CaPtEeNi sanoi:
-Oikein mielellään lukisin vähän yksityiskohtaisemman selvityksen tallien siirtymisestä katsomoon..
Yleisön pyynnöstä ajattelin sitten kirjoittaa tuosta mainitsemastani porukasta ehkä tuntemattomimman tallin historiikin.
Pagan Racing
Käytettyjen autojen myyjän Jack Paganin unelma oli osallistua Indy 500-ajoon. Hän oli toiminut AJ Foytin mekaanikkona tämän uran alkuaikoina. Autokauppiaan arki kuitenkin esti häntä pitkään toteuttamasta unelmansa. 90-luvun alussa Hra Pagan ja hänen poikansa Allan ostivat vanhan Indyauton, jolla oli tietenkin tarkoitus voittaa tuo suuri kilpailu. Sponsoriksi talli houkutteli Interstate-paristot, jotka paremmin tunnetaan NASCARista auton nro 18 sponsorina. Kuljettajana ensimmäisessä kilpailussa toimi Jeff Andretti, Mario Andrettin nuorin poika.
Seuraavana vuonna alkanut yhteistyö kolumbialaisen Roberto Guerreron kanssa kesti viime vuosituhannen loppuun asti. Talli oli todella pieni ja valkoinen Reynard oli useasti täynnä pieniä tarroja. Sellaisena minä Paganin aina muistan.
Pagan alkoi turhautua taistelemaan talleja vastaan joiden budjetti oli kymmenen kertaa suurempi kuin hänen ja Pagan olikin yksi Georgen ensimmäisen vision suurimmista kannattajista. Tosin Allan Pagan myönsi viisi vuotta myöhemmin, että rahalla oli valintaan suuri merkitys. Jack Pagan ei vihannut CART-organisaatiota kuten Foyt, joka lähti myös Tonyn kelkkaan. Paganilla oli ongelmia moottorisopimusten ja rahoituksen kanssa, joten hänen päätöksensä jollain tavalla ymmärtää. Tarkoitus oli ajaa myös muutama CART-kilpailu 1996.
Guerrero ajoi -95 Indyssä kahdenneksitoista. Auton turvakaaressa pieni IRL-logo kertoi mihin talli oli seuraavana vuonna menossa.
Kun IRL tammikuussa -96 ajoi ensimmäisen kilpailunsa oli Guerrero mukana Paganin väreissä. Indyn lähestyessä tilanne tuli olemaan erikoinen. Suuret nimet, tallit ja sponsorit puuttuivat lähtölistasta joten mainostilaa myytiin halvalla. Tallin pitkäaikaisena yhteistyökumppanina toiminut Pennzoil nousi pääsponsoriksi ja auto maalattiin omituisella tavalla keltavalkoiseksi. Taisipa talli yrittää saada toista autoakin mukaan kisaan, mutta se ei tainnut onnistua.
Seuraavana vuonna palattiin perinteiseen Pennzoilin keltaiseen. Tämä oli ainoa vuosi jolloin tallilla meni kohtalaisen hyvin rahoituksen kannalta. Indyn epäonnistumisen jälkeen talli alkoi hajota sisältä päin. Päämekaanikko John Barnes halusi perustaa oman tallin ja sai houkuteltua autokauppias Gary Pedigon ja muutaman muun mukaansa. Panther Racing näki päivänvalon vuoden 1997 lopulla. Barnes ei pelkästään vienyt tietotaitoaan Paganilta vaan hänen mukanaan lähti myös Pennzoilin öljyrahat. Jack ja Allan Pagan olivat jälleen tyhjän päällä.
Kun kausi Disneylandin ovaalilla alkoi oli Paganeilla syytä hymyillä. Guerrero oli nopeampi kuin Pantherin kuljettajaksi valittu Scott Goodyear. Ja vielä reilusti! Kilpailu päättyi molempien osalta keskeytykseen. Ei se mitään Pantherilla oli rahaa korjaustöihin. Paganin porukka parsi auton kasaan ja taas Phoenixiin lähdettiin suurin odotuksin. Guerrero lähti kisaan 11. sijalta mutta voimansiirto hajosi kesken matkan. Haavat saatiin nuoltua ja seuraavaksi olikin vuorossa Indianapolis 500.
