Cossyt McLarenille ja Haugille kenkää????

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
pmv sanoi:
No kyllähän näillä perinteillä on yllättävän iso merkitys juuri moottorinvalmistajien puolella. BMW on hyvä esimerkki miten nämä perinteet näkyvät usealla tasolla yhtiössä. Koska firmassa on jo 1960-luvulta asti ollut autotekniikan johtamisen henki, niin etumatka säilyy tänäkin päivänä. BMW on aina osallistunut moottoriurheiluun ja mikä tärkeintä, tekniikka ja ennenkaikkea sen osaaminen on tullut talon sisältä. BMW:llä henkilöstö on joka tasolla samanhenkistä ja ylpeä tekemisistään. Tehtaalla on mieletön määrä ns. hiljaista tietoa, jota ei yksinkertaisesti voi ostaa mistään eikä sitä voi viedä. Tähän liittyy kiinteästi oma ajatusmaailmansa, jossa ollaan tiedostettu että huipputekniikkaa osataan tehdä itse. Ei se sen kummempaa ole.
Pientä toivoa elättelen aina silloin tällöin, että Porsche innostuisi kokeilemaan vielä taitojaan F1-moottorin teossa?! Taitaa vaan olla resurssit liian pienet nykyajan vaatimuksiin? Eikä turbojakaan enää saa käyttää. Joskus 84-86 huippumylly ( mcLarenissa!), mutta taisihan siellä olla joku "täysi susikin".
 
Viimeksi muokattu:

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
AAMUN TURUN SANOMAT JATKAA...

Mercedes tekee
analyysin
F1-satsauksesta

F1-sähkeet 6.4.
Saksassa Bild -lehti kirjoitti tiistaina, että Mercedeksen johtokunnassa eläkkeelle toukokuun alussa siirtyvän Jürgen Huppertin korvaava Wolfgang Bernhard järjestää ensi töikseen F1-panostukselle hinta/hyöty -analyysin.
Lehden mukaan tämän analyysin perusteella yhtiö tarkastelee sijoituksensa mielekkyyttä ja tekee ratkaisunsa mahdollisesta vetäytymisestä koko F1-urheilusta.
Mercedes omistaa 40 prosenttia McLaren-tallista ja on sitoutunut pitkällä tähtäimellä, joten vetäytyminen ei ole edes varsinainen vaihtoehto.
TS/München



Vihdoinkin Meselläkin aletaan tajuamaan tuo tilanne!!!
Pois vaan ykkösistä nöyryytyksiä kärsimästä

:jaska: :jaska:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Samanlaisen analyysin voisi tehdä myös Ford/Jaquar ja Toyota. Tulisi lähtöruudukkoon tilaa...Hondan vetäytyminen sarjasta tuskin oli kovin kaukana mutta tilanne on nyt varmasti muuttunut.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
312T4 sanoi:
Vihdoinkin Meselläkin aletaan tajuamaan tuo tilanne!!!
Pois vaan ykkösistä nöyryytyksiä kärsimästä
Mä luulen että mese pistää ykkösiin vähemmän rahaa kuin Jaguar(Ford) ja Toyota... ja varmasti on saanut merkkiin lisää puhtia menestysvuosien jälkeen...
jos kerran olet tuota mieltä että noiden kolmen kisan perusteella pitäis jo vetäytyä lajista toimittajan jolla on perinteitä ja joka suhteessa kuitenkin satsaa Fordia ja Toyotaa vähemmän urheiluun, niin silloin noita periaatteita soveltaen tuolla radalla ajaisivat vain Ferrari, BAR, Williams, Jordan ja Minardi...

