BMW&Williams hylätään, Hamilton mestariksi

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Iltasanomat

McLaren ei valita Kimin mestaruudesta

23.10.2007 18:51

F1-tiimi McLaren-Mercedes sanoo, ettei sen Kansainvälisen autoliiton FIA:n vetoomustuomioistuimelle tekemä valitus Brasilian GP:n tapahtumista koske Kimi Räikkösen maailmanmestaruutta.

- Tiimimme tapoihin ei kuulu voittaa mestaruuksia valituksien avulla. Haluamme vain saada selvyyden sääntöön, joka koskettaa kaikkia, Mercedeksen urheilutoimenjohtaja Norbert Haug sanoo uutistoimisto AFP:n mukaan.

- Tämän valituksen tarkoitus on saada selvyys sääntöihin, jotka koskevat polttoaineen lämpötilaa.

McLaren jätti virallisen protestinsa tiistaina. Se hakee Williams-Toyotan Nico Rosbergin ja BMW-Sauberin Robert Kubican ja Nick Heidfeldin hylkäämistä. Tämä kolmikko sijoittui Brasiliassa sijoille 4, 5 ja 6.
 

Jeanlean

Well-known member
Liittynyt
2.2.2007
Viestit
299
Tuonko takia ne sitten hakivat noiden hylkäystä, että saisivat sääntöön selvennyksen? Vaikea uskoa...eikö olisi ollut helpompiakin tapoja?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Rusina sanoi:
Iltasanomat

McLaren ei valita Kimin mestaruudesta

23.10.2007 18:51

F1-tiimi McLaren-Mercedes sanoo, ettei sen Kansainvälisen autoliiton FIA:n vetoomustuomioistuimelle tekemä valitus Brasilian GP:n tapahtumista koske Kimi Räikkösen maailmanmestaruutta.

- Tiimimme tapoihin ei kuulu voittaa mestaruuksia valituksien avulla. Haluamme vain saada selvyyden sääntöön, joka koskettaa kaikkia, Mercedeksen urheilutoimenjohtaja Norbert Haug sanoo uutistoimisto AFP:n mukaan.

- Tämän valituksen tarkoitus on saada selvyys sääntöihin, jotka koskevat polttoaineen lämpötilaa.

McLaren jätti virallisen protestinsa tiistaina. Se hakee Williams-Toyotan Nico Rosbergin ja BMW-Sauberin Robert Kubican ja Nick Heidfeldin hylkäämistä. Tämä kolmikko sijoittui Brasiliassa sijoille 4, 5 ja 6.
Kazuki Nakajimaa vastaan eivät valita... tämän mukaan...:D

Mutta kuten alempaa selviää. Sääntöä varmaan tarkennetaan. Ketään ei rangaista...
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Jeanlean sanoi:
Tuonko takia ne sitten hakivat noiden hylkäystä, että saisivat sääntöön selvennyksen? Vaikea uskoa...eikö olisi ollut helpompiakin tapoja?
Luulis joo.. mutta ilmeisesti eivät ole hakemassa sellaista ratkaisua, että Hamilton nousisi neljänneksi.

..tosin voihan tuo vetoomusistuin silti päättää moisella tavalla
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Rusina sanoi:
Luulis joo.. mutta ilmeisesti eivät ole hakemassa sellaista ratkaisua, että Hamilton nousisi neljänneksi.

..tosin voihan tuo vetoomusistuin silti päättää moisella tavalla

Hakevat tuomariston päätöksen (se ettei rangaistuksia jaettu) kumoamista...
Hakevat siis toisin sanoen etua itselleen. Muu on potaskaa...

Fian tiedote asiasta...

McLaren Appeal
23.10.2007

The FIA has been informed by the Secretariat of the International Court of Appeal that they have received a Notification of Appeal from the UK National Sporting Authority (RAC MSA) on behalf of Vodafone McLaren Mercedes.

The Vodafone McLaren Mercedes appeal is against the decision of the Stewards of the 2007 Brazilian Grand Prix, made at 21.35 hrs on October 21st 2007 (document number 41), that it was inappropriate to impose a penalty on cars 9, 10, 16 and 17.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
talakem sanoi:
Sitten asiaan: FIAN säännöt sanoo että bensan lämpötila pitää mitata autosta.
Tämä ei muuten pidä paikkaansa jos ollaan oikein tarkkoja. Säännöissä ei ole mitään mainintaa siitä miten mittaukset pitäisi suorittaa, eikä niitä mitenkään muutenkaan mainita. Ainut tähän liittyvä kohta vuoden 2007 teknisistä säännöistä on tämä:

6.5.5 No fuel on board the car may be more than ten degrees centigrade below ambient temperature.

Eli autossa olevan polttoaineen lämpötila ei saa olla enempää kuin 10 astetta alempi kuin ympäristön lämpötila.

