot ovat olleet aina hyvässä vauhdissa esim. Monzassa, joka todella tarvii tehoja. Lisäksi BMW:n luotettavuus on mielestäni ollut Ferrarin jälkeen parasta. Tilastotietoja minulla ei ole, mutta näin voisi kuvitella.

Mielestäni BMW ei ole ollenkaan hätiköimässä. Viisi vuotta on ykkösissä helkkarin pitkä aika. Ei voi kiistää, etteikö Bemari olisi tehnyt jo toisena kilapiluvuotena(2001) erinomaiset koneet? Sen jälkeen ei ole tapahtunut edistystä, vaan voitot ovat oikeastaan vain vähentyneet.
En itsekään usko, että BMW olisi ollut se heikompi lenkki pidemmällä aikavälillä, mutta eiköhän se juuri BMW olekin joka tässä enemmän haluaa vaihtaa leiriä. Toisaalta ei ne moottorit enää niin erikoisia taida olla, aikasimpina vuosina BMW on varmasti ollut yksi parhaista moottoreista useinkin, mutta ei välttämättä enää, kun nyt on mukaan kärkeen tullut Toyotat ja Hondat sekä Renault tuntunut parantavan selkeästi täksi vuodeksi. Joten siellä on Ferrari, Toyota, Honda, Renault ja Mercedes, joista osa on samalla tasolla tai jopa parempia kun BMW, eikä Cosworthkaan enää kaukana taida muista olla.

Mitä luotettavuuteen tulee niin ehkä BMW:n edelle menee vielä ainakin Toyota, joka on ollut alusta asti erittäin luotettava. Muun muassa tänä vuonna ei ole ollut vielä yhtään teknistä keskeytystä eikä niitä aikasempinakaan vuosina ole paljoa ollut. Eikä Renaultin moottoritkaan kovasti ole viime ja tänä vuonna hajonneet, lähinnä muita auton osien hajoamisia, tai Cosworthin koneet. Mutta, totta, eiköhän ne suurimmat viat ole vuosien varrella löytyneet sieltä Williamsin auton rungosta eikä moottorista.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
pmv sanoi:
Onko porukka ihan oikeasti sitä mieltä, että BMW on ollut tässä organisaatiossa heikoin lenkki? Minun nähdäkseni Bemari on tarjonnut vuodesta 2001 lähtien täysin kilpailukykyiset koneet. Todisteena tästä voi pitää vaikka Williamsin suorituksia nopeilla radoilla. Tallin autot ovat olleet aina hyvässä vauhdissa esim. Monzassa, joka todella tarvii tehoja. Lisäksi BMW:n luotettavuus on mielestäni ollut Ferrarin jälkeen parasta. Tilastotietoja minulla ei ole, mutta näin voisi kuvitella.

Mielestäni BMW ei ole ollenkaan hätiköimässä. Viisi vuotta on ykkösissä helkkarin pitkä aika. Ei voi kiistää, etteikö Bemari olisi tehnyt jo toisena kilapiluvuotena(2001) erinomaiset koneet? Sen jälkeen ei ole tapahtunut edistystä, vaan voitot ovat oikeastaan vain vähentyneet.
No mutta mutta, eikös bemari tee myös muun elektroniikan autoon, ja kuka tekee vaihdelaatikon?

Jos nämä eivät yhdessä toimi, niin ei se paljon auta jos kone on tehokkain koko sarjasta!

Ja se, että kone on tehokkain, ei kerro sitä, että se olis ns. paras! Tästä on jo monta todistetta siitä että esim. Renaultin tehottomampi kone on ajettavuudeltaan yksinkertaisesti huomattavasti parempi kuin Bemari!

Toki autolla on ihan yhtälailla suuri merkitys, en kiistä sitä mitenkään! Mutta täytyy sanoa, että yleensä jos yhtiökumppani alkaa jauhamaan p*skaa toisesta, niin miettikääpä mistä päästä se tulee!
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
pmv sanoi:
Onko porukka ihan oikeasti sitä mieltä, että BMW on ollut tässä organisaatiossa heikoin lenkki? Minun nähdäkseni Bemari on tarjonnut vuodesta 2001 lähtien täysin kilpailukykyiset koneet. Todisteena tästä voi pitää vaikka Williamsin suorituksia nopeilla radoilla. Tallin autot ovat olleet aina hyvässä vauhdissa esim. Monzassa, joka todella tarvii tehoja. Lisäksi BMW:n luotettavuus on mielestäni ollut Ferrarin jälkeen parasta. Tilastotietoja minulla ei ole, mutta näin voisi kuvitella.