Kyllä sieltä tiimi nousee, just wait and see, Mäcillä on kamppailtu mestaruudesta viimeksi kausilla 2000 ja 2003, voitettu kuskien MM 1999 ja molemmat tittelit 1998... molemmat mesen kanssa...
BMW on ollut Williamsin kelkassa jo 4v. ja viides menossa, silti ei mestaruuksia näy... koskas heillä pitäis olla kriisipalaveri?!?
McLaren Mercedes sen tään voitti MM titelit neljäntenä vuotenaan, ja Jaguarin tilannetta en edes vedä tähän...
Jos vähänkään ajattelee lajin kantilta, niin on aika typerää puhua parin vuoden laihojen tulosten jälkeen sävyyn "pois vaan ykkösistä".... jos kaikki tehdastiimit tekis noin niin ei montaa tehdastiimiä olis enään paikalla....
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No tuohan on ollut pelkona tässä autotehtaiden f1-rynnäkössä. Tehtaan on helppo päättää mukaantulosta ykkösiin, mutta aivan yhtä helppoa on poisjääminenkin.

Itse kyllä uskon, että Mersu on laittanut ykkösiin viime vuosina merkittävästi rahaa. On hyvä huomioida, että tehdas ei sinänsä saa mistään muualta rahaa kilpailemisesta. Rellulla, Jaggella ja Toyotalla on sinänsä se hyvä puoli että he voivat myydä autoistansa sponsoritilaa ja sillä tavalla kompensoida kustannuksia.

McLaren-Mercedeksen tilanne ei nyt kyllä ole niin ruusuinen kuin annetaan ymmärtää. Talli on voittanut viimeisestä 36:sta ajetusta kisasta kolme, mikä osoittaa että kaikki ei ole ollut kohdallaan pitkään aikaan.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
pmv sanoi:
McLaren-Mercedeksen tilanne ei nyt kyllä ole niin ruusuinen kuin annetaan ymmärtää. Talli on voittanut viimeisestä 36:sta ajetusta kisasta kolme, mikä osoittaa että kaikki ei ole ollut kohdallaan pitkään aikaan.
Tämä on totta, mutta eipä siellä muutkaan tallit Ferrarin takana ole kovin montaa voittoa päässeet ottamaan. :( Williamsinkin voittotili taitaa näyttää viittä kahdelta viimeiseltä vuodelta.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Mersulla on ykkösistä helppo lähteä, kun se ei ole muutakuin osaomistaja ja moottoritoimittaja. Paremmin MvLarenilla menisi, jos Mersu lähtisi; Ron hankkisi heti Hondalta kunnon myllyt ja menoksi...

Ronhan on vaihdellut moottoritoimittajaa säännöllisin välein...
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
MAIKKARIN NETISTÄ 13.4.2004

Lisää McLaren-potkuhuhuja
13.04.2004 10:27


McLaren-tallin katastrofaalinen alkukausi F1-sarjassa poikii jatkuvasti uusia huhuja tallissa tapahtuvista henkilöstövaihdoksista. Nyt puhutaan Mercedeksen F1-moottorit rakentavan Mercedes-Ilmor-moottoripajan toimitusjohtajan vaihtumisesta.

Mercedes-Ilmorin toimitusjohtajan Hans-Ulrich Maikin asema on käynyt tukalaksi, koska Mercedes-moottorit ovat olleet F1-kauden kolmessa ensimmäisessä osakilpailussa sekä puhdittomia että epäluotettavia. Hänen uskotaankin joutuvan tehtävästään syrjään.

Jo aikaisemmin on huhuttu McLaren-tallin vaihtavan autojensa pääsuunnittelijaa. Lisäksi myös Mercedes-Benzin moottoripomolle Werner Laurenzille on ennusteltu potkuja.

(MTV3)


Johan siellä alkaa tapahtua, mutta ennemmin Haugille kenkää kuin Laurenzille!
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Vesku: Juu pitää varmaan kustannusten tippua aika paljon, mikäli Porsche halutaan nähdä F1-areenoilla muualla kuin täytelähdöissä. Vaikka merkki tekeekin tällä hetkellä erittäin hyvää tulosta on resurssit turhan pienet. Proto-projektikin lopetettiin Cayannnen tieltä.

