BRAZILIAN GP

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Observer sanoi:
"After Michael won the championship, I think the team relaxed in a way that gave the chance for both drivers to have a chance to win. The team is giving me a VIP feeling and I’m feeling good."

No toki kuten tuloksista nähdään. :D

Vähän niinku Brasiliassa tänä vuonna, viime vuonna ja 2001. :D [/B]
1. Rubensin mukaan voittomahdollisuus annettiin molemmille loppukaudesta. Osittain se onkin totta. Lisäisin vielä: "Michaelin relaksoituminen, joka on heijastunut hänen ajoonsa yli 10 voiton jälkeen, on antanut Rubensille mahdollisuudet voittoihin."

2. Tuloksista nähdään, että kauden puolivälin jälkeen Schumi on voittanut viisi kisaa Rubensin kahta vastaan. Rubensin kaksi voittoa osaltaan johtuivat Schumin ajovirheistä (Monzassa pyörähdys johon meni tuhosti aikaa ja Kiinassa letkan perältä starttaaminen). Juuri tyypillisiä virheitä, kun kuljettaja on liian rento ja ajaa eihän-tässä-ole-mitään-menetettävää tyylillä. Jos loppukausi olisi ollut mestaruustaistoa, niin virheet tai ainakin jotkin niistä, olisivat jääneet pois. Tulokset aina heittelevät ja siksi kiinnittäisin enemmän huomiota kuljettajien osoittamaan nopeuteen.

3. Noihin brasilioihin ne Schumin lipsahdukset kutakuinkin jäävät. Älä missaa koko pointtia muutamien yksittäistapauksien perusteella; David on ollut kolmena vuotena Kimiä parempi Suzukassa, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että yleisesti ottaen Kimi on ihan eri planeetalta. Muuten: viimekin vuonna sateella Schumi oli Brasiliassa nopeudellisesti eri tasoa kuin Rubens, jos ei pyöräytystä formuloiden "hautaúsmaalle" lasketa.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Syyt Schumin huonoon menestykseen Brasiliassa lienevät pieleen menneessä uudessa kunto-ohjelmassa, jonka vaikutukset ainakin ulkonäköön olivat dramaattiset. Ainakaan Schumi ei näyttänyt entiseltään vuosittaisessa ryhmäkuvassa!

 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Schumihan on sanonut vetäytyvänsä jos nuoremmat ajaa ohi, tai "halu" voittamiseen menee. Nyt näyttäs siltä, että jos ei Schumi pääse tyhjällä radalla kärjessä vetämään, ei hänellä juuri ole saumoja nuorempia vastaan. Ja kauden lopulla Schumi kyllä kieltämättä ajeli sillai "hällä väliä" -meiningillä, kun auto ei ollutkaan niin ylivoimainen enään ja Rubensillekin annettiin lupa ajaa. Juuri tuolloin onnettomuuksien riski on todella suuri. Toivottavasti mies miettii uran jatkoa tarkasti, ja ajattelee perhettäänkin.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Ria sanoi:
Ajokohan Schumi uudella autolla testiä 16 päivää ja Rubens 14 ennen kauden alkua...
Rubensilla oli tasan yksi testikerta ennen Melbournea. Sitä en tiedä monelleko päivällä tuo testijakso oli, mutta tuskin neljää päivää enempää kuitenkaan.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
belated sanoi:
Schumihan on sanonut vetäytyvänsä jos nuoremmat ajaa ohi, tai "halu" voittamiseen menee.
Vaikea nähdä sitä tilannetta, että nuoremmat olisivat Michael Schumacherin ohi kaudella 2004 menneet: 148 pistettä, 13 voittoa (+ monta paalua ja kisan nopeimpia kierroksia). Kun kautta 2004 katsotaan kokonaisuutena, niin se oli yksi Shummelin parhaista, tai oikeastaan yksi parhaista kausista kenellekään kuskille, nuoremmilla on oikeasti vielä aika paljon matkaa minkäänlaisiin "ohi ajoihin".
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kisan aikana ja sen jälkeenkin on ollut spekulaatioita suuntaan jos toiseenkin siitä, mikä oli oikea rengas kisan lähtöön. Vaikka Alonso pääsikin hetkellisesti kärkeen ja JJ julisti samalla tämän taktiikan "voiton", ei yksikään sen käyttäjistä (Alonso, Villeneuve, Coulthard) päässyt kovin erikoiseen tulokseen kisassa. Alonso ajoi toki ihan hyvän sijoituksen, mutta piti sijoituksensa lähinnä huonojen kuivan kelin ohitusmahdollisuuksien takia. Villeneuve ja Coulthard olivat alussa tavallista suuremmissa vaikeuksissa, ja menettivät aikaa kymmeniä sekunteja liikaa renkaidensa takia. Alonso rimpuili renkaidensa kanssa selvästi paremmin.

