Brundle: Senna Schumia parempi

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Toki Sennan piti voittaa 89 kolme jäljellä ollutta kisaa. Suzukan sääntörikkeiden takia mies diskattiin, mutta tästä ratkaisusta toki valitettiin. Jotta Senna olisi voinut edes teoriassa voittaa mestaruuden, olisi miehen pitänyt voittaa vielä Adelaidessa. Siellä Ayrton sitten vesisateessa ylivoimaisessa johtoasemassa ajoi Martin Brundlen perään.

Eli Suzukan diskauksella ei ratkottu mitään mestaruuksia. Ja kyllähän diskaus oli ainoa oikea ratkaisu sillä sääntöpykäliä ei noudatettu.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Tietysti mutta vain jos uskoo että Ayrton olisi kolaroinut myös siinä tapauksessa että Suzukasta olisi napsahtanut voitto. Nyt homma ratkesi Suzukassa eli tottakai diskaus silloin ratkaisi mestaruuden. Senna olisi varmaan ajanut varovaisemmin jos mestaruuteen olisi olleet mahdollisuudet. Prosthan ei uskaltanut edes startata. Missä pykälässä muuten tuo sääntö on? Siinä Balestre loves Prost-pykälässä?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Balestre oli ainoa, joka yritti suitsia Sennan varsin epäurheilijamaista ajotyyliä. Tuolloin ei ollut käytössä kuitenkaan ne rangaistusmetodit mitä tänä päivänä on. En ole varma, onko samat säännöt enää voimassa, mutta tuohon aikaan homma oli selvä. Jos kuski ajautuu ulos radalta, on hänen palattava radalla samaa reittiä. Senna kiistatta ajautui ulos radalta ja kiistatta tuli radalle aivan eri paikasta. Tässä kohtaa ei ole väliä, hyötyikö Senna ajallisestyi oikaisusta vai ei. Toisekseen Sennan auto työnnettiin käyntiin, mikä on vieläkin kiellettyä. Asiasta puhuttiin tuossa Nürburgringin kisa yhteydessä melkoisen paljon.

Senna itse totesi, että Adelaiden kisan alla, että hänen täytyy tyytyä ajamaan vain omaa kilpailua, eikä miettiä MM-sarjaa. Voitto oli joka tapauksessa ainoa oljenkorsi, riippumatta Suzukan tapahtumien jälkipyykistä.

Se, että kolari sattui, johtui täysin olosuhteista, eikä sillä ollut mitään tekemistä ajotaidon tai harkintakyvyn kanssa. Tuossa kisassa vastaavia kolareita sattui useita(mm. Piquet ja Ghinzani jos oikein muistan).

Mitä tuohon Prostin vetäytymiseen tulee, niin se oli rohkea temppu. Monet kuskit olivat sopineet keskenään, että ajavat vain yhden kierroksen ja tulevat varikolle. Vain Prostilla oli kanttia tehdä se mitä luvattiin. Mm. Gerhard Berger kertoi hävenneensä itseään koska ei ollut pystynyt pitämään ennalta sovittua. Kyse oli siitä, että olosuhteet olivat tuossa kisassa täysin mahdottomat ja hengenvaaralliset. Prost ei pelännyt, hän oli ainoa jolla oli järkeä päässä.
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
pmv:
Vain Prostilla oli kanttia tehdä se mitä luvattiin. Mm. Gerhard Berger kertoi hävenneensä itseään koska ei ollut pystynyt pitämään ennalta sovittua.
Eikös Berger sitten päättänyt kisansa kolaroimalla Alliot'n kanssa..?
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Prkl kyllä vaan Schumi työnnettiin kisaan mukaan, vaikka hiekalle jäi tämän vuoden Nürren kisassa. Säännöt ovat tuki muuttuneet, mutta on todella typerää, että kuski joka kämmii itsensä ulos pelistä, työnnetään takaisin kisaamaan.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Toisin kuin Keke aikoinaan sanoi mitä vaan saa tehdä kun nimi on Schumacher.
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Pete:
Prkl kyllä vaan Schumi työnnettiin kisaan mukaan, vaikka hiekalle jäi tämän vuoden Nürren kisassa.
Sillä erotuksella, että Schumacherin auto oli Nürburgringillä edelleen käynnissä.. Onhan se nykyisinkin kiellettyä, tuo ulkopuolisen avun saaminen auton sammuttua..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hieman aiheen vierestä sanoisin, että tietämys on ehkä turhan hataralla pohjalla pidempää väittelyä varten jos tietää Derek Warwickista sen, että hän on pyörähtänyt useasti vuonna 1993. Niin vaan Warwick oli vielä yksi niistä nimistä, joita pyöriteltiin 1994 Sennan kuoltua kun korvaaja piti löytää.
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Bobakki:
Niin vaan Warwick oli vielä yksi niistä nimistä, joita pyöriteltiin 1994 Sennan kuoltua kun korvaaja piti löytää.
Warwickia ei kuitenkaan (muistaakseni) pidetty kovinkaan todennäköisenä korvaajana. Sen sijaan Derekiä oltiin viemässä Jordanille Eddie Irvinen kilpailukiellon takia, ainakin Monacoon.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Juu ei tosiaan. Patrese oli käsittääkseni kova vaihtoehto, samoin Barrichello, ensimmäisen paluu kaatui, kun vaimo kielsi, Rubens taas halusi pysyä Jordanilla...
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Pete:
on todella typerää, että kuski joka kämmii itsensä ulos pelistä, työnnetään takaisin kisaamaan.
CARTtissahan tuo on käytössä mikäli ei romuta autoaan sellaiseen kuntoon että se on ajokelvoton. Minusta se ei ole typerää vaan hyvä pelkästään, varsinkin nyt kun autoja on niin vähän mukana. Ja ehkä tulisi hurjia nousuja hänniltä. Jännitystä!

