BMW&Williams hylätään, Hamilton mestariksi

hnri

Member
Liittynyt
15.3.2007
Viestit
24
Iltasanomat sanoi:
Krapulainen Hamilton [...] "Lisäpisteiden saanti joidenkin hylkäyksen jälkeen ei kiinnosta minua."
Selvästi mestariainesta kun ottaa jo Kimistä mallia :thumbup:
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Täähän sai hetkeks olemaan inhoamatta Hamiltonia niin paljon, ei halua kabinetti-mestaruutta..hienoa et edes näin :alppu:
 

MatrimC

Member
Liittynyt
3.5.2006
Viestit
13
de rong sanoi:
Täähän sai hetkeks olemaan inhoamatta Hamiltonia niin paljon, ei halua kabinetti-mestaruutta..hienoa et edes näin :alppu:
PR on PR:ää vaikka kausi onkin jo ajettu... :rolleyes:
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Edelleen ihmettelen tätä valitusta. Onko todella niin, että tallin rahatilanne on sellainen että tällaiseen kannattaa ryhtyä? Kummatkin tallin kuljettajista on kommenteissaan kyseenalaistanut koko homman ja Whitmarsin kommentit sisäpiiriläisten kunnioituksesta ja faneista on ihan totaalista BSää. Faneilla tässä ilmeisesti tarkoitetaan brittilehdistöä ja sisäpiiri kuitenkin varmaan vieläkin hämmästelee sitä, kuinka Mclaren voi hävitä tuollaisista lähtökohdista kuskien mestaruuden kahdessa kisassa. Veikkaan, että sisäpiiri ei välttämättä määrittele Mclarenin arvostusta sen mukaan, valittaako ne tällaisesta epätoivoisesta bensa-asiasta vai ei vaan ehkä huomio keskittyy ihan muihin juttuihin. Hommanhan olisi voinut hoitaa tyylikkäästikin ja todeta, että auto oli loistava mutta muissa asioissa kämmättiin ja ensvuonna uudestaan. Nythän koko tallista jää turhan marisijan kuva tästä kaudesta.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Bensiiniarvoista viimeiset väittelyt

Turun Sanomat, Sao Paulo

HEIKKI KULTA

Kärpäsestä kasvoi härkänen formula 1 -kauden päättäneen Brasilian Grand Prix -kisan jälkeen. Williamsin Nico Rosbergin ja BMW Sauberin Nick Heidfeldin ja Robert Kubican bensiiniarvot eivät täsmänneet tallien alkuperäisiin näyte-eriin verrattuna, mutta tuomaristo painoi asian villasella.

Vähintään kahden auton hylkäämistä näistä kolmesta vaativa McLarenin johtaja Ron Dennis on valittamassa tuomarineuvoston ratkaisusta. Protestilla ei kuitenkaan ole minkäänlaisia mahdollisuuksia mennä lävitse.

Rankaisemalla kyseisiä talleja kattojärjestö FIA joutuisi saman tien puuttumaan monen muunkin kilpailun epämääräisiin bensiiniarvoihin. Turun Sanomien tietojen mukaan useilla talleilla on mitattu poikkeavia arvoja kauden aikana.

Poikkeamat johtuvat lämpötilojen rajuista heittelyistä. Kun polttoaineet aina jäähdytetään tietyn asteiseksi kisa-aamuna, kuumana päivänä kilpailun alkaessa lämpötila on noussut tuntuvasti. Kun tallit käsittelevät bensiiniä sadan kilon erässä, sellaisen nestemassan lämpöä on liki mahdoton pitää alkuperäisarvojen kanssa samalla tasolla.

Näin kävi Brasiliassakin, missä iltapäivällä elohopea kapusi 37 asteeseen ja radan pinta helmeili peräti 64 asteessa.

Vuoden 1995 MM-avauksessa Michael Schumacherin Benettonista ja David Coulthardin Williamsista otetut bensiininäytteet olivat niin poikkeavat, että niiden valmistajien MM-sarjassa saavuttamat pisteet hylättiin. Kuljettajien tulokset jäivät voimaan.

