Champ Car Long Beach 2008 - End of an Era

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Toyota Grand Prix of Long Beach - perjantai - aika-ajot 1

Justin Wilson varmisti perjantaina itselleen eturivin lähtöpaikan sunnuntaiseen Champ Car – finaaliin. Newman/ Haas /Laniganin pitkä brittikuljettaja oli ensimmäisten aika-ajojen nopein yli puolen sekunnin marginaalilla toiseksi nopeimpaan Oriol Serviaan. Wilson oli lähes sekunnin nopeampi kuin aamulla harjoituksissa ja yli puoli sekuntia nopeampi kuin Bourdais viime vuonna ensimmäisissä aika-ajoissa. Mikäli tahti jatkuu huomenna samanlaisena, tulee Champ Car poistumaan elävien kirjoista hiottuaan ensin Long Beachin radan uuden rataennätyksen alle minuutin ja seitsemän sekunnin.

Alex Tagliani jatkaa hämmästyttävän kovia suorituksia Walker Racingin autolla, johon hän sai komennon vasta viime viikon lopussa. Taglianin kannoilla on toinen yllättäjä, joka oli aamusta alkaen nopea eli PCM:n meksikolaiskuljettaja Mario Dominguez. Dominguezin ja PCM:n huhutaan ajavan Indianapolisin jälkeen loppu IRL-sarja, joten pisteet Long Beachistä tulevat heille tarpeeseen.

Graham Rahal oli aamua huomattavasti nopeampi ja nyt hän täydensi kärkikuusikon. Toisten harjoitusten nopein Franck Montagny peittosi tallitoveri Paul Tracyn kahdella kymmenyksellä. 49-vuotias veteraani Roberto Moreno puolestaan jätti taakseen kovan katraat nuoria nimiä. Taakse jäivät mm. F1-kokemusta omaava Antonio Pizzonia, Dale Coynen molemmat kuljettajat ja Conquestin Franck Perera, jonka suoritukset ovat olleet vaisuja. Ranskalainen Atlantic-kakkonen oli kuitenkin Sebringissä nopeimpien joukossa.

Morenon likimain kaksikymmentä vuotta nuorempi Minardi-tallikaveri Nelson Philippe ei päässyt aika-ajoissa radalle lainkaan, joten hän oli ajojakson hitain.

Juho Annalan Champ Car - debyytti on lähtenyt odotetun takerrellen liikkeelle. Annala paransi aika-ajoissa aamun ajastaan noin kaksi sekuntia, mutta oli silti neljä sekuntia hitaampi kuin eturiviin körötellyt Wilson. Ero Brittien F3-sarjassa viime vuonna ajaneeseen 19-vuotiaaseen Mario Moraesiin on sekin pysynyt vakiona. Häntäpään täydentävien tulokaskuljettajien ero on edelleen kaksi sekuntia. Ero ei ainakaan perjantaina kaventunut, ja Annala on kaukana kärjestä. Radan ainakin pitäisi olla nyt tuttu, joten huomenna voitaneen odottaa Rocketsport-kuljettajalta parempaa.

Perjantain aika-ajojen tulokset
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sikäli kun nyt ymmärsin oikein, niin Annalalla oli harjoituksissa ongelmia ja kierrokset jäivät kymmeneen. Toivottavasti loput ajelut sujuvat niin ongelmitta, että toisessa aika-ajossa voi yrittää jo aikaakin tosissaan.
 

lara

Namupala
Liittynyt
12.5.2007
Viestit
6165
Sijainti
Onnela
Bobakki sanoi:
Sikäli kun nyt ymmärsin oikein, niin Annalalla oli harjoituksissa ongelmia ja kierrokset jäivät kymmeneen. Toivottavasti loput ajelut sujuvat niin ongelmitta, että toisessa aika-ajossa voi yrittää jo aikaakin tosissaan.
Totta, eka aika-ajo oli lahinna oikean set-upin hiomista talle paivaa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Bobakki sanoi:
Sikäli kun nyt ymmärsin oikein, niin Annalalla oli harjoituksissa ongelmia ja kierrokset jäivät kymmeneen.
Ongelmia oli ilmeisesti aamulla ensimmäisissä hajoituksissa, mutta tuloksien mukaan Annala kyllä ajoi perjantaina 36 kierrosta. Neljä vähemmän kuin tallikaveri Pizzonia.
Rocketsportin molemmat autot ovat sinihopeisia ja näyttää siltä, ettei autoja ole maalattu sitten Sebringin testien. Mitään erikoista ei siellä suunnalla sitten nähtykään.

Nelson Philippen suunnittelema yllätys faneille oli punainen ajopuku, jonka selässä on teksti: Thank you Champ Car Staff & Fans ja etupuolella komeilevat CARTin ja Champ Carin logot.

Graham Rahalin auto puolestaan viestittää mielenkiintoisia asioita:

Newman/ Haas/ Lanigan is passing on the message to Champ Car fans "Don't believe everything you see or hear about IndyCar Series and how great it is now". :D Kool-Aid -mehukulho on ollut IRL:n koreiden puheiden maskotti jo vuosia.

Jimmy Vasser osaa edelleen hauskuuttaa fanejaan. Hänellä on yksinkertainen toive: "I just hope I don't drive like S***".
Vasserilla oli eilen mielenkiintoinen tilanne aika-ajoissa. Hän päästi tallitoverinsa Will Powerin ohi, mutta kun australialaisen oli tehtävä vastapalvelus hän blokkasikin pomoaan ja Vasserin nopea kierros meni piloille. Power aiheutti muutenkin kuumia tunteita, sillä hän nosti jalkansa kaasulta Shoreline Drivellä ja Graham Rahal oli ajaa hänen päälleen. Ensimmäisessä mutkassa Rahal antoi käsillään vihaista palautetta KVRT-kuljettajalle.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3397
Sijainti
Lahti
Herttileijaa! Roberto Moreno ajaa yhä vain. Kaiken lisäksi hyvin. Kaverilla on tosi pitkä ajoura takana, välillä pitkiä taukoja ja heti kun pääsee radalle, täräyttää lujaa. Luontainen ajolahjakkuus, ja ilmiselvästi hieman pehmeä pää kun vielä noin vanhana ja hidasreaktioisena tuuppaa Champ Caria katuradalla kuin paraskin Champpi. Ho hum.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Marlboro 500 1999 (Fontana, California Speedway)

Tuo on vähintään samanlainen kisa kuin 1994 Imola Fykkösissä. Suosikkini Greg Moore menehtyi ajettuaan valliin. Veti hiljaiseksi silloin ja vetää yhä.

Nyt kuin noita videoita katsoo niin meinaa kyllä tulla tippa silmään. Gregillä oli potentiaalia mestariksi, Pensken kanssa oli sopimus ja näin...

:( :( :(
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3397
Sijainti
Lahti
Se ulosajo oli ehdottomasti väkivaltaisimmasta päästä mitä olen koskaan nähnyt. Heti saattoi arvata että nyt kävi pahasti. Sen huomasi myös kaikki muut, sillä niin rata-alueelle kuin selostuskoppeihinkin laskeutui pahaenteinen hiljaisuus.

En tiedä mitä siinä oikein tapahtui, mutta muistaakseni Greg ajoi käsi tikattuna ja puudutettuna. Oliko näin? Ei ehkä ihan viisas valinta, kun vedetään ovaalia tuhatta ja sataa. Suuri lahjakkuus sammui kertarysäyksestä. :(
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Toyota Grand Prix of Long Beach - lauantai - vapaat harjoitukset 3

Tutut nimet olivat nopeimpia tämän aamun ensimmäisissä harjoituksissa Long Beachin radalla. Walker Racingin Alex Tagliani jatkaa yllättävän vahvoja otteita erittäin nopealla varoitusajalla Kaliforniaan matkanneen tiimin ainoalla autolla. Walkerinhan ei pitänyt edes osallistua Long Beachin kilpailuun ja Taglianin ajama auto on ollut jo muutaman viikon ajan myytävänä, mutta talli on kuitenkin Long Beachissä ja melkoisen kovassa tikissä. Tagliani alitti jo aamulla eilisen paalupaikka-ajan, joten Champ Car – sarjan viimeisestä aika-ajosta tulee trilleri vailla vertaa.

Tällä hetkellä paalulle oleva Justin Wilson oli aamun toinen kaksi kymmenystä Tagin aikaa hitaampana. Will Power oli kolmas ja vihdoinkin vauhtia löytänyt Conquest-kuljettaja Franck Perrera neljäs. Eilen vielä ruosteessa ollut Paul Tracy täydensi kärkiviisikon. Eilisen moottoriongelmista toipunut Nelson Philippe toi Minardi-auton kärkikymmenikköön, ollen yhdeksäs.

Juho Annala teki aamun ajojakson aikana tuttavuutta ysimutkan rengasvallin kanssa ja aiheutti punaisen lipun. Kierrokset jäivät aamulla kahdeksaan. Alex Figge päätti ajojakson ajamalla myös renkaisiin. Figge oli harjoitusten 17.s ja Annala jälleen viimeinen.

Long Beach on tunteikas paikka tänä viikonloppuna, mutta sieltä kantautuu myös mielenkiintoisia huhuja. Kalkhoven on ollut erittäin positiivinen ja luottavainen, että Champ Car tulee ”syntymään uudelleen” kunhan uusi auto saadaan IndyCar-sarjaan vuonna 2010 (tai 2011). Tämän pitäisi myös olla viimeinen IRL-kausi, sillä erittäin todennäköisenä pidetään sitä, että ensi vuonna tuo negatiivisen varauksen ympäri maailmaa saanut lyhenne tullaan hautaamaan.

Sydäntä lämmittää lukea kuinka niin monet kaipaavat Greg Moorea. Hän todella kosketti monien elämää. Mooressa minusta ruumiillistui se, miksi Champ Car oli niin hieno ja mukava sarja seurata. Hän oli hauska, faniystävällinen ja rento, mutta täysverinen kilpa-ajaja. Moreno oli valmiina hyppäämään Mooren autoon, mutta hän halusi itse ajaa viimeisen kilpailun Forsythelle. Ennen kilpailua hän oli huikannut Kanaanille, että nähdään kärjessä. Hän todella halusi voittaa viimeistä kertaa tallille, joka oli uskonut ja nostanut hänet formulamaailman huipulle.
Moore ja muut sankarit, jotka tämän pitkän matkan aikana menetimme, ovat tänä viikonloppuna ollut paljon ajatuksissani. Gregin olisi kuulunut olla tänä viikonloppuna Long Beachissä. :(
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Moore oli tosiaan myös allekirjoittaneen henkilökohtainen suosikkikuljettaja. Nyt kun rupesin laskeskelemaan, niin Greg oli menehtyessään aikalailla saman ikäinen, kuin minä olen nyt. Tuli jotenkin epätodellinen tunne. :frown:
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Pärre sanoi:
En tiedä mitä siinä oikein tapahtui, mutta muistaakseni Greg ajoi käsi tikattuna ja puudutettuna. Oliko näin? Ei ehkä ihan viisas valinta, kun vedetään ovaalia tuhatta ja sataa. Suuri lahjakkuus sammui kertarysäyksestä. :(
Näinhän se oli. Moore törmäsi kilpailua edeltävänä aamuna skootterillaan autoon Paddock-alueella ja mursi joitain luita kädestään. Samaisena iltana hän ajoi muutaman testikierroksen sitten kokeillen tuota puudutus/tikkaus-systeemiä ja päätti osallistua seuraavaan päivän starttiin.

Kohtalon julmaa ivaa oli, että kilpailun jonka piti olla hänen viimeisensä Forsythelle, olikin sitten hänen viimeisensä :(
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Toyota Grand Prix of Long Beach - lauantai - aika-ajot 2


Britti Justin Wilson säilytti viimeisen paalupaikkansa Champ Car – historian lehdillä. Newman/ Haas /Lanigan – kuljettaja alitti lauantain aika-ajoissa ainoana kuljettajana 1.07.-rajan ja teki samalla Long Beachin katuradan rataennätyksen. Aika on kuusi kymmenystä nopeampi kuin Sebastien Bourdais’n samalla autolla viime vuonna ajama paaluaika.

