Champ Car 2007

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Champ Car Grand Prix of Belgium - perjantai - aika-ajot 1


Champ Car palasi vihdoinkin takaisin Euroopan maaperälle ja heti oli tapahtumia tiedossa enemmän kuin F1-sarjassa koko vuotena. Sarjan yhdestoista osakilpailu ajetaan sunnuntaina Zolderin moottoriradalla, jolla edellisen kerran kovatasoiset formulat ärjyivät yli 23 vuotta sitten. Paluu Eurooppaan oli kaikkea muuta kuin sulava.

Uransa parhaimman tuloksen kaksi viikkoa sitten Elkhart Laken moottoriradalla ajanut Dan Clarke - lempinimeltään Speedy Dan tai mikäli muilta kuljettajilta kysytään niin Dangerous Dan – aiheutti heti aamulla neljän auton joukkokolarin. Road Americassa oman tallikaverinsa kanssa kolaroinut englantilainen ajoi ensimmäisellä ulostulokierroksella Justin Wilsonin CDW-auton perään. Wilson oli radalla sadekelin renkailla tarkistamassa, että kaikki toimi vielä Atlantin ylilennon jälkeen. Hän seurasi kotiyleisönsä edessä ajanutta Jan Heyleniä ja oli ohittamassa belgialaista takasuoralla. Clarke tuli kuitenkin huomattavan paljon nopeampaa takaa ja ajoi suoraan Wilsonin perään. Belgian viikonlopun alla jälleen RuSPORTilla ajava Wilson pyörähti vieden mukanaan Heylenin. Neljäs kuljettaja kolarissa oli Paul Tracy, joka ei ehtinyt väistää Wilsonia. Varikolla PT syytti tilanteesta Clarkea: - Hän tuli varikolta slikseillä ja ajoi kuin kyseessä olisi ollut kilpailun viimeinen kierros.

Clarke puolustautui ensin sanomalla muiden ajaneen liian hiljaa, mutta Champ Carin uuden varapresidenttin ja kilpailunjohtajan Tony Cotmanin hyllytettyä Minardi-kuljettajan vältettävän kolarin aiheuttamisesta, myönsi englantilainen tehneensä arviointivirheen. – Olen todella pahoillani, että aamun kolari tapahtui, Clarke sanoo lehdistötiedotteessaan. Minardin odotetaan istuttavan Clarken autoon meksikolaisen Mario Dominguezin, joka on jälleen pyörinyt varikolla etsimässä ajotöitä. Kaksi Champ Car-kisaa urallaan voittanut Dominguez on ajanut Minardin kaksipaikkaista Zsolt Baumgartnerin kanssa, joka ennen kauden alkua nimitettiin tallin testi- ja varakuljettajaksi.

Mahdollisimman kaoottisen alun jälkeen vain neljätoista autoa ajoi perjantain aika-ajossa. Team Australian Will Power oli päivän nopein ajalla 1.13.810, joka on samalla uusi rataennätys. Power, yhdessä kolmanneksi nopeimman Simon Pagenaud’n kanssa ajoivat lopussa Bridgestonen punaisilla renkailla, mutta australialaisparivaljakko ei osannut kertoa, olisiko vaihtoehtorenkaista hyötyä kilpailussa. Pito oli kuuma puheenaihe. Powerin ja Pagenaud’n väliin kiilasi Sebastien Bourdais, joka ei käyttänyt vielä tänään punaista seosta, vaikka tallikaveri Graham Rahal niillä olikin neljänneksi nopein. Dale Coynellä oli jälleen syytä hymyyn, sillä Bruno Junqueira löytyy jälleen korkealta. Brassi täydensi perjantain kärkiviisikon.

Sään salliessa varsinaiset lähtöruudut ratkaistaan tuttuun tapaan huomenna.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
CC jatkuu tänä viikonloppuna, kun taas pitkästä aikaa ajetaan vanhalla mantereella; paikkana Belgian legendaarinen Zolder.

Zolder on tänä päivänä shikaaneineen mielestäni hyvin mitäänsanomaton rata sinänsä, mutta on toki kiva saada Champ Car autot eurooppaan.
Ensi viikolla ajetaan Hollannin Assenissa, joka on ratana jo (lyhennyksestä huolimatta) paljon mielenkiintoisempi.


Zolderin ensimmäisten aika-ajojen nopein oli Tahto Voima (AUS), joka näinollen lähtee varmuudella kisaan eturivistä.

Will Powerin aika ekoissa aika-ajoissa oli 1.13.810.

Vuonna 84 kun Zolderissa ajettiin viimeinen F1 GP, paalu aika 1.14.846. (Alboreto)
Täytyy kuitenkin huomata, että vuoden 84 jälkeen rataan on sijoitettu yksi uusi shikaani (G.Villeveuven shikaani)
Ellen oletäysin väärässä, niin lukuunottamatta tuota yhtä shikaania rata on käytännössä identtinen verrattuna vuoden 84 GP näyttämöön.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
^^Heh heh, en huomannut CARTerin juuri aiemmin lähettämää postia. :D
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ovaali sanoi:
Ellen oletäysin väärässä, niin lukuunottamatta tuota yhtä shikaania rata on käytännössä identtinen verrattuna vuoden 84 GP näyttämöön.
Et täysin, mutta väärässä silti ;)

Radan ensimmäistä mutkaa muutettiin varsin paljon joskus vuoden 2002 paikkeilla.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
pöh ja tööt.


Niin, radan ensimmäistä mutkaa kai tosiaan tiukennettiin vuosituhannen alussa, sen ollessa aikaisemmin huomattavan paljon pyöreämpi/pitempi/ja tietysti nopeampi.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
The Bavaria Beer Champ Car Grand Prix of Holland - sunnuntai - kisapäivä


Champ Car –sarjan vaikea viikko ja Eurooppa-kierros huipentuu tänään Hollannin historian ensimmäiseen Champ Car- kilpailuun. Moottoripyörien Mekassa Assenissa käytävää kilpailua on mahdollista seurata netistä hollantilaisen SBS6-kanavan Internet-sivuilta. Paikalliset ovat muutenkin erittäin innoissaan kansainvälisesti kovatasoisen sarjan osakilpailusta ja katsauksen kisaviikonlopusta voi katsoa täältä.

Assenissa on ollut paikalla paljon vaikutusvaltaisia ihmisiä. Australian V8 Superautojen Tony Cochrane, joka vietti aikaansa ensin varikolla tavaten maanmiehensä Graig Goren ja Paul Stoddartin, sekä myöhemmin CCWS-päällikön Kevin Kalkhovenin. Kauan varikoilla liikkunut huhu toisesta Euroopan retkestä sai tuulta purjeisiin, koska Kalkhovenin tiedetään käyneen keskusteluja Valencian moottoriradan kanssa. Vincent Franssen oli tyytyväinen Zolderin ensimmäiseen kilpailuun ja uskoi ensi vuonna katsomojen täyttyvän. Tänä vuonna katsomopaikkojen hinnat olivat liian korkeat. Ensi vuonna Belgian CC GP olisi tarkoitus ajaa keväällä, jotta FIA olisi tyytyväinen. Tänä vuonna autourheilun kansainvälinen keskusliitto käski siirtää Zolderin kilpailua parilla viikolla, koska se oli heidän mielestään liian lähellä F1:n Belgian GP:tä.

Assenin radallakin on ajettu. Kuljettajat ovat olleet haltioissaan uudesta radasta ja Oriol Servia nimesi sen parhaimmaksi, jolla on ajanut. Uusittu Assen on erittäin jouheva ja nopea, mutta shikaanien ja muutostöiden ansiosta myös hidas ja tekninen. Pieneltä sapattivapaaltaan palannut Dan Clarke kertoi radan olevan vaikea, koska mutkissa on paikka paikoin paljon kallistusta. Justin Wilson oli perjantaina nopein, mutta eilen Sebastien Bourdais palautti järjestyksen normaaliksi ja starttaa tänään paalupaikalta. PKV-kaksikko Tristan Gommendy ja Neel Jani olivat eilen erittäin nopeita ja siksi lähtöruudut kolme ja neljä menivät tummansinisille autoille. Ranskan Simon Pagenaud on ollut koko viikonlopun tallikaveriaan nopeampi Team Australian leirissä. Pagenaud lähtee viidentenä ja Power vasta kahdeksantena päivän kisaan. Conquestin Jan Heylen oli aamun lämmittelyajon nopein. Hän starttaa kisaan seitsemännestä lähtöruudusta. Suuren mediamyllyn keskellä suunnistanut Robert Doornbos ei ole löytänyt hyviä säätöjä autoonsa ja hollantilainen joutui tyytymään vasta yhdeksänteen sijaan.

Kymmenen huonommalta puolelta löytyy paljon ankeita naamoja. Zolderissa Dale Coynen autolla toiseksi tullut Bruno Junqueira oli yhdestoista. Dale Coyne juhlisti 500:tta kilpailuaan Road Americalla ja Zolderissa Junqueira toi pienen tallin historian parhaan sijoituksen. Paluu arkeen oli kuitenkin raju. Alex Tagliani on jo ehtinyt arvostelemaan kilpailuinsinöörinsä päätöstä jättää perjantaina kuivan kelin säädöt märälle radalle. Tagliani lähteen Rocketsports-tallin autolla kisaan Junqueiran takaa. Forsythellä eilinen oli järkyttävä, sillä Paul Tracy osui ratamerkkiin, jonka seurauksena eturipustus vääntyi. PT oli ollut aamulla kolmanneksi nopein, mutta nyt hän joutuu lähtemään kisaan viimeisestä rivistä.

