CARTer
Well-known member
- Liittynyt
- 20.9.2004
- Viestit
- 2315
Champ Car World Series – Toyota Grand Prix of Long Beach - Vuosisadan kilpailu
18-20. huhtikuuta 2008
Enpä olisi uskonut joutuvani kirjoittamaan tätä. Koska Pohjois-Amerikan pitkäikäisin formulasarja Champ Car World Series valmistautuu sen historian viimeiseen osakilpailuun, joka ajetaan ensi viikonloppuna Long Beachin kauniilla katuradalla, lienee aika kerrata ja muistella sarjan hienoa taivalta.
Pohjois-Amerikan moottoriurheiluhistoria ulottuu viime vuosisadan alkuun, jolloin Vanderbilt Cup – kilpailut toivat historian ensimmäiset huimapäät New Yorkin Long Islandille. Ensimmäinen taistelu Vanderbilt – maljasta käytiin vuonna 1904 ja yli sata vuotta myöhemmin kuljettajat kuten Sebastien Bourdais, Paul Tracy ja Jimmy Vasser juhlivat uransa suurimpia saavutuksia komean hopeisen antiikkimaljan kanssa.
Varsinainen Championship Car – sarjan, jonka nimi myöhemmin kansan suussa typistyi Champ Cariksi, aloitti vuonna 1909. American Automobile Association (AAA) perusti Yhdysvaltojen mestaruussarjan, jonka ensimmäinen kilpailu ajettiin Portlandissa Oregonissa kesäkuun 16. päivä. AAA hallinnoi amerikkalaista moottoriurheilua aina Le Mansin vuoden 1955 järkyttävään joukkokolariin, jonka jälkeen se vetäytyi moottoriurheilukilpailujen järjestelyistä. United States Auto Club (USAC) otti vastuun mestaruussarjan toiminnasta, mutta mukana olleet tallit halusivat kehittää ja viedä lajia eteenpäin, joten vuonna 1979 moottoriurheilulegenda Dan Gurney kirjoitti ns. ”Valkoisen paperin”, josta tuli pohjoisamerikkalaisen formula-autoilun ohjenuora ja Championship Auto Racing Teams (CART) eli tallien oman järjestelyorganisaatio perustettiin.
CART-sarjasta kehittyi kansainvälisesti merkittävä sarja, jonka yksi huippuhetkistä oli, kun hallitseva F1-maailmanmestari Nigel Mansell siirtyi sarjaan vuonna 1993. Sarjassa ajoi tuolloin muitakin F1-mestareita, kuten Emmerson Fittipaldi, Mario Andretti ja Indianapolisissa Champ Carilla kilpaili myös kolminkertainen F1-mestari Nelson Piquet. Vanhempien veteraanien vastapainoksi CART/Champ Car nosti esiin paljon nuoria tähtiä. Toisen sukupolven kuljettajat Al Unser Junior ja Michael Andretti kävivät 90-luvun alussa eeppisiä taisteluita sarjan mestaruudesta ja nuori Jacques Villeneuve, joka voitti uransa ensimmäisen suuren formulakilpailun syksyllä 1994 Road American moottoriradalla. Seuraavana vuonna Villeneuve voitti sarjan mestaruuden ennen siirtymistään F1-sarjaan. Toiset olivat vähemmän onnekkaita. Vuonna 1997 kanadalaisesta Greg Mooresta tuli silloin historian nuorin suuren autokilpailun voittanut kuljettaja. Hän menehtyi vain kaksi vuotta myöhemmin Fontanan superovaalilla.
Champ Car on aina ollut synonyymi huippunopealle kilpa-autolle. Vuonna 2000 Gil de Ferran ajoi suljetun radan nopeusennätyksen Fontanan ovaalilla. Ennätystä ei ole vieläkään rikottu. Vuonna 2002 Jimmy Vasser voitti niukasti tuolloin maailman nopeimman autokilpailun samaisella superspeedwayllä. Sarja esitteli viime vuonna uuden auton, joka ensimmäisessä testissään Laguna Secan moottoriradalla alitti Toyotan F1-autolla tekemän rataennätyksen. Tony Cotman kuvaili uutta Champ Car – autoa maailman kovimmaksi ja ilkeimmäksi kilpavehkeeksi.
Long Beachissä maailman vanhimman moottoriurheilusarjan upea ja tapahtumarikas historiankirjoitus saa siis ensi viikonloppuna viimeisen lukunsa. Lähes 100 vuotta ensimmäisen ajetun kilpailun jälkeen Champ Car World Series lakkaa olemasta.
Kuitenkin vielä kerran maailman kovimmille katutaistelijoille annetaan mahdollisuus näyttää mistä tämän sarjan tähdet on tehty ja miksi sarja oli yksi maailman hienoimmista. Edessä on vuosisadan kilpailu. Sen jälkeen turbojen laulu lakkaa. Toivottavasti kuitenkin vain hetkeksi.
Champ Car World Seriesin viimeinen veto – Toyota Grand Prix of Long Beach, 18-20. huhtikuuta 2008
Viimeksi muokattu: