San Jose Grand Prix - sunnuntai - kilpailu
Yleinen olettamus ennen eilistä kilpailua oli ettei San Josen katuradalla pysty ohittamaan. Champ Carin uusi auto ja sarjan tähdet kuitenkin yllättivät kaikki ja järjestivät kauden parhaimman kuivalla kelillä ajetun katukilpailun.
Lähtövalojen sammuttua Sebastien Bourdais siirtyi kärkeen hämmästyneen paalupaikkamiehen Justin Wilsonin vakiinnuttaessa kakkospaikkansa. Eturivin takana Dan Clarke, Graham Rahal ja Neel Jani saivat autonsa mahtumaan ensimmäiseen neulansilmämutkaan rinnakkain. Clarke osui hieman uuden Yates-Newman-Haas-Laningan-tallin kuljettajaan, mutta vahinkoa ei syntynyt. Toisella Minardi-kuljettajalla oli suurempia ongelmia. Viidennestätoista lähtöruudusta lähtenyt Robert Doornbos ajoi Jan Heylenin perään, menetti etusiipensä ja moottorikin sammui. Turva-auto tuli radalle ja turvatiimi ehti käynnistämään hollantilaisen moottorin ennen kuin letka ehti ohittaa hänet kierroksella. Turva-auton takana Bourdais teki yllättävän virheen ja päästi Justin Wilsonin johtoon.
Eriskummallista tiimityöskentelyä
Ennen kuin turva-auto poistui radalta kumautti Dan Clarke kilpailua johtaneen Justin Wilsonin perään. Wilson toi paalupaikalla seisseen autonsa varikolle ja CDW-tiimi vietti siellä aikaa kaksikymmentä kierrosta. Clarke joutui myös tulemaan varikolle ja vaihtamaan etusiipensä. Radalle palattuaan hän kolaroi Katherine Leggen kanssa ja keskeytti kilpailun käytettyään tallinsa mielestä tarpeeksi etusiipiä yhdessä kilpailussa. Clarken upeasti sujunut viikonloppu päättyi surkeasti ja miehen lähtölaskenta Minardi-tallissa on tiettävästi alkanut. Tiimipelaaja nuori englantilainen kuitenkin on: Clarken aiheuttamat keltaiset liput auttoivat Doornbosia muuttamaan varikkotaktiikkaansa, jonka ansiosta hollantilainen nousi kohti kärkeä.
Kärkimiesten hoidettua itsensä vaikeuksiin kilpailun johtopaikalla ajoi Toronton uusintana Oriol Servia. Neel Jani nousi toiseksi ja Paul Tracy kolmanneksi. Forsythellä näytti vihdoinkin päivä paistavan. Tilanne kärjessä vakiintui ja kun Sebastien Bourdais’kaan ei löytänyt vauhtia ohittaa odoteltiin ensimmäisiä varikkokäyntejä. Eihän San Josen kaduilla pysty ohittamaan.
Kierroksen 34 alussa toisena ajanut Neel Jani siirtyi radan sisälinjalle ja ohitti Oriol Servian varastaen kilpailun johdon juuri ennen varikkokäyntien alkua. Ensimmäisenä tankkaukseen saapui kolmantena ollut Paul Tracy ja pari kierrosta myöhemmin Neel Jani ja Oriol Servia luovuttivat kärkipaikan eri taktiikalla jatkaneelle Robert Doornbosille. Tultuaan kierroksella 54 varikolle, hän palasi radalle kolmantena Janin ja Servian perään. Muutama kierros myöhemmin johtopaikka vaihtui jo seitsemänne kerran katalonialaisen Forsythe-kuljettajan päästyä Neel Janin ohi. Ehkä ohittaminen ei ollutkaan niin vaikeaa.
Tankki tyhjänä jälleen
Kanadalaisen Paul Tracyn vuosi on ollut sananmukaisesti yhtä tuskaa. Long Beachissä mies hajotti selkäänsä ja joutui sairaslomalle. Clevelandin loistavaa varikkotaktiikkaa lukuunottamatta Forsythe-tallina on ollut suurissa vaikeuksissa erityisesti taktiikkapuolella. San Josessa tallin molemmat autot olivat vaihteeksi matkalla kohti palkintokoroketta. Kierroksella 74 Tracy ei kuullut kutsua tulla tankkaukseen ja ex-mestarilta loppui polttoaine. Tämän jälkeen tallin varapresidentti Neil Micklewright ja Tracy kävivät ankaraa keskustelua radion kautta kuka teki mitä ja milloin. Tracyn mielestä Forsythen kokoisella tallilla tulisi olla radio, joka toimii. Otteita tallin välisestä radioliikenteestä:
PT: "I've been ****** driving for 17 years why would I ***** run outta fuel on purpose, I've never **** run outta fuel, You didnt tell me to pit". "I didnt ****** hear you. A race team this big should have radios that work." Tähän Nemick vastasi rauhallisesti, että nyt PT kyllä tuntuu kuulevan hänet hänet selvästi….
Tracyn sekoilun takia turva-auto tuli radalle ja kanadalainen hinattiin varikolle, jossa oli tungosta kaikkien muiden tultua samaan aikaan päivän viimeiselle pysähdykselle. Radalla useaan otteeseen pyörinyt Alex Figge jarrutti varikolla ja Bourdais ei ehtinyt väistää. Syntyi ketjureaktio, jonka seurauksena Simon Pagenaud’lle vaihdettiin uusi etusiipi. Kaikki kolme kuitenkin pääsivät jatkamaan matkaa. Kuninkuusluokalle ominaiseen tapaan kärkipaikka vaihtui nyt varikolla Minardin joukkueen saatua Doornbos ensimmäisenä takaisin radalle.
Kilpailu voitosta ja vielä katuradalla!
Yllättävän pitkän turva-auton takana vietetyn ajan jälkeen kilpailu jatkui kierroksella 83 ja seuraavalla kierroksella Neel Jani palasi johtopaikalle ohitettuaan Red Bull-joukkuetoverinsa neulansilmässä. Sveitsiläinen näytti karkaavan, mutta Alex Figgen järjestettyä turva-auton radalle voimasuhteet muuttuivat jälleen. Päivän viimeinen uusinta startti tapahtui kierroksella 93 ja Red Bull-miehet ajoivat kärjessä. Oriol Servia oli vakiinnuttanut paikkansa kolmantena joten ainoa taistelu radalla käytäisiin voitosta. Vajaa kymmenen kierrosta ennen maalia toisena sarjapisteissä oleva Doornbos ohitti Janin Red Bull-Gulfstream-auton ja karkasi muulta joukolta. Taaempana ranskalaiset Tristan Gommendy ja Simon Pagenaud vaihtoivat vielä paikkoja, mutta ruutulipulle ensimmäisenä saapui Minardi-tallin Robert Doornbos perässään toinen tulokas Neel Jani. Oriol Servia oli lopulta kolmas. Kaiken kaikkiaan kilpailussa johtopaikka vaihtui kymmenen kertaa viiden kuljettajan kesken. Torontossa esitelty uusi estämissääntö ja valkoinen viiva osoittautui todella parantavan kilpailua ja sen kiinnostavuutta.
Doornbosin voitto tasoittaa mestaruustaistelua huomattavasti. Hollantilainen on enää kymmenen pistettä eilen viidenneksi ajanutta Sebastien Bourdais’ta perässä. Will Power saavutti myös ranskalaista, mutta piste-ero on edelleen suuri (24 pistettä).
Champ Car –kausi jatkuu kahden viikon päästä Road American moottoriradalla Wisconsinissä. San Josen kilpailun parhaat palat ovat esillä
YouTubessa ja sarjan viralliset kotisivut löytyvät yhä osoitteesta
www.champcarworldseries.com.