Sun of the pits:
Usein kuulee varsinkin ulkomaisten (puolueettomien) F1-asiantuntijoiden toteavan, että Michael Schumacherin paremmuus selittyy osaltaan hänen suoritusvarmuudellaan ja että hänen kilpakumppaninsa ovat virheherkempiä kuin maestro itse. Tämän kauden tilastojen mukaan ihan niin ei taida kuitenkaan olla.
Neljän kärkitiimin kuljettajien pistekeskiarvo maaliin ajettujen kilpailujen osalta ennen Suzukaa (tarkistamattomat tilastot)
1. KR = 83 pistettä /12 osakilpailua = 6.92
2. MS = 92/14 = 6.57
3. JPM = 82/13 = 6.31
4. RB = 55/9 = 6.11
5. FA = 55/10 = 5.50
6. DC = 45/9 = 5.00
7. RS = 58/12 = 4.83
8. JT = 29/10 = 2.90
Ehkä MS:n paras aika alkaa olla jo takana, mutta kuitennkin: kauden suoritusvarmin kuljettaja on ollut Kimi Räikkönen. Itse asiassa Kimi on kilpaillut tänä vuonna poikkeuksellisen virheettömästi.
Tämä on myös hyvin kaksijakoinen kysymys. Tuolla rallipuolella olen ollut havaitsevinani että Burnsin mahdollista mestaruutta ei arvosteta, koska se on saavutettu tasaisesti pistesijoja napsimalla, ei voittoja.
Nykyinen pistelaskujärjestelmä formuloissa ei anna voitolle niin suurta merkitystä kuin aikaisemmin. Pistelaskujärjestelmä on kuitenkin kaikille sama, ja se on tiedossa kauden alussa.
Tilastoissa on myös vääristymä; 12 osakilpailussa on luonnollisesti helpompi osoittaa parempaa varmuutta kuin 14 tai useammassa.
Jos taas halutaan analysoida MS:n vahvuuksia, niin mielestäni hänen suurin vahvuutensa on haistaa ne muutamat kriittiset kierrokset, joiden aikana F1 kilpailu ikävä kyllä nykypäivänä ratkaistaan, ja ajaa ne nopeasti.
Toinen vahvuus MS:llä on äärettömän analyyttinen ajotyyli. Silloin kun autoa ei tarvitse ruoskia, sitä kannattaa säästää. Eli teknisistä vioista johtuvat keskeytykset menevät pieneltä (huom pieneltä) osalta myös kuljettajan ansioksi.
Kolmas vahvuus on kokemus. Tieto siitä minkä luonteinen joku kilpailu on viimeiset 10 vuotta useinmiten jollain radalla on ollut, auttaa valitsemaan muita paremmin oikean ajotaktiikan (en tarkoita varikkotaktiikkaa).
Neljäs vahvuus on loistava yhteistoiminta autoa kehitettäessä kilpailuinsinöörien kanssa, sekä yhteistoiminta tallin taktisen johdon kanssa kilpailun aikana.
Näillä avuilla MS kompensoi tehokkaasti huippuvuosistaan heikentyneitä teknisiä ajo-ominaisuuksiaan.