Patresea se Frankki kai ekax kyseli rattia kääntelemään? -Oli se vaan ihme veto Coulthardin ottaminen. Sitä ennen oli kysytty ainakin Warwikkia, Frenzeniä, Barrichelloa? Mansell ei tainnu vielä tuolloin olla valmis siirtymään heti takaisin. Silloin Nigeli olis hyvinkin nyt kaksinkertainen maailmanmestari.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, Williams oli kyllä ongelmissa uutta kuskia etsiessään. Coulthardin ottaminen tiimiin oli melkoisen riski veto. Mies kyllä ajeli ihan kohtuullisesti, vaikka tulokset eivät olleetkaan järin kovia. Se johtui kuitenkin useammin tekniikan pettämisestä kuin nopeudesta.
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Ja viimeistään -95 Coulthard osoitti olevansa paikan arvoinen..
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Kyllä David olosuhteisiin nähden selviytyi '94 kaudesta kohtuudella. Muistaakseni oli jopa lähellä voittoa Portugalissa (tai jossain muussa kisassa), mutta kun piti päästää Hill ohi for the championship. '95 taas tuli välillä aika pahoja kämmejä, mutta kyllä David nopea oli. Päihitti Hillin useaan otteeseen aika-ajoissa, mutta kisat tahtoivat tuottaa vielä vaikeuksia.
 

williams

Well-known member
Liittynyt
12.6.2003
Viestit
168
JJ7:
Pete:
'95 taas tuli välillä aika pahoja kämmejä
Kuten Adelaide.. Tosin törmäystä edesauttoi varikkosuoran alussa ollut öljy..
Joo Daavilla on tuota epäonnea ollut paljon...mistäköhän johtuu että mies on menettänyt hyviä sijoituksia viimeiselläkin kierroksella monesti...esim. Monza 94 2 tila vaihtui 6 sijaan...auton petettyä...Montreal 97 Mies istuu varikkosuoralla tyhjänpäiten kun kisa lyödään poikki ja Hannu Hanhi korjaa koko potin, Ranska 97 5-tila vaihtuu hiekkakasaan viimeisellä kierroksella...ja tais niitä muitakin olla mutta eipä muista..äkkiseltään :confused:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
DC:n yksi parhaista on kuitenkin lämmittelykierroksella ulos, siis tuon varikkoseinään ajon lisäksi! :D

Nopeehan se on kun mikä ja joka vuosi seuraavan vuoden MM-mies! wink
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Siis Davehan veti lämmittelykierroksella peräti kahdesti ulos. Eka hassi tapahtui Monzassa ekan lähdön lämmittelykierroksella. Toisen kerran Dave veti jo ennen kisaa ulos Nürburgringillä samana vuonna! Silloin DC veti Williamsinsa pihalle ajessaan varikolta lähtöruutuun. Molemmissa tapauksissa tuuria oli mukana ja varsinaiseen kisaan Coulthard pääsi lähtemään paalulta. Tosin vara-autolla
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Siis tuohan kertoo vain sen et Dave vetää aina täysillä, riskirajoilla! :D

Armotontaaaa meeenoaaa! idea yuck eek! doubtful :p
 
Ylös