Montezemolo ymmällään

Fiat-yhtiön patruuna Luca di Montezemolo hämmästeli Italian radion aamulähetyksessä Dennisin ajamaa vastarintaa.

- Kun Jean Todt kertoi minulle bensiinitutkimuksesta, luulin sitä ensin vitsisi. Dennis käyttäytyy täysin epäkorrektisti. Lisäksi täytyy muistaa, että mahdolliset hylkäämiset eivät välttämättä johtaisi pisteiden menoon jollekin toiselle, di Montezemolo motkotti.

Julkaistu 23.10.2007 1:00:43
Eiköhän tuo ala olla selvää pässinlihaa. Toivottavasti.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Kulta:
Vuoden 1995 MM-avauksessa Michael Schumacherin Benettonista ja David Coulthardin Williamsista otetut bensiininäytteet olivat niin poikkeavat, että niiden valmistajien MM-sarjassa saavuttamat pisteet hylättiin. Kuljettajien tulokset jäivät voimaan.

Saattaa olla, että on jo todettu, mutta kerron silti. Seuraavana vuonna Häkkiselle kävi samoin. Muistaakseni oli niin, että bensa oli kyllä sääntöjen mukaista, mutta kisanäyte poikkesi liikaa tallin aiemmin antamasta referenssistä. Tulos: sekä tallin että kuljettajan pisteet nollattiin.

Tämä näin jälikatkeruudella näinä ilon päivinä.:thumbup:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tolerantti sanoi:
Kulta:
Vuoden 1995 MM-avauksessa Michael Schumacherin Benettonista ja David Coulthardin Williamsista otetut bensiininäytteet olivat niin poikkeavat, että niiden valmistajien MM-sarjassa saavuttamat pisteet hylättiin. Kuljettajien tulokset jäivät voimaan.
Poikkeavat? Toisistaan? Säännöistä?

OoPee sanoi:
Eiköhän tuo ala olla selvää pässinlihaa. Toivottavasti.
Heikki Kulta "maailman medioista" ensimmäisenä taisi sanoa, että ihan höpön löpöä koko juttu.:D

Toivottavasti nyt päättäjillä on järkeä päässään ja äkkiä antaisivat tuolle jutulle pisteen.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Jos kerta polttoaineen jäädyttämisestä saadaan jonkun mukaan jopa 10hv etu niin miksei formuloissa käytetä jonkinlaista jäähdytin ratkaisua viilentämään polttoainetta kisana aikana?
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
V12 sanoi:
Jos kerta polttoaineen jäädyttämisestä saadaan jonkun mukaan jopa 10hv etu niin miksei formuloissa käytetä jonkinlaista jäähdytin ratkaisua viilentämään polttoainetta kisana aikana?
Lienevät kiellettyjä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
jahas. Heikki-kulta kirjoittaa mitä sattuu.

Williamsin Nico Rosbergin ja BMW Sauberin Nick Heidfeldin ja Robert Kubican bensiiniarvot eivät täsmänneet tallien alkuperäisiin näyte-eriin verrattuna, mutta tuomaristo painoi asian villasella.
Tässä on sotkettu kaksi eri asiaa. Polttoaineen rakennetta verrataan etukäteen toimitettuun kontrollinäytteeseen. Nyt kuitenkin kyse polttonesteen lämpötilasta, jota verrataan ilman lämpötilaan. Vai meinaakohan Heikki Kulta, että tiimit toimittavat bensiiniä jossain kontrollilämpötilassa ja siihen näytteeseen sitten verrataan tankattavan bensan lämpötilaa :p
Senkin olisi voinut mainita, että myös toiseen Williamsiin tankattiin liian kylmää bensiiniä.
Brasiliassa mitattiin muuten myös Ferrarin ja McLarenin bensiinin lämpötiloja, mutta ne mahtuivat sallttujen rajojen sisään (korkeintaan 10 astetta ilmaa kylmempää).
Turun Sanomien tietojen mukaan useilla talleilla on mitattu poikkeavia arvoja kauden aikana.
Olisi kiva tietää mistä Turun Sanomat saa näitä tietoja. Tarkistin äsken jokaisen tämän kauden kisan katsastusraportin (löytyy FIA:n sivulta). Sekä polttoaineen koostumusta että lämpötilaa on tutkittu lähes jokaisessa kisassa, mutta vain Brasilian GP:ssä on lämpötilassa ollut huomautettavaa. Koostumukset ovat vastanneet jokaisessa tarkistuksessa kontrollinäytteitä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Otto Hokkanen sanoi:
jahas. Heikki-kulta kirjoittaa mitä sattuu.


Tässä on sotkettu kaksi eri asiaa. Polttoaineen rakennetta verrataan etukäteen toimitettuun kontrollinäytteeseen. Nyt kuitenkin kyse polttonesteen lämpötilasta, jota verrataan ilman lämpötilaan. Vai meinaakohan Heikki Kulta, että tiimit toimittavat bensiiniä jossain kontrollilämpötilassa ja siihen näytteeseen sitten verrataan tankattavan bensan lämpötilaa :p
Senkin olisi voinut mainita, että myös toiseen Williamsiin tankattiin liian kylmää bensiiniä.
Brasiliassa mitattiin muuten myös Ferrarin ja McLarenin bensiinin lämpötiloja, mutta ne mahtuivat sallttujen rajojen sisään (korkeintaan 10 astetta ilmaa kylmempää).

Olisi kiva tietää mistä Turun Sanomat saa näitä tietoja. Tarkistin äsken jokaisen tämän kauden kisan katsastusraportin (löytyy FIA:n sivulta). Sekä polttoaineen koostumusta että lämpötilaa on tutkittu lähes jokaisessa kisassa, mutta vain Brasilian GP:ssä on lämpötilassa ollut huomautettavaa. Koostumukset ovat vastanneet jokaisessa tarkistuksessa kontrollinäytteitä.
No tota on käytetty vain esimerkkinä että vaikka todettiin että laittomalla paineella oltiin liikkeellä kuskien pisteet ei lähtenyt...



Tässä tapauksessa ei ole edes vielä todettu mitään laitonta... siis

1)Koko kauden on ollut epäselvyyttä monissa kisoissa näistä lämpötiloista...

2)Säänöt sanoo että polttoaineen lämpötila pitää mitata kun neste on tankissa. Yhtään mittaustulosta ei ole tehty näin.

3)Mikä oli ympäristön lämpötila. Mittaukset vaihtelevat 33-37 asteeseen...
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
talakem sanoi:
No tota on käytetty vain esimerkkinä että vaikka todettiin että laittomalla paineella oltiin liikkeellä kuskien pisteet ei lähtenyt...



Tässä tapauksessa ei ole edes vielä todettu mitään laitonta... siis

1)Koko kauden on ollut epäselvyyttä monissa kisoissa näistä lämpötiloista...

2)Säänöt sanoo että polttoaineen lämpötila pitää mitata kun neste on tankissa. Yhtään mittaustulosta ei ole tehty näin.

3)Mikä oli ympäristön lämpötila. Mittaukset vaihtelevat 33-37 asteeseen...
Ymmärsin niin, että +33C oli MetSatin ennuste päivän korkeimmaksi lämpötilaksi, jonka mukaan bensaa sitten jäähdytettiin. Ei sekään käy varmaan hetkessä. +37C oli todellisuudessa päivän korkein lämpötila. Mahdollisesti olen väärässä.
 

Jeanlean

Well-known member
Liittynyt
2.2.2007
Viestit
299
2-3 astetta ei herranjumala jos tollasesta tehdään valitus ja uutisoidaan noin paljon. Tuomaristokin katsoi että etua ei saavutettu ja ei rangaista. Mitä FIA tuomioistuin nty tohon voi tehdä? Ei siellä mitään puolijumalia olla että pystyttäisiin todistamaan sen paremmin.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Jeanlean sanoi:
2-3 astetta ei herranjumala jos tollasesta tehdään valitus ja uutisoidaan noin paljon. Tuomaristokin katsoi että etua ei saavutettu ja ei rangaista. Mitä FIA tuomioistuin nty tohon voi tehdä? Ei siellä mitään puolijumalia olla että pystyttäisiin todistamaan sen paremmin.