Voi olla myös varsin hankala palata formuloiden pariin kun kaksi TAG-Porsche Turbon jälkeistä projektia (CART ja vapaasti hengittävä F1-moottori) karahtivat kivasti karille. Toki tuohon Le Mans protoon suunniteltu V10 oli ilmeisen hyvin onnistunut (nykyisen Carrera GT:ssä) ja perinteet Ferraria vastaan velvoittaisivat. Porschehan on näistä se parempi siviilissä... :D
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Viimeisimmät tiedot viittaavat nyt lupaavasti siihen, että cossyn puolella tulee ensi vuonna olemaan tilaa kolmannelle tallille, kun Jordan on siirtymässä Toyotan partneriksi. McLaren saisi näin mitä ilmeisemmin yksinoikeuden käyttää autoissaan edelleen hyvämaineista McLaren-Ford yhdistelmää, jota siis jo tänä vuonna on Jordanin kanssa pyritty nostamaan paremmin esille Coswordin ohella. Toistaiseksi ei mitään tietoja neuvottelujen avaamisesta Fordin suuntaan ole esiintynyt McLaren puolella. Toivoa kuitenkin sopii, että Mersun omat selvitykset johtavat pikaisiin johtopäätöksiin ja McLaren saa vapaat kädet etsiä uutta partneria.

:alppu:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Hondan ja McLarenin yhteistyön loppuminen 90-luvun alussa ei ollut mitenkään hohdokas, joten en oikein usko McLarenin tulevan saamaan Hondan koneita...
Ford puolestaan tuskin ottaa oman tehdas teaminsa kilpailijaksi yhtä Ykkösten parasta tiimiä, olis aika noloa jos Jaguareja pätkittäisiin McLarenin toimesta Fordin syytäessä rahaa Jaggen toimintaan... en siis usko tuohonkaan.
Oma veikkaus on että Mercedes jatka Ykkösissä, muutoksia tehtäneen johtoportaaseen, Dennis/Newey/Haug siellä luultavasti jatkaa, muissa tehtävissä saattaa käydä tuulenvire....
Täsä siis oma ennustukseni, kahtotaan mitä tapahtuu :)
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Jotenkin toi Ford ei kyllä kuulosta kovin hyvältä partnerilta Mäcille, edessä olisi taas varmasti 2-3 vuotta sisäänajoa ilman suurempaa menestystä. Honda taas kuulostaa erittäin hyvältä ja voittavalta mutta jos hommat on ryssitty aiemmin jollain tapaa ja koneita ei saada niin se on paskempi juttu.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
McLaren-Honda!:ahem: Siinä olisi yhdistelmä, joka on toiminut aikaisemmin! Toinen vaihtoehto olisi bmw:n ryhtyminen kahden tallin moottorintoimittajaksi!

Mutta näin ei tule käymään ja Mersu jatkaa ykkösissä. Ei se nyt veteädy, kun sillä ei ole mitään muuta ykkösten lisäksi. Kaikki pahimmat kilpailijatkin on ykkösissä niin siinä ei olisi järkeä. Siinä menisi johtotähden maine lopullisesti.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
sakuraba sanoi:
Jotenkin toi Ford ei kyllä kuulosta kovin hyvältä partnerilta Mäcille, edessä olisi taas varmasti 2-3 vuotta sisäänajoa ilman suurempaa menestystä. Honda taas kuulostaa erittäin hyvältä ja voittavalta mutta jos hommat on ryssitty aiemmin jollain tapaa ja koneita ei saada niin se on paskempi juttu.
Onko noitten suhteissa oikeesti mitään suurempaa säröä? Paitsi, että Ron valitsi aikoinaan Mesen. Eikös Honda ollut kiinnostunut yhteistyöstä McLarenin kanssa tässä 2000-luvunkin puolella, kun huhuiltiin Ronin kyllästyneen Mesen epäluotettaviin myllyihin?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kolme päätä
jo pudonnut
McLarenilla


