Derek Warwick-unohdettu sankari

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kun kerran toisesa otsikossa halveerataan Derek Warwickia vertaamaalla miestä Alex Yoongiin, lienee paikalla lyhyt kertaus ihan oman otsikon muodossa.

Derek Warwick on britannian 80-90-lukujen hieman pimentoon jäänyt kuljettaja, jonka nousu huipulle kariutui epäonnekkaisiin tallivalintoihin. Warwickista ei olisi tullut koskaan mitään Sennan tai Prostin kaltaista supertähteä, mutta hyvinkin olisi voinut saavuttaa useita osakilpailuvoittoja ja taistella mestaruuksista. Vaikka Derek ajoi pitkän uran f1:ssä, parhaat meriitit tulivat urheiluautojen MM-sarjasta.

Oikeastaan varsin vaatimattamosti alkaneen uran ensimmäinen huippu oli se, kun Renault pestasi miehen Alain Prostin korvaajaksi kaudella 1984. Paikka oli f1:n halutuimpia, sillä Prost oli kyennyt taistelemaan mestaruudesta kolmella edellisellä kaudella. Kuitenkin Rellun sisäiset ristiriidat olivat hajoittaneet tiimiä ja oli syy miksi Prost vaihtoi McLarenille. Warwickille tyypillistä tuuria oli, että Renault petti Riossa johtoasemassa vain 10 kierrosta ennen maalia. Sen lähemmäs ei Warwick enää voittoa päässyt. Kaikki kuitenkin tiesivät, että voitottomuuden syynä oli Renaultin heikko organisaatio, ei Derekin ajotaidot.

Kauden lopussa Frank Williams lähestyi Warwickia ja tarjosi hänelle paikkaa Williams-Hondalla kaudelle 1985. Derek teki kuitenkin täydellisen virhearvion ja arveli Renaultin omaavan enemmän potentiaalia kuin epäluotettavan Williams-Hondan. Frank otti paikalle siihen asti Warwickin kanssa tasapäisiä otteita näyttäneen Nigel Mansellin.

Renaultin ratissa vierähti myös kausi 1985, mutta edelleen näytöt olivat kuljettajan puolesta niin hyvät, että Lotus teki sopimuksen miehen kanssa vuodesta 1986. Lotuksen tähtikuljettjaja Ayrton Senna näki kuitenkin vahvassa kuljettajakaksikossa riskit Lotuksen kaltaiselle tiimille ja vaati Derekin hylkäämistä. Senna saikin tahtonsa läpi ja lotuksen paikka meni tahdottomalle Johnny Dumfriesille.

Warwick jäi nuolemaan haavojaan. Paikka kuitenkin löytyi hiipumassa olleesta Brabham-BMW tiimistä, kun sen kuljettaja elio de Angelis sai surmansa toukokuussa testiajoissa. Valitettavasti edellisvuosien voittoautomaatti teki sille kaudelle historian heikoimmana auton. Supermatala Brabham oli vaikea ajaa ja hidas. Näin sekä Patrese että Warwick eivät keränneet juurikaan menestystä.

Warwick siirtyi kaudeksi 1987 Arrows-Megatronin rattiin ja ajoi tiimissä kolme kautta keräten kohtalaista menestystä. Varsinkin kaudella 88 Warwick ajoi moni hyviä kisoja yhdessä Eddie Cheeverin kanssa. Arrows sijoittui valmistajien sarjassa neljänneksi mikä jäi tiimin parhaaksi kaudeksi koskaan. Warwick jatkoi urheasti kaudelle 1990 pohjamutiin pudonneen Lotus-Lamborghinin ratissa. Kaudesta muodostui traaginen, mutta myös osoitus siitä, että Warwick on yksi f1-historian lujimmista luonteista. Monzassa Lotus riistäytyi kuljettajansa hallinnasta Parabolica mutkan ulostulossa 300km/h:n vauhdissa ja törmäsi aitaan ja liukuen radalla turvakaaren varassa. Derek hyppäsi väärinpäin olleesta romusta ja juoksi varikolle vara-autoon uusintalähtöä varten.

Pari viikko tästä, Warwickin tallitoveri Martin Donnelly paiskautui väkivaltaisesta aitaan Jerezin kisan harjoituksissa. Donnelly loukkaantui vakavasti, mutta Warwick päätti jatkaa kilpailemista tuona viikonloppuna vaikka Donnellyn onnettomuuden syy oli tuolloin vielä hämärän peitossa. Kausi kuitenkin päättyi Lotusin kohdalla nolosti, sillä tiimi ei kerännyt yhtään pistettä.

Warwick päätti siirtyä C-ryhmään vuodeksi 1991, missä tarvittiin hyviä kuskeja koska autotehtaat satsasivat sarjaan. Warwick pääsi TWR-Jaguarin ykköskuskiksi ja alleen tuli Ross Brwanin suunnittelema XJ14 auto, joka olikin sarjan nopein. Valitettavasti kausi lähti sujumaan huonosti. Warwickin kannalta ikävin asia tapahtui kesällä kun hänen veljensä menehtyi Britannian f3000 sarjan kisassa Oulton Parkissa. Tästä tragediasta huolimatta Warwick jatkoi kilpalemista. MM-titteli karkasi tallitoveri Teo Fabille, mutta jälleenn nähtiin että Derekiä arvostetaan. Isolla rahalla sarjaan mukaan tullut Peugeot palkkasi miehen tiimiinsä koska ei halunnut jättää mitään sattuman varaan. Jean Todtin alaisuudessa Warwick voitti sitten LeMansin ja kuljettajien maailmanmestaruuden, tosin kilpailijat eivät olleet kovin vahvoja.

Derek Warwick koki kuitenkin, että hän haluaa kokeilla f1:tä vielä yhden kerran ja palasi takaisin Arrowsille. Tiimi sai keväällä uuden auton valmiiksi, Mugenin moottorin siihen ja TAG:n aktiivijousituksen. Auto olikin nopea ja Warwick kykeni usein aika-ajoissa 10 parhaan vauhtiin, vaikka vain kerran mies nousi pisteillä. Warwickin pitkä ura f:ssä päättyi siis kauteen 1993. Mutta Warwick on jatkanut uraansa mm. BTCC:ssä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Korjauksia mitä löytyi googgelilla:

1987: Arrows tiimien sarjassa 7:s, pisteitä 11 (DW: 3)

1988: 5:s, pisteitä 23 (DW:n osuus 17)

1989: 7:s, pisteitä 13, joista Derekin tuomia 7kpl

1990: Canadasta piste, Unkarista 2kpl, Lotuksen Total siis tuolla kaudella 3kpl.

1993: Footwork Mugen, Silverstonesta tuli piste, Unkarista 3...

ja muistaakseni tuon 86 kauden vesitti Dumfriesin sponssi kytkentä, eikä niinkään Sennan halu pitää DW pois tallista jos en väärin muista...
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Sennahan olisi halunnut alunperin tallikaverikseen Lotukselle hyvän ystävänsä Mauricio Gugelminin, mutta tiimi ei suostunut palkkaamaan kokematonta Gugelminia..

Muuten olen pmv:n kanssa samaa mieltä, Derek on melkoisen aliarvostettu yleisesti.. Näköjään myös tällä foorumilla..
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Missä otsikossa Warwickia verrataan Youungiin? Derekhän oli uransa alusta loppuun arvostettu kuljettaja.
Niin kyllä antipatioita Sennaakin kohtaan on kun niin törkeästi Warwikin tallipaikan esti, mikä oli edes syynä? Olihan arvostettu De Angeliskin jäänyt (ei nyt ihan mutta kuitenkin) jalkoihin edellisellä kaudella).
Dumfries ja Nakajima eivät koskaan olleet sellainen uhka mitä Warwik olisi voinut olla vaikka olisi saanutkin kakkosen kohtelua tiimiltä.
Viimeisellä kaudella kieltämättä kyllä sellainen keskinkertaisuus kuin Aguri Suzuki pääsi aika lähelle Warwickin suorituksia kun Arrowssiin ostettiin aktiivijousitus.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, eipä näille 80-luvulla ja 90-luvun alussa vaikuttaneille kuskeille juuri täällä päin arvostusta tahdo löytyä. Warwick on kyllä todellinen epäonnen soturi, mutta kaikesta huolimatta on kyennyt säilyttämään maineensa herrasmiehenä ja arvostettuna tiimin jäsenenä. Varsinkin Pösön tiimissä Derekistä pidettiin juuri sen takia, että mitään diivan elkeitä ei ollut.

Viimeisellä kaudella tosiaankin Footworkin ratissa Suzuki oli todella lähellä Derekiä.Toisaalta juuri silloin auto oli todella hyvässä iskussa ja Aguri se paransi luottoa autoon. Hyvä osoitus Warwickin lujasta luonteesta oli Hockenheimin kisa. Derek oli törmännyt hitaasti suoralla ajaneeseen Luca Badoeriin ja auto oli kaatunut hiekkaesteeseen. Warwick kömpi jälleen autosta ulos ja oli kisassa mukana, vaikka onnettomuus oli ollut todella raju.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
JJ7:
Näköjään myös tällä foorumilla..
Rasittavia nuo yleistykset (terveisiä Ilmarille :p ). Onko tällä forumilla nyt huikeat yksi kommentoija vähätellyt Warwickia.. :rolleyes:

Harmillista kyllä, että useimmiten vasta menestyminen tuo mukanaan ns. suuren yleisön arvostuksen..

<small>[ 20-11-2003, 16:52: Message edited by: Wilpuri ]</small>
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Arvostuksesta puheenollen, mitäs mieltä täällä ollaan hepusta nimeltä Carlos Reutemann..? Carloshan oli varmasti yksi historian ailahtelevimmista kärkikuljettajista.. Hyvänä päivänä Lole pystyi uskomattomiin suorituksiin (mm. Monzan aika-ajot -81), huonon fiiliksen sattuessa taas tulokset olivat mitä oli (USA samana vuonna).
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No siis Carloshan on ajotaitojen ja nopeuden puolesta yksi suurista kuljettajista. Tuossa yksi päivä vitutti suunnattomasti kun Juhani Melart kertasi 80-luvun alun kuljettajia. JuMe totesi(jotenkin näin), että Scheckterin ja Jonesin aika oli tullut ja mennyt, mutta Reutemannin aika ei koskaan edes alkanut. Aivan kun se maailmanmestaruus tekisi kuljettajasta jonkun saatanan pyhimyksen. Lole näytti, että vauhdin puolestä hän kykeni vastaamaan kaikille. Villeneuve(G.) pysyi kohtuullisesti aisoissa Ferrarilla 78 ja Jones ei ollut yhtään Lolea nopeampi, vaikka olikin ykköskuski. Reutemannin ajosuoritukset olivat toki ailahtelevia, mutta esim. vuonna 1981 mies teki todella tasaisen kauden, saavuttaen tuolloin ennätyksellisen pisteputken.

Reutemannin lähtö Williamsilta 82 kauden alussa oli kummallinen. Argentiina ja Englantihan olivat tuohon aikaan sodassa ja se rasitti suhteita molemmin puolin, mutta ilmeisesti Lole ei enää ollut niin motivoitunut. Itse uskon, että jos Reutemann olisi jatkanut 82 kauden, olisi hänestä tullut maailmanmestari. Rosberg olisi jäänyt taakse Lolen suuremman kokemuksen avulla, vaikka tiukkaa olisi ollut.

Viimeksi Reutemann ajoi f1 autolla vuonna 1995 Argentiinan GP viikonloppun näytösluonteisesti. Lolen ajat olivat sateessa edellisvuoden autolla vain muutaman kymmenyksen heikompia kuin Bergerin ja Alesin ajat aika-ajoissa!
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
JJ7:
Arvostuksesta puheenollen, mitäs mieltä täällä ollaan hepusta nimeltä Carlos Reutemann..?
Carloshan on kova jätkä ja siitä harvinainen että on voittanut F1-GP:n ja ollut podiumilla MM-rallissa. Aika oli vähän toinen mutta siihen ei nykyisellään kukaan kykene.
 

Hannub

Well-known member
Liittynyt
21.8.2003
Viestit
78
Monet kuljettajat saavat kärsiä suuresta aliarvostuksesta. Esimerkkeinä täällämainitut Derek Warwick ja Carlos Reutemann.

Reutemannia pidettiin ailahtelevana kuljettajana ja väite pitikin varmasti osittain paikkaansa, mutta jos hän sai hyvän auton ja tiimin, oli monilla monesti monilla ihmetelemisen aihetta kerrakseen.

Valitettavasti kummallekin kuljettajalle olosuhteet olivat vastaan, ja kummallekaan ei tullut huimaa menestystä. Kuuluvat samaan sarjaan Jean Alesin ja Johnny Herbertin kanssa. Ja luultavasti Giancarlo Fisichellan.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Eikös Reutemannhan kyllä tiesi allekirjoittaessaan Williamssin kanssa sopparia että rooli on oleva kakkosen. Ja USA, eikös renkaissa tai autossa ollutkin jotain vikaa -oli! enpäs muista mitä, tarkentakoon joku onko tuo spekulaation tasoa vai totuuden tosi.
Syitä lopettamiseen kesken 82 en tiedä mutta Reutemann olisi varmastikkin voittanut mestaruuden 82, mietti sitä varmaan mielessään jo ennen kauden kauden päättymistä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Itse olen lukenut jostain, että Reutemann valitteli 81 päätöskisan jälkeen vaihteisto-ongelmista, mutta mitään todellista selitystä ei ole tarjottu.

Vaikka Reutemann olikin ailahteleva, ei syy heilahduksiin ollut mitenkään auton kilpailukyvystä riippuvainen. Juuri tuo mainittu 81 Monzan GP:n aika-ajo oli osoitus siitä, että Carlos kykeni uskomattomiin suorituksiin altavastaajan asemesta. Carlosin luonteesta on vaikea sanoa mitään, sehän oli sellainen "enigma". Tuo yllättävä lopettaminen menee juuri tuohon piikkiin.

Onhan näistä aliarvostetuista kuskeista puhuttu tällä foorumilla jonkin verran. Minusta esim. Jean Alesia ei arvosteta tarpeeksi, mutta Gerhard Bergeriä pidetään miltei MM-tason kuljettajana. Tämä on täysin epäloogista, sillä herrathan ajoivat viisi kautta toistensa tallitovereina ja ei ainakaan minulle jäänyt epäselväksi kumpi oli keskimäärin nopeampi.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Harvassa on mielestäni ollut ne kommentit missä Alesia ei arvostettaisi tai Bergeriä pidettäisiin jotenkin parempana!

Nyt yleistetään liikaa!

Onhan se nuoremmille hankalaa päätellä tai tietää kuka on parempi kun historia kirjoihin jää lähinnä nämä tilastot joiden valossa asioita tutkia!

Ja niiden mukaan Alesi valitettavasti oli heikompi kuin Berger :(

Siksi tilastoja ei pitäisikään tuijottaa niin ahkerasti, vaikka se onkin lähes ainut tapa perehtyä lajiin!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Wilpuri:
JJ7:
Näköjään myös tällä foorumilla..
Rasittavia nuo yleistykset (terveisiä Ilmarille :p ). Onko tällä forumilla nyt huikeat yksi kommentoija vähätellyt Warwickia.. :rolleyes:

Harmillista kyllä, että useimmiten vasta menestyminen tuo mukanaan ns. suuren yleisön arvostuksen..
lainaus omasta tekstistäni tisesta topicista:
"no sen verta mitä muistan noista Footwork -93 ajoista niin kyllä... mm. adelaidessa vähän väliä mies veteli piruetteja radalla... noita 80-luvun suorituksia en oo koskaan ees nähnyt, siks kysyinkin aiheesta..."

vähättelyä? kyllä, mutta myöskin totesin tuon oman mielipiteeni koskevan miehen viimesiä ajovuosia...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tällä keskustelulla on näemmä dualistinen luonne. No sen verran, että Warwickin viimeisestä vuodesta, että herra ajoi Arrowsilla kympin sakkiin aika-ajoissa todella monta kertaa 93. Muistaakseni Warwick kärsi tuossa Adelaiden kisassa jostain sairaudesta/loukkaantumisesta, mutta sisulla mies veti sen läpi. Kuten hänelle oli tyypillistä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Misa1:
Siksi tilastoja ei pitäisikään tuijottaa niin ahkerasti, vaikka se onkin lähes ainut tapa perehtyä lajiin!
Sanoo mies jonka signaturessa on pelkkiä tilastoja! wink
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Kuka halveeraa Warwickia? Voi itku, kun pitäisi olla hiljaa jos ei mistään tiedä mitään. Derek oli ehdottomasti yksi 80-luvun kovimpia luita ja kaikkien aikojen aliarvostetuimpia kuskeja.
pmv:
Oikeastaan varsin vaatimattamosti alkaneen uran ensimmäinen huippu oli se, kun Renault pestasi miehen Alain Prostin korvaajaksi kaudella 1984.
Mä muistelen mieluusti myös kauden -82 Brands Hatchia, jossa Warwick ensimmäistä kertaa toi nimensä esille formuloita seuraavan maailman edessä. Mieshän taisi peräti johtaa kisaa pitkään aivan alitehoisella Toleman-Hartilla ennen kuin sortui vaihdelaatikko-ongelmiin! Myös kauden -83 loppupuolisko oli aikamoista tykistystä: Viidestä viimeisestä kisasta neljä pistesijaa. (edit: vai oliko se kuudesta viimeisestä viisi...) Warwickhan oli isossa roolissa Tolemanin kehitystyössä tiimin nostamisessa ikuisesta karsiutujasta ylemmän keskitason tiimiksi. Asia, jonka hedelmistä sitten vuonna -84 sai nauttia muuan da Silva...

pmv:
Muistaakseni Warwick kärsi tuossa Adelaiden kisassa jostain sairaudesta/loukkaantumisesta, mutta sisulla mies veti sen läpi. Kuten hänelle oli tyypillistä.
Joo, niin oli. Mä en nyt ehdi kaivella faktoja mutta toi ei tosiaankaan ollut ainoa kerta, kun mies taisteli sairaana tai loukkaantuneena. Arrows-vuosinaan miestä vaivasi eräässä kisassa todella vakava silmätulehdus, jonka takia muistaakseni hänelle laitettiin varikkokäynnin yhteydessä öögatippojakin visiirin alle. Tuloksena viides sija! Samoin 80-luvun lopussa Warwick oli jonkin kisaviikonlopun aattona murtanut varpaansa mikroautoillessaan veljensä kanssa. Tuossakin kisassa mies taisi taistella maaliin saakka.

<small>[ 21-11-2003, 13:16: Message edited by: Albert Oil ]</small>
 
Ylös