BMW-Williams FW26

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
E. Tuhero sanoi:
Vilunkipeliä voisi tietty olla mäkin kolmannen polkimen tyylisesti jolloin takajarru on osittain päällä läpi kurvin. Pitäisi vaan tietää missä vaiheessa mutkaa nuo kuvat on otettu.

Williamssilla tuntuu tosiaan takajarrut hehkuvan useissa kuvissa.. liekö etupäässä sitten erilainen rakenne jolloin hehku ei ulos näy, erilaista materiaalia vai mitä. Tossa nopealla vilkaisulla Barcelonan testien saldoa http://f1.racing-live.com/photos/2004/tests03/diapo_159.jpg
http://f1.racing-live.com/photos/2004/tests03/diapo_177.jpg
http://f1.racing-live.com/photos/2004/tests04/diapo_122.jpg http://f1.racing-live.com/photos/2004/tests04/diapo_189.jpg
Loppuun vielä pari muun merkkistä autoa..http://f1.racing-live.com/photos/2004/tests04/diapo_194.jpg
http://f1.racing-live.com/photos/2004/tests04/diapo_195.jpg

Mene ja tiedä, sanoisi matti...
Eikös pojat ole koskaan kuulleet käsijarrukäännöksistä... :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vatoin parempaa tietoa väittäisin, että tuo pelkkien takajarrujen hehkunta johtuu jo jokusen vuoden käytössä olleesta etujarrujen jäähdytyssysteemistä, jonka otti ensimmäisenä käyttöön Ferrari ja jonka muut ovat varsin sujuvasti apinoineet. Ideana on "imeä" jäähdytysilma vanteen läpi, kun ennen ilma ohjattiin jarrulevyn takaa. Mäklärenillä on käsittääkseni edelleen vanha systeemi käytössä, eron näkee kuvista:


Nuo renkaan takana olevat "palikat" siis kyseessä.

Williamsilla vastaavia taasen ei näy:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Williamsillahan oli aiankin viime kaudella vielä joku oma Ferrarista poikkeava systeeni, jossa vanteen sisällä oli jonkinlainen propelli, joka imi ilmaa jarruille. Tästä oli jossain VM:nkin julkaisemassa Piolan jutussa, jossa sanottiin, että Williams oli erikseen käynyt hyväksyttämässä suunnitelmansa FIAlla, jottei sitä pidettäisi sääntöjen kieltämänä liikkuvana aerodynaamisena osana tms.
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Tossa kuvassa Williamsilla näyttää olevan kolmoisköli.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Uusia ohjaimia Australiassa. Nyt tuli ne molemmat ohjaimet tohon takarenkaan eteen, mitkä olivatkin jo 25:n viimeisimmissä versioissa. Aiemmin muistan nähneeni 26:ssa vain tuon toisen. Kisan aikana lisäksi huomasin, että auton pohjalevyssä takarenkaan edessä on kolmas samantyyppinen ilmanohjain. Sitä on vaikeahko havaita näistä kahdesta kuvasta, koska ne ovat mustia. Kyllä noita varmaan parempiakin kuvia löytyy. Valaisemalla kuvia tietysti näkisi paremmin.





 

de Cesaris

bastardo, ignorante
Liittynyt
18.12.2003
Viestit
146
Melbournen kisaa katsoessa tuli mieleen, että jospa sittenkin tuossa Wiljamin keularatkaisussa onkin ihan muu pointti kuin se, että sillä pääsee suoralla lujaa tai, että kaarrenopeudet kasvavat tai mitä ikinä siitä kaikkialla spekuloitiinkaan... mitäs jos sen ainoa valtti on siinä, että sillä pääsee toisten autojen imuun kiinni siinä, missä perinteisellä keulalla ei?!?!?

Siis eikös kuitenkin ole niin, että autojen taakaa saatavaa imua sotketaan erilaisilla siipikulmilla, diffuserilla jne, ettei kukaan sitä imua saisi, mutta tässä tuskin on huomioitu muiden tiimien osalta Wiljamin imurikeulan kaltaista ratkaisua. Mitä? Onko aivan huuhaa teoria? Ihmeesti nuo Wiljamit sitä imua kisassa toisista autoista näyttivät saavan, vaikka vähään aikaan moista ei ykkösissä ole juurikaan esiintynyt.
 

de Cesaris

bastardo, ignorante
Liittynyt
18.12.2003
Viestit
146
E. Tuhero sanoi:
Kyllä kait autosta pyritään tekemään niin nopea ettei muiden imussa tarvi ajella...
Joo just. Eli "radikaalilla" keularatkaisulla ei tietenkään voida hakea helpotusta muiden ohittamista silmälläpitäen (olisihan se typerää ja tarpeetonta kun joka kisaan lähdetään kuitenkin paalulta), sillä moinen ei ole tärkeää koska auto on niin s#¤%#¤ paljon muita nopeampi jokatapauksessa. Näinkö? :confused: :D :yuck:
 
Ylös