Edun saavuttaminen ei ole reunaehto.

McLarenin ei likimainkaan osotettu saavuttaneen etua väärydellä hankitulla Ferrarin aineettomalla omaisuudella, silti tallille lätkäistiin sarjan historian kovin rangaistus. FIA ei kyennyt osoittamaan että BAR ajatti autojaan alipainoisina 2005 mutta rangiastus tuli. Stewartit hylättiin joskus vuosituhannen vaihteessa liian raskaiden pohjalevyn kiinnityspulttien takia. Rallissa Fordia rangaistiin kuluvalla kaudella liian ohkasten takasivuikkunoiden takai.

Tuskin tostaa vetoomuksesta mitään tulee, ja väärinhän se olisi Räikköstä kohtaan mutta hyödyn saavuttamattomuus ei ole mikään peruste. Mä vähän luulen että pikemminkin kuin Hamiltonin mestariksi nostamista Ronzo ja McLaren havittelee vapautumista löysästä hirrestä pujottamalla silmukan FIAn kaulaan. Räikkönen on vaan solttu shakkilaudalla.
 

Jeanlean

Well-known member
Liittynyt
2.2.2007
Viestit
299
Miksi helvetissä tollasta asiaa nyt verrataan johonkin vakoilujupakkaan? Ei siinä kuskien pisteille tehty yhtikäs mitään. Ei noi sun luettelemat jutut ole mitään ennakkotapauksia tosta bensiini asiasta vaan täysin erinlaisista asioista tulleita rangaistuksia. Tosta BAR asiasta voisit ottaa myös enemmän selvää :)
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Tapaus tullaan käsittelemään vasta 10.11 jos uskomme lehtitietoja. Suomeksi sanottuna vetoomusistuin olisi ottamassa tapauksen käsittelyyn.

Lähde: Saksan Seiska
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jeanlean sanoi:
2-3 astetta ei herranjumala jos tollasesta tehdään valitus ja uutisoidaan noin paljon. Tuomaristokin katsoi että etua ei saavutettu ja ei rangaista.
Jos 2-3 astetta ei tuo etua, miksi se bensa sitten pitää pyrkiä jäähdyttämään tasan sääntöjen salliman 10 astetta ympäristön lämpöä alemmas. Miksei voisi tähädä vaikka vain 7-8 astetta kylmempään, jolloin pysyttäisiin varmemmin sallituissa rajoissa ennustusten kustessakin? Jostain syystä muut tarkastetut tallit (McLaren ja Ferrari) olivat siihen kyenneet.

Siitä tosin olen Brasilian GP:n tuomariston kanssa samaa mieltä, että ei ilman lämpötilana voi pitää esimerkiksi FOM:n tulospalvelun tarjoamaa dataa. En sitten tiedä mitä muuta epäselvyyttä mittauksissa on ollut, mutta ilmeisesti Williamsin ja BMW:n virhe on nähty menevän mittausvirheen ja -tarkkuuksien piikkiin.

Sitä en vieläkään usko, että vastaavia tapauksia olisi muka ollut kauden aikana monessa kisassa, sillä jos näin olisi, pitäisi siitä myös löytä merkintä, eikä vain mainintaa, että mitattu on.
 

Jeanlean

Well-known member
Liittynyt
2.2.2007
Viestit
299
Kyllähän ne valitukset lähes aina käsitellään valitettavasti. Mutta pitää myös ymmärtää että toi on myös hyvin pientä ja rangaistus pitää olla myös sen mukainen. lähes Kaikki tuntuu mesoavan vakoilujupakasta saatua 100miljoonan euron sakkoa, mutta jos talli oltaisiin suljettu loppukaudeksi ja vuodeksi 2008 pois sarjasta niin taloudellinen tappio olisi ollut mittavampi. Ei tuollainen virhe oikeuta edes poistamaan tallipisteitä, eihän McLarenkaan saanut kun sakkoja kun rengasmoka tuli. Ehkä sakot olisi sellainen rangaistus jonka Williamsille ja BMW:lle pystyisi antamaan ja että ihmiset saisivat sen käsityksen että sieltä todella osataan suhteuttaa sääntörike rangaistukseen.
 
