Cossyt McLarenille ja Haugille kenkää????

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Henkka sanoi:
Maailma tarvitsee esikuvia.

Mercedes-Benz.


Onneks ei ollut ihmisiä lähellä näkemässä kun kun siinä yksikseni hekottelin. Kyseinen rimpsu saa myös yksinoikeuden signatureeni todennäköisesti hyvin pitkäksi aikaa.
Höhhöh...uudempi versiohan tuosta on Elämäsi Auto. Mercedes-Benz. :rolleyes:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Kimi oli varmaan todella painavalla autolla liikkeellä, mistä hitaus suorilla lienee peräisin. Mclarenilla kun näyttää olevan aina superraskaan auton taktiikka, kun muuten ei suju. Mikäköhän logiikka tuonkin toiminnan takana mahtaa olla?
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Varmaan kun oli tuo viimeinen lähtöruutu ja ajattelivat, että tällä radalla on vaikea ohitella. Sieltä sitten pikkuhiljaa ylöspäin muitten varikkokäyntien aikaan.

Oiskohan aika antaa Illienille kenkää, mies suunnittelu erinomaisia koneita vielä beryllium aikana, mutta se olisi saanut vaikuttaa heikentävästi korkeintaan vuosina 01-02. Ihme kun BMWn 01 moottorin pääsuunnittelija (korjatkaa jos olen vääräss) Werner Laurenzin mielipiteitä ei kuunneltu vaan mies siis saa mitä ilmeisemmin lähtä pois. Toinen vika myös varmaan on se, että Mersu suunniteli täysin uuden koneen kun varmasti kaikki muut pyrkivät vain parantamaan viimevuotista mallia.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Pete sanoi:
Varmaan kun oli tuo viimeinen lähtöruutu ja ajattelivat, että tällä radalla on vaikea ohitella. Sieltä sitten pikkuhiljaa ylöspäin muitten varikkokäyntien aikaan.

Oiskohan aika antaa Illienille kenkää, mies suunnittelu erinomaisia koneita vielä beryllium aikana, mutta se olisi saanut vaikuttaa heikentävästi korkeintaan vuosina 01-02. Ihme kun BMWn 01 moottorin pääsuunnittelija (korjatkaa jos olen vääräss) Werner Laurenzin mielipiteitä ei kuunneltu vaan mies siis saa mitä ilmeisemmin lähtä pois. Toinen vika myös varmaan on se, että Mersu suunniteli täysin uuden koneen kun varmasti kaikki muut pyrkivät vain parantamaan viimevuotista mallia.
Aivan, ja jos ei ole perinteitä suunnitella KUNNON kilpamottoreita, niin antas olla. Dieseleitähän Mese on aina osannut tehdä!:D
Ferrarilla ja Bemulla on tuo taito tehdä kilpakoneita vielä hallussa, sekä Hondalla!:thumbup:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
312T4 sanoi:
Aivan, ja jos ei ole perinteitä suunnitella KUNNON kilpamottoreita, niin antas olla. Dieseleitähän Mese on aina osannut tehdä!:D
Ferrarilla ja Bemulla on tuo taito tehdä kilpakoneita vielä hallussa, sekä Hondalla!:thumbup:
Aivan, tästä pääsemmekin siihen totuuteen että Ferrarin ensimmäinen V10 oli Hondan miehien käsialaa, eli josko Ferrarinkin tulis antaa olla? :D

Edit: tänä päivänä kun inssejä "kaapataan" tallista toiseen, kansallsuudet on sekasin jnejne, niin on aika turha puhua että "mese osaa tehdä diisseleitä joten jättäs kisakoneet rauhaan" tyyliin... tuolla periaatteella Ferrarit olis voinu kaikki viedä naftaliiniin v.-95 päätteeksi, sillä sen jälkeenhän siellä vaihtui Todtia lukuunottamatta kakki joilla vähänkinoli merkitystä...
Osamu Goto tuli värkkään moottoreita Hondan suunnalta, kuskit vaihdettiin ja koko Benettonin johtoporras käytännössä palkattiin korvaamaan entiset... päättäjistä jäi jäljelle Muntizumala ja Todt, et se niistä perinteistä :D

Edit2: Renuun, Hondaan ja Bemuun tuo pitää paikkansa, siellä käytetään joko samoja jätkiä kuin aiemmin tai sitten on kehitetty perinteisesti uusia insinöörejä omasta väestä (Honda)
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
...ja jottei Maranellon susipunainen vedä tästä herneit nenään, niin lisätään vielä et mua moiset ei kiinnosta, tiimi toimii jos on toimiakseen, aivan sama kuka sinne on palkattu ja mistä...
V*tuttaa vaan asenne noista perinteistä, ne on suhteessa jo vanha käsite...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Eikös Osamu Goto tullut Hondan vetäydyttyä Ferrarille joskus 93 kauden aikana. V12 koneeseen tuli Osamun myötä runsaasti lisää potkua, mutta V10 koneeseen kaverilla ei juuri ollut vaikutusta. Eikös se siirtynyt Sauberin palvelukseen jossain vaiheessa.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
FO110K sanoi:
...ja jottei Maranellon susipunainen vedä tästä herneit nenään, niin lisätään vielä et mua moiset ei kiinnosta, tiimi toimii jos on toimiakseen, aivan sama kuka sinne on palkattu ja mistä...
V*tuttaa vaan asenne noista perinteistä, ne on suhteessa jo vanha käsite...
Mikä niissä perinteissä nin potutta; niiden puutekko??? Perinteet ovat tärkeitä kaikille, myös kilpatalleille. Kaiveleehan Mesekin aina esille sitä 50-luvun hopianuolta!!! Ja kyllä uskallan väittää, että perinteillä on suuri merkitys kilpamoottorien tekemisessä, se näkyy Ferrarin, Hondan, Renaultin ja Bemun tapauksissa. Kun moottoreita rakentelee puoli vuosisataa kilpakäyttöön( Ferkku, Honda), niin kai siinä jotakin oppii? Olisi vaan Mersu tehnyt omat koneet ilman sitä Ilmoria; jos Mese osaa Dieselit tehdä, niin kait se oppisi tekemään myös kilpamoottoreita:confused:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
312T4 sanoi:
Mikä niissä perinteissä nin potutta; niiden puutekko??? Perinteet ovat tärkeitä kaikille, myös kilpatalleille. Kaiveleehan Mesekin aina esille sitä 50-luvun hopianuolta!!! Ja kyllä uskallan väittää, että perinteillä on suuri merkitys kilpamoottorien tekemisessä, se näkyy Ferrarin, Hondan, Renaultin ja Bemun tapauksissa. Kun moottoreita rakentelee puoli vuosisataa kilpakäyttöön( Ferkku, Honda), niin kai siinä jotakin oppii? Olisi vaan Mersu tehnyt omat koneet ilman sitä Ilmoria; jos Mese osaa Dieselit tehdä, niin kait se oppisi tekemään myös kilpamoottoreita:confused:
Perinteet on perinteitä, ja sellaisina ne pitää myös pitääkin... Mutta mä vertaisin ennemmin kilpatallien perinteitä, esmes miten joku talli/moottorivalmistaja on pärjännyt aiemmin ykkösissä...
En suinkaan vertaa tän hetkistä menoa diesel mersuihin, tai siihen että mersulla on perinteitä taksien valmistamisesta...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No kyllähän näillä perinteillä on yllättävän iso merkitys juuri moottorinvalmistajien puolella. BMW on hyvä esimerkki miten nämä perinteet näkyvät usealla tasolla yhtiössä. Koska firmassa on jo 1960-luvulta asti ollut autotekniikan johtamisen henki, niin etumatka säilyy tänäkin päivänä. BMW on aina osallistunut moottoriurheiluun ja mikä tärkeintä, tekniikka ja ennenkaikkea sen osaaminen on tullut talon sisältä. BMW:llä henkilöstö on joka tasolla samanhenkistä ja ylpeä tekemisistään. Tehtaalla on mieletön määrä ns. hiljaista tietoa, jota ei yksinkertaisesti voi ostaa mistään eikä sitä voi viedä. Tähän liittyy kiinteästi oma ajatusmaailmansa, jossa ollaan tiedostettu että huipputekniikkaa osataan tehdä itse. Ei se sen kummempaa ole.

Nyt kun merkki tuli vuosituhannen vaihteessa täysin uuteen lajiin mukaan, niin tämä talonsisäinen tieto valjastettiin käyttöön. Ulkopuoliset arvioijat sanoivat, että kilpailukykyisen moottorin rakentaminen kestää vuosia. Toisin kävi, tulosta tuli reilun vuoden kilpailemisen jälkeen.

Ferrarilla on pitkälti sama homma. Heidän ongelmanaan oli noin 10 vuotta sitten se, että organisaatio ei kyennyt ottamaan tätä valtavaa tietomäärää ja osaamista tehokkaasti haltuun. Kyse ei ollut osaamiseen puutteesta, vaan organisaation pettämisestä.

Itse uskon, että Mersulla ja McLarenilla on nyt pitkälti sama homma. Kyllä ne tietää mitä siellä pitää tehdä, pitäisi vain uskoa enemmän itseensä. Johto on tehnyt siinä mielessä vakavia virheitä, että organisaatioon on palkattu ulkopuolisia, joitten mukaantulo on ollut merkki epäluottamuksesta aikaisempiin osaajiin. Ehkä tässä näkyykin perinteiden puuttuminen varsinkin Mersun osalta. Kun ei ole absoluuttista varmuutta omasta osaamisesta, kuten BMW:llä ja Ferrarilla on, päädytään kokonaisuuteen joka on heikompi kuin osiensa summa.

Mersu on luottanut liian paljon ulkopuolisiin alihankkijoihin. Tehdashan lähti autourheiluun mukaan 80-luvun lopulla, mutta sälytti autojen tekemisen Sauberin vastuulle. Rahalla järjestettiin sitten kilpailukyky. Se toimi silloin hyivn C-ryhmässä jonkun aikaa, mutta kun kilpailu kiristyi niin konsepti ei enää toiminut. Mm. Peugeot teki homman paremmin ilman, että organisaatiolla olisi ollut lainkaan kokemusta ratatoiminnasta. CART:ssa kävi sama homma. Mersun rahoittamat Ilmorin koneet olivat aivan alussa ylivoimaisia, mutta kun Honda tuli mukaan, niin Mersunkin kehitys putosi kelkasta.