Aivan Wilsonin perään liimautui vihreäkeltaisella Walker Racingin autolla Alex Tagliani, joka hävisi paalun vaivaisella kymmenyksellä. Illalla käytävässä kilpailussa Taglianin auton kylkiä koristavat fanien viimeiset tervehdykset sarjavanhukselle. Mukana on mm. Taglianin oma viesti ja nimikirjoitus. Muuten Tagin auton ympärillä ei tänä viikonloppuna ole käynyt kuhina. Tallipäällikkö Derrick Walker kertoi tallilla olevan vain viisi työntekijää, jotka toimivat Champ Car – varikolla. Kun Atlantic – ajot on ajettu, Walkerin Atlantic-tallista tulee muutama käsipari lisää, mutta jo tässä valossa tallin suoritus on ollut uskomaton ja suoraan kuin sadusta.

Toiseen riviin asettuvat vauhtiin päässyt ranskalaistulokas Franck Perera ja Will Power. Forsythe-kaksikko Paul Tracy ja Franck Montagny ovat läpi viikonlopun ajaneet samoja aikoja, mutta nyt Long Beachin kolminkertainen voittaja Tracy oli tulokastallitoveriaan nopeampi.

Nelson Philippe on kaveri, jonka kehittymistä oli ilo seurata ja yksi syy, miksi oli hyvä, ettei tämä tarina loppunut CARTin konkurssiin keväällä 2004. Nelson kantaa ajohaalarissaan vanhoja CARTin ja Champ Carin logoja ja vyöllään vuosiluvut 1978-2008. Perjantaina Nelson ei päässyt aika-ajoissa radalle lainkaan rikkinäisen vaihdelaatikon takia, mutta nyt lauantain aika nosti karismaattisen ja hauskan ranskalaisen seitsemänteen lähtöruutuun. Nelson ei talven aikana ole ajanut muuta kuin karting-autolla hyväntekeväisyystapahtumassa, joten tulos on siksikin huikea.

Nelsonin tallikaveri Moreno ja hänen joukkueensa kärsii vatsataudista ja Pupo löytyy siksi vaatimattomasti sijalta 17. Kurjan päivän päätti voimansiirtovika aika-ajojen alussa.

Historian viimeisen Champ Car – osakilpailun lähtöjärjestys

1. Justin Wilson - Newman Haas Lanigan 1:06.902
2. Alex Tagliani - Walker Racing 1:07.084 + 0.182
3. Franck Perera - Conquest Racing 1:07.180 + 0.278
4. Will Power - KV Racing 1:07.205 + 0.303
5. Paul Tracy - Forsythe Pettit 1:07.352 + 0.450
6. Franck Montagny - Forsythe Pettit 1:07.360 + 0.458
7. Nelson Philippe - Minardi HVM 1:07.415 + 0.513
8. Enrique Bernoldi - Conquest Racing 1:07.682 + 0.780
9. Graham Rahal - Newman Haas Lanigan 1:07.703 + 0.801
10. Mario Dominguez - Pacific Coast Motorsport 1:07.745 + 0.843
11. Bruno Junqueira - Dale Coyne Racing 1:07.786 + 0.884
12. Oriol Servia - KV Racing 1:07.858 + 0.956
13. Jimmy Vasser - KV Racing 1:07.859 + 0.957
14. EJ Viso - HVM 1:07.927 + 1.025
15. Antonio Pizzonia - Rocketsports Racing 1:08.463 + 1.561
16. Alex Figge - Pacific Coast Motorsport 1:08.489 + 1.587
17. Roberto Moreno - Minardi HVM 1:08.549 + 1.647
18. David Martinez - Forsythe Pettit 1:08.645 + 1.743
19. Mario Moraes - Dale Coyne Racing 1:09.279 + 2.377
20. Juho Annala - Rocketsports Racing 1:09.555 + 2.653
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Toyota Grand Prix of Long Beach - sunnuntai - kisapäivä

Autoracing1.com on selvitellyt asioita ja listannut kuulemiaan juttuja Long Beachissä.

