Britannian GP 2008

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
WebSlave sanoi:
Koska kyseessä on pitkälti liveseurantatopicit, kullekin on oma tehtävänsä. Yhdessä pitäisi puhua vapaista harjoituksista, toisessa aika-ajoista jne. Jos näin ei ole, ei pysytä aiheessa. Itse kannatan mielummin erillisia topiceja kuin yhtä maratonketjua.
Jep, liian paljon keskustelijoita yhteen toikkiin koko viikonlopuksi. Pienemmillä forumeilla yksi toikki toimisi.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
f1. sanoi:
Mikäs on tämänhetkinen sääennuste huomisen kisalle.
Kuutisen tuntia sitten annettu ennustus:

Raceday summary: Dry start, rain and showers expected later
---
...
Switching to the radar from the UK Met Office, the rainfall is revealed. The latest batch coming from the south-west, is due to continue towards Silverstone this evening, falling over the circuit and again washing the surface clean. The rain this evening is expected to stop sometime after dark.

The rain will then clear slowly to the north during the early hours of the morning, leaving the track to dawn dry but overcast. Sunday's batch of rain is expected again to come from the south-west, arriving towards the end of the morning. Light to moderate rain is anticipated for a time.


However, Saturday morning's band of rain decreased in size from the previous evening's prediction, so another reduction in the amount of rain for Sunday cannot be ruled out. If the band holds together as it approaches Silverstone, then around three hours of consistently light rainfall with some heavier pulses can be expected. The band of rain will clear to the north-east during early-to-mid afternoon, with heavy showers following on behind.

To sum up Sunday in a nutshell, what everyone is expecting is a band of rain late morning, easing off early afternoon with showers behind it.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Forecan ennustusta katsoessa huomiseksi ennustetut sateen määrät ovat kyllä laskeneet huimasti siitä mitä vielä päivällä luvattiin, mutta onhan tuo ennenkin väärässä ollut.

Jos on kuivaa niin voi tulla tylsää :nope: omat suosikit Webberiä lukuun ottamatta kaukana kaukana, sade olisi eduksi kaikille.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Vice sanoi:
...omat suosikit Webberiä lukuun ottamatta kaukana kaukana, sade olisi eduksi kaikille.
Voihan olla että esim. Heikki olisi ylivoimainen sateella mutta turvallisempi tunne hänellä lie kisansa suhteen mikäli olisi kuivaa. Kaikilla tarkoitat vissiin sivustaseuraajia :)
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Cmoney sanoi:
Voihan olla että esim. Heikki olisi ylivoimainen sateella mutta turvallisempi tunne hänellä lie kisansa suhteen mikäli olisi kuivaa. Kaikilla tarkoitat vissiin sivustaseuraajia :)
Eiköhän paalulla oleva kuski toivo aina hyvää säätä, yksinkertaisesti siksi että hänellä on jo jonkinasteinen etu kisaan lähdettäessä. Sadetta toivoo kuskit joiden aika-ajo on mennyt odotuksia huonommin, koska sade aina lisää yllätys elementtejä keskeytysten ja turva-autojen muodossa jolloin voi paikata huonoa menestystä aika-ajossa. Paalu mies tuskin kaipaa yllättäviä turva-autoja radalle eikä myöskään tarvitse keskeytyksiä edellään ajaville (jos on saanut tarpeeksi hyvän startin ja pystynyt pitämään paikkansa).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
herb sanoi:
Eiköhän paalulla oleva kuski toivo aina hyvää säätä, yksinkertaisesti siksi että hänellä on jo jonkinasteinen etu kisaan lähdettäessä.
Ja siksikin, että tietää autonsa toimivan niissä olosuhteissa paremmin kuin muiden. Sateessa autojen säätöjen toimivuus suhteessa olosuhteisiin muuttuu.
Paalu mies tuskin kaipaa yllättäviä turva-autoja radalle eikä myöskään tarvitse keskeytyksiä edellään ajaville (jos on saanut tarpeeksi hyvän startin ja pystynyt pitämään paikkansa).
Yllättävä turva-auto voi toki toimia (johdossa olevalle) paalumiehellekin, jos se sattuu tulemaan juuri kun hänen muutoinkin olisi tultava varikolle. Oletettavasti painavammalla olleet eivät silloin saa etua varikkotaktiikoistaan, vaan niidenkin on joko tultava varikolle tankkaamaan tai toivottava toista turva-autoa oman varikkokäyntinsä kohdalle tai menetettävä se 20+ sekuntia kun oman stopin aika tulee.

En keksi mitä tarkoitat "edellä ajavilla", jos paalumies on pitänyt paikkansa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
WebSlave sanoi:
En keksi mitä tarkoitat "edellä ajavilla", jos paalumies on pitänyt paikkansa.
Varmaan sitä ettei tarvitse epäonnea edellä oleville kun ei sellaisia ole.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
WebSlave sanoi:
Ja siksikin, että tietää autonsa toimivan niissä olosuhteissa paremmin kuin muiden. Sateessa autojen säätöjen toimivuus suhteessa olosuhteisiin muuttuu.

Yllättävä turva-auto voi toki toimia (johdossa olevalle) paalumiehellekin, jos se sattuu tulemaan juuri kun hänen muutoinkin olisi tultava varikolle. Oletettavasti painavammalla olleet eivät silloin saa etua varikkotaktiikoistaan, vaan niidenkin on joko tultava varikolle tankkaamaan tai toivottava toista turva-autoa oman varikkokäyntinsä kohdalle tai menetettävä se 20+ sekuntia kun oman stopin aika tulee.

En keksi mitä tarkoitat "edellä ajavilla", jos paalumies on pitänyt paikkansa.

Niin, sanoin ettei paalumies tarvitse keskeytyksiä edellä ajaville jos on saanut hyvän startin elikkä pitänyt ykkös sijan, mikä tarkoittaa ettei siellä ole edellä ajavia joiden keskeytyksestä paalu kuski voisi hyötyä. Kauempaa starttaavilla on tietysti toinen tilanne, Massa starttaa yhdeksännestä ruudusta ja jos sateen liukastamalla radalla muutama auto top 8sta liukuu ulos niin mikäs sen mukavampaa.

Tämän takia paalulla oleva kuski tuskin toivoo sadetta (lisäähän se riskiä jokaiselle, myös paalulla olevalle ajaa ulos) koska hän on vähiten toden näköinen hyötymään mistään kaaoksesta mitään, kun taas taaempaa starttaavat voivat hyötyä hyvinkin paljon.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Mielenkiintoisimmat asetelmat pitkiin aikoihin.

Tätä odotan:
1) Suomalaisjuhlia
2) Värikästä kisaa
3) Paljon ohituksia
4) Hyvää show'ta

Niin ja ennen kuin joku huomauttaa: kyllä, nuo kohdat liittyvät myös toisiinsa. :cool:
 

Rll89

Member
Liittynyt
19.3.2008
Viestit
17
Ite ennustan suurimpaa jymypaukkua aikoihin :rolleyes: ...
Nelson Piquet tulee ja tekee ihmeitä :eek!: ...saa nähä kuinka korkealle yltää , kenties jopa voittoon :)

Mutta jos asiallisemmin analysoidaan niin kyllähän kisasta pitäisi tulla Heikin näytös, ottaen huomioon miten nopeita mclarenit ovat olleet muihin verrattuna. Hamilton nyt söhlää jo yhtä paljon kuin itse Piquet :p .... Webberillä hyvin kevyt auto ja tullee taistelemaan bemareiden kanssa vitossijasta (Mclareneiden ja Ferrarin jälkeen)...Piquet skenario liittyy kyllä pikemmin siihen, että etupää törmäilee itsensä ulos heti alussa. No jokatapauksessa kisasta tulee mielenkiintoinen, varsinkin jos sataa :)
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Heikin ja Webberin suorituksia hehkuttaessa tuo Piquetin hyvä tulos jäi vähemmälle huomiolle. Hänellä on kuitenkin hyvät mahdollisuudet ajaa pisteille, jos kilpailu on samalla tavalla virheetön kuin edellinenkin kilpailu.

Toivottavasti Heikki ottaa hyvän lähdön ja säilyttää paikkansa. Myös Webberin toivon pystyvän pitämään paikkansa startissa. Räikkönen lienee kuitenkin erittäin vahvoilla, jos Ferrarilla vain ei ole jotain häikkää auton kanssa. Eli suomalaisten välistä taistelua voitosta luvassa, jos vain Kovalainen onnistuu startissa ja Räikkönen ei kärsi teknisistä ongelmista.

Asetelmat ovat ainakin erittäin kiinnostavat ja kilpailusta voi odottaa jännittävää. Mahdollinen sade kilpailun jälkipuoliskolla olisi piste iin päälle. En osaa sanoa kenen eduksi sade olisi. Kovalaisen asenne ainakin on kohdallaan, kun säätila ei huolestuta.
 

