CART: Denver

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Jos kuljettajat olisivat olleet samalla kierroksella kolarin olisi voinut lukea ns. kilpailutilanteeksi - näitä sattuu tyyliin. Monteiro oli kierroksen edellä Saloa, joten peilejä olisi pitänyt osata katsoa ja tietä ja tilaa olisi pitänyt ymmärtää antaa. En sitten osaa sanoa kuinka vaikea ajettava tuo CART-auto niillä kylmillä oli, joten voi olla että Salo oli siinä vähän hukassa muutenkin sen auton kanssa ja luisteli sitten kylkeen. Eli ei enää joutanut seuraamaan peilejäkään kun auton kanssa oli niin paljon töitä.

Huono alku oli, ei siitä mihinkään pääse. Täytyy vaan toivoa että seuraavassa kisassa aika-ajo sijoitus olisi huomattavasti parempi, eväitä parempaan olisi Salollakin ollut. Kisassa sitten tarkempana kylmien renkaiden kanssa. Taisi Salo viikonlopun aikana moneen kertaa mainita nuo kylmät renkaat tosi vaikeiksi ajettaviksi, joten...

Ehkä ensi kerralla paremmin.

EDIT: Ah, Monteiro oli myöntänyt auton jo rikkoontuneen, noh ... joka tapauksessa sitähän Salokaan ei voinut tietää ja tilaa olisi pitänyt antaa.

<small>[ 01-09-2003, 16:20: Message edited by: Dominic ]</small>
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Mikä siinä oli tilanne, kumpi oli ohittamassa kumpaa? Tuossa hidastuksessa, joka televisiossa näytettiin, ei käy oikein käy se ilmi.

Mutkaa lähestyttäessä autot olivat vierekkäin, Salo puolen autonmittaa edellä. Mutkan sisääntulossa Monteirolla auto ei ihan pysy sisäkurvissa kiinni (jos oikein tarkasti katsoo), mutta osuma olisi syntynyt joka tapauksessa, sillä Salo kääntää mutkaan niin, että Monteiron ajolinja olisi joka tapauksessa supistunut liian kapeaksi auton leveyteen nähden ts. osuma olisi syntynyt vaikka Monteiro olisi pysynyt täysin liimattuna sisäkurvissa kiinni.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Katsoin just tuon kolarin uusintana ja autot tulivat suoralla rinnakkain, Salo vajaat puoli autonmittaa Monteiroa edellä. Minulle näytti siltä että Monteiro piti yksinkertaisesti sisälinjan, Salo ei antanut yhtään tilaa vaan käänsi tylysti sisään, ilmeisesti oletti että Monteiro väistää taakse. En tiedä oliko Salo ohittamassa Monteiroa (jolla oli suspensionin(?) kanssa ongelmia) vai Monteiro Saloa.

Niin tai näin, Salo olisi voinut sitä tilaa antaa enemmän. Olisi kiva kuulla Monteiron kommentit tuosta tapahtumasta.

20 megan video clip Salon kolareista:
http://www.domppari.com/clips/

<small>[ 01-09-2003, 17:52: Message edited by: Dominic ]</small>
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
No mitä minä ymmärsin, niin homma meni näin, että ensinnäkin Monteirolla oli jarrunongelmia. Miekkonen ajoi Salon edellä siinä ja lipsautti kuutosmutkassa sen verran pitkälle, että Salo meni ohi. Seuraavaan mutkaan Monteiro koitti ottaa paikkansa takaisin Salon edellä (siis mennä kierroksella ohi), mutta ongelmat jatkuivat jarrujen kanssa. Toisaalta Salo olisi voinut välttää koko tilanteen antamalla tietä kunnolla. Nythän sitä ei tullut yhtään. Nuo jousitusongelmat tuli sitten Monteiron autoon vasta kolarin jälkeen... :rolleyes:
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Hjuva tuo klippi, näkevät kaikki muutkin tilanteen, niin on helpompi keskustella asiasta :) .

Tuo aiempi kommenttini oli kirjoitettu samalla Monteiron toimia suurennuslasilla tarkkaillen. En kyllä ensimmäisenä syyttäisi häntä kuitenkaan tuosta kokonaistapahtumasta. Varsinkin mikäli Monteiro oli itse varvaamassa Saloa kierroksella, niin ohitettavan pitäisi antaa kunnolla tilaa, eikä kääntää toisen ajolinjalle siten että ainoa keino välttää osuma olisi haihtua ilmaan Salon viereltä.

