CART 2003 spekuloinnit

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuosta prihan tekstistä sen verran, että tuskin Lehto, Takagi tai Nakano ovat Cartiin siirtyessään edes haaveilleet enää ykkösurasta. Lisäksi amerikkalaisille ykkösautoilusarja on jostain syystä se tankkiautojen ympyräajo, jota myös NASCARiksi kutsutaan.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, ei siellä Yhdysvalloissakaan taideta ymmärtyää suuremmissa mittakaavoissa CART:n päälle.
Mielestäni CART on turhaan unohdettu laji niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissakin. Hienoa moottoriurheilua sarjassa on aina ollut.
Kumma homma, että nämä CART/IRL otsikot aina menevät tähän, että joku tulee kertomaan, että CART on heikkotasoista touhua verrattuna ykkösiin.
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
CART 2005 -spekuloinnit (!) :

Autosportin mukaan Pekingissä ajetaan CART-kisa vuonna 2005 (uutinen
täällä). Mahtaako sarjaa olla olemassakaan vuonna 2005?

<small>[ 29-10-2002, 19:12: Message edited by: ha ]</small>
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Vaihteeksi hyvä uutisia Cartista :

With its first season of competition in Championship Auto Racing Teams (CART) events almost complete, the Bridgestone Motorsport program is ready for new challenges and opportunities. For 2003, the Bridgestone brand, through Bridgestone/Firestone North American Tire, LLC, will assume the role of Presenting Sponsor for the CART Champ Car Series. A new series logo and official name are being jointly developed and are expected to be revealed at the CART season-ending banquet in Miami, Nov. 21-22, 2002.
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
CART:n kannalta toivottavasti tuo ei tarkoita FedExin väistymistä, vaan Bridgestonen astumista rinnakkaissponsoriksi.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Forsythe vahvisti Paul Tracyn ja Patrick Carpentierin. Taglianille ja kolmannelle autolle ei valitettavasti löytynyt rahoitusta. Autosportissa oli juttua tuosta.
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
Oli odotettavissakin tuo julkistus, tuo on CART-varikoilla ollut epävirallsiesti tiedossa jo siitä alkaen, kun Green ilmoitti IRL:ään siirtymisestä. Hauskaa tuossa on se, että samalla Green kielsi Tracyltä oikeuden puhua mitään ensi kaudestaan niin kauan kuin heidän sopimuksensa on voimassa. Nyt kun kausi on ohi, Fosythe pystyi vihdoin julkistamaan tuon.
Sarjan ehkä kovin Kanadalaiskuski siis kanadalaistallin palvelukseen.

Taglianin ympärillä puolestaan on jonkin aikaa käynyt kova huhu, että kaveri siirtyisi Junqueiran pariksi Newman/Haasille. Tag on kyllä yksi kaveri, joka ansaitsisi jatkaa CART:ssa, toivottavasti ei vain autot lopu alta.
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Hmmm Vaikka CARTtia on tullut seurattua useiden vuosien ajan, niin sita joutuu nyt ihan pakostakin siirtymaan seuraamaan IRL ovaalikisoja, silla siella alkaa olla mielenkiintoisia nimia.

IRL oli alun perin tehty Indy 500 ymparille ja erityisesti IRL tarkoitus oli antaa pikku talleille ja jenkkilaisille kuskeilla kilpailla pikku budjetilla. Mutta nyt on mennyt homma hieman eri linjoille, kun isot tallit ja moottoritoimittajat ovat tulleet IRLlään, joten saas nähdä kuinka moni IRLlän pikku talli siirtyy CARTiin, silla sellaista juttua on ollut liikkeella. Kuulemma Toyota olisi tulossa jossain vaiheessa takaisin CARTiin !!!
Vaikka CART onkin ns. kriisissa, niin uskon ainakin etta parin kolmen vuoden paasta sarjassa on taasen jaloillaan. Edellisen johtajan tekemia mokia ei korjata kovinkaan nopeasti !
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
CART:n tukijoihin liittyy nyt virallisesti mukaan myös Ford, joka sitoutuu yhteistyöhön nyt kausille 03-04. Siis ainakin yksi moottoritoimittaja on taattu pariksi vuodeksi - mikäs se tilanne olikaan niiden muiden kohdalla. Ford on muutenkin vahvasti mukana, mm. toimittamalla viralliset kuljetusautot, turva-autot ja safetyteamin autot.

Samalla sarjan viralliseksi uudeksi nimeksi vahvistui Bridgestone Presents The Champ Car World Series Powered by Ford.