F1-sähkeet 13.4.
Surkea kilpailukyky ja vielä surkeammat tulokset ovat kulissien takana johtaneet jo McLarenin pääsuunnittelija Mike Coughlanin, Ilmorin toimitusjohtaja Hans Ullrich Maikin ja Mercedeksen pääinsinööri Werner Laurenzin siirtämiseen sivuun.
Virallisesti kenenkään syrjäyttämisiä ei vielä ole julkistettu.
Tiettävästi Maikin tilalle Ilmoria pyörittämään kaavaillaan McLarenin toimitusjohtaja Martin Whitmarshia. Coughlanin paikan ottaa Nick Tombazis ja Laurenzia ei edes tarvitse korvata. Hänelle maksettiin saksalaislähteiden mukaan 1,5 miljoonaa dollaria pelkkien pilvilinnojen rakentamisesta.
Laurenz luuli pystyvänsä siirtämään BMW:n pitkäaikaisen kokemuksen alumiiniosien rakentamisesta saman tien Mercedekselle, mutta sellainen tehtävä vaatii pitkän opetteluajan.
Mercedeksen ongelma on hurja värinä, joka on rikkonut moottorin lisäksi muitakin osia ja johtanut jatkuviin keskeytyksiin. Bahrainissa moottorin kierrosluvut laskettiin 17 800:een, mutta sekään ei riittänyt. Ferrarin moottori pyörittää samaan aikaan 18 900 kierrosta minuutissa.
TS/Heikki Kulta
Alkaa saamaan jo huvittavat mittasuhteet nämä äijien potku sun muut huhut!

Vähän aika sitten Ron oli siirtymässä eläkkeelle ja Whitmashia istutettiin Ronin pallille! Nyt äijä onkin tulossa Ilmorin pomopallille!

Taitaa HK kerätä kaiken maailman huihai-jutut jokaisesta mahdollisesta sensaatiolehdestä nykyään! Nämä kun alkaa vaikuttamaan hiukan samantyyppiseltä kuin Sporttilan jorinat!

Mut kai se on tämä nykypäivän trendi, useat lehdetkin ovat muuttaneet ulkoasuaan "vetävämmäksi", eli oikeastaan ottaneet saman kuosin kuin seiskalla!?!
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Misa1 sanoi:
Alkaa saamaan jo huvittavat mittasuhteet nämä äijien potku sun muut huhut!

Vähän aika sitten Ron oli siirtymässä eläkkeelle ja Whitmashia istutettiin Ronin pallille! Nyt äijä onkin tulossa Ilmorin pomopallille!

Taitaa HK kerätä kaiken maailman huihai-jutut jokaisesta mahdollisesta sensaatiolehdestä nykyään! Nämä kun alkaa vaikuttamaan hiukan samantyyppiseltä kuin Sporttilan jorinat!

Mut kai se on tämä nykypäivän trendi, useat lehdetkin ovat muuttaneet ulkoasuaan "vetävämmäksi", eli oikeastaan ottaneet saman kuosin kuin seiskalla!?!
Mutta se hyvä puoli Heikin kannalta katsottuna on että kaikki huhut ovat yhtä varmoja, ja tarpeeksi kun hutkii niin kyllä sitä pakostakin ainakin melkein oikeaan osuu :)
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Vaikka Mersun koneet nyt ovatkin olleet epäluotettavia ja ponnettomia, niin eipä ne edellisten äijien potkut ja uuden moottoritoimittajan etsimiset jne. auta. Paras juttu mitä McLarenilla nyt voidaan tehdä, on keskittyä vikojen etsimiseen ja niiden ratkaisemiseen. Kun viat löytyvät ja ne saadaan ratkaistua, on paljon helpompi ruveta kasaamana uutta kokonaisuutta. Nyt jos he rupeaisivat häsläämään uusien äijien/moottoreiden kanssa niin sanoisinpa, että he tulisivat olemaan tosi hukassa. Virheitä toisteltaisiin aivan liukuhihnalta.

Ja McLaren-Ford, ei ainakaan tässä vaiheessa kannata lähteä tuolaliseen kelkkaan. Eipä ne Cosworthin koneet tällä hetkellä mitenkään päätähuimaavia ole, luotettavampia kuin Mersun, mutta enpä sitten tiedä onko niissä tehoja niinkään. Entäs McLaren-Honda, ei varmaankaan. Nyt kun Honda on löytänyt itselleen Barin, ja saanut konseptin toimimaan, niin tuskin Honda alkaa siirtämään panostusta toisellekkin tallille. On paljon helpompaa keskittyä yhteen talliin ja panostaa täysillä sitä kautta.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Tuosta McLaren-Hondasta pitää kuitenkin mainita se, että heillä on takana loistava voitto putki ja tämän lisäksi BARin ja Hondan diili on katkolla tämän kauden jälkeen!