On myös ihmetelty Ferrarin ja Sauberin "tyhmyyttä" tulla liian myöhään varikolle (Barrichello&Massa) ensimmäisen kerran. Ainakin selostustiimiltä unohtui taas kerran, että Michelinin kuivankelin renkaat ovat paremmat kostealla, joten niihin voi vaihtaa aikaisemmin kuin Bridgestonen vastaaviin. Kun tilanne välikelin renkailla oli vielä juuri toisinpäin, oli minusta erittäin luonnollista että varikkokäynnit ajoitettiin kuten tapahtui. Barrichello ja Massa menettivät monta sijoitusta, mutta se oli renkaiden takia lähinnä pakon sanelema juttu. Ei voida verrata suoraan erimerkkisten renkaiden suorituskykyä toisiinsa (Bridgestonen välikelin vs. Michelinin kuivankelin), ja sanoa että varikolle olisi pitänyt tulla juuri tiettyyn aikaan. Käytännössä kaikki Michelinin renkailla ajaneet tulivat vaihtamaan kumit ensin, Bridgestonen renkailla ajaneet vasta myöhemmin. Tuskin ihan pelkkää sattumaa...

Aivan kisan alussa näkyi hyvin välikelin renkaiden toiminta. Ensimmäisellä kierroksella Michelinit olivat vielä vahvoilla (Kimi ohitti heti Barrichellon), mutta kun Bridgestonet saivat lämmöt nousemaan, Barrichello meni takaisin Kimin ohi. Tällaista suorituskykyvaihtelua toivoisi enemmänkin kisan aikana niin renkaiden, autojen kuin kuljettajienkin osalta. Nähtäisiin ainakin enemmän ohituksia. Nyt ne loppuivat taas kuin seinään kelin kuivuttua.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Charlie sanoi:
Aivan kisan alussa näkyi hyvin välikelin renkaiden toiminta. Ensimmäisellä kierroksella Michelinit olivat vielä vahvoilla (Kimi ohitti heti Barrichellon), mutta kun Bridgestonet saivat lämmöt nousemaan, Barrichello meni takaisin Kimin ohi.
Mielenkiintoista oli myös että Montoya jäi Kimistä aivan alussa selvästi kunnes alkoi saavuttamaan. Kimillä oli ilmeisesti enemmän luottoa siihen että pitoa riittää.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Ferrari 4ever sanoi:
Tulevan vuoden auto on valmistunut samalla kun muut ovat keskittyneet viimeisiin taistoihin. Näkyihän tämä selvästi suoritustasossa, joka laski hiljalleen.
Muut tallit saivat kuulla ensikauden säännöt vasta Brasiliassa mutta Ferrarilla on jo auto valmiina :cool:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Charlie sanoi:
On myös ihmetelty Ferrarin ja Sauberin "tyhmyyttä" tulla liian myöhään varikolle (Barrichello&Massa) ensimmäisen kerran. Ainakin selostustiimiltä unohtui taas kerran, että Michelinin kuivankelin renkaat ovat paremmat kostealla, joten niihin voi vaihtaa aikaisemmin kuin Bridgestonen vastaaviin. Kun tilanne välikelin renkailla oli vielä juuri toisinpäin, oli minusta erittäin luonnollista että varikkokäynnit ajoitettiin kuten tapahtui. Barrichello ja Massa menettivät monta sijoitusta, mutta se oli renkaiden takia lähinnä pakon sanelema juttu. Ei voida verrata suoraan erimerkkisten renkaiden suorituskykyä toisiinsa (Bridgestonen välikelin vs. Michelinin kuivankelin), ja sanoa että varikolle olisi pitänyt tulla juuri tiettyyn aikaan. Käytännössä kaikki Michelinin renkailla ajaneet tulivat vaihtamaan kumit ensin, Bridgestonen renkailla ajaneet vasta myöhemmin. Tuskin ihan pelkkää sattumaa...
