pmv
Well-known member
Kun kerran toisesa otsikossa halveerataan Derek Warwickia vertaamaalla miestä Alex Yoongiin, lienee paikalla lyhyt kertaus ihan oman otsikon muodossa.
Derek Warwick on britannian 80-90-lukujen hieman pimentoon jäänyt kuljettaja, jonka nousu huipulle kariutui epäonnekkaisiin tallivalintoihin. Warwickista ei olisi tullut koskaan mitään Sennan tai Prostin kaltaista supertähteä, mutta hyvinkin olisi voinut saavuttaa useita osakilpailuvoittoja ja taistella mestaruuksista. Vaikka Derek ajoi pitkän uran f1:ssä, parhaat meriitit tulivat urheiluautojen MM-sarjasta.
Oikeastaan varsin vaatimattamosti alkaneen uran ensimmäinen huippu oli se, kun Renault pestasi miehen Alain Prostin korvaajaksi kaudella 1984. Paikka oli f1:n halutuimpia, sillä Prost oli kyennyt taistelemaan mestaruudesta kolmella edellisellä kaudella. Kuitenkin Rellun sisäiset ristiriidat olivat hajoittaneet tiimiä ja oli syy miksi Prost vaihtoi McLarenille. Warwickille tyypillistä tuuria oli, että Renault petti Riossa johtoasemassa vain 10 kierrosta ennen maalia. Sen lähemmäs ei Warwick enää voittoa päässyt. Kaikki kuitenkin tiesivät, että voitottomuuden syynä oli Renaultin heikko organisaatio, ei Derekin ajotaidot.
Kauden lopussa Frank Williams lähestyi Warwickia ja tarjosi hänelle paikkaa Williams-Hondalla kaudelle 1985. Derek teki kuitenkin täydellisen virhearvion ja arveli Renaultin omaavan enemmän potentiaalia kuin epäluotettavan Williams-Hondan. Frank otti paikalle siihen asti Warwickin kanssa tasapäisiä otteita näyttäneen Nigel Mansellin.
Renaultin ratissa vierähti myös kausi 1985, mutta edelleen näytöt olivat kuljettajan puolesta niin hyvät, että Lotus teki sopimuksen miehen kanssa vuodesta 1986. Lotuksen tähtikuljettjaja Ayrton Senna näki kuitenkin vahvassa kuljettajakaksikossa riskit Lotuksen kaltaiselle tiimille ja vaati Derekin hylkäämistä. Senna saikin tahtonsa läpi ja lotuksen paikka meni tahdottomalle Johnny Dumfriesille.
Warwick jäi nuolemaan haavojaan. Paikka kuitenkin löytyi hiipumassa olleesta Brabham-BMW tiimistä, kun sen kuljettaja elio de Angelis sai surmansa toukokuussa testiajoissa. Valitettavasti edellisvuosien voittoautomaatti teki sille kaudelle historian heikoimmana auton. Supermatala Brabham oli vaikea ajaa ja hidas. Näin sekä Patrese että Warwick eivät keränneet juurikaan menestystä.
Warwick siirtyi kaudeksi 1987 Arrows-Megatronin rattiin ja ajoi tiimissä kolme kautta keräten kohtalaista menestystä. Varsinkin kaudella 88 Warwick ajoi moni hyviä kisoja yhdessä Eddie Cheeverin kanssa. Arrows sijoittui valmistajien sarjassa neljänneksi mikä jäi tiimin parhaaksi kaudeksi koskaan. Warwick jatkoi urheasti kaudelle 1990 pohjamutiin pudonneen Lotus-Lamborghinin ratissa. Kaudesta muodostui traaginen, mutta myös osoitus siitä, että Warwick on yksi f1-historian lujimmista luonteista. Monzassa Lotus riistäytyi kuljettajansa hallinnasta Parabolica mutkan ulostulossa 300km/h:n vauhdissa ja törmäsi aitaan ja liukuen radalla turvakaaren varassa. Derek hyppäsi väärinpäin olleesta romusta ja juoksi varikolle vara-autoon uusintalähtöä varten.