Viimeksi muokattu:

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Tässähän pitäisi itseasiassa rankaista McLarenia kun tekivät protestin. Lisää huonoa julkisuutta lajille ja sitten vielä pilataan Ferrari-fanien juhlatkin. Vedottas tietty siihen pykälään joka kieltää tekemästä lajille haittaa. :D
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Otto Hokkanen sanoi:
Jos 2-3 astetta ei tuo etua, miksi se bensa sitten pitää pyrkiä jäähdyttämään tasan sääntöjen salliman 10 astetta ympäristön lämpöä alemmas. Miksei voisi tähädä vaikka vain 7-8 astetta kylmempään, jolloin pysyttäisiin varmemmin sallituissa rajoissa ennustusten kustessakin? Jostain syystä muut tarkastetut tallit (McLaren ja Ferrari) olivat siihen kyenneet.

Siitä tosin olen Brasilian GP:n tuomariston kanssa samaa mieltä, että ei ilman lämpötilana voi pitää esimerkiksi FOM:n tulospalvelun tarjoamaa dataa. En sitten tiedä mitä muuta epäselvyyttä mittauksissa on ollut, mutta ilmeisesti Williamsin ja BMW:n virhe on nähty menevän mittausvirheen ja -tarkkuuksien piikkiin.

Sitä en vieläkään usko, että vastaavia tapauksia olisi muka ollut kauden aikana monessa kisassa, sillä jos näin olisi, pitäisi siitä myös löytä merkintä, eikä vain mainintaa, että mitattu on.
F1 kuvioista hyvin perillä oleva Saksalainen AMS valottaa parhaiten asiaa.
Saksaa joten laitan keskeiset kohdat...

http://www.auto-motor-und-sport.de/sport/formel_1/hxcms_article_507779_13987.hbs

FOM mittauksessa ulkolämpötila oli 37 astetta koska mittauspiste oli suoraan auringossa. Näin ollen alin bensiinin lämpötila FOM mittauksen mukaan olisi ollut +27 astetta. Tässä on otettu huomioon se max. -10 astetta...

Nyt sääpalvelu Meteo France joka toimittaa säätiedot kaikille talleille ilmoitti että ulkolämpötila on 33 astetta. Joten Meteo Francen mukaan sallittu alin lämpötila on +23 astetta.

Tähän asti selvää.

Sitten pointti, Heidfeld +24 astetta. Kubica +23 astetta. Rosberg +24 astetta. Nakajima +25 astetta. Nikon ja Kazukin mittaus tehtiin 15:10 ja tuon minutin sisällä on papereihin kirjattu lisäksi 1 asteen ulkolämpötilan lasku.
Kysymys? Mikä on oikea ulkolämpötila mistä lähdetään? Miten mittaukset on näin epävarmoja.... Missään säännöissä ei myöskään sanota kumpaa ulkolämpötilaa käytetään perustana. FOM on Böörnin tv.firma ja palvelee lähinnä tv katsojan tarpeita säätilasta...

Sitten asiaan: FIAN säännöt sanoo että bensan lämpötila pitää mitata autosta. Nyt nämä vapaaehtoiset Fian komissaarit (toimivat palkkatta) ovat mitanneet löpön lämpötilan tankkauslaitteesta. Eli Fia ei edes tiedä mikä lämpötila on bensalle ollut autossa.... :D

Mittaukset on tehty tankkauslaitteen pohjassa olevasta sensorista... ilmeisesti kun se on helpompaa ja näin on tehty muissakin kisoissa...:D

Näihin epäselviin proseduureihin nojaten ei katsottu voitavan rangaista ketään.
On luultavaa että tätä kohtaa säännöissä tarkennetaan helpommin valvottavaksi jatkossa....


Vielä...

Bensaa on jäähdytetty vuosikausia turvallisuus syistä. Aikanaan vakavat tulipalot kaasuuntumisesta ym. Muitakin etuja on kuten tilavuus, hyötysuhde ym. Auton kiertäessä radalla nousee bensan lämpötila kuitenkin nopeasti jopa +60 asteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös