hnri
Member
- Liittynyt
- 15.3.2007
- Viestit
- 24
Selvästi mestariainesta kun ottaa jo Kimistä mallia :thumbup:Iltasanomat sanoi:Krapulainen Hamilton [...] "Lisäpisteiden saanti joidenkin hylkäyksen jälkeen ei kiinnosta minua."
Selvästi mestariainesta kun ottaa jo Kimistä mallia :thumbup:Iltasanomat sanoi:Krapulainen Hamilton [...] "Lisäpisteiden saanti joidenkin hylkäyksen jälkeen ei kiinnosta minua."
PR on PR:ää vaikka kausi onkin jo ajettu...de rong sanoi:Täähän sai hetkeks olemaan inhoamatta Hamiltonia niin paljon, ei halua kabinetti-mestaruutta..hienoa et edes näin :alppu:
Eiköhän tuo ala olla selvää pässinlihaa. Toivottavasti.Bensiiniarvoista viimeiset väittelyt
Turun Sanomat, Sao Paulo
HEIKKI KULTA
Kärpäsestä kasvoi härkänen formula 1 -kauden päättäneen Brasilian Grand Prix -kisan jälkeen. Williamsin Nico Rosbergin ja BMW Sauberin Nick Heidfeldin ja Robert Kubican bensiiniarvot eivät täsmänneet tallien alkuperäisiin näyte-eriin verrattuna, mutta tuomaristo painoi asian villasella.
Vähintään kahden auton hylkäämistä näistä kolmesta vaativa McLarenin johtaja Ron Dennis on valittamassa tuomarineuvoston ratkaisusta. Protestilla ei kuitenkaan ole minkäänlaisia mahdollisuuksia mennä lävitse.
Rankaisemalla kyseisiä talleja kattojärjestö FIA joutuisi saman tien puuttumaan monen muunkin kilpailun epämääräisiin bensiiniarvoihin. Turun Sanomien tietojen mukaan useilla talleilla on mitattu poikkeavia arvoja kauden aikana.
Poikkeamat johtuvat lämpötilojen rajuista heittelyistä. Kun polttoaineet aina jäähdytetään tietyn asteiseksi kisa-aamuna, kuumana päivänä kilpailun alkaessa lämpötila on noussut tuntuvasti. Kun tallit käsittelevät bensiiniä sadan kilon erässä, sellaisen nestemassan lämpöä on liki mahdoton pitää alkuperäisarvojen kanssa samalla tasolla.
Näin kävi Brasiliassakin, missä iltapäivällä elohopea kapusi 37 asteeseen ja radan pinta helmeili peräti 64 asteessa.
Vuoden 1995 MM-avauksessa Michael Schumacherin Benettonista ja David Coulthardin Williamsista otetut bensiininäytteet olivat niin poikkeavat, että niiden valmistajien MM-sarjassa saavuttamat pisteet hylättiin. Kuljettajien tulokset jäivät voimaan.
Montezemolo ymmällään
Fiat-yhtiön patruuna Luca di Montezemolo hämmästeli Italian radion aamulähetyksessä Dennisin ajamaa vastarintaa.
- Kun Jean Todt kertoi minulle bensiinitutkimuksesta, luulin sitä ensin vitsisi. Dennis käyttäytyy täysin epäkorrektisti. Lisäksi täytyy muistaa, että mahdolliset hylkäämiset eivät välttämättä johtaisi pisteiden menoon jollekin toiselle, di Montezemolo motkotti.
Julkaistu 23.10.2007 1:00:43
Poikkeavat? Toisistaan? Säännöistä?Tolerantti sanoi:Kulta:
Vuoden 1995 MM-avauksessa Michael Schumacherin Benettonista ja David Coulthardin Williamsista otetut bensiininäytteet olivat niin poikkeavat, että niiden valmistajien MM-sarjassa saavuttamat pisteet hylättiin. Kuljettajien tulokset jäivät voimaan.
Heikki Kulta "maailman medioista" ensimmäisenä taisi sanoa, että ihan höpön löpöä koko juttu.OoPee sanoi:Eiköhän tuo ala olla selvää pässinlihaa. Toivottavasti.
Lienevät kiellettyjä.V12 sanoi:Jos kerta polttoaineen jäädyttämisestä saadaan jonkun mukaan jopa 10hv etu niin miksei formuloissa käytetä jonkinlaista jäähdytin ratkaisua viilentämään polttoainetta kisana aikana?
Tässä on sotkettu kaksi eri asiaa. Polttoaineen rakennetta verrataan etukäteen toimitettuun kontrollinäytteeseen. Nyt kuitenkin kyse polttonesteen lämpötilasta, jota verrataan ilman lämpötilaan. Vai meinaakohan Heikki Kulta, että tiimit toimittavat bensiiniä jossain kontrollilämpötilassa ja siihen näytteeseen sitten verrataan tankattavan bensan lämpötilaaWilliamsin Nico Rosbergin ja BMW Sauberin Nick Heidfeldin ja Robert Kubican bensiiniarvot eivät täsmänneet tallien alkuperäisiin näyte-eriin verrattuna, mutta tuomaristo painoi asian villasella.
