No kyllähän näillä perinteillä on yllättävän iso merkitys juuri moottorinvalmistajien puolella. BMW on hyvä esimerkki miten nämä perinteet näkyvät usealla tasolla yhtiössä. Koska firmassa on jo 1960-luvulta asti ollut autotekniikan johtamisen henki, niin etumatka säilyy tänäkin päivänä. BMW on aina osallistunut moottoriurheiluun ja mikä tärkeintä, tekniikka ja ennenkaikkea sen osaaminen on tullut talon sisältä. BMW:llä henkilöstö on joka tasolla samanhenkistä ja ylpeä tekemisistään. Tehtaalla on mieletön määrä ns. hiljaista tietoa, jota ei yksinkertaisesti voi ostaa mistään eikä sitä voi viedä. Tähän liittyy kiinteästi oma ajatusmaailmansa, jossa ollaan tiedostettu että huipputekniikkaa osataan tehdä itse. Ei se sen kummempaa ole.
Nyt kun merkki tuli vuosituhannen vaihteessa täysin uuteen lajiin mukaan, niin tämä talonsisäinen tieto valjastettiin käyttöön. Ulkopuoliset arvioijat sanoivat, että kilpailukykyisen moottorin rakentaminen kestää vuosia. Toisin kävi, tulosta tuli reilun vuoden kilpailemisen jälkeen.
Ferrarilla on pitkälti sama homma. Heidän ongelmanaan oli noin 10 vuotta sitten se, että organisaatio ei kyennyt ottamaan tätä valtavaa tietomäärää ja osaamista tehokkaasti haltuun. Kyse ei ollut osaamiseen puutteesta, vaan organisaation pettämisestä.
Itse uskon, että Mersulla ja McLarenilla on nyt pitkälti sama homma. Kyllä ne tietää mitä siellä pitää tehdä, pitäisi vain uskoa enemmän itseensä. Johto on tehnyt siinä mielessä vakavia virheitä, että organisaatioon on palkattu ulkopuolisia, joitten mukaantulo on ollut merkki epäluottamuksesta aikaisempiin osaajiin. Ehkä tässä näkyykin perinteiden puuttuminen varsinkin Mersun osalta. Kun ei ole absoluuttista varmuutta omasta osaamisesta, kuten BMW:llä ja Ferrarilla on, päädytään kokonaisuuteen joka on heikompi kuin osiensa summa.
Mersu on luottanut liian paljon ulkopuolisiin alihankkijoihin. Tehdashan lähti autourheiluun mukaan 80-luvun lopulla, mutta sälytti autojen tekemisen Sauberin vastuulle. Rahalla järjestettiin sitten kilpailukyky. Se toimi silloin hyivn C-ryhmässä jonkun aikaa, mutta kun kilpailu kiristyi niin konsepti ei enää toiminut. Mm. Peugeot teki homman paremmin ilman, että organisaatiolla olisi ollut lainkaan kokemusta ratatoiminnasta. CART:ssa kävi sama homma. Mersun rahoittamat Ilmorin koneet olivat aivan alussa ylivoimaisia, mutta kun Honda tuli mukaan, niin Mersunkin kehitys putosi kelkasta.
Olisiko f1-ohjelmalla nyt sama kohtalo edessä?