Champ Car 2007

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ovaali sanoi:
Useat jenkkien moottoriradoista ovat kuin suoraan 80-luvun Ykkösistä : Paljon nopeita mutkia, ei turva-alueita, ja tietysti myös paljon suuria korkeuseroja.
Tuo nimenomainen ajatus tuli mieleeni, kun par'aikaa seuraan IRLin kisaa Watkins Glenissä. Aivan kaameassa tilassa oleva rata. Peltikaiteita, renkaita, eikä ulosajoalueita. Lisänä onnettomasti paikkailtu asfalttipinta.
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Tota Champ Car kisaa ei sitten pystynyt katsomaan miltään sopcastilta etc ?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ilman ääntähän sitä pystyi seuraamaan, kuten tuohon edelliseen viestiini laitoin... Yritän liittää noitta linkkejä aina mahdollisuuksien mukaan mikäli niitä löydän, mutta yleensä se tapahtuu aivan viimeisellä minuutilla....
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Mulle ei ole täysin selvinnyt Champ Car ja IRL-sarjojen ero. Tiedän vain, että IRL-sarjaa ajetaan pääsääntöisesti ovaaleilla ja Champ Caria moottoriradoilla.
Molempia sarjoja olen hieman seurannut netin kautta. Mika Salon ajaessa enemmänkin, ajoi tosin silloin vain muutaman kisa.
Kuinka paljon autot eroavat tekniikaltaan? Kumpi sarja on suositumpi jenkeissä? Eikös niillä molemilla sarjoilla ole ollut vähän talousvaikeuksia, kun joutuvat taistelemaan suosiosta nascarin kanssa, joka on selkeä ykkönen siellä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Suurin ero autojen välillä ovat moottorisäännöt eli Champ Car murisee Cosworthin 2,8-litraisella turbo V8:n voimalla ja IRL:ssä koitetaan ilmeisesti päästä eteenpäin 3,5-litraisella Hondan rakentamalla vapaastihengittävillä moottoreilla. IRL oli tarkoitus olla pelastus amerikkalaisille kuljettajille ja ovaaliradoille, mutta nykyään se on Georgen kummisedän A.J. Foytin mielestä vain surkea kopio, CART II, katu- ja moottoriratoineen sekä ulkomaalaisine kuljettajineen.

En mielelläni saastuttaisi Champ Carin kausitopiccia tällä ikuisesti jatkuvalla sonnalla, sille löytyisi varmasti parempikin paikka. Seuraavat kaksi viikon takaista kuvaa kuitenkin tiivistänevät viimeiset yksitoista vuotta ja antavat jonkinlaisen käsityksen sarjojen nykytilasta.
Ensin IRL kuvankauniilla Watkins Glenin moottoriradalla...


ja sitten Champ Car sateisella Toronton katuradalla


Kysyttävää? ;)

Polar sanoi:
Mulle ei ole täysin selvinnyt Champ Car ja IRL-sarjojen ero.
Onko niiden eroilla oikeasti enää mitään väliä? :frown:
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Kiitos CARTer vastauksesta! Lähinnä ero autojen osalta kiinnostikin eniten, nyt sekin tuli selväksi. Muutenkin tuo ChampCar-sarja kiinnostaa minua enemmän , kun sitä ajetaan moottori- ja katuradoilla, on enemmän lähempänä F1:stä. Lisäksi ChampCar-kisoissa on enemmän ohituksia ja ovat muutenkin tapahtumarikkaampia kuin F1-kisat. Voi kun joku suomalainenkin saataisiin sarjaan ajamaan.
ps. ei ollut tarkoitus ärsyttää, tyhmyyttäni kyselin...:eek:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Et todellakaan ärsyttänyt ja vastaan mielelläni sarjan uusille faneille. Sarjasta keskustelu on paras tapa mainostaa sitä, mutta liigaa vierastan ja yritän kaikin tavoin vältellä. Se onkin Suomessa aika helppoa sillä ainoastaan toukokuussa se on ennen rikkonut uutiskynnyksen, mutta nyt on Indianapolis 500:kin unohdettu.

Ja kiitos itsellesi, kommenttisi todistaa kuinka hyvä tuote Champ Car kansainvälisille markkinoille onkaan. CART nähtiin aikanaan todellisena vaihtoehtona Formula 1:lle ja kaikkien näiden vuosienkin jälkeen on hienoa, että Champ Car tarjoaa edelleen tasaväkistä ja loistavaa kilpailua. Se moottoriurheilussa on kaikkein hienointa ja kiinnostaa kansaa. Tämän vuoden Assenin kilpailu tuleekin ainakin omasta mielestäni näyttämään onko Stoddiella mahdollisuuksia saada kostonsa ja kristallipallo kertoo, että ensi vuonna Euroopassa ajetaan neljä osakilpailua. Suunta on amigoilla oikea, sillä samaan aikaan Bernard pakkaa tavaroitaan ja matkustaa kohti auringon nousua.