Ralf tuli vaihtamaan kuminsa kierrokselta 4. Kierrokselta 5 tulikin sitten ei ainoastaan Montoya ja Räikkönen, vaan myös Michael Schumacher. Barrichello tuli kierrokselta 6. Näyttäisi siltä että Michelinin kuivankelinkumien etu kostealla radalla on enää niin pieni että puhutaan yhdestä kierroksesta. Teoriassa se voi olla jopa vähemmän, sillä voi olla että ensin Ralfia käytettiin testaamaan misukoiden toimivuus ja Michealia testaamaan brisukoita niin, että kärjessä ajavat tallikaverit voitaisiin ottaa varmasti oikeaan aikaan sisään. On mahdollista että Ferrari jopa myöhästyi kierroksella ja että brisukatkin olisivat toimineet jo aiemminkin, sillä sekä misukkatallit että Ferrari ottivat kärkimiehensä heti sisään kun olivat nähneet kuivankelinkumiensa toiminnan radalla. Tarkoitan siis sitä, että jos Micheal olisi otettu sisään samaan aikaan kuin Ralf, niin ehkäpä Rubenskin olisi tullut sisään samaan aikaan kuin Montoya ja Räikkönen. Nythän kävi niin että Rubens menetti hurjasti aikaa kun pysyi radalla vain yhden kierroksen pitempään. Ja siis Rubens menetti paljon aikaa ei ainoastaan Montoyaan ja Räikköseen nähden, vaan myös kaikkiin muihin, mukaan lukien Micheal, nähden. Tämä viittaisi siihen että Rubens tuli liian myöhään sisään, ja Micheal, Ralf, Montoya ja Räikkönen tulivat melko oikeaan aikaan sisään. Sauber viivytteli myös aivan liian pitkään ja menetti asemia melkoisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Observer sanoi:
Mielenkiintoista oli myös että Montoya jäi Kimistä aivan alussa selvästi kunnes alkoi saavuttamaan. Kimillä oli ilmeisesti enemmän luottoa siihen että pitoa riittää.
Kimillä näyttää olevan kyky ajaa kovaa välittömästi märällä. Viimekin vuonna Räikkönen oli todella nopea parilla ekalla kierroksella, jonka jälkeen hiipui (yleisesti ottaen Kimi on erinomainen sateella).
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Juuri tällaista nopeasti vaihtelevaa keliä tässä on jo kauan toivottukin. Enemmän näitä ensi kaudella! Tämäkin kisa sai pikantin säväyksen kun renkaiden voimasuhteissa tapahtui muutos radan kuivuessa. Schumin auto oli kuulemma säädetty sadetta varten, mutta se ei tällä kertaa tullut odotetun voimakkaana. Alussa Kimi ja Rubens kävivät hyvää kisaa, vastaavasti lopussa Kimi ja Pablo. Lupaa hyvää kisailua ensi kaudelle näiden kahden välille. :)

Hyvä kisa, jossa tosin selostajilla jäi luvattoman paljon tilanteinta huomaamatta.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Observer sanoi:
Mielenkiintoista oli myös että Montoya jäi Kimistä aivan alussa selvästi kunnes alkoi saavuttamaan. Kimillä oli ilmeisesti enemmän luottoa siihen että pitoa riittää.
Kimillä oli myös todennäköisesti enemmän siipeä kuin muilla kärkikuskeilla, sillä Kimi oli todella nopea keskimmäisellä sektorilla, joka on pelkkää mutkaa, mutta viimeisellä sektorilla hidas, joka on käytännössä vain suoraa. Liveseurannasta huomasi, että Kimi otti Montoyaa yleensä keskisektorilla kiinni, muuten mentiin tasoissa niilläkin kierroksilla kun Kimi saavutti Montoyaa.
 