Jälleen kerran ”Soturiksi” kutsuttu Guerrero näytti ajajan lahjansa ja taisteli sponsorittoman auton aika-ajoissa kymmenen parhaimman joukkoon. Kilpailussa hän tuli ensimmäistä kertaa kauden aikana maaliin, 75 kierrosta kärkeä jäljessä sijalla 22. Tuolloin tallin toimintaa läheltä seuranneet arvelivat touhun olevan pian ohi. Seuraava kilpailu oli Texasin uudella ovaalilla kesäkuun alussa. Uskomattomasti Guerrero ajoi jälleen auton kymmenen parhaimman joukkoon vain keskeyttääkseen joukkokolariin neljän kierroksen jälkeen. Talli oli saanut tarpeekseen ja Paganit ottivat aikalisän. Pagan Racing palasi vielä yhteen kilpailuun kaudella -98. Charlotten ovaalilla midget-mestari ja entinen NASCAR-kuljettaja Stevie Reeves ajoi tallin parhaimman tuloksen tulemalla maaliin kymmenentenä. Edessä oli pitkä vuosi sillä seuraavan kerran Paganista kuultiin seuraavan vuoden toukokuussa.
Pagan palasi 83. kerran ajettuun Indianapolis 500 ajoon moottoripyöristä formulan rattiin siirtyneen Jeff Wardin kanssa. Ward oli pisteissä toisena, mutta alkukauden talli kärsi rahoitusvaikeuksista ja mies päätyi Paganille. Pagan myös esitteli internet/media-yhtiö Yahoon moottoriurheilulle. Koko kuukauden Ward oli hyvässä vauhdissa, mutta tuskin kukaan uskoi pienen Pagan-tiimin olevan kilpailukykyinen pitkässä kilpailussa. Tallin tunnusmerkeiksi oli muodostunut yllätyksellisyys ja voi pojat kuinka Pagan yllätti. Kilpailun voittaneen Kenny Bräckin jälkeen maaliin seuraavana tuli purppura-valkoinen auto. Jeff Ward ajoi Indyssä toiseksi! Kyseessä oli tosin vain yksittäinen kilpailu. Pagania ei enää kiinnostanut mikään muu kuin Indy. Ward siirtyi takaisin vanhaan talliinsa Yahoon sponsoroimana. ”Paganin kirous" kuitenkin jahtasi häntä ja Indyn jälkeen parhaaksi sijoitukseksi jäi Atlantan kymmenes sija. Wardin Indyn auto huutokaupattiin kauden päätteeksi Yahoon nettisivuilla.
Vuoden 2000 Indy jäi tallin viimeiseksi. Allan Paganin suostuttelutaidot ovat vailla vertaa. Jälleen kerran hän ilmestyi Gasoline Valleylle uuden sponsorin kanssa. Yahoo oli siirtynyt isompiin ympyröihin (lue Prostin F1-team) ja nyt oli vuorossa toinen nettifirma nimeltä NetZero. Tunnettu keikkakuski Richie Hearn sai ”kunnian” ajaa Pagan Racingin viimeisen kilpailun. Se kunnia tosin päättyi lyhyeen, kun Hearn jäi radan varteen elektroniikkavian vuoksi ennen kilpailun puoltaväliä.
Vuoden 2000 Indy jäi tallin viimeiseksi. Jack Paganin suostuttelutaidot ovat vailla vertaa. Jälleen kerran hän ilmestyi Gasoline Valleylle uuden sponsorin kanssa. Yahoo oli siirtynyt isompiin ympyröihin (lue Prostin F1-team) ja nyt oli vuorossa toinen nettifirma nimeltä NetZero. Tunnettu keikkakuski Richie Hearn sai ”kunnian” ajaa Pagan Racingin viimeisen kilpailun. Se kunnia tosin päättyi lyhyeen, kun Hearn jäi radan varteen elektroniikkavian vuoksi ennen kilpailun puoltaväliä.
Jack Pagan oli pettynyt mies. Tarina kertoo, että Tony George jätti maksamatta hänelle tuon vuoden osallistumisesta vaikka heillä oli ollut sopimus alusta asti. Paganit eivät myöskään olleet tyytyväisiä joutuessaan taas kamppailemaan CARTin suuria talleja vastaan. Hra Pagan katkeroitui ja hävisi varikoilta. Hänen poikansa ja tyttärensä Leah menettivät isänsä omaisuuden yrittäessään pitää unelmaa elossa. Mitä mahtavat tehdä nykyään?
Pagan Racing muistetaan kolmesta asiasta:
- Oli yksi alkuperäisistä loikkaajista IRL-sarjaan
- Vuokrasi 1995 Penskelle auton Indy 500 aika-ajoon
- Jeff Ward sijoittui toiseksi 83:ssa Indianapolis 500 kilpailussa
Edit: Oli muuten hyvä, että otettiin puheeksi. Jack Pagan menehtyi viime vuoden syyskuussa 76 vuotiaana :frown:
"Probably the most vibrant memory of him I have was the look on his face when I pointed up at the tower listing that we were in the lead," Allan Pagan said. "It was like he was a little boy." Todellinen herrasmieskilpailija. RIP Jack