Olisiko f1-ohjelmalla nyt sama kohtalo edessä?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
C-ryhmässä meni ihan mainiosti kaudet 1991-1992. Ekana täytenä kautena tuli muutama osakisavoitto ja kaudella 92 tuli maailmanmestaruudet. Toki vastuskaan ei kaikkein vahvinta ollut.

Toki pitää muistaa myös, että Laurent Aiello veteli 406:lla kohtalaisen suvereenisti Super Touringilla ympäri eurooppaa 90-luvun lopulla.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
pmv sanoi:
Nyt kun merkki tuli vuosituhannen vaihteessa täysin uuteen lajiin mukaan, niin tämä talonsisäinen tieto valjastettiin käyttöön. Ulkopuoliset arvioijat sanoivat, että kilpailukykyisen moottorin rakentaminen kestää vuosia. Toisin kävi, tulosta tuli reilun vuoden kilpailemisen jälkeen.
Millos muuten BMW aloitti kauden 2000 koneen suunnittelun? Muistaakseni hyvinkin varhaisessa vaiheessa ja '01 vuoden tehomylly oli jo hyvällä mallilla '00 kauden alkupuolella.
Testattiinko muuten sitä '95 vuoden V12 konetta radalla ollenkaan?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
C-ryhmässä meni ihan mainiosti kaudet 1991-1992. Ekana täytenä kautena tuli muutama osakisavoitto ja kaudella 92 tuli maailmanmestaruudet. Toki vastuskaan ei kaikkein vahvinta ollut.
Jeps, nuo vuodet muistetaan varsinkin siitä että K. Rosberg huiteli siellä silloin kans kuskina...
Jos en väärin muista niin se mäcin peugeot mylly pohjautui tuosta c-sarjalaisen koneesta...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Pete sanoi:
Millos muuten BMW aloitti kauden 2000 koneen suunnittelun? Muistaakseni hyvinkin varhaisessa vaiheessa ja '01 vuoden tehomylly oli jo hyvällä mallilla '00 kauden alkupuolella.
Testattiinko muuten sitä '95 vuoden V12 konetta radalla ollenkaan?
en muista koska aloittivat suunnittelun, mutta muistaakseni 99 syksyllä jo ajattivat Williamsin 98 rungossa tuota konettansa, eli aika aikasin on pitänyt suunnittelun alkaa...
 

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Väittääkö äijät tosissaan että Mersulla ei ole perinteitä skabaamisesta?:doubtful: Toisaalta, sitä suuremmalla syyllä pitäis jotain tapahtua ja pikaisesti.:nope:
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Tuo pmv:n pitkä juttu oli pirun hyvää tekstiä.

Palkopoika, onhan mesellä jonkinlaisia perinteitä, mutta kerro sinä että mitä, vielä noin niinkuin aika tuoreita. Ja nimenomaan todellisella omalla tehdastallilla, jossa on suunniteltu itse muutakin kuin budjetti. Eikös siellä DTM:nkin puolella ne johtotähdet pyöri radalla AMG ym. teamien pyörittäminä. Mese antaa rahaa ja logot keulaan, mutta mitä muuta ?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
niin, no F1 puolella on melkein aina tehty niin että on annettu vain kone teamille... harvoin siellä kuitenkaan tehdastiimejä on näkynyt, lukuunottamatta nykyistä tilannetta...
Ford teki aikanaan nimen sillä että moottorin rakensi Cosworth, siihen vain päälle Fordin logo... samaa systeemiä on käyttäny monet muutkin, joten mitä ihmeellistä siinä että Ilmor rakentaa McLarenin koneet?
Muistaakseni BMW:llä kisatoimintaa pyörittää M-sport (vastaa mesen AMG:tä), Toyotalla taas TTE ja Jaguar on periaatteessa vanha Stewart Cosworthin koneilla... ja Sauber ostaa liki koko autonsa Ferrarilta...
Ferrari kyllä rakentaa itse autonsa, mutta edelleen kysytään, onko sillä väliä? Näin on toimittu jo liki 40v. ykkösissä, mitä ihmeellistä ja huonoa siinä yht äkkiä on?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No siis M-sport on se Malcolm Wilsonin MM-rallitalli joka ajattaa tehtaan Fordeja. Bemarilla kilpailutoiminnoista vastaa Motorsport-abteilung organisaatio, joka toki on ollut hengissä jop 1970-luvulta lähtien. Sieltä on lähtöisin myös aikamme nopeimmat Bemarit, kuten M535i, M1, M635CSi, M5:t ja M3:t. Kyseessä ei ole siis autotehtaasta erillään toimiva organisaatio, vaan kiinteästi siihen kuuluva. Henkilöstöä otetaan aina tarpeen mukaan tuotantopuolelta ja osastolla myös koulutetaan väkeä.
 
Ylös