Bonushuoraus

Bonushuorauksesi taso

  • Keskitän niin paljon kuin mahdollista

    Äänet: 2 4,0%
  • Joskus muuallakin, mutta pääasiassa yhtä ketjua suosin

    Äänet: 11 22,0%
  • Käyn missä milloinkin, mutta vilautan aina bonuskortteja jos mahdollista

    Äänet: 26 52,0%
  • Hyvin harvoin jos ollenkaan tulee kortteja näytettyä

    Äänet: 6 12,0%
  • Dompparin kassit olleet 20v uskossa jne

    Äänet: 5 10,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    50
  • Äänestys suljettu. .

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Korttisysteemit maksaa X miljoonaa joka vuosi. Totta, koska mikään ei ole ilmaista.
Asiakkaat maksaa korttijärjestelmän. Totta, koska eihän kauppoihin rahaa muualta tule kuin maksavilta asiakkailta (näin pääsääntöisesti tietty).

Käsi ylös ne jotka ihan oikeasti luulee että noilla bonus/korttijärjestelmillä on paskanhaileen merkitystä tuotteiden hintoihin?
Hintoihin vaikuttaa se että S ja K hallitsee about 80%:ia tuosta kaupasta.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Korttisysteemit maksaa X miljoonaa joka vuosi. Totta, koska mikään ei ole ilmaista.
Asiakkaat maksaa korttijärjestelmän. Totta, koska eihän kauppoihin rahaa muualta tule kuin maksavilta asiakkailta (näin pääsääntöisesti tietty).

Käsi ylös ne jotka ihan oikeasti luulee että noilla bonus/korttijärjestelmillä on paskanhaileen merkitystä tuotteiden hintoihin?
Hintoihin vaikuttaa se että S ja K hallitsee about 80%:ia tuosta kaupasta.
Kortti järjestelmät vaikuttaa hintoihin lisää varmaan, palttiarallaa 1% myynnistä. Toisaalta, jos bonuksia saa 5% niin ..... :wink:
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Tästä muuten keskustellaan julkisuudessa yllättävän vähän, oikeastaan ei yhtään.

Vesku tuolla vertaili OP- ja S-ryhmien bonusten/asiakaspalautuksen/osuuspääoman koron suuruutta ja verokohtelua. Osuuskaupoissa taitaa olla liki poikkeuksetta niin, että osuuspääoman korko (= osinko osakeyhtiössä) on aika pieni, jopa mitätön. Bonuksina jaetaan huomattavan paljon enemmän. Onko kyseessä peitelty osingonjako, joka myös diskriminoi osakkaita? Tai onhan perusidean mukaista sekin, että omasta kaupasta ostetaan, ja siten saa myös palautusta, enemmän paljon ostava kuin vain hang around member.
Osuuspääoman korkohan on useimmissa osuuskaupoissa todella hyvä! 10 % on todella yleinen, jotkut kaupat ovat maksaneet 20 prosenttiakin. Toki on jokunen, joka ei maksa ollenkaan (ainakaan joka vuonna). Osuuspääoman korothan ovat verottomia 1500 euroon asti.

Harmi vain, että toisin kuin osuuspankit, kaupoista ei taida lisäosuuksia saada. Monissa osuuskaupoissa osuusmaksu on 100 euroa, osassa (esim. HOK-Elanto 35 e) vähemmänkin. Olen törmännyt ilmiöön, jossa ihmiset hommaavat osuudet jokaisesta osuuskaupasta ihan näiden takia.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Kortti järjestelmät vaikuttaa hintoihin lisää varmaan, palttiarallaa 1% myynnistä. Toisaalta, jos bonuksia saa 5% niin ..... :wink:
S-Ryhmä
Liikevaihto 2010 : 9045 miljoonaa euroa
Prosentti tuosta on palttiarallaa 90,5 miljoonaa euroa.
Aavistuksen skeptinen sen suhteen että korttisysteemin ylläpitäminen maksaisi 90 miljoonaa per vuosi.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Osuuspääoman korkohan on useimmissa osuuskaupoissa todella hyvä! 10 % on todella yleinen, jotkut kaupat ovat maksaneet 20 prosenttiakin. Toki on jokunen, joka ei maksa ollenkaan (ainakaan joka vuonna). Osuuspääoman korothan ovat verottomia 1500 euroon asti.

Harmi vain, että toisin kuin osuuspankit, kaupoista ei taida lisäosuuksia saada. Monissa osuuskaupoissa osuusmaksu on 100 euroa, osassa (esim. HOK-Elanto 35 e) vähemmänkin. Olen törmännyt ilmiöön, jossa ihmiset hommaavat osuudet jokaisesta osuuskaupasta ihan näiden takia.
Tohon mä viittasin aiemmin, mutta ilman rautalankamallia ei ketään kiinnostanu niin en jaksan alkaa vääntämään.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Jäsenet Estate ja markoj valaisivat minut!:thumbup: En muistanutkaan, että se osuuspääoma on lopulta aika pieni. Siten prosentuaalinen tuotto on oikein hyvä, riskirahastojen luokkaa, vaikkakin absoluuttinen summa kovin pieni. Se 12 e vaikuttaa aika mitättömältä boonuskertymään nähden.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Näiden valtavien asiakasetujärjestelmien perimmäinen tarkoitus on vain ja ainoastaan voiton maksimointi. Korttiasiakas myy tietonsa kaupalle, joka käyttää sitä maksimoidakseen voittonsa. Aivan perusasioita.