Kuljettajien mukaan Assenin rata on niin sulava ja nopea ettei sillä pysty ohittamaan. Nähtäväksi jää miten seitsemän toista kuljettajaa onnistuvat kilpailemaan tänään toisiaan vastaan. Mestaruus on edelleen avoin ja ainakin kotiyleisön suosikin Robert Doornbosin on pystyttävä nousemaan kohti kärkeä.

The Bavaria Beer Champ Car Grand Prix of Holland Presented by Audi, Gant, Hertz, Pioneer and Jumbo starttaa klo 14.00 Suomen aikaa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Petri Piira sanoi:
Mahtaisko tohon saada enkkuselostusta jotain kautta?
Itse en ainakaan löytänyt. Itse olen tyytyväinen, että näkyy edes kuva.
Lähtöhetki käsillä!
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ohituksia ei paljon nähty, mutta nämä autot Assenin radalla paikkasivat niiden puutteen loistavasti. Upean näköistä menoa oli ja loistava lopputulos kaiken kaikkiaan. Tämä oli pienten tiimien päivä ja loistava esitys Champ Carilta Euroopassa :thumbup:
PlusTV-kanavapaketin ostaneet voivat huomenna katsastaa Assenin osakilpailun parhaat palat Eurosportilta.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Mutta vaikka ajaisi tiimin parhaan tuloksen sarjassa voi silti mennä tallipaikka alta. Nimittäin, arvasinhan! Nelson Philippe osti kuin ostikin paikan Australian osakilpailuun ja pääsee puolustamaan näin viimevuotista voittoaan. Minkä tiimin autoa Nelsoni testaili muuten ennen kauden alkua?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Pitkääkin pidemmän syysloman jälkeen Champ Car – kauden toiseksi viimeinen osakilpailu ajetaan siis tulevana viikonloppuna Surfers Paradisen upealla katuradalla. Tauon aikana Champ Car kävi jälleen joidenkin mukaan manalan mailla. Tämän vuoden heikoin lenkki on varmasti kaikkien mielestä ollut pitkät välit kauden alussa ja lopussa.

Team Australia ja Will Power ovat olleet Australiassa herättelemässä kansan innostusta, ja viime vuoden paalupaikan jälkeen kotiyleisölle kelpaa vain voitto. Valitettavasti tallipäällikkö Graig Gore ei pääse nauttimaan Australian suurimmasta formulakilpailusta, sillä mies on ollut sisäkorvan leikkauksessa maanantaina. Lippuja kauden päätökseen on myyty 300 000 kappaletta.
Sebastien Bourdais’lla oli myös lähellä jäädä Surfers Paradisen kilpailu väliin. Hän on ilmeisesti ottanut mallia Paul Tracystä, joka aiemmin tauon aikana kaatoi Offroad-auton Yhdysvalloissa. Bourdais puolestaan käänsi jo perinteeksi muodostuneessa Champ Car – kuljettajien rallikilpailussa Australiassa Subaru Imprezan katolleen.

Paikkoja on vaihdettu sitten Assenin kilpailun, ja voikin olla vaikeaa tietää kuka istuu missäkin autossa kahdessa viimeisessä kilpailussa. Meksikolainen David Martinez löysi rahoituksen kahteen viimeiseen kilpailuun, ja Oriol Servia joutui väistymään. Martinezin lisäksi Forsythe on kiinnittänyt nuoren David Garzan Atlantic-joukkueeseensa, joten meksikolaista väriä tultaneen Champ Car – sarjassa näkemään jatkossakin. Mario Dominguezin uskotaan myöskin löytäneen suuren sponsorin kotimaastaan, jonka avulla hän ajaa myös ensi vuonna PCM-tallissa. Valitettavasti Alex Figgen isä omistaa tallin, joten Super Mariolle tilaa tallissa joutui tekemään Ryan Dalziel. Dalziel sai vihdoinkin näytönpaikan suuressa luokassa ja ajoi uuden tallin kalustolla Toronton sateessa johdossa. Skotti oli koko kauden nopeampi kuin tallitoverinsa, mutta tällaista on elämä. Dalziel saatetaan nähdä Meksiko Cityssä kilpailemassa, mutta tästä lisää myöhemmin.

Tristan Gommendy ei päässyt lentämään Australiaan, joten hänen tilallaan ajaa Forsytheltä vapautunut Oriol Servia. Supertuuraajana tutuksi tullut katalaani oli työttömänä siis alle kuukauden.