Tuosta nimestäkin voisi jo päätellä, ettei siellä paljon muuta koneita ole kuin Fordeja? Ei ehkä muille moottoritoimittajille kaikkein houkuttelevin nimi, ja lisäksi tuo taitaa tarkoittaa sitä FedExin siirtymistä syrjään. Lisäksi tuo nimi näyttää hieman huvittavalta lauseiden sisällä: "The 20-race 2003 Bridgestone Presents The Champ Car World Series Powered by Ford will be broadcast by new television partners".

Itse tiedote
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Bobakki:
Niin, Baristakinhan käytetään varsin yleisesti sen virallista nimeä "Lucky Strike British American Racing Reynard Bar Honda".
Amerikassa ja Euroopassa on tässä kyllä hieman eri käytäntö. Jotenkin on aina huvittavaa esimerkiksi Cart kisojen yhteydessä, kun selostaja mainitsee siinä kisan nimessä sponsorit. Ykkösten yhteydessä kun on tottunut, että ei ole kuin Saksan GP ja Italian GP jne...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Meinasin lähinnä, että sitä tuskin nähdään tuossa muodossa muualla kuin virallisissa tiedotteissa (okei, jenkeillä saattaa olla eri tavat muttei nekään tuota tuossa muodossa käytä ihan vaan jo selostajien hapensaannin turvaamiseksi), ja toisaalta taas että hölmöjä nimiä on nähty ennenkin...
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Bobakki:
Meinasin lähinnä, että sitä tuskin nähdään tuossa muodossa muualla kuin virallisissa tiedotteissa (okei, jenkeillä saattaa olla eri tavat muttei nekään tuota tuossa muodossa käytä ihan vaan jo selostajien hapensaannin turvaamiseksi), ja toisaalta taas että hölmöjä nimiä on nähty ennenkin...
Näin juuri. Tuli tuo vaan mieleen hauskana erona kahden eri kilpasarjan välillä. Usassa taidetaan olla tuon mainostamisen suhteen kuitenkin aika paljon vapaamielisempiä.
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Onkohan se Pooki nyt ihan seonnut,silla tallaista oli rpm.espn.com sivuilla :

It's not official yet, but it looks like Championship Auto Racing Teams is going to spend next spring in England and Europe running on some hallowed Formula One ground.

While CEO Chris Pook refused to comment on the subject, ESPN.com has learned that CART is in final negotiations to run Brands Hatch (England), Spa (Belgium) and Estoril (Portugal) on consecutive weekends in 2003.

"That would be awesome because all three of those tracks have a lot of history and CART would put on a good show for them," said Mario Andretti, the 1978 world champion and Indy-car legend.

Added CART owner Derrick Walker: "If it happens I think they will be huge successes for CART and it would be a cheap date to get CART over there. We'll probably put on a better show than F1 and it will be a win/win situation for the promoters and us.

"I'm sure the board of directors is going to hear Chris' plan in detail in the near future but this sounds good to me."

None of these famous tracks are on the 2003 Formula One schedule and CART's current schedule lists April 27 as a tentative European race with Corby, England on May 4. It's believed the third event would be held May 11-12 -- the first weekend of qualifying for the Indianapolis 500 -- and the Chicago race, currently slated for May 18, would be scrapped.

Pook has vowed that CART would not spend next May sitting idle and watching some of its teams compete at Indy like it did this year.

"We can't sit still in May and, besides, if a team wants to run Indianapolis it needs to have two separate operations," said Walker, who has competed in the Indy Racing League and CART since the open-wheel split began in 1996. "Indy is too competitive now to run over and give it a few days and expect to get in the show, let alone win the race."

CART has run at Rockingham Speedway in England the past two years but the oval is reportedly in financial trouble. Brands Hatch already has some history with American racers as the United States Auto Club raced there (and Silverstone) in 1978.

"USAC ran the short course (1.2 miles) and it was like a glorified oval. Plus, it took away the best part of Brands Hatch which is all the challenging corners," said Andretti, who raced there in the '70s during his F1 days. "I would hope CART runs the big course (2.6 miles) because it's really a great road course."

Despite losing F1 to Silverstone following the 1986 British Grand Prix, Brands Hatch has remained active in British motorsports with World Superbikes, sports cars, touring cars and Formula 3 races.

The Spa circuit, a favorite among drivers because of its daunting Eau Rouge corner, was recently dropped from the '03 F1 slate because of its stance on tobacco advertising. Some respected F1 observers claim this is merely a one-year punishment from F1 czar Bernie Ecclestone and that Spa will be reinstated by 2004.