Suomalaiskuljettajan puuttumista suurempi ongelma on mielestäni sarjan televisiointi. Suurelta yleisöltä jää näkemättä kovan kolmikon eli Bourdais'n, Doornbosin ja Will Powerin tiukin taistelu vuosiin Vanderbilt-maljasta ja se jos mikä on todella ikävää. Ainoa toivo on, että nämä keskustelupalstat todistavat, että Suomessa on pieni joukko, jotka seuraavat tämän konkurssiin menneen sarjan tapahtumia. Tähän asti se ei ole kanavapäälliköitä kiinnostanut. Sitten kun mukana on suomalaiskuljettaja niin täytyy toivoa, että saamme taas kansallisen TV-paketin. Eurosport 2 ei valitettavasti tähän tarkoitukseen toimi...
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Sarjan seuraaminen on muuten todella vaikeaa jos ei halua maksaa siitä. Olen pystynyt katsomaan netin kautta vain yhden kisan tämän kauden aikana. Kanava(t?) jostain syystä jumittavat aina sillä hetkellä kun kilpailu alkaa. Virallisilta sivuilta löytyvän ilmaisen tulosseurannan olen pari kertaa jaksanut seurata paremman puutteessa.
On aika hullua ettei Eurosport näytä sarjaa, ehkäpä asiassa tapahtuu parannusta ensi vuonna jos sarjaan tulee lisää euroopassa ajettavia kisoja.
Sääli sinänsä että uuden auton takia Bourdais ei ole ollut aivan yhtä ylivoimainen kuin aikaisemmin ja Powerin ohella yllättäen myös Doornbos taistelee mestaruudesta, tosin kuten Bourdais mainitsi; hän on keskeyttänyt kolme kilpailua kun taas Doornbos on ajanut kaikki maaliin.
Pieni miete myös tallikaverien välisisrä voimasuhteista: Se että Power on kärjessä ei ole viime kauden lopun perusteella yllätys mutta mielestäni se kuitenkin on että tallikaveri, hallitseva Atlantic-mestari Simon Pagenaud on pystynyt heti samaan vauhtiin. Onko kyse vain uudesta autosta?
Koska Minardilla on tapahtunut täysin päinvastoin. Doornbos on ollut paljon parempi kuin Dan Clarke. Tähän en keksi oikein muuta selitystä kuin että Clarken testit jäivät nollaan ennen kauden alkua. Siltikin radat ovat hänelle kuitenkin tuttuja...
Näyttää siltä että Wilson ei voita mestaruutta tälläkään kaudella. Alkukausi taisi mennä RuSportin ja Rocketsportin ja uusien työnteklijöiden sekoiluiden takia sen verran penkinalle. Olen pitänyt Wilsonia yhtenä sarjan parhaista kuljettajista mutta lieneekö tallin vaihtamisessa syy kun Tagliani ajaa aivan yhtä kovaa. Työympäristöhän on tosin Alexille paljon tutumpi.
Kummastuttaa myös Forsythen taapertaminen. Tracyn parhaat päivät taitavat olla jo takana ja yhteen kuskiin panostaminen ei ole kannattanut. Dominquez epäonnistui surkeasti ja Servia on mielestäni kärsinyt siitä ettei päässyt testaamaan ja aloittamaan kautta Forsythellä. Varsinkin kummastuttaa kun Conquest on minimaalisella budjetillaan saanut rookie Matt Halidayn loistamaan ja Jan Heyleninkin parantamaan viime kaudesta huomattavasti.
Mitähän muuten kuuluu Charles Zwolsmanille nyt?
 

vmt

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
177
Sijainti
Helsinki
CaPtEeNi sanoi:
On aika hullua ettei Eurosport näytä sarjaa, ehkäpä asiassa tapahtuu parannusta ensi vuonna jos sarjaan tulee lisää euroopassa ajettavia kisoja.
Niin tarkoitat siis, että on hullua, että kisat eivät näy Eurosportin pääkanavalla. Harvemmin sunnuntai-iltaisin kisojen lähetysaikaan tulee mitään niin tärkeää, etteikö kisoja voisi pääkanavallakin näyttää. En tiedä mikä on syy, että kisat päätettiin tänä vuonna näyttää kokonaan Eurosport 2:lla. Viime vuonnahan muutama kisa jo näkyi sieltä. Mutta kyllähän kisoista tulee tiistaisin koosteet pääkanavalla. Tänä vuonna Eurosportin lähetykset ovat kuitenkin olleet parempia kuin pitkiin aikoihin. Melkein kaikkiin kisalähetyksiin on lisätty ennakko-ohjelma, jossa on raporttia viikonlopulta, haastatteluja sun muuta. Ja erittäin suuri plus on se, että kaikki kisat ovat näkyneet alusta asti. Pääkanavallahan oli aikaisemmin monesti ongelmana, että joku aikaisempi suora lähetys jyräsi monesti puoletkin kisasta. Nyt sentään kaikki on näkynyt.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tervetuloa takaisin!

Kansallinen TV-paketti olisi luonnollisesti kaikkein paras vaihtoehto sarjan kannalta. Eurosportin päätöstä siirtää sarja kakkoskanavalle kanavajohto perusteli sillä, ettei se saanut tarpeeksi katsojalukuja. Aika hullunkurinen selitys, kun muistaa ettei Eurosport mainostanut sarjaa ja lähetysajat saattoivat muuttua kesken kilpailunkin eli onkohan se loppujen lopuksi Champ Carin vika, ettei ole katsojia? Kansallisessa paketissa olisi helpompi keskittää resursseja markkinointiin ja pitää sarjaa esillä aivan uusissa paikoissa.

Tallien voimasuhteista sen verran, että Atlantic-mestarina odotin Pagenaud'n yllättävän ja ajavan hyvän kauden. Hän on samanlainen lahjakkuus kuin Bourdais ja olisi varmasti vanhallakin autolla väläytellyt ensimmäisenä vuotena osaamistaan. Murskasihan Bourdaiskin kaksi vuotta sarjassa ajaneen Junqueiran välittömästi siirryttyään Newman-Haasille.
Minardilla Clarke ainakin itse uskoo alkukauden vaikeuksien johtuneen testaamattomuudesta. Kesätauon jälkeen hän kummasti löysi jälleen vauhtia testattuaan uuden auton kanssa pari päivää. Clevelandissa kaikki näytti hyvältä, kunnes kilpailutilanteessa hän pyörähti ja sammutti autonsa. Mont-Tremblantissa Minardilla oli avaimet sensaatiomaiseen kaksoisvoittoon, mutta auto hajosi alle. Torontossa talli jätti hänet kuivankelin renkailla märälle radalle ja Speedy Dan löysi sen vuoksi betoniseinän. Tutumman auton kanssa hän kuitenkin on nyt osoittanut, että vauhtia jälleen löytyy.

Toinen englantilainen eli Wilson varmasti manaa Carl Russon päätöstä jättää hänet Dan Pettitin ja Gentilozzin armoille. Pääasia kuitenkin lienee, että yllätykseksi RSPORT ei kärsi kahdesta päämajasta ja Gentilozzin puoli tallista on nostanut huomattavasti tasoaa Taglianin kanssa viime vuodesta.
CaPtEeNi sanoi:
Mitähän muuten kuuluu Charles Zwolsmanille nyt?
Charles Zwolsmanin isähän joutui vaikeuksiin Hollannissa viranomaisten kanssa. Charles itse oli Indianapolisissa onnittelemassa entistä tallikaveriaan voitosta, mutta tuon yksittäisen tapauksen lisäksi en ole hänen nimeään tai kuvaansa nähnyt liitettävän enää sarjaan liittyviin spekulaatioihin. Sääli, koska hän olisi ansainut mahdollisuuden esiintyä kotiyleisönsä edessä syyskuussa.

Kaiken kaikkiaan molempien viime vuoden Conquest-kuljettajien menettäminen oli suuri sääli. Ranger tosin on menestyksekkäästi esiintynyt Kanadan NASCAR-sarjassa, mutta hän on kuitenkin formulakuljettaja ja Tracyn jälkeen sarja tarvitsee kanadalaistähtiä. Atlantic-sarjassa ajavat kaverukset Hinchcliffe ja Wickens ovat nyt seuraavat toivot ja tähän asti nähdyn perusteella he eivät tule pettämään. Kevin Lacroix olisi myös mielenkiintoista nähdä Champ Car -sarjassa muutaman vuoden sisällä. Post-Tracy aika näyttää siis lupaavalta ja kunhan Forsythe saa porukkansa järjestykseen niin "Thrill from West Hillkin" tulee voittamaan vielä. Kanada on Champ Carin toinen koti ja Canadian Champ Car Triple Crown saadaankin päätökseen tänä viikonloppuna Edmontonin lentokenttäradalla.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Rexall Grand Prix of Edmonton - perjantai - aika-ajot 1


Edmontonin Rexall Speedwayn kiitotiet ovat leveitä ja nopeita tarjoten loistavat puitteet seitsemälletoista Champ Car –kuljettajalle. Kolmantena vuonna rata on entistäkin nopeampi, sillä radan yhdeksännen mutkan ulkoreunalla ollut betoniseinä ei ole enää paikallaan. Nyt mutka voidaan ajaa kaasu pohjassa joten yksi kierros Edmontonin lentokentällä vie parhaimmilta kuljettajilta aikaa enää 58 sekuntia. Eturivin lähtöpaikan itselleen varmistanut Sebastien Bourdais pysäytti kellot aikaan 58.709 ja oli kaksi kymmenystä maanmiestään Simon Pagenaud’ta nopeampi.

Aika-ajot keskeytyivät ennen aikaisesti, kun PKV-kuljettaja Tristan Gommendy osui nokka edellä ratavalliin noin 40 kilometrin tuntivauhdilla. Gommendy valitti radiossa tallipäällikkö Jimmy Vasserille loukanneensa niskansa ja alaselkänsä. Sairaalaan viety ranskalainen ei kuitenkaan murtanut luitaan, mutta vielä on epävarmaa ajaako mies viikonloppuna. PKV:n V eli Jimmy Vasser ei osannut myöskään vastata tähän, mutta muistutti että mikäli talli tarvitsee varakuljettajaa niin hän ei ole vielä virallisesti lopettanut uraansa.