Eli periaatteessa pitäisi mitata autossa olevan bensiinin lämpötila, mikä käytännössä vaatisi anturin asentamista autoon pysyvästi... samoin on epäselvää mikä katsotaan ympäristön lämpötilaksi, mutta sääntöjä ei kyllä voi mitenkään tulkita niin, että kyseessä olisi jonkin ennusteen mukainen arvo.

Oli miten oli, sääntö vaatinee tarkennusta. Eriävistä väitteistä huolimatta, Williams ja BMW ovat silti ainoat, joilla tuo tankattavan polttoaineen ja ilman lämpötilaero on kauden aikana ollut yli 10 astetta. Mittaustapa lienee ollut joka kerta sama.
 

Jeanlean

Well-known member
Liittynyt
2.2.2007
Viestit
299
Toi sääntö on epäselvä sitä pitää tarkentaa selvästi.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Otto Hokkanen sanoi:
Tämä ei muuten pidä paikkaansa jos ollaan oikein tarkkoja. Säännöissä ei ole mitään mainintaa siitä miten mittaukset pitäisi suorittaa, eikä niitä mitenkään muutenkaan mainita. Ainut tähän liittyvä kohta vuoden 2007 teknisistä säännöistä on tämä:

6.5.5 No fuel on board the car may be more than ten degrees centigrade below ambient temperature.

Eli autossa olevan polttoaineen lämpötila ei saa olla enempää kuin 10 astetta alempi kuin ympäristön lämpötila.

Eli periaatteessa pitäisi mitata autossa olevan bensiinin lämpötila, mikä käytännössä vaatisi anturin asentamista autoon pysyvästi... samoin on epäselvää mikä katsotaan ympäristön lämpötilaksi, mutta sääntöjä ei kyllä voi mitenkään tulkita niin, että kyseessä olisi jonkin ennusteen mukainen arvo.

Oli miten oli, sääntö vaatinee tarkennusta. Eriävistä väitteistä huolimatta, Williams ja BMW ovat silti ainoat, joilla tuo tankattavan polttoaineen ja ilman lämpötilaero on kauden aikana ollut yli 10 astetta. Mittaustapa lienee ollut joka kerta sama.
No fuel on board the car may be more than ten degrees centigrade below ambient temperature.[/

No siinähän se sanotaan. On board... Mieti vähän. Mistä se pitää mitata että tulos on oikea? Esimerkki...

Kuljettajalle sattuu rengasrikko kieroksella 15. Autossa oleva bensiini on ehtinyt lämmetä turva-auton perässä körötellessä +60 asteeseen. Sitä on autossa vielä jäljellä 80 litraa mutta tankataan lisää samalla kun on pakko tulla vaihtamaan rengas. Tankkiin voisi siis lorotella paljon kylmempääkin nestettä eikä sääntörikettä tapahdu kun bensat sekottuvat tankkauksessa...

Tai sateen jälkeen äkkiä aurinko tulee esiin ja ulkoilman lämpötila nousee muutamassa minuutissa yli 8 astetta. Kierokset tulee täyteen ja auto tulee tankkaamaan varikolle. Bensa ei ole ehtinyt lämmetä yhtä nopeasti kuin ilma.

Kuskeille ei tule tästä mitään rangaistuksia. On saletti....
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Suomessakin välillä aina haukutaan maikkarin kommentaattoreita ja "asiantuntijoita", niin osataan sitä näköjään Saksassakin. Saanko esitellä, Hans-Joachim Stuck, joku b-luokan ex-formulakuski:
"(ratkaisu vetoomustuomioistuimessa) ei olisi välttämättä parasta, mutta jos kyseessä oli selkeä sääntörike, niin minusta se on ihan ok. Onhan jalkapallossakin rangaistuspotkuja ja punaisia kortteja. Tuomari päättää. Ja jos rikkoo F1:n sääntöjä, niin sitten pitää rangaista. Sitä, että pitääkö ko. kuskit samantien diskata, niin enpä tiedä. Mutta jos on niin, niin sitten on niin."
(http://www.sport1.de/de/sport/artikel_1839764.html )

Hei haloo idiootti! Paskin analogia ikinä :D Formuloissakin on tuomaristo, ja se hyväksyi jo kisan tapahtumat ja autot kisan aikana ja jopa sen jälkeen. Tämä bensasotku on sama, kuin jos jalkapallon MM-finaalissa joku olisi filmannut ja vastustaja tekee jälkeenpäin protestin että "tuo filmasi, me oltaisi voitettu ilman sitä, antakaa meille mestaruus".
edit: ja samaa paskaa on muutkin Stuckin jorinat tuossa "haastattelussa", en jaksa kääntää.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ukyo Katayama sanoi:
Suomessakin välillä aina haukutaan maikkarin kommentaattoreita ja "asiantuntijoita", niin osataan sitä näköjään Saksassakin. Saanko esitellä, Hans-Joachim Stuck, joku b-luokan ex-formulakuski:
"(ratkaisu vetoomustuomioistuimessa) ei olisi välttämättä parasta, mutta jos kyseessä oli selkeä sääntörike, niin minusta se on ihan ok. Onhan jalkapallossakin rangaistuspotkuja ja punaisia kortteja. Tuomari päättää. Ja jos rikkoo F1:n sääntöjä, niin sitten pitää rangaista. Sitä, että pitääkö ko. kuskit samantien diskata, niin enpä tiedä. Mutta jos on niin, niin sitten on niin."
(http://www.sport1.de/de/sport/artikel_1839764.html )
Hei, ketä kiinnostaa jonkun Hans Slutin mielipiteet?

Varsinkin kun kommentit ovat parasta ö-luokkaa potenssiin -1000.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ukyo Katayama sanoi:
Suomessakin välillä aina haukutaan maikkarin kommentaattoreita ja "asiantuntijoita", niin osataan sitä näköjään Saksassakin. Saanko esitellä, Hans-Joachim Stuck, joku b-luokan ex-formulakuski:
"(ratkaisu vetoomustuomioistuimessa) ei olisi välttämättä parasta, mutta jos kyseessä oli selkeä sääntörike, niin minusta se on ihan ok. Onhan jalkapallossakin rangaistuspotkuja ja punaisia kortteja. Tuomari päättää. Ja jos rikkoo F1:n sääntöjä, niin sitten pitää rangaista. Sitä, että pitääkö ko. kuskit samantien diskata, niin enpä tiedä. Mutta jos on niin, niin sitten on niin."
(http://www.sport1.de/de/sport/artikel_1839764.html )

Hei haloo idiootti! Paskin analogia ikinä :D Formuloissakin on tuomaristo, ja se hyväksyi jo kisan tapahtumat ja autot kisan aikana ja jopa sen jälkeen. Tämä bensasotku on sama, kuin jos jalkapallon MM-finaalissa joku olisi filmannut ja vastustaja tekee jälkeenpäin protestin että "tuo filmasi, me oltaisi voitettu ilman sitä, antakaa meille mestaruus".
edit: ja samaa paskaa on muutkin Stuckin jorinat tuossa "haastattelussa", en jaksa kääntää.
Stuck on jo legenda noissa kommenteissa... On tossa jotain asiaa mutta BMW on Hanssille samaa kun McLaren Mercedes Hakkiselle niin ihmettelen hiukan... että ei puhu BMWn pussiin... Ai niin kun maaliin tuli suomalaisia. Niko ja Kimi, siinä syy...

No se on niin pihalla ettei ymmärrä tästäkään asiasta mitään...

Lewis Hamilton on kaikkeen syypää ei McLaren Mercedes hemmo toteaa...
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Alkuperäinen valitus FIAn vetoomustuomioistuimeen on tehty kisan jälkeisen pyhän vihan vallassa ja tämä nyt tapahtuva on selittelyä, kun on huomattu että kaikki muut pitävät tallia entistä idiootimpana.

Vai onko todellakin niin, että tämä kohta säännöissä on se mihin todella kaivataan eniten valaistusta ja Mclaren kokee tehtäväkseen toimia oikeuden esitaistelijana vai voisiko asiassa olla muut vaikuttimet? Muuten vaan valitus on tehty sellaisille sijoille ajaneista kuskeista, joiden suorituksen mitätöinti nostaisi Hamiltonin maailmanmestariksi. Kilttiä Mclarenilta jättää tämän valtavan epäkohdan selvittäminen viimeiseen kisaan ja kohdistaa se vaan kahteen kuljettajaan.

Suck my fat one sanon minä!
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Otto Hokkanen sanoi:
Tämä ei muuten pidä paikkaansa jos ollaan oikein tarkkoja. Säännöissä ei ole mitään mainintaa siitä miten mittaukset pitäisi suorittaa, eikä niitä mitenkään muutenkaan mainita. Ainut tähän liittyvä kohta vuoden 2007 teknisistä säännöistä on tämä:

6.5.5 No fuel on board the car may be more than ten degrees centigrade below ambient temperature.

Eli autossa olevan polttoaineen lämpötila ei saa olla enempää kuin 10 astetta alempi kuin ympäristön lämpötila.

Eli periaatteessa pitäisi mitata autossa olevan bensiinin lämpötila, mikä käytännössä vaatisi anturin asentamista autoon pysyvästi... samoin on epäselvää mikä katsotaan ympäristön lämpötilaksi, mutta sääntöjä ei kyllä voi mitenkään tulkita niin, että kyseessä olisi jonkin ennusteen mukainen arvo.