Mielestäni BMW ei ole ollenkaan hätiköimässä. Viisi vuotta on ykkösissä helkkarin pitkä aika. Ei voi kiistää, etteikö Bemari olisi tehnyt jo toisena kilapiluvuotena(2001) erinomaiset koneet? Sen jälkeen ei ole tapahtunut edistystä, vaan voitot ovat oikeastaan vain vähentyneet.
Tosin pitää muistaa että 2001 Williams oli ainoa jopa kärkitalli joka käytti Michelinin renkaita ja joillain radoilla ja lämpötiloissa oli omaa luokkaansa. :thumbup:
(esim hocke 2001.)
 
Viimeksi muokattu:

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
pmv sanoi:
Onko porukka ihan oikeasti sitä mieltä, että BMW on ollut tässä organisaatiossa heikoin lenkki? Minun nähdäkseni Bemari on tarjonnut vuodesta 2001 lähtien täysin kilpailukykyiset koneet. Tilastotietoja minulla ei ole, mutta näin voisi kuvitella.
Kun ei ole mitään faktaa tuosta BMW:n hyvyydestä tai Williamsin huonoudesta. Jokainen voi uskoa sen jälkeen mitä haluaa vaikkapa kolikkoa heittämällä.

Williams-BMW on paketti, ja suoritusta voi arvioida vain kokonaisuutena.
Jos BMW koneistasi kaksi tiimiä, voitaisiin tehdä jonkinlaisia johtopäätöksiä tallien hyvyydestä.

Moottorin hyvyyteen voidaan palata sitten kun joku toimittaa P84/5 - koneen vääntökäyrän, tekniset tiedot ja vaikkapa moottorinohjausjärjestelmän sorsat . ;)
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Misa1 sanoi:
No mutta mutta, eik�s bemari tee my�s muun elektroniikan autoon, ja kuka tekee vaihdelaatikon?


WilliamsF1 tekee vaihdelaatikon. BMW tekee k�sitt��kseni vain moottorinohjauselektroniikan.


Ja se, ett� kone on tehokkain, ei kerro sit�, ett� se olis ns. paras! T�st� on jo monta todistetta....


Naulan kantaan.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
pmv sanoi:
Onko porukka ihan oikeasti sitä mieltä, että BMW on ollut tässä organisaatiossa heikoin lenkki?
Sanoisin että yhteistyön alkuvuosina BMW oli se heikompi lenkki koska koneet eivät kestäneet ja vuonna 2000 ei oltu lähelläkään huippuja. Vuonna 2001 moottori oli jo täysin kilpailukykykinen mutta epäluotettavuus vaivasi. Williamsin auto sattui olemaan fundamentaalisesti nopea suorilla ja tästä meni virheellisesti kaikki kunnia bemarille. Viimeaikoina Williams on mielestäni menettänyt otettaan pikkuhiljaa. Toisaalta vaikea sanoa kun viime kauden päätteeksikin nähtiin huikea voitto.

Sikäli Williamsin arvosteleminen ei ole paikallaan koska ilman Williamsia BMW ei olisi päässyt käsiksi huippusijoituksiin läheskään yhtä vaivattomasti. Vertaa vaikka Jaguaariin ja Toyotaan. Williams on korkeatasoinen ja perinteikäs insinööritiimi jolla on menestyminen verissä. Tallin heikkouksia pitäisi hakea jostain muualta kuin teknisen osaamisen puolelta.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
pmv sanoi:
Onko porukka ihan oikeasti sitä mieltä, että BMW on ollut tässä organisaatiossa heikoin lenkki? Minun nähdäkseni Bemari on tarjonnut vuodesta 2001 lähtien täysin kilpailukykyiset koneet. Todisteena tästä voi pitää vaikka Williamsin suorituksia nopeilla radoilla. Tallin autot ovat olleet aina hyvässä vauhdissa esim. Monzassa, joka todella tarvii tehoja. Lisäksi BMW:n luotettavuus on mielestäni ollut Ferrarin jälkeen parasta. Tilastotietoja minulla ei ole, mutta näin voisi kuvitella.