Viimeksi muokattu:

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
thInk sanoi:
Jaaha! Heti ku ei sakemannit pärjää, niin kisa on unettava! Ootte te sakut/lakut säälittäviä!
Voi kuulehan. Schumihan nousi ihan kivasti olosuhteisiin nähden, ei siinä mitään. Ehkä et lukenut muuta tekstiäni. Eihän tämä kisa alun jälkeen mitenkään tapahtumarikas ollut, varikkokäyntejä lukuunottamatta :D
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
General FUp sanoi:
Voi kuulehan. Schumihan nousi ihan kivasti olosuhteisiin nähden, ei siinä mitään. Ehkä et lukenut muuta tekstiäni. Eihän tämä kisa alun jälkeen mitenkään tapahtumarikas ollut, varikkokäyntejä lukuunottamatta :D
Onko nousu 7. mielestäsi "ihan kivasti"? Minun mielestäni ei. Parhaalla autolla, saati sitten suvereenin ylivoimaisella, ollaan totuttu siihen että vaikka lähtisi varikolta kisaan niin pitäisi päästä aika lähelle kärkeä kisan loppuun mennessä. Muistuttaisin vaikkapa Häkkisen Itävallan 1999 GP:stä tai vaikka Rubensin Hockenheim 2000:sta. Muitakin toki löytyy. Joka 7. sija ei ollut edes piste sija pari vuotta sitten. Surkea tulos mielestäni. Interlagosissa sentään voi ohittaa, varsinkin kun autossa on sarjan paras moottori (no, ehkä Hondan jälkeen).
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Juhis sanoi:
Kimillä oli myös todennäköisesti enemmän siipeä kuin muilla kärkikuskeilla, sillä Kimi oli todella nopea keskimmäisellä sektorilla, joka on pelkkää mutkaa, mutta viimeisellä sektorilla hidas, joka on käytännössä vain suoraa. Liveseurannasta huomasi, että Kimi otti Montoyaa yleensä keskisektorilla kiinni, muuten mentiin tasoissa niilläkin kierroksilla kun Kimi saavutti Montoyaa.
En usko että syy oli tämä vaan nimenomaan Kimin henkilökohtainen osaaminen on noissa olosuhteissa parempaa kuin JPM:llä tai muilla kärkikuskeilla. Mutta onhan siihen tietysti löydyttävä joku tekninen selitys mikään inhimillisempi seikka ei voi tulla kyseeseen. Luulen muuten että tuo viimeisen sektorin "hitaus" ei johdu mistään säädöistä vaan yksinkertaisesti siitä että Mersussa on edelleen selvästi vähemmän tehoa kuin Bemarissa, Ferrarissa, Toyotassa ja Hondassa. Kuten sanoit viimeinen sektori on pelkkää suoraa joten kuskin taidot eivät siinä tule esiin vaan kaikki on autosta kiinni.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Arvailujen varaanhan se jää mitkä säädöt oli kullakin. Tuo kakkossektori on sellainen osuus jossa tämä uudempi Mac kulkee yleensäkin erittäin hyvin. Moottoritehoista ei mulla ole mitään käsitystä.