Jos Mercedes jostain syystä päättäisi luopua osuudestaan McLareniin ja lopettaa koko formula bisneksen, niin saattaisi hyvinkin olla mahdollista, että vanha voimakaksikko palaisi kehiin!

Pitää kuitenkin muistaa, että McLarenin mainosarvo sinällään on huomattavasti BAR korkeampi ja jos McLaren alkaa jo tällä kaudella menestyä, niin ei se mikään ihme olisi!

BAR ei kuitenkaan omaa juuri mitään meriittejä, eikä välttämättä pitkässä juoksussa muutenkaan pysty haastamaan Ferraria ja muita suurempia, ellei Honda laita lisää rahaa likoon!

En kuitenkaan usko että Mersu lopettaa, joten siinä mielessä mikään tuskin muuttuu ja McLaren-Ford meiningistä on varmaan edes turha puhua! "Uutinen" kuulostaa lähinnä Sporttilan tasoiselta sensaatiohömpältä!
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Misa1 sanoi:
Tuosta McLaren-Hondasta pitää kuitenkin mainita se, että heillä on takana loistava voitto putki ja tämän lisäksi BARin ja Hondan diili on katkolla tämän kauden jälkeen!

Jos Mercedes jostain syystä päättäisi luopua osuudestaan McLareniin ja lopettaa koko formula bisneksen, niin saattaisi hyvinkin olla mahdollista, että vanha voimakaksikko palaisi kehiin!

Pitää kuitenkin muistaa, että McLarenin mainosarvo sinällään on huomattavasti BAR korkeampi ja jos McLaren alkaa jo tällä kaudella menestyä, niin ei se mikään ihme olisi!

BAR ei kuitenkaan omaa juuri mitään meriittejä, eikä välttämättä pitkässä juoksussa muutenkaan pysty haastamaan Ferraria ja muita suurempia, ellei Honda laita lisää rahaa likoon!
Katotaan mikä on tilanne tän kauden jälkeen, BAR kulkee tällä hetkellä niin kovaa ja luotettavasti, että jos sama meno jatkuu BARin mainosarvo on kauden lopussa huomattavasti nykyistä korkeampi. Hondan ei kannata vaihtaa tallia jos tämä kausi on menestys, sisäänajo mäcin kanssa kestäisi varmasti ainakin kauden tai kaksi.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Fordille ei näillä näkymin sitten ilmeisesti ole vielä ensi vuonna tule olemaan tilaa uudelle partnerille. Sen sijaan 2006 kaudeksi odotetaan nyt muutoksia. Se, että nyt ratsastetaan aikaisemmin uutisoidulla huhulla, ei kuitenkaan tee uutisesta erityisen uskottavaa.

-----------------
Minardi liittoon
Toyotan kanssa
viimeistään 2006


F1-sähkeet 14.4.
Minardista tulee saksalaisen Auto, Motor und Sport -lehden mukaan Toyotan junioritalli viimeistään 2006.
Minardi saa Toyotan moottorit ilmaiseksi, mutta vastapalveluna italialaistalli auttaa Toyotaa testityössä ja hyväksyy sen valitsemat kilpakuljettajat edustajikseen.
Toyotan tallipäällikkö Tsutomu Tomita sanoo, että moottoritoimitukset toiselle tallille ovat järkeviä vasta, kun Toyota on ratkaissut omat ongelmansa.
Näin Minardi tuskin vielä ensi kaudella pääsee Toyotan liittolaiseksi.
Saksalaislähteiden mukaan Eddie Jordan tuhosi mahtipontisella käytöksellään mahdollisuudet yhteistyöhön Toyotan kanssa ja näin Minardi pujahti Jordanin edelle.
TS/München
------------------------------------------
 
Ylös