Olisi kiva tietää mistä Turun Sanomat saa näitä tietoja. Tarkistin äsken jokaisen tämän kauden kisan katsastusraportin (löytyy FIA:n sivulta). Sekä polttoaineen koostumusta että lämpötilaa on tutkittu lähes jokaisessa kisassa, mutta vain Brasilian GP:ssä on lämpötilassa ollut huomautettavaa. Koostumukset ovat vastanneet jokaisessa tarkistuksessa kontrollinäytteitä.Turun Sanomien tietojen mukaan useilla talleilla on mitattu poikkeavia arvoja kauden aikana.
No tota on käytetty vain esimerkkinä että vaikka todettiin että laittomalla paineella oltiin liikkeellä kuskien pisteet ei lähtenyt...Otto Hokkanen sanoi:jahas. Heikki-kulta kirjoittaa mitä sattuu.
Tässä on sotkettu kaksi eri asiaa. Polttoaineen rakennetta verrataan etukäteen toimitettuun kontrollinäytteeseen. Nyt kuitenkin kyse polttonesteen lämpötilasta, jota verrataan ilman lämpötilaan. Vai meinaakohan Heikki Kulta, että tiimit toimittavat bensiiniä jossain kontrollilämpötilassa ja siihen näytteeseen sitten verrataan tankattavan bensan lämpötilaa
Senkin olisi voinut mainita, että myös toiseen Williamsiin tankattiin liian kylmää bensiiniä.
Brasiliassa mitattiin muuten myös Ferrarin ja McLarenin bensiinin lämpötiloja, mutta ne mahtuivat sallttujen rajojen sisään (korkeintaan 10 astetta ilmaa kylmempää).
Olisi kiva tietää mistä Turun Sanomat saa näitä tietoja. Tarkistin äsken jokaisen tämän kauden kisan katsastusraportin (löytyy FIA:n sivulta). Sekä polttoaineen koostumusta että lämpötilaa on tutkittu lähes jokaisessa kisassa, mutta vain Brasilian GP:ssä on lämpötilassa ollut huomautettavaa. Koostumukset ovat vastanneet jokaisessa tarkistuksessa kontrollinäytteitä.
Ymmärsin niin, että +33C oli MetSatin ennuste päivän korkeimmaksi lämpötilaksi, jonka mukaan bensaa sitten jäähdytettiin. Ei sekään käy varmaan hetkessä. +37C oli todellisuudessa päivän korkein lämpötila. Mahdollisesti olen väärässä.talakem sanoi:No tota on käytetty vain esimerkkinä että vaikka todettiin että laittomalla paineella oltiin liikkeellä kuskien pisteet ei lähtenyt...
Tässä tapauksessa ei ole edes vielä todettu mitään laitonta... siis
1)Koko kauden on ollut epäselvyyttä monissa kisoissa näistä lämpötiloista...
2)Säänöt sanoo että polttoaineen lämpötila pitää mitata kun neste on tankissa. Yhtään mittaustulosta ei ole tehty näin.
3)Mikä oli ympäristön lämpötila. Mittaukset vaihtelevat 33-37 asteeseen...
Jeanlean sanoi:2-3 astetta ei herranjumala jos tollasesta tehdään valitus ja uutisoidaan noin paljon. Tuomaristokin katsoi että etua ei saavutettu ja ei rangaista. Mitä FIA tuomioistuin nty tohon voi tehdä? Ei siellä mitään puolijumalia olla että pystyttäisiin todistamaan sen paremmin.
Jos 2-3 astetta ei tuo etua, miksi se bensa sitten pitää pyrkiä jäähdyttämään tasan sääntöjen salliman 10 astetta ympäristön lämpöä alemmas. Miksei voisi tähädä vaikka vain 7-8 astetta kylmempään, jolloin pysyttäisiin varmemmin sallituissa rajoissa ennustusten kustessakin? Jostain syystä muut tarkastetut tallit (McLaren ja Ferrari) olivat siihen kyenneet.Jeanlean sanoi:2-3 astetta ei herranjumala jos tollasesta tehdään valitus ja uutisoidaan noin paljon. Tuomaristokin katsoi että etua ei saavutettu ja ei rangaista.
F1 kuvioista hyvin perillä oleva Saksalainen AMS valottaa parhaiten asiaa.Otto Hokkanen sanoi:Jos 2-3 astetta ei tuo etua, miksi se bensa sitten pitää pyrkiä jäähdyttämään tasan sääntöjen salliman 10 astetta ympäristön lämpöä alemmas. Miksei voisi tähädä vaikka vain 7-8 astetta kylmempään, jolloin pysyttäisiin varmemmin sallituissa rajoissa ennustusten kustessakin? Jostain syystä muut tarkastetut tallit (McLaren ja Ferrari) olivat siihen kyenneet.
Siitä tosin olen Brasilian GP:n tuomariston kanssa samaa mieltä, että ei ilman lämpötilana voi pitää esimerkiksi FOM:n tulospalvelun tarjoamaa dataa. En sitten tiedä mitä muuta epäselvyyttä mittauksissa on ollut, mutta ilmeisesti Williamsin ja BMW:n virhe on nähty menevän mittausvirheen ja -tarkkuuksien piikkiin.
Sitä en vieläkään usko, että vastaavia tapauksia olisi muka ollut kauden aikana monessa kisassa, sillä jos näin olisi, pitäisi siitä myös löytä merkintä, eikä vain mainintaa, että mitattu on.