Conquestillä on kuljettaja ja auton väri on myös vaihtunut. Tallin parhaimman tuloksen Assenissa ajanut Jan Heylen on siis siirretty taka-alalle. Nelson Philippe on koko kauden ajan etsinyt pakettia, jonka avulla hän pääsisi osallistumaan ”kotikilpailuunsa” Surfers Paradisen kaduilla. Viime vuonna kilpailun voittanut Philippe seurustelee Australian Miss Indy – kauneuskilpailun voittaneen Sarah Bullerin kanssa. Apua Philippe sai yllättävältä taholta, sillä Team Australian Graig Gore on ollut mukana rahoituksen etsinnöissä. Mikäli on ymmärtänyt oikein, niin tarkoitus olisi, ettei Philippe itse maksa keikastaan mitään. Goren järjestämät paikalliset sponsorit maksavat hänelle, ei tallille, mutta Champ Car puolestaan maksaa Eric Bacherlart’lle hallitsevan voittajan palveluksista. Jan Heylenin sponsori sotkee tätä yhtälöä, sillä Australiassakin Conquest-tallin autossa on edelleen Grafiprintin mainokset.
Philippe testasi kauden alussa Minardille ja Conquestille, mutta tuolloin Clarke ja Halliday toivat mukanaan sponsoreita, ja Philippe ei ollut enää valmis maksamaan ajamisestaan. Hyvä kuitenkin saada Nelson takaisin miesvahvuuteen. Näyttää melko todennäköiseltä, että Conquest ajattaa ensi vuonna kahta autoa. Melkoinen suoritus tallilta, joka ennen kauden alkua oli minuuttien päässä ovien sulkemisesta. Lisää tarinaa siitä miten Fabio sai paikkansa takaisin
Otto Hokkanen sanoi:
Eiköhän RuSPORT käytännössä lopettanut jo viime vuonna Carl Russon myytyä tallinsa Pettitille. Pettit yritti pitää coloradolaistallin vesirajan yläpuolella, mutta tuskin hänellä oli intressejä kehittää kahta tallia. Yhdistyminen Paul Gentilozzin tallin kanssa oli kuitenkin suuren suuri virhe, joka ilmeisesti maksoi CDW:n sponsorina. Gentilozzi karkoitti Russon ja tiimimanageri Jeremy Dalen kovalla työllä hankkiman yhteistyökumppanin pornoteollisuusyhteyksillään ja ennen Portlandia erotti myös Dalen työstään. Gentilozzin kohdalla selitysten aika alkaa olla ohi. Sarjan vähemmistöosakkaan on nyt pakko ajattaa kahta autoa ensi vuonna. Justin Wilsonista ei kannata olla huolissaan. Assenin kilpailun voittanut britti löytää varmasti töitä. Toivottavasti Newman/Haas/Laniganilta ja tuo samalla CDW:n mukanaan. Yhtiö todella pitää Wilsonista heidän keulakuvanaan.

Voisi olettaa, että RuSPORTin poistuminen olisi kohtalokasta autojen määrän kannalta. Euroopan matkaltaan tavoitettu Kalkhoven kuitenkin sanoi sen olevan ”pienin murheistaan.” Mikäli Rocketsports ajattaa kahta autoa, niin autojen määrä ei vähene. Conquestillä on ensimmäistä kertaa todella hyvät kuljettajat ja riippuen Philippen suorituksista viimeisissä kisoissa, talli saattaa tuoda ensi vuonna radoille kaksi autoa. Päästäisiin siis CARTin maagisena pitämään kahdeksaantoista autoon.

Enemmänkin voi olla luvassa, sillä Eric Jensen on yrittänyt vuokrata nykyisiltä talleilta kalustoa Meksikoon. Jensen on huhujen mukaan todella lähellä saada yhden PKV-tallin auton käyttöönsä kauden päätösosakilpailuun. Jensenin edellinen yritys nousta suureen sarjaan oli samanlainen, mutta tuolloin rahaa ei lopulta ollutkaan tarpeeksi. Nyt sitä kuulemma on niinkin paljon, että Jensen on valmis palkkaamaan Ryan Dalzielin kuljettajakseen.

Tulipahan taas paljon juttua, mutta paljon on ehtinyt tauon aikana tapahtumaankin. Kauden toiseksi viimeinen osakilpailu ajetaan siis tulevana viikonloppuna. Sebastien Bourdais varmistanee neljännen mestaruutensa ja edustaa ensi vuonna Champ Car – yhteisöä F1:ssä. Paul Stoddart saanee mestarin vastaanoton kotimaassaan ja toivottavasti jompikumpi aussitalleista voittaisi. Vastauksia saadaan jo huomenna, kun ensimmäiset aika-ajot käynnistyvät Tony Cotmanin uusin säännöin.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Lexmark Indy 300 - Australia - perjantai - aika-ajot 1


Oriol Servia elää mielenkiintoisia aikoja. Katalaanin osallistuminen Australian osakilpailuun varmistui vain muutama päivä sitten, kun PKV-talli tarvitsi varakuljettajan Tristan Gommendyn etsiessä lisää rahaa Euroopassa. Viime vuonna loppupisteissä yhdenneksitoista Jimmy Vasserin tallissa sijoittunut Servia sai puhelinsoiton ja mies kaivoi nopeasti vanhan ajohaalarinsa esiin. Nyt Long Beachissä Paul Tracyn Forsythe-autoon päivän varoitusajalla istutettu veteraani varmisti eturivin lähtöpaikan PKV-Pay by Touch-tiimille mykistävällä kierroksellaan perjantain aika-ajojen viimeisillä minuuteilla. Vaikka Servia olikin talvitestien nopeimpia kuljettajia nimenomaan PKV:n kalustolla, on kyseessä silti pienemmän luokan jättiyllätys.