Saatua dataa analysoimalla pääsee kauppa käyttämään moninaisia keinoja voiton maksimointiin. Näitä ovat mm.

- price targeting (en tiedä onko tälle suomalaista termiä) eli tuotekohtaisen sortimentin säätö niin, että asiakas saadaan luopumaan jokaisen haluamansa tuotteen kohdalla mieluiten koko siitä summasta, jonka hän on valmis (tajuisesti tai alitajuisesti) ko. tuotteeseen sijoittamaan.

- tuotevalikoiman optimointi jopa sillä tasolla, että esim. kun myydään tuotetta A tähän hintaan, niin tuotetta B menee kaksinkertainen määrä kaupaksi ja tuotetta C kysytään kovasti tms.

- massaräätälöinti

- tavaroiden sijoittelu myymälässä. Ei vain se, että onko maidot siellä kauimmassa nurkassa (tottakai on ja siihen on syynsä) vaan myös hyllytasotasolla ja mitä on minkäkin vieressä

- hinnoittelu, hinnoittelu, hinnoittelu. Kokonaismyynnin kannalta maksimi marginaalit tuotteisiin

- uusien kauppapaikkojen sijainnit ja arkkitehtuurinen suunnittelu

- mahdollisimman ohuet varastot ja nopea kierto

Ja vaikka mitä muuta.

Kaikki tähtää siis siihen, että
a) saadaan asiakas sisään
b) osataan ennustaa mitä se ostaa
c) voidaan tarjota sille sitä, mitä se on tullut hakemaan
d) saadaan siitä, mitä se on tullut hakemaan, suurin mahdollinen hinta tai kate
e) saadaan se ostamaan mahdollisimman paljon sellaista, mitä se ei ole tullut ostamaan
f) saadaan niistäkin tuotteista mahdollisimman suuri hinta tai kate
g) tehdä tämä kaikki mahdollisimman suurella myyntikatteella ja mahdollisimman pienin kiintein kuluin ja mahdollisimman pienellä käyttöpääomalla
h) tehdä tämä kaikki vielä paremmin, vielä paremmassa kauppapaikassa

Se ostokäyttäytyimisdata, minkä ihminen on valmis myymään pikkupähkinöistä, on näille ketjuille niin arvokasta, että miljardien eurojen operaatioissa se muutaman sadan miljoonan järjestelmäkustannus on naurettavan pieni markkinointikulu sen tuomiin hyötyihin nähden.

Ja kyllä, sen maksaa asiakas. Ja se maksaa sen moninkertaisesti. Mutta ei se mitään, kun saamapuolella on ostamisen tuoma endorfiinipörinä ja talo täynnä krääsää, sekä joitain euroja takaisin tyhjälle tilille.


Törnille peukku idealismista. Ilman sitä ei ole mitään.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jäsenet Estate ja markoj valaisivat minut!:thumbup: En muistanutkaan, että se osuuspääoma on lopulta aika pieni. Siten prosentuaalinen tuotto on oikein hyvä, riskirahastojen luokkaa, vaikkakin absoluuttinen summa kovin pieni. Se 12 e vaikuttaa aika mitättömältä boonuskertymään nähden.
Osuuskunnissahan tulee erottaa osuusmaksu ja seille maksettava tuotto ja sitten nämä hyvitykset.

Osuusmaksullehan voidaan maksaa osuuspääoman tuottoa, osuusmaksuhan peritään liityttäessä osuuskuntaan.

Bonukset/ostohyvitykset perustuvat taas siihen kuinka paljon ja mitä tuoteryhmiä osuuskunnalta ostat.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mehe näköjään vaivautui kirjoittamaan pidemmän tiivistelmän noista. Täyttä asiaahan se oli.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Meheltä unohtui mainita, että ei yhden asiakkaan ostokäyttäytymisen tietäminen kauppaa hyödytä vaan suuren asiakasjoukon. Samoin unohtui, että asiakas voi asiakasjoukon erittäin ennustettavasta ostokäyttäytymisestä ja kaupan siihen tekemästä hintojen ja tuotteiden optimoinnista huolimatta tehdä tai jättää tekemättä täysin itsenäisiä ja ennustamattomia ostoksia oli bonuskortti eli ei.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Osuuskunnissahan tulee erottaa osuusmaksu ja seille maksettava tuotto ja sitten nämä hyvitykset.

Osuusmaksullehan voidaan maksaa osuuspääoman tuottoa, osuusmaksuhan peritään liityttäessä osuuskuntaan.

Bonukset/ostohyvitykset perustuvat taas siihen kuinka paljon ja mitä tuoteryhmiä osuuskunnalta ostat.
Kyllä, juurikin näin.

Mehen avautuminen on oikein hyvä myös. Oikein hyvä kuvaus markkinataloudesta. Ehkä aavistuksen halveksuu ihmistä valveutuneena kuluttajana, mutta silti hyvä.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Näiden valtavien asiakasetujärjestelmien perimmäinen tarkoitus on vain ja ainoastaan voiton maksimointi. Korttiasiakas myy tietonsa kaupalle, joka käyttää sitä maksimoidakseen voittonsa. Aivan perusasioita.
:thumbup: Hienoa, että edes jollakulla täällä on perusasiat hallussa.

Yritä Mehe puhua järkeä näille foorumilaisille täällä. Suuri osa näistä kuvittelee tienaavansa rahaa kun ne käyvät jonkun tietyn ketjun kaupoissa (siis juuri niin kuin kusettaja haluaa ihmisten luulevan).
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Miten musta tuntuu, että osalla porukasta menee kassa- ja bonuskortti -tiedot sekaisin? Suuri osa noista Mehen mainitsemista tiedoista saadaan ihan jo kassoista ja esimerkiksi Lidl kerää ja analysoi ne vähintäänkin yhtä tarkkaan kuin koo tai ässä. Kassoissa se valtava tietomäärä on ja jota kauppias seuraa ja analysoi niin viimesen päälle. Että mitä kukin asiakas osti, kuinka paljon, minkä kanssa ja minä hetkenä. Bonuskorttihuora nyt vain ilmoittautuu pitkittäistutkimukseenkin tämän päälle enkä käsitä, että mikä siinä niin kamalaa on. Toinen osa tätä pitkittäisseurantaa on mainonnan toiminta: miten bonnarihuorille suunnattu mainonta vaikuttaa. Että kannattaako sitä laajentaa vaikkapa telkkariin tai paikallislehteen. Enkä tässäkään verrokkiryhmänä olossa ihan pahimpia haamuja jaksa nähdä. Bisnes as juusual.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Bonuskorttihuora nyt vain ilmoittautuu pitkittäistutkimukseenkin tämän päälle enkä käsitä, että mikä siinä niin kamalaa on.
Juu, bonuskorttitiedositahan saadaan paljon taustamuuttujia, mm ikä, sukupuoli, perhesuhde, asuinpaikka jne .
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
:thumbup: Hienoa, että edes jollakulla täällä on perusasiat hallussa.

Yritä Mehe puhua järkeä näille foorumilaisille täällä. Suuri osa näistä kuvittelee tienaavansa rahaa kun ne käyvät jonkun tietyn ketjun kaupoissa (siis juuri niin kuin kusettaja haluaa ihmisten luulevan).
Korttisysteemin maksaa ne kuluttajat jotka ei sitä käytä mutta asioi ko liikkeissä kuitenkin.
Toki parempi ois jos ois suorilta halvemmat hinnat aina joka putiikissa mutta...
Ja toisaalta kuten aikaisemmin sanoin niin sillä mitä tuo korttisysteemi maksaa niin ei taida loppuartikkeleihin olla hintavaikutusta juuri tuontaivaallista.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Näiden valtavien asiakasetujärjestelmien perimmäinen tarkoitus on vain ja ainoastaan voiton maksimointi.
Paskat. Tarkoitus on kustannusten minimointi ja kilpailukyvyn maksimointi. Bonuskorttijärjestelmä ei tuota hevonvittua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näiden valtavien asiakasetujärjestelmien perimmäinen tarkoitus on vain ja ainoastaan voiton maksimointi. Korttiasiakas myy tietonsa kaupalle, joka käyttää sitä maksimoidakseen voittonsa. Aivan perusasioita.
Nimenomaan. Yritykset toteuttavat perimmäistä tarkoitustaan. Siinä ei ole mitään epäkohtaa.
Törnille peukku idealismista. Ilman sitä ei ole mitään.
Tosin idealismi on jäänyt puolitiehen, ongelman ydinhän on, että kaupassa yleensä joutuu tavarasta maksamaan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Korttisysteemin maksaa ne kuluttajat jotka ei sitä käytä mutta asioi ko liikkeissä kuitenkin.
Toki parempi ois jos ois suorilta halvemmat hinnat aina joka putiikissa mutta...
Ja toisaalta kuten aikaisemmin sanoin niin sillä mitä tuo korttisysteemi maksaa niin ei taida loppuartikkeleihin olla hintavaikutusta juuri tuontaivaallista.
Jos korttijärjestelmästä tulisi enemmän kuluja kuin hyötyä niin ei kaupat niitä käyttäisi.
 
Ylös