Yllätys tässä oli minusta se että Pablo pystyi yleensä voittamaan Kimin, koska ei Williams ole aiemmissa kisoissa pahemmin voitosta taistellut. En olisi lyönyt vetoa JPM:n voiton puolesta, mutta tuli tässä todistetuksi ettei miehen nopeus ole mihinkään kadonnut.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Calvin sanoi:
Onko nousu 7. mielestäsi "ihan kivasti"? Minun mielestäni ei. Parhaalla autolla, saati sitten suvereenin ylivoimaisella, ollaan totuttu siihen että vaikka lähtisi varikolta kisaan niin pitäisi päästä aika lähelle kärkeä kisan loppuun mennessä. Muistuttaisin vaikkapa Häkkisen Itävallan 1999 GP:stä tai vaikka Rubensin Hockenheim 2000:sta. Muitakin toki löytyy. Joka 7. sija ei ollut edes piste sija pari vuotta sitten. Surkea tulos mielestäni. Interlagosissa sentään voi ohittaa, varsinkin kun autossa on sarjan paras moottori (no, ehkä Hondan jälkeen).
Mutta eikös ollut puhetta että Schumilla oli sadekelin säädöt? Siinä on hiukka nihkeämpi painaa ohi kun on siipeä isältä pojalle. Ja kuten jo todettu, ei moni muukaan alun härdellin jälkeen ohitellut.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Observer sanoi:
En usko että syy oli tämä vaan nimenomaan Kimin henkilökohtainen osaaminen on noissa olosuhteissa parempaa kuin JPM:llä tai muilla kärkikuskeilla. Mutta onhan siihen tietysti löydyttävä joku tekninen selitys mikään inhimillisempi seikka ei voi tulla kyseeseen. Luulen muuten että tuo viimeisen sektorin "hitaus" ei johdu mistään säädöistä vaan yksinkertaisesti siitä että Mersussa on edelleen selvästi vähemmän tehoa kuin Bemarissa, Ferrarissa, Toyotassa ja Hondassa. Kuten sanoit viimeinen sektori on pelkkää suoraa joten kuskin taidot eivät siinä tule esiin vaan kaikki on autosta kiinni.
Mitenniin "onhan sitä löydyttävä tekninen selitys"? Meinaatko, että jotenkin väheksyisin Kimin ajotaitoja? Se "myös" oli laitettu siihen enemmän siipeä lauseeseen osoittamaan, että Kimillä saattoi olla hehkuttamiesi ajotaitojen lisäksi enemmän siipeä, joka auttoi ajamaan märällä. Oishan siihen tietysti voinut kirjoittaa lauseen tarkentamaan sinulle, ettei tarkoituksena ollut dissata Kimiä mitenkään. Kaikki merkit viittaavat edelleenkin siihen, että Kimin autossa oli enemmän pitoa ja vähemmän huippua kuin Montoyalla, sillä Kimi oli mutkasella osuudella nopeampi mutta suorapätkillä hitaampi. Voihan tietysti olla, että F1.comin liveseuranta näytti toistuvasti väärin sektoriaikoja.

Montoya muuten pääsi Kimistä ohi sen takia, koska Kimi ei saanut heti täyttä luottamusta uusiin renkaisiin varikkokäynnin jälkeen. Luulisi, että Kimin täydellisellä taidolla ajaa heti maksimivauhtia oltaisi haldattu kyseinen tilanne. :dunno:

Räikkösen suomenkielinen osuus: Tietenkin olen vähän pettynyt, kun ei voitettu. Ensimmäisen varikkokäynnin jälkeen oli hankaluuksia aluksi päästä vauhtiin ja siinä hävisin yhden paikan. Toisaalta parempaan ei pystytty nyt. Se oli parasta mitä saatiin. Ihan hyvä loppu. Katsotaan nyt, tästä on hyvä jatkaa ensi kaudeksi.
Kysymys: Kimi, olit todella lähellä Montoyan kanssa varikkosuoran päässä. Kerro tilanteesta.

KR: En ollut varma, kuinka hyvä pito siinä kohdassa oli. Montoya oli takanani, mutta hän pääsi jarrutukseen paremmalle puolelle. Se oli hyvää kisaamista. Tullessani varikolle en nähnyt häntä ja yhtäkkiä hän olikin vierelläni, kun ajoimme ulos varikolta vierekkäin. Onneksi emme osuneet toisiimme.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/artikkelit.shtml?324513
 
Ylös