Paikalla Edmontonissa ovat myös meksikolainen Mario Dominguez, joka ajaa VIP-vieraita Minardin kaksipaikkaisella seuraavat kaksi viikkoa. Edmontonin kilpailun kunniavieras, Yhdysvaltalaisen moottoriurheilun elävä legenda Mario Andretti ei kuitenkaan kaksinkertaisen Champ Car –voittajan selän taakse suostu istumaan, vaan hän itsekin tarjosi eilen mm. korealaisen Samsungin Chris Parkia, jonka yhtiö on ollut vahvasti mukana Kanadan osakilpailuissa.

Ensimmäisissä aika-ajoissa Pagenaud’n kanssa viime vuoden Atlantic-mestaruudesta loppuun asti kamppaillut Graham Rahal oli kolmas. Molemmat haukkoivat session jälkeen henkeään, sillä rata oli viime vuonna hitaammalla Atlantic-autolla tuntunut aivan erilaiselta. Mestarin ja tulokkaiden jälkeen neljänneksi ajoi jälleen Dale Coynen riemuksi autonsa vauhtiin saanut Bruno Junqueira. Brasilialaisen mukaan rata vaati kuljettajalta kaiken: - Täällä on hauska ajaa, koska koko ajan täytyy olla tarkkana, mutta rata vaatii fysiikalta paljon. Myös uusittu yhdeksäs mutka on kuljettajille upea haste. Sarjan ainoa naiskuljettaja Katherine Legge tietää mitä nopealta kuljettajalta mutkassa tarvitaan: - I imagine a couple of people have already taken it flat out but it's a big balls corner, hän naureskeli. Legge oli toisella Dale Coynen autolla yhdenneksitoista nopein. Mestaruuspisteissä johtava Robert Doornbos oli totuttuun tyyliin uudella radalla hieman kateissa ja vasta kymmenenneksi nopein. Kovan kolmikon kolmas eli Team Australian Will Power puolestaa viides.

Forsythen Paul Tracy kärsi jälleen teknisistä ongelmista ja kandalainen oli vasta viidestoista ja hitain kaikista, jotka saivat perjantaina aika-ajoissa ajettua ajan. "Hieman epävarma Dan" Clarke oli jo tuhonnut autonsa aamulla ja Gommendyn onnettomuus vähensi autojen määrää, mutta toivottavasti sunnuntain haastavaan ja vaikeaan kilpailuun tällä huippunopealla lentokenttä radalla lähtee seitsemäntoista autoa.

1. Sebastien Bourdais - Newman/ Haas/ Lanigan Racing 58.709 120.983 MPH 194.703 km/h
2. Simon Pagenaud - Team Australia 58.974 +0.265
3. Graham Rahal - Newman/ Haas/ Lanigan Racing 59.112 +0.403
4. Bruno Junqueira - Dale Coyne Racing 59.127 +0.418
5. Will Power - Team Australia 59.155 +0.446
6. Justin Wilson - RSPORTS 59.174 +0.465
7. Neel Jani - PKV Racing 59.465 +0.756
8. Alex Tagliani - RSPORTS 59.483 +0.774
9. Oriol Servia - Forsythe Championship Racing 59.582 +0.873
10. Robert Doornbos - Minardi Team USA 59.941 +1.232

Toinen aika-ajo ja varsinaiset lähtöruudut ratkaistaan vielä myöhemmin tänään.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Rexall Grand Prix of Edmonton - lauantai - aika-ajot 2



Australian Will Power ilmoitti olevansa mukana mestaruustaistossa ajamalla Edmontonin kiitoteillä itsensä paalupaikalle. Powerin lauantaina ajama huippunopea aika-ajokierros 58.403 on myös uusi epävirallinen rataennätys. Perjantain nopein Sebastien Bourdais oli eilen neljäs, mutta lähtee kisaan
eturivistä. Pistejohtaja Robert Doornbos hävisi tallikaveri Daniel Carkelle ja lähtee kisaan vasta ruudusta yksitoista. Tämän aamun lämmittelyajossa hollantilainen Minardi-kuljettaja oli nopein eli mies on löytänyt autoonsa hyvät säädöt ja lähtee luottavaisena kilpailuun. Viime vuoden voittaja britti Justin Wilson lähtee neljäntenä ja jälleen vahvasti ajanut Graham Rahal on hänen rinnallaan lähtörivistössä. Muutaman hyvän kilpailun jälkeen Neel Janikin alkaa olemaan jatkuvasti mukana kärkikamppailussa. Sveitsiläinen lähtee viidentenä ja Bruno Junqueira varmisti jälleen hyvän lähtöpaikan kuuden parhaimman joukosta.

Loukkaantunut Tristan Gommendy pystyi ajamaan eilen aamulla, mutta lääkärien mukaan ranskalaisella on hiusmurtumia ja miehen kisassa korvaa meksikolainen Mario Dominguez. Vielä ei tiedetä joutuuko pisteissä kolmantenatoista oleva PKV-kuljettaja olemaan sivussa myös ensi viikolla San Josessa, mutta Paul Tracyäkin hoitanut tohtori Trammel tutkii miehen tiistaina Indianapolisissa.

Loistavalla varikkotaktiikalla Toronton kilpailua johtanut Ryan Dalziel ja PCM Racing ovat päässeet jyvälle tästä sarjasta ja autosta. Skottikuljettaja lähtee entisen Atlantic-mestaritallin kalustolla kisaan mm. molempien Minardi- ja Forsythe-kuljettajien edeltä. Forsythellä ei mikään mene kunnolla sillä Servia oli eilen kolmastoista ja ex-mestari Paul Tracy neljästoista. Heidän edelleen ehti myös yhden auton talli Conquest Racing, joka ilmoitti ettei kauden alussa tallissa ajanut Matt Halliday tule saamaan toista autoa kauden viiteen viimeiseen kilpailuun. Belgialaisen Eric Bachelart’n talli keskittyy täysillä ainoaan autoonsa ja Jan Heyleniin, joka tulee syyskuussa ajamaan kotikilpailunsa Zolderissa. Edmontonin kilpailuun hän lähtee kahdentenatoista ja toivoo tällä kertaa selviävänsä ensimmäisen kierroksen loppuun.

Mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan kilpailua on mahdollista seurata internetin kautta ilmaiseksi tämän linkin takaa. Kilpailuhan lähetetään suorana Yhdysvalloissa ESPN:ltä ja Euroopassa kilpailun suorana televisioi tuttuun tapaan Eurosport 2.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Näkyikö edellinen Edmontonin kisa täältä :http://www.andromedanet.com/tvtuner_sports.html, ja onko mahdollista että tämän sunnuntainen San Josen kisa näkyisi tuolta (suorana)..??

Itse katsoin Edmontonin kilpailun tuttuun tapaan taas torrenttina, joten tuon netti-teeveen toimivuudesta ei minulla ole oikeastaan mitään tietoa...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
San Jose Grand Prix - sunnuntai - kisapäivä


Justin Wilson ajoi CDW-autonsa Piilaakson parrasvaloihin ja aikoo rikkoa Sebastien Bourdais’n voittoputken tänään kolmannen kerran ajettavassa San Josen Grand Prixissa. Lyhyen katuradan kiertäminen on kuljettajille yhtä tarkkaa puuhaa kuin tietokoneen rakentaminen ja perjantaina likaisella radalla nähtiinkin paljon pyörähdyksiä. Perjantain nopeimpana Sebastien Bourdais lähtee eturivistä ajettuaan perjantaina vain yhden nopean aikakierroksen. Sarjaa johtava ranskalainen kärsi jarrubalanssi ongelmista, mutta sai session lopussa autonsa pysähtymään oikeissa paikoissa. Eilen hän oli vasta kuudenneksi nopein.

Eturivin takaa lähtee ehkä pienenä yllätyksenä Dan Clarke, joka oli viime vuonna hyvässä vauhdissa ennen keskeytystään. Englantilainen peittosi jälleen kokeneemman tulokastallikaverinsa Robert Doornbosin ja oli lauantain aika-ajojen toiseksi nopein. Paikalla jälleen olleen Paul Stoddartin hämmästykseksi sarjassa toisena majaileva Doornbos ei löytänyt lämpimältä radalta lainkaan pitoa ja hollantilainen löytyy lähtöjärjestyksestä vasta sijalta viisitoista.

Oriol Servia oli jälleen kapealla katuradalla nopein Forsythe-kuljettaja ja lähtee kisaan neljäntenä. Torontossa Servia kiihdytti kolmannesta ruudusta ensimmäisessä mutkassa kärkeen. Katalonialaisen tallikaveri Paul Tracy ei vain tunnu löytävän edellisvuosista tuttua nopeuttaan ja jäi jälleen niukasti kymmenen kärjen huonommalle puolelle. Will Power oli yllättäen Tracyäkin hitaampi ja lähtee kisaan kahdentenatoista.

Viikonlopun alakuloisesti aloittanut PKV-talli nosti kuitenkin Neel Janin viidenneksi ja loukkaantuneena ajavan Tristan Gommendyn kahdeksanneksi. Edmontonissa ranskalaista korvannut Mario Dominguez on jälleen mukana, mutta tällä kertaa kaksi Champ Car –kisaa urallaan voittanut meksikolainen paikkaa Ryan Dalzieliä, joka teloi itsensä maastopyörällä.
Champ Car –sarjan uskomattomasta tasaisuudesta kertoo se, että neljätoista parasta kuljettajaa mahtui aika-ajoissa puolen sekunnin sisään. Ainoastaan aliohjautumisesta kärsinyt Alex Figge jäi paalumies Justin Wilsonista yli sekunnin. Odotettavissa on siis erittäin tiukka kamppailu Piilaakson herruudesta kun valot sammuvat puolen yön jälkeen San Josen kaduilla.

Ovaali sanoi:
Näkyikö edellinen Edmontonin kisa täältä :http://www.andromedanet.com/tvtuner_sports.html, ja onko mahdollista että tämän sunnuntainen San Josen kisa näkyisi tuolta (suorana)..??
Edmontonin kisan aikana tuolla oli linkki ESPN-kanavalle, mutta San Jose lähetetään ESPN2:lla ja nuo Eurosport 2:n linkitkään eivät tunnu toimivan eli hieman heikolta tällä hetkellä näyttää...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
San Jose Grand Prix - sunnuntai - kilpailu



Yleinen olettamus ennen eilistä kilpailua oli ettei San Josen katuradalla pysty ohittamaan. Champ Carin uusi auto ja sarjan tähdet kuitenkin yllättivät kaikki ja järjestivät kauden parhaimman kuivalla kelillä ajetun katukilpailun.

Lähtövalojen sammuttua Sebastien Bourdais siirtyi kärkeen hämmästyneen paalupaikkamiehen Justin Wilsonin vakiinnuttaessa kakkospaikkansa. Eturivin takana Dan Clarke, Graham Rahal ja Neel Jani saivat autonsa mahtumaan ensimmäiseen neulansilmämutkaan rinnakkain. Clarke osui hieman uuden Yates-Newman-Haas-Laningan-tallin kuljettajaan, mutta vahinkoa ei syntynyt. Toisella Minardi-kuljettajalla oli suurempia ongelmia. Viidennestätoista lähtöruudusta lähtenyt Robert Doornbos ajoi Jan Heylenin perään, menetti etusiipensä ja moottorikin sammui. Turva-auto tuli radalle ja turvatiimi ehti käynnistämään hollantilaisen moottorin ennen kuin letka ehti ohittaa hänet kierroksella. Turva-auton takana Bourdais teki yllättävän virheen ja päästi Justin Wilsonin johtoon.

Eriskummallista tiimityöskentelyä

Ennen kuin turva-auto poistui radalta kumautti Dan Clarke kilpailua johtaneen Justin Wilsonin perään. Wilson toi paalupaikalla seisseen autonsa varikolle ja CDW-tiimi vietti siellä aikaa kaksikymmentä kierrosta. Clarke joutui myös tulemaan varikolle ja vaihtamaan etusiipensä. Radalle palattuaan hän kolaroi Katherine Leggen kanssa ja keskeytti kilpailun käytettyään tallinsa mielestä tarpeeksi etusiipiä yhdessä kilpailussa. Clarken upeasti sujunut viikonloppu päättyi surkeasti ja miehen lähtölaskenta Minardi-tallissa on tiettävästi alkanut. Tiimipelaaja nuori englantilainen kuitenkin on: Clarken aiheuttamat keltaiset liput auttoivat Doornbosia muuttamaan varikkotaktiikkaansa, jonka ansiosta hollantilainen nousi kohti kärkeä.

Kärkimiesten hoidettua itsensä vaikeuksiin kilpailun johtopaikalla ajoi Toronton uusintana Oriol Servia. Neel Jani nousi toiseksi ja Paul Tracy kolmanneksi. Forsythellä näytti vihdoinkin päivä paistavan. Tilanne kärjessä vakiintui ja kun Sebastien Bourdais’kaan ei löytänyt vauhtia ohittaa odoteltiin ensimmäisiä varikkokäyntejä. Eihän San Josen kaduilla pysty ohittamaan.
Kierroksen 34 alussa toisena ajanut Neel Jani siirtyi radan sisälinjalle ja ohitti Oriol Servian varastaen kilpailun johdon juuri ennen varikkokäyntien alkua. Ensimmäisenä tankkaukseen saapui kolmantena ollut Paul Tracy ja pari kierrosta myöhemmin Neel Jani ja Oriol Servia luovuttivat kärkipaikan eri taktiikalla jatkaneelle Robert Doornbosille. Tultuaan kierroksella 54 varikolle, hän palasi radalle kolmantena Janin ja Servian perään. Muutama kierros myöhemmin johtopaikka vaihtui jo seitsemänne kerran katalonialaisen Forsythe-kuljettajan päästyä Neel Janin ohi. Ehkä ohittaminen ei ollutkaan niin vaikeaa.

