No Schumi ei ainakaan ollut nopein sunnuntaina.Schumifani sanoi:
No Schumi ei ainakaan ollut nopein sunnuntaina.Schumifani sanoi:
1. Rubensin mukaan voittomahdollisuus annettiin molemmille loppukaudesta. Osittain se onkin totta. Lisäisin vielä: "Michaelin relaksoituminen, joka on heijastunut hänen ajoonsa yli 10 voiton jälkeen, on antanut Rubensille mahdollisuudet voittoihin."Observer sanoi:"After Michael won the championship, I think the team relaxed in a way that gave the chance for both drivers to have a chance to win. The team is giving me a VIP feeling and I’m feeling good."
No toki kuten tuloksista nähdään.
Vähän niinku Brasiliassa tänä vuonna, viime vuonna ja 2001. [/B]
Rubensilla oli tasan yksi testikerta ennen Melbournea. Sitä en tiedä monelleko päivällä tuo testijakso oli, mutta tuskin neljää päivää enempää kuitenkaan.Ria sanoi:Ajokohan Schumi uudella autolla testiä 16 päivää ja Rubens 14 ennen kauden alkua...
Vaikea nähdä sitä tilannetta, että nuoremmat olisivat Michael Schumacherin ohi kaudella 2004 menneet: 148 pistettä, 13 voittoa (+ monta paalua ja kisan nopeimpia kierroksia). Kun kautta 2004 katsotaan kokonaisuutena, niin se oli yksi Shummelin parhaista, tai oikeastaan yksi parhaista kausista kenellekään kuskille, nuoremmilla on oikeasti vielä aika paljon matkaa minkäänlaisiin "ohi ajoihin".belated sanoi:Schumihan on sanonut vetäytyvänsä jos nuoremmat ajaa ohi, tai "halu" voittamiseen menee.
Mielenkiintoista oli myös että Montoya jäi Kimistä aivan alussa selvästi kunnes alkoi saavuttamaan. Kimillä oli ilmeisesti enemmän luottoa siihen että pitoa riittää.Charlie sanoi:Aivan kisan alussa näkyi hyvin välikelin renkaiden toiminta. Ensimmäisellä kierroksella Michelinit olivat vielä vahvoilla (Kimi ohitti heti Barrichellon), mutta kun Bridgestonet saivat lämmöt nousemaan, Barrichello meni takaisin Kimin ohi.
Muut tallit saivat kuulla ensikauden säännöt vasta Brasiliassa mutta Ferrarilla on jo auto valmiinaFerrari 4ever sanoi:Tulevan vuoden auto on valmistunut samalla kun muut ovat keskittyneet viimeisiin taistoihin. Näkyihän tämä selvästi suoritustasossa, joka laski hiljalleen.
Ralf tuli vaihtamaan kuminsa kierrokselta 4. Kierrokselta 5 tulikin sitten ei ainoastaan Montoya ja Räikkönen, vaan myös Michael Schumacher. Barrichello tuli kierrokselta 6. Näyttäisi siltä että Michelinin kuivankelinkumien etu kostealla radalla on enää niin pieni että puhutaan yhdestä kierroksesta. Teoriassa se voi olla jopa vähemmän, sillä voi olla että ensin Ralfia käytettiin testaamaan misukoiden toimivuus ja Michealia testaamaan brisukoita niin, että kärjessä ajavat tallikaverit voitaisiin ottaa varmasti oikeaan aikaan sisään. On mahdollista että Ferrari jopa myöhästyi kierroksella ja että brisukatkin olisivat toimineet jo aiemminkin, sillä sekä misukkatallit että Ferrari ottivat kärkimiehensä heti sisään kun olivat nähneet kuivankelinkumiensa toiminnan radalla. Tarkoitan siis sitä, että jos Micheal olisi otettu sisään samaan aikaan kuin Ralf, niin ehkäpä Rubenskin olisi tullut sisään samaan aikaan kuin Montoya ja Räikkönen. Nythän kävi niin että Rubens menetti hurjasti aikaa kun pysyi radalla vain yhden kierroksen pitempään. Ja siis Rubens menetti paljon aikaa ei ainoastaan Montoyaan ja Räikköseen nähden, vaan myös kaikkiin muihin, mukaan lukien Micheal, nähden. Tämä viittaisi siihen että Rubens tuli liian myöhään sisään, ja Micheal, Ralf, Montoya ja Räikkönen tulivat melko oikeaan aikaan sisään. Sauber viivytteli myös aivan liian pitkään ja menetti asemia melkoisesti.Charlie sanoi:On myös ihmetelty Ferrarin ja Sauberin "tyhmyyttä" tulla liian myöhään varikolle (Barrichello&Massa) ensimmäisen kerran. Ainakin selostustiimiltä unohtui taas kerran, että Michelinin kuivankelin renkaat ovat paremmat kostealla, joten niihin voi vaihtaa aikaisemmin kuin Bridgestonen vastaaviin. Kun tilanne välikelin renkailla oli vielä juuri toisinpäin, oli minusta erittäin luonnollista että varikkokäynnit ajoitettiin kuten tapahtui. Barrichello ja Massa menettivät monta sijoitusta, mutta se oli renkaiden takia lähinnä pakon sanelema juttu. Ei voida verrata suoraan erimerkkisten renkaiden suorituskykyä toisiinsa (Bridgestonen välikelin vs. Michelinin kuivankelin), ja sanoa että varikolle olisi pitänyt tulla juuri tiettyyn aikaan. Käytännössä kaikki Michelinin renkailla ajaneet tulivat vaihtamaan kumit ensin, Bridgestonen renkailla ajaneet vasta myöhemmin. Tuskin ihan pelkkää sattumaa...
