CARTer
Well-known member
- Liittynyt
- 20.9.2004
- Viestit
- 2315
Champ Car Grand Prix of Belgium - perjantai - aika-ajot 1
Champ Car palasi vihdoinkin takaisin Euroopan maaperälle ja heti oli tapahtumia tiedossa enemmän kuin F1-sarjassa koko vuotena. Sarjan yhdestoista osakilpailu ajetaan sunnuntaina Zolderin moottoriradalla, jolla edellisen kerran kovatasoiset formulat ärjyivät yli 23 vuotta sitten. Paluu Eurooppaan oli kaikkea muuta kuin sulava.
Uransa parhaimman tuloksen kaksi viikkoa sitten Elkhart Laken moottoriradalla ajanut Dan Clarke - lempinimeltään Speedy Dan tai mikäli muilta kuljettajilta kysytään niin Dangerous Dan – aiheutti heti aamulla neljän auton joukkokolarin. Road Americassa oman tallikaverinsa kanssa kolaroinut englantilainen ajoi ensimmäisellä ulostulokierroksella Justin Wilsonin CDW-auton perään. Wilson oli radalla sadekelin renkailla tarkistamassa, että kaikki toimi vielä Atlantin ylilennon jälkeen. Hän seurasi kotiyleisönsä edessä ajanutta Jan Heyleniä ja oli ohittamassa belgialaista takasuoralla. Clarke tuli kuitenkin huomattavan paljon nopeampaa takaa ja ajoi suoraan Wilsonin perään. Belgian viikonlopun alla jälleen RuSPORTilla ajava Wilson pyörähti vieden mukanaan Heylenin. Neljäs kuljettaja kolarissa oli Paul Tracy, joka ei ehtinyt väistää Wilsonia. Varikolla PT syytti tilanteesta Clarkea: - Hän tuli varikolta slikseillä ja ajoi kuin kyseessä olisi ollut kilpailun viimeinen kierros.
Clarke puolustautui ensin sanomalla muiden ajaneen liian hiljaa, mutta Champ Carin uuden varapresidenttin ja kilpailunjohtajan Tony Cotmanin hyllytettyä Minardi-kuljettajan vältettävän kolarin aiheuttamisesta, myönsi englantilainen tehneensä arviointivirheen. – Olen todella pahoillani, että aamun kolari tapahtui, Clarke sanoo lehdistötiedotteessaan. Minardin odotetaan istuttavan Clarken autoon meksikolaisen Mario Dominguezin, joka on jälleen pyörinyt varikolla etsimässä ajotöitä. Kaksi Champ Car-kisaa urallaan voittanut Dominguez on ajanut Minardin kaksipaikkaista Zsolt Baumgartnerin kanssa, joka ennen kauden alkua nimitettiin tallin testi- ja varakuljettajaksi.
Mahdollisimman kaoottisen alun jälkeen vain neljätoista autoa ajoi perjantain aika-ajossa. Team Australian Will Power oli päivän nopein ajalla 1.13.810, joka on samalla uusi rataennätys. Power, yhdessä kolmanneksi nopeimman Simon Pagenaud’n kanssa ajoivat lopussa Bridgestonen punaisilla renkailla, mutta australialaisparivaljakko ei osannut kertoa, olisiko vaihtoehtorenkaista hyötyä kilpailussa. Pito oli kuuma puheenaihe. Powerin ja Pagenaud’n väliin kiilasi Sebastien Bourdais, joka ei käyttänyt vielä tänään punaista seosta, vaikka tallikaveri Graham Rahal niillä olikin neljänneksi nopein. Dale Coynellä oli jälleen syytä hymyyn, sillä Bruno Junqueira löytyy jälleen korkealta. Brassi täydensi perjantain kärkiviisikon.
Sään salliessa varsinaiset lähtöruudut ratkaistaan tuttuun tapaan huomenna.
Champ Car palasi vihdoinkin takaisin Euroopan maaperälle ja heti oli tapahtumia tiedossa enemmän kuin F1-sarjassa koko vuotena. Sarjan yhdestoista osakilpailu ajetaan sunnuntaina Zolderin moottoriradalla, jolla edellisen kerran kovatasoiset formulat ärjyivät yli 23 vuotta sitten. Paluu Eurooppaan oli kaikkea muuta kuin sulava.
Uransa parhaimman tuloksen kaksi viikkoa sitten Elkhart Laken moottoriradalla ajanut Dan Clarke - lempinimeltään Speedy Dan tai mikäli muilta kuljettajilta kysytään niin Dangerous Dan – aiheutti heti aamulla neljän auton joukkokolarin. Road Americassa oman tallikaverinsa kanssa kolaroinut englantilainen ajoi ensimmäisellä ulostulokierroksella Justin Wilsonin CDW-auton perään. Wilson oli radalla sadekelin renkailla tarkistamassa, että kaikki toimi vielä Atlantin ylilennon jälkeen. Hän seurasi kotiyleisönsä edessä ajanutta Jan Heyleniä ja oli ohittamassa belgialaista takasuoralla. Clarke tuli kuitenkin huomattavan paljon nopeampaa takaa ja ajoi suoraan Wilsonin perään. Belgian viikonlopun alla jälleen RuSPORTilla ajava Wilson pyörähti vieden mukanaan Heylenin. Neljäs kuljettaja kolarissa oli Paul Tracy, joka ei ehtinyt väistää Wilsonia. Varikolla PT syytti tilanteesta Clarkea: - Hän tuli varikolta slikseillä ja ajoi kuin kyseessä olisi ollut kilpailun viimeinen kierros.
Clarke puolustautui ensin sanomalla muiden ajaneen liian hiljaa, mutta Champ Carin uuden varapresidenttin ja kilpailunjohtajan Tony Cotmanin hyllytettyä Minardi-kuljettajan vältettävän kolarin aiheuttamisesta, myönsi englantilainen tehneensä arviointivirheen. – Olen todella pahoillani, että aamun kolari tapahtui, Clarke sanoo lehdistötiedotteessaan. Minardin odotetaan istuttavan Clarken autoon meksikolaisen Mario Dominguezin, joka on jälleen pyörinyt varikolla etsimässä ajotöitä. Kaksi Champ Car-kisaa urallaan voittanut Dominguez on ajanut Minardin kaksipaikkaista Zsolt Baumgartnerin kanssa, joka ennen kauden alkua nimitettiin tallin testi- ja varakuljettajaksi.
Mahdollisimman kaoottisen alun jälkeen vain neljätoista autoa ajoi perjantain aika-ajossa. Team Australian Will Power oli päivän nopein ajalla 1.13.810, joka on samalla uusi rataennätys. Power, yhdessä kolmanneksi nopeimman Simon Pagenaud’n kanssa ajoivat lopussa Bridgestonen punaisilla renkailla, mutta australialaisparivaljakko ei osannut kertoa, olisiko vaihtoehtorenkaista hyötyä kilpailussa. Pito oli kuuma puheenaihe. Powerin ja Pagenaud’n väliin kiilasi Sebastien Bourdais, joka ei käyttänyt vielä tänään punaista seosta, vaikka tallikaveri Graham Rahal niillä olikin neljänneksi nopein. Dale Coynellä oli jälleen syytä hymyyn, sillä Bruno Junqueira löytyy jälleen korkealta. Brassi täydensi perjantain kärkiviisikon.
Sään salliessa varsinaiset lähtöruudut ratkaistaan tuttuun tapaan huomenna.