Kotiyleisön suuri suosikki Will Power hävisi kiinnityksen eturiviin pääsystä vaivaisella 33 tuhannesosan erolla. Power pyörähti nopeimmalla kierroksellaan, joten australialaishenkisellä tallilla on lupa odottaa vielä parempaa huomiselta.

RuSPORTin Justin Wilson oli kolmas, mutta yli puoli sekuntia kärkikaksikosta. Euroopan kiertueella uuden auton nikseistä perille päässyt Paul Tracy, vuoden 1995 voittaja, oli päivän neljäs ja PKV:n hyvän päivän täydentänyt Neel Jani viides.

Mestaruutta Surfers Paradisesta hakemaan lähtenyt Sebastien Bourdais kolautti jälleen autonsa australialaiseen betoniseinään. Paikka oli täsmälleen sama kuin edellisinäkin vuosina. Tulokaskaudellaan Bourdais pyörähti ensimmäisen shikaanin ulostulossa ja viime vuonna hän tuhosi autonsa samassa kohdassa perjantain aika-ajoissa. Menetettyään nopeimman aikansa Bourdais oli vasta kahdeksanneksi nopein.

Conquestille palannut Nelson Philippe oli tyytyväinen heti löytyneeseen vauhtiin. Hän oli päivän kymmenes. Servian Forsythellä korvannut David Martinez uransa toisessa Champ Car – aika-ajossa vieraalla katuradalla löytyy vasta sijalta neljätoista ja neljä sekuntia kärjestä. Alex Figge hävisi ”delmontemaisia” lukuja. Jenkki oli lähes neljätoista sekuntia Serviaa hitaampi. Tämä tosin selittyi sillä, että aika-ajojakso oli Surfers Paradiselle tyypilliseen tapaan punaisten lippujen värittämä. Eniten niistä kärsivät aamulla seinään osunut Alex Tagliani ja aika-ajojen lopussa maanmieheensä Martineziin osunut vuoden 2002 sadekisan voittaja Mario Dominguez. PCM:llä ajavan Dominguezin yllätyssponsorikin on nyt julkistettu. Se on Adrian Fernandezin uraa tukenut olutmerkki Tecate, joka Fernandezin mukaan halusi viedä silloisen meksikolaistähden IRL-sarjaan pari viikkoa ennen kauden 2004 avauskilpailua.

Toinen aika-ajojakso ajetaan huomenna.

Perjantain TOP8
1. Oriol Servia - PKV Racing 1:30.862
2. Will Power - Team Australia 1:30.895 +0.033
3. Justin Wilson - RuSPORT 1:31.365 + 0.503
4. Paul Tracy - Forsythe Championship 1:31.820 +0.958
5. Neel Jani - PKV Racing 1:32.520 +1.658
6. Robert Doornbos - Minardi Team USA 1:32.675 +1.813
7. Bruno Junqueira - Dale Coyne Racing 1:32.875 +2.013
8. Sebastien Bourdais - Newman/Haas/Lanigan Racing 1:32.883 +2.021
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Lexmark Indy 300 - Australia - lauantai - aika-ajot 2


Will Power ja Team Australia lähetti omistajalleen Graig Gorelle parhaimman mahdollisen viestin aamun aika-ajojen jälkeen. Pisteissä kolmantena oleva australialainen sai myös paikalla olleen kotiyleisön sekoamaan varmistamalla toisen perättäisen paalupaikkansa Surfers Paradisen nopealla katuradalla. Powerin mielettömän neljän kierroksen vedosta viimeinen siirsi vihdoinkin historiaan Cristiano da Mattan vuonna 2002 tekemän rataennätyksen. Australialaisen kauden neljäs paalupaikka tuli ajalla 1:30.204.

Perjantaina nopeimman ajan kellottanut Oriol Servia oli tänään viidenneksi nopein, mutta PKV-kuljettaja lähtee Powerin rinnalta huomiseen kilpailuun. Servia paransi aikaansa eilisestä vain kahdella kymmenyksellä. Servian takaa lähtee hänen entinen Forsythe-tallitoverinsa Paul Tracy, jonka talli on vihdoinkin löytänyt oikeat säädöt kanadalaismestarin autoon. Tracy väläytti paluustaan jo eilen, mutta lähtöpaikka Sebastien Bourdais’n edeltä vakuuttaa varmasti kaikki epäilijät siitä, että joulukuussa 39 vuotta täyttävä mestari on jälleen vauhdissa. Tracy oli lauantaina toiseksi nopein, kolme kymmenystä paalupaikasta.

Viime vuonna kotiyleisön suosikin kilpailusta ulos kolaroinut Sebastien Bourdais lähtee neljäntenä huomiseen kilpailuun. Ranskalaiselle riittää huomisesta kilpailusta 12. sija varmistamaan uransa neljännen Champ Car –mestaruuden.
Lähtöjärjestys viittaa Surfersille ominaiseen jännittävään kilpailuun.

1. Will Power - Team Australia 1:30.054
2. Oriol Servia - PKV Racing 1:30.693 + 0.639
3. Paul Tracy - Forsythe Championship 1:30.426 + 0.372
4. Sebastien Bourdais - Newman/ Haas/ Lanigan Racing 1:30.438 + 0.384
5. Justin Wilson - RuSPORT 1:30.586 + 0.532
6. Simon Pagenaud - Team Australia 1:31.038 + 0.984
7. Bruno Junqueira - Dale Coyne Racing :31.212 + 1.158
8. Neel Jani - PKV Racing 1:31.281 + 1.227
9. Graham Rahal - Newman/ Haas/ Lanigan Racing 1:31.347 + 1.293
10. Dan Clarke - Minardi Team USA 1:31.413 + 1.359
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4662
Sijainti
Kokkola
Kylläpä on mennyt täysin uusiksi tuo kuskilista Champ careissa. Tuttuja vanhoja CART-nimiä oikeastaan vain Paul Tracy. Servia ja Tagliani myös tutumpia vähän.. Tietysti näkyy olevan myös F1:stä tuttuja nimiä.

Mutta on kyllä Tracyn kaltaiset nimet vähentyneet todella paljon. Missä on mm. Jimmy Vasser, Dario Franchitti, Tony Kanaan, Christian Fittipaldi, Adrian Fernandez?
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Teemu-84 sanoi:
Kylläpä on mennyt täysin uusiksi tuo kuskilista Champ careissa. Tuttuja vanhoja CART-nimiä oikeastaan vain Paul Tracy. Servia ja Tagliani myös tutumpia vähän.. Tietysti näkyy olevan myös F1:stä tuttuja nimiä.

Mutta on kyllä Tracyn kaltaiset nimet vähentyneet todella paljon. Missä on mm. Jimmy Vasser, Dario Franchitti, Tony Kanaan, Christian Fittipaldi, Adrian Fernandez?
Saatais ees nyt ne IRL ja CART takaisin yhteen. :jaska:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9346
Bourdais voitti kisan ja samalla mestaruuden, neljännen kerran peräkkäin. Kisavoitto oli sen sijaan harvinaisuus, sillä näin Bourdaisista tuli eka kuski, joka on voittanut Surfers Paradisessa kahdesti.

Aikaisemmat voittajat olivat siis:
John Andretti, E.Fittipaldi, Mansell, Michael Andretti, Tracy, Vasser, Pruett, Zanardi, Franchitti, Fernandez, da Matta, Dominguez, Hunter-Reay, Junqueira, Bourdais ja Philippe.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Teemu-84 sanoi:
Mutta on kyllä Tracyn kaltaiset nimet vähentyneet todella paljon. Missä on mm. Jimmy Vasser, Dario Franchitti, Tony Kanaan, Christian Fittipaldi, Adrian Fernandez?
Eipä ole Mika Häkkisenkään mestaruusvuosilta montaa kuljettajaa enää mukana F1:ssä. Jimmy Vasser on PKV-tallin omistaja ja kun Tristan Gommendylle piti löytää korvaaja, myönsi Jimmy, että ajatus ratin taakse hyppäämisestä kävi mielessä. Vasser ei ole vieläkään virallisesti ilmoittanut lopettaneen. Hän ajaa ensi vuonna jälleen muutaman Grand-Am-kilpailun, mutta täyspäiväisesti formulan rattiin 41-vuotias ex-mestari on liian vanha. Franchitti ja Kanaan seurasivat Hondan rahavirtaa Andretti-Greenillä IRL-ovaaleille, josta Franchitti nyt on siirtynyt Ganassin NASCAR-talliin. Ensi vuonna skotti toimii Juan Pablo Montoyan tallikaverina. Christian Fittipaldi ajaa Eddie Cheeverin Grand-Am-tallissa. Kaksinaamaisuutensa osoittanut Adrian Fernandez siirtyi Hondan verirahoilla IRL-sarjaan, mutta rahavirran loputtua kohtalo oli meksikolaisen tallilla sama kuin monilla muilla IRL-talleilla ennen häntä. Lappu luukulle. Honda pelasti Fernandezin ja antoi hänelle mahdollisuuden ajattaa uutta Acuran prototyyppiä ALMS-sarjassa. Road Atlantassa Fernandez kertoi toimittajalle, että hänen formulauransa on ohi, ja että hän on paljon onnellisempi – kuluttaessaan jälleen muiden rahoja – prototyypeissä.
Teemu-84 sanoi:
Tuttuja vanhoja CART-nimiä oikeastaan vain Paul Tracy. Servia ja Tagliani myös tutumpia vähän..
Entisiä CART-nimiä mukana on mukana kuusi. Tracy, Servia, Tagliani, Bourdais, Junqueria ja Dominguez ovat kaikki CART-kuljettajia. Sairaslomalla oleva Cristiano da Matta ja Graham Rahal voitaneen tähän listaan jollain tavalla lukea myös. F3000-mestareita sarjassa on kolme; Junqueira, Bourdais ja Wilson. Heidän lisäkseen Ryan Dalziel, Alex Figge, Simon Pagenaud ja David Martinez ovat CARTin tai Champ Car Atlantic-sarjan ”oppilaita” ja nousseet suurempiin autoihin vuoden opintojen jälkeen. Lisäksi Doornbos ja Jani ovat F1-kuljettajia, joten sarjassa mukana olevien kuljettajien taso on tilanteeseen verrattuna erittäinkin kilpailukykyinen ja hyvä.
Teemu-84 sanoi:
Saatais ees nyt ne IRL ja CART takaisin yhteen.
Tähän ei taida olla enää mitään tarvetta. Champ Car näki Hollannissa, että sen tarvitsee olla nimensä mukaisesti World Series. Yhdysvalloissa ei ole NASCARin takia tilaa kehittyä, ja vihdoinkin sarjan johtajat ovat huomanneet, ettei IRL:n kanssa kannata taistella. Amerikassa sarjan katsojaluvut ovat pohjamudissa, mutta esimerkiksi Hollannissa ne kilpailevat F1:n kanssa.