Kimillä näyttää olevan kyky ajaa kovaa välittömästi märällä. Viimekin vuonna Räikkönen oli todella nopea parilla ekalla kierroksella, jonka jälkeen hiipui (yleisesti ottaen Kimi on erinomainen sateella).Observer sanoi:Mielenkiintoista oli myös että Montoya jäi Kimistä aivan alussa selvästi kunnes alkoi saavuttamaan. Kimillä oli ilmeisesti enemmän luottoa siihen että pitoa riittää.
Kimillä oli myös todennäköisesti enemmän siipeä kuin muilla kärkikuskeilla, sillä Kimi oli todella nopea keskimmäisellä sektorilla, joka on pelkkää mutkaa, mutta viimeisellä sektorilla hidas, joka on käytännössä vain suoraa. Liveseurannasta huomasi, että Kimi otti Montoyaa yleensä keskisektorilla kiinni, muuten mentiin tasoissa niilläkin kierroksilla kun Kimi saavutti Montoyaa.Observer sanoi:Mielenkiintoista oli myös että Montoya jäi Kimistä aivan alussa selvästi kunnes alkoi saavuttamaan. Kimillä oli ilmeisesti enemmän luottoa siihen että pitoa riittää.
Jaaha! Heti ku ei sakemannit pärjää, niin kisa on unettava! Ootte te sakut/lakut säälittäviä!General FUp sanoi:Olipahan aikas unettava kisa. Tai no, "kisa".
Voi kuulehan. Schumihan nousi ihan kivasti olosuhteisiin nähden, ei siinä mitään. Ehkä et lukenut muuta tekstiäni. Eihän tämä kisa alun jälkeen mitenkään tapahtumarikas ollut, varikkokäyntejä lukuunottamattathInk sanoi:Jaaha! Heti ku ei sakemannit pärjää, niin kisa on unettava! Ootte te sakut/lakut säälittäviä!
Onko nousu 7. mielestäsi "ihan kivasti"? Minun mielestäni ei. Parhaalla autolla, saati sitten suvereenin ylivoimaisella, ollaan totuttu siihen että vaikka lähtisi varikolta kisaan niin pitäisi päästä aika lähelle kärkeä kisan loppuun mennessä. Muistuttaisin vaikkapa Häkkisen Itävallan 1999 GP:stä tai vaikka Rubensin Hockenheim 2000:sta. Muitakin toki löytyy. Joka 7. sija ei ollut edes piste sija pari vuotta sitten. Surkea tulos mielestäni. Interlagosissa sentään voi ohittaa, varsinkin kun autossa on sarjan paras moottori (no, ehkä Hondan jälkeen).General FUp sanoi:Voi kuulehan. Schumihan nousi ihan kivasti olosuhteisiin nähden, ei siinä mitään. Ehkä et lukenut muuta tekstiäni. Eihän tämä kisa alun jälkeen mitenkään tapahtumarikas ollut, varikkokäyntejä lukuunottamatta
En usko että syy oli tämä vaan nimenomaan Kimin henkilökohtainen osaaminen on noissa olosuhteissa parempaa kuin JPM:llä tai muilla kärkikuskeilla. Mutta onhan siihen tietysti löydyttävä joku tekninen selitys mikään inhimillisempi seikka ei voi tulla kyseeseen. Luulen muuten että tuo viimeisen sektorin "hitaus" ei johdu mistään säädöistä vaan yksinkertaisesti siitä että Mersussa on edelleen selvästi vähemmän tehoa kuin Bemarissa, Ferrarissa, Toyotassa ja Hondassa. Kuten sanoit viimeinen sektori on pelkkää suoraa joten kuskin taidot eivät siinä tule esiin vaan kaikki on autosta kiinni.Juhis sanoi:Kimillä oli myös todennäköisesti enemmän siipeä kuin muilla kärkikuskeilla, sillä Kimi oli todella nopea keskimmäisellä sektorilla, joka on pelkkää mutkaa, mutta viimeisellä sektorilla hidas, joka on käytännössä vain suoraa. Liveseurannasta huomasi, että Kimi otti Montoyaa yleensä keskisektorilla kiinni, muuten mentiin tasoissa niilläkin kierroksilla kun Kimi saavutti Montoyaa.