Tankki tyhjänä jälleen

Kanadalaisen Paul Tracyn vuosi on ollut sananmukaisesti yhtä tuskaa. Long Beachissä mies hajotti selkäänsä ja joutui sairaslomalle. Clevelandin loistavaa varikkotaktiikkaa lukuunottamatta Forsythe-tallina on ollut suurissa vaikeuksissa erityisesti taktiikkapuolella. San Josessa tallin molemmat autot olivat vaihteeksi matkalla kohti palkintokoroketta. Kierroksella 74 Tracy ei kuullut kutsua tulla tankkaukseen ja ex-mestarilta loppui polttoaine. Tämän jälkeen tallin varapresidentti Neil Micklewright ja Tracy kävivät ankaraa keskustelua radion kautta kuka teki mitä ja milloin. Tracyn mielestä Forsythen kokoisella tallilla tulisi olla radio, joka toimii. Otteita tallin välisestä radioliikenteestä:

PT: "I've been ****** driving for 17 years why would I ***** run outta fuel on purpose, I've never **** run outta fuel, You didnt tell me to pit". "I didnt ****** hear you. A race team this big should have radios that work." Tähän Nemick vastasi rauhallisesti, että nyt PT kyllä tuntuu kuulevan hänet hänet selvästi….

Tracyn sekoilun takia turva-auto tuli radalle ja kanadalainen hinattiin varikolle, jossa oli tungosta kaikkien muiden tultua samaan aikaan päivän viimeiselle pysähdykselle. Radalla useaan otteeseen pyörinyt Alex Figge jarrutti varikolla ja Bourdais ei ehtinyt väistää. Syntyi ketjureaktio, jonka seurauksena Simon Pagenaud’lle vaihdettiin uusi etusiipi. Kaikki kolme kuitenkin pääsivät jatkamaan matkaa. Kuninkuusluokalle ominaiseen tapaan kärkipaikka vaihtui nyt varikolla Minardin joukkueen saatua Doornbos ensimmäisenä takaisin radalle.

Kilpailu voitosta ja vielä katuradalla!

Yllättävän pitkän turva-auton takana vietetyn ajan jälkeen kilpailu jatkui kierroksella 83 ja seuraavalla kierroksella Neel Jani palasi johtopaikalle ohitettuaan Red Bull-joukkuetoverinsa neulansilmässä. Sveitsiläinen näytti karkaavan, mutta Alex Figgen järjestettyä turva-auton radalle voimasuhteet muuttuivat jälleen. Päivän viimeinen uusinta startti tapahtui kierroksella 93 ja Red Bull-miehet ajoivat kärjessä. Oriol Servia oli vakiinnuttanut paikkansa kolmantena joten ainoa taistelu radalla käytäisiin voitosta. Vajaa kymmenen kierrosta ennen maalia toisena sarjapisteissä oleva Doornbos ohitti Janin Red Bull-Gulfstream-auton ja karkasi muulta joukolta. Taaempana ranskalaiset Tristan Gommendy ja Simon Pagenaud vaihtoivat vielä paikkoja, mutta ruutulipulle ensimmäisenä saapui Minardi-tallin Robert Doornbos perässään toinen tulokas Neel Jani. Oriol Servia oli lopulta kolmas. Kaiken kaikkiaan kilpailussa johtopaikka vaihtui kymmenen kertaa viiden kuljettajan kesken. Torontossa esitelty uusi estämissääntö ja valkoinen viiva osoittautui todella parantavan kilpailua ja sen kiinnostavuutta.

Doornbosin voitto tasoittaa mestaruustaistelua huomattavasti. Hollantilainen on enää kymmenen pistettä eilen viidenneksi ajanutta Sebastien Bourdais’ta perässä. Will Power saavutti myös ranskalaista, mutta piste-ero on edelleen suuri (24 pistettä).

Champ Car –kausi jatkuu kahden viikon päästä Road American moottoriradalla Wisconsinissä. San Josen kilpailun parhaat palat ovat esillä YouTubessa ja sarjan viralliset kotisivut löytyvät yhä osoitteesta www.champcarworldseries.com.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Tulipa nähtyä pitkästä aikaa ChampCar-kooste Eurosportilta, juurikin San Josesta. Ihan hauskan pirteää kisailua, tapahtumia riitti ja jopa ohituksia, vaikkei niitä pitänyt tuolla tulla, kuten CARTer tossa jo sanoikin.

Täytyy vaan nyt itselle selvittää se mitä nuo puhuivat "mustista" renkaista ja olikos niitä muunkin "värisiä". Ilmeisesti seoksissa eroa...?

Edit:
Enkkuwiki: "To make races more unpredictable, drivers are permitted to use one set of higher performance softer compound "alternate" tires. Informally called "reds", as these tires are made visible to the spectators by their red sidewalls."

Siksi ne kutsuivat siis "normaaleja" renkaita "mustiksi"...
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Champ Car Generac Grand Prix at Road America - perjantai - aika-ajot 1