JRantajoki

Well-known member
Liittynyt
30.1.2008
Viestit
640
Toivotaan hienoa kisaa.
Ja ei kannata vaipua epätoivoon vaikka Heikki ei tänään voittaisikaan, yksi merkkipaalu on kuitenkin taas saavutettu eli se eka paalu. Siinä on jo tarpeeksi syytä olla iloinen. :thumbup:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Turva-autoista sen verran, että paalumiehen kannalta parasta varmasti olisi jos turva-auto tulisi heti sen jälkeen, kun on itse käynyt varikolla. Olettaen tietysti että oma auto on ollut jonkun verran kevyempi kuin pahimmilla kilpailijoilla.

Näistä otsikoista kisaviikonloppua kohden, niin yksikin voisi toimia jos topikin aloittaja tai joku moderaattoreista muokkaisi aloitusviestiä, että siinä olisi linkitykset esimerkiksi jokaisen session alkuun.
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Top 10 ekat stopit
Hämäläinen ekana, parikierrosta myöhemmin Kovalainen, Kimi ja Webber ~samanverran 2-3 kierrosta Heikin perään. Hämäläisen ja Kovalaisen kanssa samaan syssyyn Bemarit. Piruetti kevyellä Alonsolla vähän enempi, eli tunkevat samaan nippuun Baader–Meinhof-Werke:n vermeitten kanssa. Massa 2 kierrosta Kimiä ennen (kisa meni jo käsille) Hämäläisellä vanne kiristää ja suoritus on muistelemisen arvoinen... tuomaristo tutkii vielä pitkään jälkeepäinkin.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Hamilton ei totellut insinööriään

F1-sähkeet 5.7.

Lewis Hamilton tietysti murjotti lauantain aika-ajon jälkeen, mutta eniten parranpärinää herätti hänen kilpainsinöörinsä Phil Prew’n tiimiradioon toistama kehoitus olla ns. yliajamatta.

- Heikki ansaitsi paalun. Itse otin nopeimmalla kierroksellani hyvin rennosti ensimmäiset sektorit, mutta sitten Prioryyn mennessä tuli hetken yliohjautuminen. Ajoin normaalisti, mutta perä lähti alta. En tiedä, johtuiko se tuulesta vai mistä, brittitähti totesi.


- Joka tapauksessa seuraavissa kisoissa ajan varmasti paremmin kuin muutamassa edellisessä, Hamilton lupasi.
Lewis lupailee liikaa asioita, eikä hän sitten pysty toteuttamaan niitä. Eikö hänen pitänyt ajaa ranskassa jo paljon paremmin? :D Pahasti näyttää Hamiltonin sädekehä hiipuvan.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Huh vähän pelottaa Hamilton Kimin takana. Toivottavasti ei ei roiku ihan perseessä kiinni... :eek:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
jameson sanoi:
Tuossa TS taktiikkanurkka. eli tuon mukaan ei hälyttäviä eroja pitäisi olla bensamäärissä, ei edes webberillä.

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:675:1:2008-07-06;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:551223,1:0:0:0:0:0:
Itsekin uskon, ettei kärjellä ole isoja eroja ole bensamäärissä. Vettel on varmaan raskaalla.

Tuossa artikkelissa pistää silmään, että sen mukaan Webber ja Kimi tulevat jonossa varikolle, jonka jälkeen Webberistä ei ole enää uhkaa kärjelle. Täh?
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Niin, kai ne meinaa et ei Webbrillä riitä vauhtia pidemmällä matkalla. Mutta jos ne jonossa tulee ja samassa järjestyksessä tulee varikolta ulos niin eihän se tilanne mihinkään kyllä muutu.

Hämis on vaarallinen Kimin takana. Voipi olla et ottaa unelmalähdön ja kiilaa Kimin edelle jolloin kimi taistelee kolmossijasta voitin sijaan. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Jännittää jo. Enää 4h.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Uskon Kimin voittoon jos pelit kestää vaan alla. Kisanopeudessa mestari on selkeä ykkönen noista kärkipään kuskeista.

Sadetta taasen jos tulee, niin silloin Heikin tsäännssit voittoon kyllä paranee, ainakin jos otteet on mersullakin viimekauden sadekisojen mallisia: Kimin tämän kauden kokonaistaktiikkaan ei näytä kuuluvan ylimääräinen on the edge-ajo erityisen riskipitoisissa olosuhteissa, vaan aiempia kausia enemmän on tyydytty hakemaan varmat pisteet kotiin (autoa yliyrittämiseen liikaa rasittamatta) tilanteissa, joissa aiempina vuosina olisi painettu väkisin loppuun asti kierrosrajoittimella kävi miten kävi.

Siis Kimi-asteikolla varmistelukin sisältää toki kisan nopeimpien kierrosten ajamista tauluun kisan lopussa ihan periaatteen vuoksi jne:eek: Mut sehän onkin Kimi.
 
Ylös