Regardless, it leaves an opening that CART figures to fill.

Estoril, a twisty, scenic 2.6-mile layout that last hosted F1 in 1996, now stages MotoGP, FIA GTs and the European Touring Car Championship.

"I understood that the government simply couldn't afford F-1 anymore and that's why there's no longer a race," said Andretti, whose son (Michael) raced there for McLaren in '93.

Dale Coyne has been courting Portuguese F3000 driver Tiago Monteiro for the '03 drive and, obviously, this would be a crowd pleaser for Estoril.

Of course, with all the speculation of Ecclestone and Pook forming some kind of partnership down the road, this might explain why CART would now be welcomed to F1 venues.

"I think Bernie sees us more of an ally than a threat nowdays," Walker said.

If, indeed, CART adds this trio of road courses then its 20-date schedule would be down to a pair of ovals (Milwaukee and Fontana, Calif.) and nearly half of the races (nine) would be staged outside the continental United States.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tuo Estoril-Brands Hatch-Spa trio olisi kyllä kovan luokan veto. Varsinkin Span liittäminen CART-sarjaan olisi mahtava lisä.

Sinänsä hassu virhe tuossa amerikan kielisessä jutussa oli tämä väite että Michael Andretti ajoi Estorilissä McLarenia 1993 ihan kisassa asti.
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Tuo Spa varsinkin olisi huikaisevan hieno näpäytys F1:lle, tiedä sitten miten sponsorointiasiat tässä tapauksessa edesauttavat tai vaikeuttavat asian etenemistä.

Itse pidän muuten amerikkalaisten tapaa mainita sponsoreiden ("Toyota Grand Prix of Long Beach"), tai paremminkin yhteistyökumppaneiden, nimet tiheään lähinnä vastapalveluksena ko. tahoille, eräänlaisena yhteistyön jatkuvuuden varmisteluna. Tätä sponsorien ja tallien, kisojen ja muiden yhteenkuuluvuutta ja me-henkeä vahvistetaan edelleen tv-selostuksissa, mikä on vain hyvä asia. Sinänsähän amerikkalaiset ovat tarkkoja siitä mitä nimiä mainostetaan ja näytetään; sieltähän on lähtöisin tapa peittää tv-ohjelmissa näkyviä ei-asiaankuuluvia tuotemerkkejäkin...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Yleensähän siihen kisan nimeen on liitetty tämän sponsorin nimi.
Eli kuljettajan voittaessa kisan on lähinnä järkevää mainita minkä nimisen kisan hän on voittanut.

Autourheilun busines-idea on myydä mainostilaa yrityksille joten on lähinnä loogista, että näkyvyyttä pyritään saamaan kaikilla tavoilla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niin tuota, eikös tästä sovittu joskus muinoin, ettei Cart ajaisi Euroopassa kuin ovaaliradoilla? Kun mä en tihrusilmineni löydä tuosta mainintaa asiasta.
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
Bobakki: hyvinkin, tuollainen sopimus sitä ainakin ennen oli. En sitten tiedä mikä sen kohtalo on nyt, ilmeisesti FIA nyt muutenkin suhtautuu vähän vapaamielisemmin muihinkin suuriin formulaluokkiin maailmalla kuin F1:een. Joten onko tuokin kylmä sota sitten ohi, en tiedä.

Mutta äärimmäisen mielenkiintoinen ajatus ja olisi kyllä todellakin upeaa saada CART näille radoille! Tuo olisi paitsi rohkea veto, myös mahdollisesti todella hyvä tempaus Euroopan markkinoita ajatellen. Kun nyt tuossa paljon puhutussa sarjan nimessäkin on mukana tuo "World Series" niin on ihan asiaakin että sarja leviää myös tehokkaasti maailmalle. Totuushan on se, että CART kiinnostaa tällä hetkellä suurempia yleisöjä USA:n ulkopuolella. Ja jos kerran jenkkejä ei kiinnosta, niin miksi ihmeessä ei levittäydyttäsi sinne missä katsojia löytyy.

Fontanan ovaalin pudottamista en kuitenkaan toivoisi. Nyt kun Michigan on jo pudotettu, niin edes yksi superovaali kuuluisi mielestäni tuohonkin sarjaan - vähintäänkin juuri siksi, jos CART halutaan pitää monipuolisten ratojen sarjana.

Ja vielä oikein kaukaan hakien: jos ratahankeet toteutuu, niin ehkä ne vielä lisää vät Mika Salon kiinnostusta CART:ia kohtaan!
 
Ylös