Unohtui mainita, että ainakin minun silmään näytti Monteiron ja Salon viimeisimmän osuman jälkeen Monteiron auton hypätessä ilmaan ja palatessa takaisin radan pintaan kiinni siltä, että tuossa Monteiron auton vasemman eturenkaan asento muuttuisi. Tuo männänpalautusjousen laittaman linkin takana oleva Monteiron kommentti antaisi ymmärtää, että vauriot olisivat syntyneet ennen tuota Salon kanssa kolarointia, mutta itse veikkaisin kyllä, että hän on vain adrenaalihöyryissä heti kisansa jälkeen luetellut tapahtumat hieman eri järjestyksessä kuin mitä ne tapahtuivat..
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
No, tuollaisia peräänajoja CARTissa sattuu tuon tuosta. Itse kisa oli onneksi tällä kertaa vain tylsä. Edellinen näkemäni CART-kisa eli Toronto oli häpeällisintä CART-osaamista ikinä. Tulevaisuus ei edelleenkään näytä kaksiselta.
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Salohan sanoi eilen Urheiluruudussa, ettei siina paljon kerkee rentoutumaan vaikka turva-auto on vetamassa letkaa kuin esim F1sissä pystyi hieman hengehtamaan. Samalla Salo totesi, että yllättävän kova sarja kuin mita se luuli... Mitahan muuta Salo oikein siina Selanteen haastattelussa sanoi..?

Penkin alle Salon eka kisa meni. Mutta sinansa mikaan ihme ole, silla tekihan kaikki rookie kuskit kauden alussa niita virheita oikein roppakaupalla. Vahitellen nama rookie kuskit ovat paasseet hommaan mukaan eika nyt niin kauheasti enaa ole tullut virheita.. Esmes Haberfeld on tehnyt ihan hyvaa tyota kuten Bourdais, joka kauden alussa sahelsi aika lailla. Joten Salon hyppaaminen suoraan untovikkona ilman suurempia treeneja CART sarjaan, kun kausi alkaa olla loppusuoraalla, ei mitenkaan voi menna kovin hyvin.
Nyt kuukausi aikaa ennen Miamia, niin eikohan jotain siina ajassa ehdi tehda...

Mutta jannaksi taitaa menna sarja kun Bruno hieman kiristi Tracyn pistejohtoa !!!!
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
männänpalautusjousi:
Kannattaa lukea myös:

http://www.cart.com/News/Article.asp?ID=7013
Kannattaa myös katsoa tuo klippi wink .

männänpalautusjousi:
Tämän mukaan jarruongelmainen Monteiro torpedoi Salon ulos kisasta. Salokaan ei pahemmin Monteiroa syyttele, lähinnä itseään siitä ensimmäisestä pyörähdyksestä.
Tuossa Monteiro kommentoikin jo tapahtumat niin kuin täällä arveltiinkin, eli jousitus rikkoontui Saloon osumisessa. Tuossa jälkimmäisessä raportissa ei muuten kommentoida mitään sen suhteen, että kaverit eivät olleet samalla kierroksella, vaan Saloa oltiin varvaamassa..

Mutta kuten -ah- mainitsi, niin tuommoista sattuu.. Varsinkin kun jos tekniikka reistailee.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4639
Sijainti
Kokkola
No.. tämähän oli Salolle vasta kuitenkin debyyttikisa CART-sarjassa. Ajossa ei ehkä ollut ihan mitään mestarin meininkiä, mutta on sitä huonompaakin nähty. Alex Zanardi teki Saloon nähden päinvastaisen liikkeen 1999 ja hänen kautensa oli täysi fiasko. CART ja F1 muistuttavat ulkonäöltään toisiaan, mutta autojen ominaisuuksissa eroa on tietääkseni valovuosi. Eikä Salo ehtinyt ajaakaan kuin yhden testin ennen kisaa. Kyllä se siitä, luulisi paremmin menevän Miamissa kun on vähän kokemusta alla. Sen näkee sitten.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No joo, ei kaikki ole CART debyytissään onnistuneet. Toki kalustolla on suurta merkitystä onnistumisen mahdollisuuksien suhteen ja varsinkin tiimillä. Tämä tiimi ei taida Salon kohdalla olla paras mahdollinen. Suurimmaksi ongelmaksi näen sen, että Salo ajaa tallissa yksin, ilman tallitoveria. Esim. Mansellin erinomaista debyyttiä auttoi se seikka, että äärimmäisen kokenut Mario Andretti teki liki kaiken säätötyön tiimissä. Toisaalta huipputalleissakin on tapahtunut rookiekuskeille suuria floppeja. Vuonna 2001 Nicolas Minassian ja Bruno Junqueira palkattiin Ganassin huipputiimiin. Minassianilta koko urakka meni täysin penkin alle ja kaveri sai potkut kauden puoleen väliin mennessä.

Tuossakin tiimissä ongelma oli se, että kaksi tulokasta ajoi samassa tiimissä. Aikaisemminhan Ganassilla sekä Montoya että Zanardi pärjäsivät mainiosti jo ensimmäisenä kautena. Tämä johtui sekä tiimistä että tallitoverista. Ganassin luottokuski Jimmy Vasser osoitti ymmärrystä kokemattomampia tallikavereita kohtaan ja auttoi heitä löytämään oikeat säädöt. Lisäksi tallissa toimi yksi moottoriurheiluhistorian parhaita kilpailuinsinöörejä, eli Morris Nunn.

Näin tulokaskuljettajalla oli ihanteellinen ympäristö näyttää osaamistaan. Kun tiimi säätää auton hyvään ja nopeaan kuntoon, voi kokematonkin kuljettaja olla huikean nopea.
 
Ylös