Kalkhoven oli sunnuntaina Dubaissa keskustelemassa sheikki Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoumin kanssa mahdollisesta kilpailusta hänen moottoriradallaan, joka rakennettiin Ecclestonen pyyntöjen mukaan isännöimään F1-kilpailua Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa. Bahrainista ollaan myös ilmaistu kiinnostusta. Sheikki Al Maktoum muistetaan A1GP-sarjan perustajana, joten hänellä saattaa olla vielä sanansa sanottavana kansainvälisessä moottoriurheilussa.

Australiassa puolestaan kuultiin, että V8 Superautot saattaisivat tehdä Champ Carin kanssa yhteistyötä kyseisillä leveysasteilla. Australialainen V8 Superauto-sarja on jo ajanut Bahrainissa ja Kiinassa, mutta sarjan johtaja Tony Cochrane on ilmaissut, ettei hänen kanssaan ole keskusteltu kansainvälistymisestä. Cochrane tosin oli Assenissa Graig Goren vieraana ja miehen tiedetään tavoittelevan katukilpailua mm. Etelä-Afrikassa. Durbanin A1GP-kilpailun järjestävä Tony Teixeirahan oli aikanaan mukana CARTin hallituksessa.

Oikein toimiessaan Champ Car voi 2010-luvulla jälleen tarjota todellisen vaihtoehdon FIA:n tuhoamalle F1-sarjalle kansainvälisellä näyttämöllä. Yhdessä ALMSin, A1GP:n ja V8 superautojen kanssa, mutta ilman Tony Georgen IRL:llää.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
CARTer sanoi:
Tähän ei taida olla enää mitään tarvetta. Champ Car näki Hollannissa, että sen tarvitsee olla nimensä mukaisesti World Series. Yhdysvalloissa ei ole NASCARin takia tilaa kehittyä, ja vihdoinkin sarjan johtajat ovat huomanneet, ettei IRL:n kanssa kannata taistella. Amerikassa sarjan katsojaluvut ovat pohjamudissa, mutta esimerkiksi Hollannissa ne kilpailevat F1:n kanssa.

Kalkhoven oli sunnuntaina Dubaissa keskustelemassa sheikki Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoumin kanssa mahdollisesta kilpailusta hänen moottoriradallaan, joka rakennettiin Ecclestonen pyyntöjen mukaan isännöimään F1-kilpailua Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa. Bahrainista ollaan myös ilmaistu kiinnostusta. Sheikki Al Maktoum muistetaan A1GP-sarjan perustajana, joten hänellä saattaa olla vielä sanansa sanottavana kansainvälisessä moottoriurheilussa.

Australiassa puolestaan kuultiin, että V8 Superautot saattaisivat tehdä Champ Carin kanssa yhteistyötä kyseisillä leveysasteilla. Australialainen V8 Superauto-sarja on jo ajanut Bahrainissa ja Kiinassa, mutta sarjan johtaja Tony Cochrane on ilmaissut, ettei hänen kanssaan ole keskusteltu kansainvälistymisestä. Cochrane tosin oli Assenissa Graig Goren vieraana ja miehen tiedetään tavoittelevan katukilpailua mm. Etelä-Afrikassa. Durbanin A1GP-kilpailun järjestävä Tony Teixeirahan oli aikanaan mukana CARTin hallituksessa.