Sebastien Bourdais haluaa lähteä tyylillä. Scuderia Toro Rosson kanssa sopimuksen julkistanut ranskalainen oli perjantaina Road American moottoriradalla aivan omalla sekuntiluvullaan. Bourdais varmisti kauden seitsemännen eturivin lähtöpaikan huimalla kierroksellaan 1.42.385, joka jätti kaikki muut varjoonsa. Newman/Haas/Lanigan-kuljettajan kanssa mestaruudesta taisteleva Team Australian Will Power oli ensimmäisten aika-ajojen toinen, mutta jäi ranskalaisesta peräti seitsemän kymmenystä. Sveitsiläinen Neel Jani on tyytyväinen, että Elkhart Lake muistuttaa paljon eurooppalaisia kilparatoja. Tämä sai PKV-kuljettajan painamaan enemmän kaasua ja Jani oli kolmas. Sveitsiläistulokas jäi päivän nopeimmasta kierroksesta peräti sekunnin. Kaksi kärkimiestä olivat todella nopeita, mutta Janin jälkeen aina sijalle neljätoista luettiin ero edellä olleeseen kuljettajaan sadasosissa. Heistä kunniamaininnan saa ehdottomasti Ryan Dalziel. Ennen San Josen kilpailua pyörällään kaatunut skotlantilaistulokas nosti PCM-tallin jälleen komeasti kymmenen parhaimman joukkoon. Kauden loppua kohti tulokastalli on alkanut hätyyttelemään kärkisijoja ja Torontossa oli lähellä jo voittokin varikkotaktiikan ansiosta. Eilen Dalziel oli kuudes.

Coconut-Tracy

Tulosluettelosta sijalta viisitoista ja kaksi sekuntia kärkeä perässä löytyy Paul Tracyn nimi. Aika-ajovauhti on puuttunut tallilta koko vuoden ajan ja kilpailuissakin Gerry Forsythen joukkue on taktiikkapuolella aivan hukassa paria väläytystä lukuunottamatta. Nyt apua on haettu hieman yllättävältäkin taholta. Tämä kaveri on nimittäin palannut takaisin Champ Car –vahvuuteen.
Tunnistatteko miehen? Hän aikoinaan antoi Zanardille lempinimen ”Pineapple – Ananas” ja nyt jo vitsaillaan miksi hän kutsuu Paul Tracyä, jonka auton ympärillä hän Elkhart Lakella työskentelee.

Lady Katherinen uudet värit

Tracyäkin huonommin meni uuden värityksen autoonsa saaneella Katherine Leggellä. Dale Coyne päätti vihdoinkin maalata toisen autonsa ja värimaailma haettiin suoraan naiskuljettajan kypärästä. Lopputuloksena on yksi sarjan kauneimmista autoista, mutta sekään ei siivittänyt Leggeä perjantaina yli-inhimmilliseen vauhtiin. Englantilainen oli hitain, peräti neljä ja puoli sekuntia kärjestä. Viime vuonna Road Americalla Legge oli hyvässä vauhdissa. Tuolloinkin hän sai ajaa uuden väristä autoa, sillä PKV yhdessä Fordin kanssa halusivat nostaa rintasyövän tietoisuutta maalaamalla auton vaaleanpunaiseksi. Parhaimillaan jopa viidentenä kisassa ajaneen Leggen autosta irtosi kuitenkin radan nopeimmassa kohdassa takasiiven yläelementti ja raju osuma betoniseinän kanssa teki selvää niin autosta kuin uudesta värityksestä. Toivottavasti tänä vuonna Legge pääsee kuitenkin maaliin ja upean näköinen auto nähdään myös Euroopan kiertueella.

1. Sebastien Bourdais - Newman/ Haas/ Lanigan Racing 1:42.385 142.333 MPH 229.062 km/h
2. Will Power - Team Australia 1:43.116 +0.731
3. Neel Jani - PKV Racing 1:43.417 + 1.032
4. Daniel Clarke - Minardi Team USA 1:43.439 +1.054
5. Justin Wilson - RSPORTS 1:43.525 +1.140
6. Ryan Dalziel - Pacific Coast Motorsports 1:43.611 +1.226
7. Robert Doornbos - Minardi Team USA 1:43.619 +1.234
8. Simon Pagenaud - Team Australia 1:43.637 +1.252
9. Alex Tagliani - RSPORTS 1:43.689 +1.304
10. Oriol Servia - Forsythe Championship Racing 1:43.710 +1.325
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Sebastian Bourdais on liekeissä : Juuri päätyneissä aika-ajoissa mies oli 1,6sekuntia(!) nopeampi kuin kukaan muu.


Toivon edelleen Sebille neljättä mestaruutta tällä kaudella, sillä mies olisi sen totta totisesti ansainnut.
Ja tottakai, toivottavasti Bourdais pyyhkii Vettelillä ensi kaudella lattat ja kaikki muutkin mahdolliset pinnat, jotta ura Ykkösissä liikkuisi pian kohti terävintä kärkeä.

Bourdais on mies minun makuuni. :D
 

AntZ7

New member
Liittynyt
11.8.2007
Viestit
1
minulla taitaa olla liian hidas netti, jotta voisin katsoa kisat koneelta suorana sen vuoksi haluaisinkin ccws kisojen torrentteja/linkkejä toiminiin torrentteihin! jos vaan joku viitsisi sendiä niitä minulle niin olisin todella kiitollinen...:)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kymmeneltä alkavaa kilpailua on mahdollista seurata Andromedan nettisivulta klikkaamalla Eurosport 2-linkkiä. Ääni tulee Eurosportin pääkanavalta, mutta näkyypähän sentään kuva... :rolleyes:
 
Ylös