Mutta eikös ollut puhetta että Schumilla oli sadekelin säädöt? Siinä on hiukka nihkeämpi painaa ohi kun on siipeä isältä pojalle. Ja kuten jo todettu, ei moni muukaan alun härdellin jälkeen ohitellut.Calvin sanoi:Onko nousu 7. mielestäsi "ihan kivasti"? Minun mielestäni ei. Parhaalla autolla, saati sitten suvereenin ylivoimaisella, ollaan totuttu siihen että vaikka lähtisi varikolta kisaan niin pitäisi päästä aika lähelle kärkeä kisan loppuun mennessä. Muistuttaisin vaikkapa Häkkisen Itävallan 1999 GP:stä tai vaikka Rubensin Hockenheim 2000:sta. Muitakin toki löytyy. Joka 7. sija ei ollut edes piste sija pari vuotta sitten. Surkea tulos mielestäni. Interlagosissa sentään voi ohittaa, varsinkin kun autossa on sarjan paras moottori (no, ehkä Hondan jälkeen).
Mitenniin "onhan sitä löydyttävä tekninen selitys"? Meinaatko, että jotenkin väheksyisin Kimin ajotaitoja? Se "myös" oli laitettu siihen enemmän siipeä lauseeseen osoittamaan, että Kimillä saattoi olla hehkuttamiesi ajotaitojen lisäksi enemmän siipeä, joka auttoi ajamaan märällä. Oishan siihen tietysti voinut kirjoittaa lauseen tarkentamaan sinulle, ettei tarkoituksena ollut dissata Kimiä mitenkään. Kaikki merkit viittaavat edelleenkin siihen, että Kimin autossa oli enemmän pitoa ja vähemmän huippua kuin Montoyalla, sillä Kimi oli mutkasella osuudella nopeampi mutta suorapätkillä hitaampi. Voihan tietysti olla, että F1.comin liveseuranta näytti toistuvasti väärin sektoriaikoja.Observer sanoi:En usko että syy oli tämä vaan nimenomaan Kimin henkilökohtainen osaaminen on noissa olosuhteissa parempaa kuin JPM:llä tai muilla kärkikuskeilla. Mutta onhan siihen tietysti löydyttävä joku tekninen selitys mikään inhimillisempi seikka ei voi tulla kyseeseen. Luulen muuten että tuo viimeisen sektorin "hitaus" ei johdu mistään säädöistä vaan yksinkertaisesti siitä että Mersussa on edelleen selvästi vähemmän tehoa kuin Bemarissa, Ferrarissa, Toyotassa ja Hondassa. Kuten sanoit viimeinen sektori on pelkkää suoraa joten kuskin taidot eivät siinä tule esiin vaan kaikki on autosta kiinni.
Räikkösen suomenkielinen osuus: Tietenkin olen vähän pettynyt, kun ei voitettu. Ensimmäisen varikkokäynnin jälkeen oli hankaluuksia aluksi päästä vauhtiin ja siinä hävisin yhden paikan. Toisaalta parempaan ei pystytty nyt. Se oli parasta mitä saatiin. Ihan hyvä loppu. Katsotaan nyt, tästä on hyvä jatkaa ensi kaudeksi.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/artikkelit.shtml?324513Kysymys: Kimi, olit todella lähellä Montoyan kanssa varikkosuoran päässä. Kerro tilanteesta.
KR: En ollut varma, kuinka hyvä pito siinä kohdassa oli. Montoya oli takanani, mutta hän pääsi jarrutukseen paremmalle puolelle. Se oli hyvää kisaamista. Tullessani varikolle en nähnyt häntä ja yhtäkkiä hän olikin vierelläni, kun ajoimme ulos varikolta vierekkäin. Onneksi emme osuneet toisiimme.