Oikein toimiessaan Champ Car voi 2010-luvulla jälleen tarjota todellisen vaihtoehdon FIA:n tuhoamalle F1-sarjalle kansainvälisellä näyttämöllä. Yhdessä ALMSin, A1GP:n ja V8 superautojen kanssa, mutta ilman Tony Georgen IRL:llää.
Aloitan toteammalla että tuo lainaamasi viesti - joka perään lisään tämän sinun tekstisi - oli alunperin minun, ei Teemu-84:n. Ei mitään, vahinkoja sattuu...

Sitten asiaan. Puhuin alunperin kuskipuolesta, en kisojen sijainneista. On erittäin hyvä että ChampCarit saadaan maailman laajuisemmaksi. Ongelma on minun mielestäni vain niissä kuskimäärissä. Oliko viime kisassa niitä peräti 17 kilpaletta. Parhaimpina vuosina oli >2x tuollainen määrä kuskeja, ja taso oli kovempi. Bourdaisin lähtö ykkösiin sen kuin laskee tasoa. IRL:ssä on nimekkäitä kuskeja jotka käy tasaista ja siksi ne pitäisi saada yhteen sarjaan ChampCar-kuskien kanssa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ensiksikin täytyy pyytää anteeksi huolimattomuuttani kaikilta asianosaisilta. Näin siinä käy kun ei ajattele kunnolla.
Jason Voorhees sanoi:
Ongelma on minun mielestäni vain niissä kuskimäärissä. Oliko viime kisassa niitä peräti 17 kilpaletta. Parhaimpina vuosina oli >2x tuollainen määrä kuskeja, ja taso oli kovempi. Bourdaisin lähtö ykkösiin sen kuin laskee tasoa.
Autojen lukumäärä on tietenkin ongelma, mutta täytyy muistaa ettei sarja ole kaukana saada 20 autoa viivalle. Kalkhoven sanoi, että 18 autoa olisi tänäkin vuonna saatu mukaan, mutta sarja lopetti tallien tukemisen ja niiden oli ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen tultava toimeen omillaan. Yhden auton talleiksi supistunut Conquest oli vähällä kaatua, mutta selvisi, ja nyt puhutaan paluusta kahteen autoon. Vertailun vuoksi IRL:n katu- ja moottoriratakilpailuihin starttasi tänä vuonna 18 autoa. Champ Carin huonoista numeroista kyllä kuulee ja paljon, mutta samassa tilanteessa olevalla IRL:llä se ei ilmeisesti ole mikään ongelma.

Bourdais'n poistumista voidaan tarkastella kahdella tavalla. Laskiko Michael Schumacherin poistuminen F1-sarjasta sen tasoa? Ilman muuta. Vähensikö se tämän kauden kuljettajien saavutuksia tai jännitystä? Ei oikeastaan. Eräät lähteet puhuvat paljon kyllä siitä kuinka huono tasoisia Champ Car -kuljettajat ovat, vaikka itse asiassa sarja on nyt kovempi kuin pari vuotta sitten. Tämän vuoden kuljettajista karkeasti yli puolella on ollut mahdollisuus voittaa kilpailuja. Suunta on koko ajan ollut ylöspäin.
Jason Voorhees sanoi:
IRL:ssä on nimekkäitä kuskeja jotka käy tasaista ja siksi ne pitäisi saada yhteen sarjaan ChampCar-kuskien kanssa.
IRL-kuljettajat ja tallit ovat yhtä tervetulleita Champ Car -kisoihin, kuin CART-tiimit olivat vuoden 1996 Indy 500 -ajoon. Tavalliselle Joelle taitaa kuitenkin olla loppupelissä samantekevää onko radalla IRL-tähdet Jeff Simmons, PJ Chesson, Marty Roth tai A.J. Foyt neljäs.
Kiitos kun muistutit ettei IRL ole kyennyt itse luomaan uusia tähtiä. Amerikkalaiskuljettajien arvostuksen nostaminen nyt vaan taisi olla yksi IRL:n perusajatuksista.
Michaelin poika Marco Andretti ja Hondan sekä Rahalin hyväntekeväisyyskohde Danica Patrick eivät kuulu IRL:n ansioluetteloon, koska heidän ajamisensa on enemmän tai vähemmän sidottu perhesiteisiin tai japanilaiseen autotehtaaseen. IRL:n kahdella suurimmalla tähdellä on kaiken kukkuraksi yhteensä yksi voitto. Heidän takiaan tuskin sarjoja tarvitsisi yhdistellä. Sarjan mestari lähti juuri NASCAR-areenoille ja voitokkain amerikkalaiskuljettaja on matkalla samaan suuntaan. Honda vie Kanaanin Japaniin ja Rahal lomautti kaikki työntekijänsä. Ovatko nämä hyviä syitä yhdistää sarjat? Mielestäni ei.

Tämä aihe sopisi kyllä jälleen siirtää pois likaamasta yhtä Champ Car –kausitopiccia. Sopiva sijoituspaikka lienisi tämä - ChampCarin ja IRL:n yhdistyminen
 
Ylös