Oli miten oli, sääntö vaatinee tarkennusta. Eriävistä väitteistä huolimatta, Williams ja BMW ovat silti ainoat, joilla tuo tankattavan polttoaineen ja ilman lämpötilaero on kauden aikana ollut yli 10 astetta. Mittaustapa lienee ollut joka kerta sama.
Siis tietenkin autoon menee sen lämpöistä polttoainetta kuin tankkauslaitteessa on ja sen pohjassa on kohta josta mitataan. Polttoaine on kyläkin kylmintä tietenkin astian pohjalla. Sieltäkö se polttoaine tulee; ainakin luulisi, että pohjassa on se putken alkupää.

Eli autossa on ainakin jonkin aikaa sen lämpöistä polttoainetta kuin mitä sinne pannaan ja sillä selvä. Ei mielestäni tarvitse mitata autosta, jossa se todennäköisesti sitten kuitenkin lämpenee.

Vaikeampi asia on tietenkin se, että jos talleille on ilmoitettu +33 astetta niin sen perusteella ei voi sitten rangaista. Tarkat säännöt pitäisi olla minkä lämpötilan mukaan polttoainetta verrataan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Rapu-70 sanoi:
Alkuperäinen valitus FIAn vetoomustuomioistuimeen on tehty kisan jälkeisen pyhän vihan vallassa ja tämä nyt tapahtuva on selittelyä, kun on huomattu että kaikki muut pitävät tallia entistä idiootimpana.

Vai onko todellakin niin, että tämä kohta säännöissä on se mihin todella kaivataan eniten valaistusta ja Mclaren kokee tehtäväkseen toimia oikeuden esitaistelijana vai voisiko asiassa olla muut vaikuttimet? Muuten vaan valitus on tehty sellaisille sijoille ajaneista kuskeista, joiden suorituksen mitätöinti nostaisi Hamiltonin maailmanmestariksi. Kilttiä Mclarenilta jättää tämän valtavan epäkohdan selvittäminen viimeiseen kisaan ja kohdistaa se vaan kahteen kuljettajaan.

Suck my fat one sanon minä!

No McLaren Mercedeksen mielestä kyllä. Mitä muuta oli odotettavissa?
Kiusa se on pienikin kiusa. Tämähän on Dennisin mielipuuhaa kun ei osaa muuta...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Peter Windsorin mukaan FIA:n teknisen puolen johtaja Charlie Whiting on McLarenilla olevassa kirjeessä selventänyt FIA:n sääntöjä. Whitingin mukaan FIA:n virallinen ja ainoa lähde sääolosuhteisiin ja ilman lämpötiloihin on Formula One Managementin tuottama tieto. Samaisessa kirjeessä Whiting selventää, että FIA tutkii vain autoissa käytettävää polttoainetta, eikä polttoaineen siis tarvitse olla autossa sisällä.

Vaikka mielestäni tuo sääntö itsessään on kovinkin turha, niin se on silti kirjoitettu sääntö ja sen noudattamatta jättäneitä tahoja on tarvittaessa rangaistava. Näillä korteilla kuitenkin mennään. Muutaman viikon päästä kuullaan tekeekö kaksi väärää yhden oikean.

Laitetaan tämä nyt tännekin - F1-uutisia 4541
 

Jeanlean

Well-known member
Liittynyt
2.2.2007
Viestit
299
Linkkiä tohon missä noin väitetään? Ihan se alkuperäinen mistä olet itse noin lukenut. 1995 on asiasta ennakkotapaus siinä on maksimi mitä asiasta voi tulla.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jeanlean sanoi:
Linkkiä tohon missä noin väitetään? Ihan se alkuperäinen mistä olet itse noin lukenut. 1995 on asiasta ennakkotapaus siinä on maksimi mitä asiasta voi tulla.
En ole lukenut tätä mistään. F1-selostaja Bob Varsha oli Dave Despainin vieraana Wind Tunnel -ohjelmassa ja edelleen Interlagosin rata-alueella ollut Windsor oli mukana osiossa puhelimen välityksellä. Linkkiä en voi siksi tarjota.
Ymmärrän toki, että vuonna 2007 kaikkeen tarvitsisi olla linkki, mutta nyt ei vain ole... Sen sijaan voin suositella kyseistä ohjelmaan, sillä se on ainoa laadukas SPEEDin tuottama moottoriurheiluohjelma "NASCAR TV:ssä."
 

Jeanlean

Well-known member
Liittynyt
2.2.2007
Viestit
299
Mutta onneksi kisatuomaristo on tarpeeksi pätevää tekemään fiksuja päätöksiä ei siihen tuomioistuimia tarvita.
 
Ylös