Pari viikko tästä, Warwickin tallitoveri Martin Donnelly paiskautui väkivaltaisesta aitaan Jerezin kisan harjoituksissa. Donnelly loukkaantui vakavasti, mutta Warwick päätti jatkaa kilpailemista tuona viikonloppuna vaikka Donnellyn onnettomuuden syy oli tuolloin vielä hämärän peitossa. Kausi kuitenkin päättyi Lotusin kohdalla nolosti, sillä tiimi ei kerännyt yhtään pistettä.
Warwick päätti siirtyä C-ryhmään vuodeksi 1991, missä tarvittiin hyviä kuskeja koska autotehtaat satsasivat sarjaan. Warwick pääsi TWR-Jaguarin ykköskuskiksi ja alleen tuli Ross Brwanin suunnittelema XJ14 auto, joka olikin sarjan nopein. Valitettavasti kausi lähti sujumaan huonosti. Warwickin kannalta ikävin asia tapahtui kesällä kun hänen veljensä menehtyi Britannian f3000 sarjan kisassa Oulton Parkissa. Tästä tragediasta huolimatta Warwick jatkoi kilpalemista. MM-titteli karkasi tallitoveri Teo Fabille, mutta jälleenn nähtiin että Derekiä arvostetaan. Isolla rahalla sarjaan mukaan tullut Peugeot palkkasi miehen tiimiinsä koska ei halunnut jättää mitään sattuman varaan. Jean Todtin alaisuudessa Warwick voitti sitten LeMansin ja kuljettajien maailmanmestaruuden, tosin kilpailijat eivät olleet kovin vahvoja.
Derek Warwick koki kuitenkin, että hän haluaa kokeilla f1:tä vielä yhden kerran ja palasi takaisin Arrowsille. Tiimi sai keväällä uuden auton valmiiksi, Mugenin moottorin siihen ja TAG:n aktiivijousituksen. Auto olikin nopea ja Warwick kykeni usein aika-ajoissa 10 parhaan vauhtiin, vaikka vain kerran mies nousi pisteillä. Warwickin pitkä ura f:ssä päättyi siis kauteen 1993. Mutta Warwick on jatkanut uraansa mm. BTCC:ssä.
Derek Warwick on britannian 80-90-lukujen hieman pimentoon jäänyt kuljettaja, jonka nousu huipulle kariutui epäonnekkaisiin tallivalintoihin. Warwickista ei olisi tullut koskaan mitään Sennan tai Prostin kaltaista supertähteä, mutta hyvinkin olisi voinut saavuttaa useita osakilpailuvoittoja ja taistella mestaruuksista. Vaikka Derek ajoi pitkän uran f1:ssä, parhaat meriitit tulivat urheiluautojen MM-sarjasta.
Oikeastaan varsin vaatimattamosti alkaneen uran ensimmäinen huippu oli se, kun Renault pestasi miehen Alain Prostin korvaajaksi kaudella 1984. Paikka oli f1:n halutuimpia, sillä Prost oli kyennyt taistelemaan mestaruudesta kolmella edellisellä kaudella. Kuitenkin Rellun sisäiset ristiriidat olivat hajoittaneet tiimiä ja oli syy miksi Prost vaihtoi McLarenille. Warwickille tyypillistä tuuria oli, että Renault petti Riossa johtoasemassa vain 10 kierrosta ennen maalia. Sen lähemmäs ei Warwick enää voittoa päässyt. Kaikki kuitenkin tiesivät, että voitottomuuden syynä oli Renaultin heikko organisaatio, ei Derekin ajotaidot.
Kauden lopussa Frank Williams lähestyi Warwickia ja tarjosi hänelle paikkaa Williams-Hondalla kaudelle 1985. Derek teki kuitenkin täydellisen virhearvion ja arveli Renaultin omaavan enemmän potentiaalia kuin epäluotettavan Williams-Hondan. Frank otti paikalle siihen asti Warwickin kanssa tasapäisiä otteita näyttäneen Nigel Mansellin.