Sanoisin, että Toyota on ollu BMW:tä luotettavampi. Varsinkin 2003 BMW:llä tais olla huipputalleista eniten konerikkoja (muistelisin, että Montoyalla jäi kisa muutamaan kertaan kesken moottorin takia), puhumattakaan nyt tuosta vuodesta 2000. Eikä pelkkä teho mihinkään riitä, kuten Williamsiltakin myönnettiin. Kaudella 2001 moneen kertaan toistettiin, että Bemarissa on varmaan enemmän tehoa kuin kenelläkään muulla, mutta sitten hitailla radoilla vaadittavat ominaisuudet on heikommalla tasolla kuin kovimpien kilpalijoiden. Eikä ne hitailla radoilla olleetkaan aivan samalla tasolla.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
En todellakaan sano, että asiat olisivat täysin mustavalkoisia. Esim. ei pärjäämisestä nopeilla radoilla voi päätellä konetehoa suoraan, myönnän myös heti sen, että moottorin ominaisuuksia on muutkin kuin teho ja luotettavuus.

Ihan onneton BMW:n ajettavuus ei voi olla, esim. Montoya voitti Monacossa 2003. Ehkä enemmän koneen hyvää ajettavuutta todistaa se, että Ralf ajoi tuossa kisassa paalulle(!?).

Kaudella 2001 hyvä menestys nopeilla radoilla menee kyllä mielestäni melko puhtaasti tehokkaan koneen piikkiin. Voitot tulivat Imolasta, Kanadasta, Hockesta(vanha rata) ja Monzasta. Näillä radoilla ei paljoa tarvi ajettavuutta jos vain tehot riittää. Jos autossa olisi hyvä suoranopeus aerodynamiikan takia, se näkyisi muillakin radoilla joilla voitaisiin ajaa isommilla siivillä saavuttaen silti hyvät vauhdit suorilla. Kuitenkin Silverstonessa, Espanjassa, Spassa yms. radoilla Williams ei kyllä kyennyt Ferrarin vauhtiin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
gnz sanoi:
Kun ei ole mitään faktaa tuosta BMW:n hyvyydestä tai Williamsin huonoudesta. Jokainen voi uskoa sen jälkeen mitä haluaa vaikkapa kolikkoa heittämällä.

Williams-BMW on paketti, ja suoritusta voi arvioida vain kokonaisuutena.
Jos BMW koneistasi kaksi tiimiä, voitaisiin tehdä jonkinlaisia johtopäätöksiä tallien hyvyydestä.

Moottorin hyvyyteen voidaan palata sitten kun joku toimittaa P84/5 - koneen vääntökäyrän, tekniset tiedot ja vaikkapa moottorinohjausjärjestelmän sorsat . ;)
Kerrankin joku on tajunnut homman juonen. Allekirjoitan tämän.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Rivien välistä on luettavissa, että BMW olisi ollut kaudella 2000 huono ja vikaherkkä. Mielestäni kuitenkin BMW ylitti tuolla kaudella reippaasti kaikki odotukset. Muistan erään "sinivalkoisen äänen" ennustaneen ennen kauden alkua paljon valkoista öljyn katkuista savua ja huonoa suorituskykyä. Tuo ennustus EI TEE koneesta kuitenkaan huonoa (vaikka kyseisen herran toilailuja liian kirjaimellisesti tällä foorumilla uskotaankin), sillä taisi moottori kuitenkin olla kilpailukykyisempi kuin Renaultin laajakulmainen ensimmäisellä kaudellaan...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No se nyt ei varsinaisesti ole mikään meriitti, että pärjää sille Renault'n viritelmälle vertailussa, mutta mielestäni Bemarilta ei olisi juuri enempää voinut vaatia kehitystyön nopeuden osalta alkuvaiheessa.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Ei väännöllä ole niin väliä silloin kun moottoria käytetään koko ajan huippukierroksilla. Muutenkin on turha odottaa että mikään valmistaja panostaisi väännön lisäämiseen kun moottorit rakennetaan toimimaan mahdollisimman korkeilla kierroksilla, joten ainoana todellisena vertailukohtana voidaan pitää moottorin kierroslukuja. Tietysti myös moottorinohjaussofta on tärkeässä asemassa.

Kaudesta 2000 sen verran että olisi saanut kyllä olla aika ihmeelliset moottorit jos Williamsin mielestä olisi pitänyt pystyä lyömään McLarenit ja Ferrarit.

Mielenkiintoista jos BMW on todella ostanu Sauberin, kauppasumma kylläkin kuulostaa hieman korkealta ja muutenkin epäilen, että onko BMW valmis panostamaan tarpeeksi menestyäkseen mutta toisaalta mitä järkeä panostaa ns. huipputalliin mikä rakentaa Sauberin tasoisia autoja paljon suuremmalla budjetilla.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Williams-Honda voisi olla mielenkiintoinen pari. Jos Williams Cossut ottaa niin peli on pelattu. Cosworth ei pärjää tuotekehityksessä ja muissa resursseissa muille.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Juzo sanoi:
Mielenkiintoista jos BMW on todella ostanu Sauberin, kauppasumma kylläkin kuulostaa hieman korkealta ja muutenkin epäilen, että onko BMW valmis panostamaan tarpeeksi menestyäkseen mutta toisaalta mitä järkeä panostaa ns. huipputalliin mikä rakentaa Sauberin tasoisia autoja paljon suuremmalla budjetilla.
Tuon mahdollisen kaupan hinta voi olla kokolailla kohdillaan jos mukaan tuli tuulitunneli, vrt. Jordanin tämän hetken pyynti 45 m¤.
Bemarillakaan ei kai hirveästi ole varaa roikkua mukana "siellä jossain" kun on leikkiin ryhtynyt. Saksan markkinoiden paha kilpailija mersu porskuttaa sekä f1:ssä että dtm:ssä ja ns. "urheilullisten siviiliautojen" tekijänä tunnettu bmw kyntää suossa.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kuinkas BMW nyt suossa kyntää? BMW porskuttaa F1:ssä ja WTCC:ssä, joka haluttiin tai ei, syrjäyttää jossain määrin siluettiluokan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
Onko porukka ihan oikeasti sitä mieltä, että BMW on ollut tässä organisaatiossa heikoin lenkki? Minun nähdäkseni Bemari on tarjonnut vuodesta 2001 lähtien täysin kilpailukykyiset koneet. Todisteena tästä voi pitää vaikka Williamsin suorituksia nopeilla radoilla. Tallin autot ovat olleet aina hyvässä vauhdissa esim. Monzassa, joka todella tarvii tehoja. Lisäksi BMW:n luotettavuus on mielestäni ollut Ferrarin jälkeen parasta. Tilastotietoja minulla ei ole, mutta näin voisi kuvitella.

Mielestäni BMW ei ole ollenkaan hätiköimässä. Viisi vuotta on ykkösissä helkkarin pitkä aika. Ei voi kiistää, etteikö Bemari olisi tehnyt jo toisena kilapiluvuotena(2001) erinomaiset koneet? Sen jälkeen ei ole tapahtunut edistystä, vaan voitot ovat oikeastaan vain vähentyneet.
no ei heikoin lenkki, aina molemmista löytyy syytä tietenkin, mutta tosiasia on että pitää löytyä halua yhteistyöhön molemmilta osapuolilta jotta ykkösissä saa aikaan tuloksia, ja jos parin vuoden aikana bemulla on alettu vain kritisoimaan kulisseissa Williamsia niin mikäs sen paremmin yhteistyötä haittaa kun pieni eripura...

totta että 5v. on pitkä aika tuossa touhussa odotella, ja kone varmasti on ollut yksi parhaista...
silti kannattaa myös bmw:llä katsoa peiliin jos ei homma toimi tiimin kanssa joka on saanut noinkin paljon aiemmin aikaan...
ja samaten myös Williamsilla voitaisiin hieman peiliin katsoa...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, luulen kyllä että BMW:llä on todettu että Williams-kortti on nyt katsottu ja jotain muuta pitää tehdä jos menestystä halutaan. Sauberin ostaminen voisi olla ihan järkevä temppu jos BMW itse lisää satsausta Sauberiin. Tietotaitoa ja osaamista sveitsiläisiltä löytyy. Siihen kun yhdistää Motorsport-abteilungin osaamisen niin ja resurssit niin kyllä tulosta voi tulla.

Tässä ei olla rakentamassa f1-tiimiä nyt tyhjästä, vaan kokemus on jo todella vankka.
 
Ylös