Roger Penske on syyllinen siihen, ettei Cosworth ollut mukana ”yhdistymissopimuksessa.” Pensken omistama Ilmor-moottoripaja vastaa IRL-moottorien huollosta, eikä hän halua yhtiönsä menevän konkurssiin, jos joku toinen ottaa heidän bisneksensä. Tämä tietenkin herättää kysymyksiä, kuten miten on tasapuolista, että Penske yksistään on vastuussa moottorien ylläpitämisestä. Lisäksi Georgenhan piti olla kuningas, mutta mehän kaikki tiedämme, kuka IRL-sarjaa on pyörittänyt vuoden 2002 jälkeen. Penske halusi Detroitin ja hän sai sen. Penske halusi moottorisopimuksen ja sai sen. Penske ei halunnut Cosworthia ja taas Tony George polvistui ja antoi kapteenille haluamansa.

IRL-toimitsijat ovat vihdoin myöntäneet, että DP01 on ovaalivalmis auto. Ainoa asia, joka heitä huolestuttaa on auton korkea keula, joka saattaa ovaalilla aiheuttaa ongelmia keula edellä tapahtuvissa onnettomuuksissa. Auto olisi nopeasti muutettavissa täysin ovaalikelpoiseksi muuttamalla ponttooneita ja valmistamalla ovaalipaketin. Uutenakin DP01 on huomattavasti halvempi kuin nykyinen IRL-Dallara. Kysymyksiä myös herättää, miksi dollarin heikon kurssin aikana on järkevää lähettää rahaa Italiaan, kun auto voitaisiin rakentaa halvemmalla Yhdysvalloissa?

IRL:n uusi auto ei siis tule olemaan DP01, vaikka monet sisäpiiriläiset ja fanit niin toivovatkin. Sen sijaan uusi auto tulee olemaan hyvin lähellä Champ Carin teknisiä sääntöjä ja Tony Cotman tulee olemaan vastuussa projektista.
Forsythe tutkii mahdollisuuksia ajattaa autoja joko ALMSissa tai IRL:ssä tänä vuonna. Hän ei kuitenkaan itse aio maksaa leikkiä. Forsythe tukee Atlantic-sarjaa ja se riittää hänelle. Forsythen uusi tutkimustiimi vastaa toukokuussa mm. Conquest- ja Sam Schmidtin autojen säädöistä ja ajattamisesta, joten jos talli löytää tukijan, heillä on hyvä perustieto Dallarasta vuonna 2009 ja vuonna 2010 uuden auton tullessa pelikenttä tasoittuu muutenkin.

Paul Gentilozzin Rocketsport-tallilla ei ole aikomusta siirtyä IRL-sarjaan lähitulevaisuudessa. Alex Figge tulee ajamaan ALMSissa Tafel Racingin Ferrarilla. Tony George on neuvotellut Laguna Secan moottoriradan kanssa kilpailusta. Portland haluaisi kilpailun ensi vuonna, mutta IRL ei ilmeisesti ole kovinkaan kiinnostunut. IRL-toimitsijat suunnittelevat katukilpailua Meksikoon, mikä kuulostaa typerältä, sillä Autodromo Hermanos Rodriguez on enemmän kuin valmis isännöimään 300 000 katsojaa, kuten CARTin kilpailut todistivat.

Loppuun vielä viimeisen Champ Car - kilpailun alla otettu ryhmäkuva:

Servialla on tainnut mennä roska silmään jo viikonlopun tässä vaiheessa ja Nelson lähettää terveisiä Japanista Long Beachiin lentävälle Tony Georgelle :tongue: ;)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Toivottavasti tämän kisan jälkeen yhteistyö IRL:n kanssa voi alkaa täydellä teholla. Kaikki vanhat erimielisyydet olisi saatava sovittua, jottei enää enempää aiheutettaisi tuhoa Amerikan formulaluokille.

Uusi Indycar-auto olisi syytä saada koekäyttöön jo 2009 (malliin COT NASCARissa viime kaudella), jotta kehitystyö saataisiin hyvälle mallille kaudelle 2010.
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Eli ESPN 2 (kiinan vaiko taiwanin?) ilmeisesti lähettää skaban. Joudutte lataamaan koneelle sellaisen ohjelman kuin TVAnts (googlen kautta löytyy) ja asentaa sen. Kanavalistoista pitäisi löytyä ESPN 2. Sen kautta katsoin viimeksi IRL kisan :rolleyes:
Tämän tiedon löysin täältä http://www.myp2pforum.eu/forumdisplay.php?f=46
 
Viimeksi muokattu:
Ylös