Renaultin ratissa vierähti myös kausi 1985, mutta edelleen näytöt olivat kuljettajan puolesta niin hyvät, että Lotus teki sopimuksen miehen kanssa vuodesta 1986. Lotuksen tähtikuljettjaja Ayrton Senna näki kuitenkin vahvassa kuljettajakaksikossa riskit Lotuksen kaltaiselle tiimille ja vaati Derekin hylkäämistä. Senna saikin tahtonsa läpi ja lotuksen paikka meni tahdottomalle Johnny Dumfriesille.
Warwick jäi nuolemaan haavojaan. Paikka kuitenkin löytyi hiipumassa olleesta Brabham-BMW tiimistä, kun sen kuljettaja elio de Angelis sai surmansa toukokuussa testiajoissa. Valitettavasti edellisvuosien voittoautomaatti teki sille kaudelle historian heikoimmana auton. Supermatala Brabham oli vaikea ajaa ja hidas. Näin sekä Patrese että Warwick eivät keränneet juurikaan menestystä.
Warwick siirtyi kaudeksi 1987 Arrows-Megatronin rattiin ja ajoi tiimissä kolme kautta keräten kohtalaista menestystä. Varsinkin kaudella 88 Warwick ajoi moni hyviä kisoja yhdessä Eddie Cheeverin kanssa. Arrows sijoittui valmistajien sarjassa neljänneksi mikä jäi tiimin parhaaksi kaudeksi koskaan. Warwick jatkoi urheasti kaudelle 1990 pohjamutiin pudonneen Lotus-Lamborghinin ratissa. Kaudesta muodostui traaginen, mutta myös osoitus siitä, että Warwick on yksi f1-historian lujimmista luonteista. Monzassa Lotus riistäytyi kuljettajansa hallinnasta Parabolica mutkan ulostulossa 300km/h:n vauhdissa ja törmäsi aitaan ja liukuen radalla turvakaaren varassa. Derek hyppäsi väärinpäin olleesta romusta ja juoksi varikolle vara-autoon uusintalähtöä varten.
Pari viikko tästä, Warwickin tallitoveri Martin Donnelly paiskautui väkivaltaisesta aitaan Jerezin kisan harjoituksissa. Donnelly loukkaantui vakavasti, mutta Warwick päätti jatkaa kilpailemista tuona viikonloppuna vaikka Donnellyn onnettomuuden syy oli tuolloin vielä hämärän peitossa. Kausi kuitenkin päättyi Lotusin kohdalla nolosti, sillä tiimi ei kerännyt yhtään pistettä.
Warwick päätti siirtyä C-ryhmään vuodeksi 1991, missä tarvittiin hyviä kuskeja koska autotehtaat satsasivat sarjaan. Warwick pääsi TWR-Jaguarin ykköskuskiksi ja alleen tuli Ross Brwanin suunnittelema XJ14 auto, joka olikin sarjan nopein. Valitettavasti kausi lähti sujumaan huonosti. Warwickin kannalta ikävin asia tapahtui kesällä kun hänen veljensä menehtyi Britannian f3000 sarjan kisassa Oulton Parkissa. Tästä tragediasta huolimatta Warwick jatkoi kilpalemista. MM-titteli karkasi tallitoveri Teo Fabille, mutta jälleenn nähtiin että Derekiä arvostetaan. Isolla rahalla sarjaan mukaan tullut Peugeot palkkasi miehen tiimiinsä koska ei halunnut jättää mitään sattuman varaan. Jean Todtin alaisuudessa Warwick voitti sitten LeMansin ja kuljettajien maailmanmestaruuden, tosin kilpailijat eivät olleet kovin vahvoja.
Derek Warwick koki kuitenkin, että hän haluaa kokeilla f1:tä vielä yhden kerran ja palasi takaisin Arrowsille. Tiimi sai keväällä uuden auton valmiiksi, Mugenin moottorin siihen ja TAG:n aktiivijousituksen. Auto olikin nopea ja Warwick kykeni usein aika-ajoissa 10 parhaan vauhtiin, vaikka vain kerran mies nousi pisteillä. Warwickin pitkä ura f:ssä päättyi siis kauteen 1993. Mutta Warwick on jatkanut uraansa mm. BTCC:ssä.