Digijärkkäri: Canon, Nikon, Olympus joku muu???

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
markoj sanoi:
Jr: Paljonko se sun 28-200 kustansi?
Kuitista kopioitua

Canon EF 28-200/3.5-5.6 USM 330,17€
Canon EOS-350D 643,97€
Canon Speedlite 420EX 168,10€

yht: 1 142,24€

Juu muuten tollain kunnon salama kannattaa sitten ehdottomasti ostaa, kauhia hyöty kun kuvaa pimeissä sisätiloissa.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
FO110K sanoi:
Nikonin linsseistä ei itsellä tietoa eli siihen voinee Vellu kommentoida enempi...
(niin ja Sigma, Tokina ja Tamron valmistavat linssejä myös Nikoniin ja Canoniin, ostovaiheessa täytyy vain muistaa ilmottaa kumpaan merkkiin tulee kun on merkkikohtasia eroja sitten opiskan kiinnityksessä jne ;) )
Juu, on ne erinomaiset linssit sielläkin hintavia. Pidemmän hyvälaatuisen hinnalla voi jo saada aika hyvänkin auton. Ja halvemmatkin on ihan ok, kuten periaatteessa kaikilla valmistajilla. Itsellä on 75-250 zoomi Tamronilta, ja täytyy nyt sanoa, että siellähän on sellainen sovitinrengas, eli rengasta vaihtamalla saa sen saman linssin erimerkkisiin kameroihin aika vaivattomasti.

Emmäkään paljon voi kommentoida linssien laatua verrattuna toisen valmistajan linsseihin ilman kameralehtien testejä, mutta hinta on usein aika hyvä mittari siihen, mikä on hyvä ja mikä on parempi yhden valmistajan tuotteissa. Valmistajien väliseen mittelöön tarvitaan sitten vähän enemmän oikeita testituloksia.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
OoPee sanoi:
Nojaa.. tolla mun Ixuksella (750) saa ylläriylläri 7 megapixelin kuvia, olen tosin säätänyt tohon normaaliksi kuvakooksi 5 megapixeliä, joka riittää enemmän kuin hyvin (kuvakoko näyttäis olevan tossa 2.5 - 3 MB:n hujakoilla). Mutta eipä tuosta nyt haittaakan ole, että mulla on mahdollisuus räpsiä tarkemmallakin resoluutiolla, jos joskus tulee tarvetta isommille ja tarkemmille kuville. Tossa mun valinnassa yks oleellinen pointti oli sekin, että 750 tekee testien mukaan parempia 5 megapixelin kuvia kuin Ixus 55, joka olis ollu toinen valinta ja noin satasen halvempi.
Mun yks kaveri osti jonkin halvan 4 mpix kameran, ja se käytti sitä mukana tulleen 32 megan kortin kanssa pienellä resoluutiolla, 'jotta siihen mahtuisi enemmän kuvia'. Jostain ruudulta tai webbisivulta katottuna ne varmaan oli ihan ok, mutta en jaksa ymmärtää. Vai olikohan se 16 Mb kortti. En muista.

Mä varmasti käyttäisin tuota sun kameraa jatkuvasti 7 mpix -moodissa ;-) paitsi jos olis joku erityinen syy käyttää pienemmällä resoluutiolla.

markoj

Custom User
Toi linssi(e)n valinta on kyllä aika vaikeeta. Tarjontaa on pikkasen liikaa. Mun mielestä kolme vaihtoehtoa ois ihan tarpeeksi! Vois alotella jollain ton tapasella, mikä Jr:llä on. Ostelee sitte tarpeiden tarkennuttua lisää. Se paikallisen liikkeen myyjä ei tule lomilta ennen ku Ukon Juhlan jälkeen ja tekis mieli vielä sen kans haastella. Canoniin ois vähä kallistumassa tässä nyt...

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Matxi sanoi:
Nykyisillä muistikorttien hinnoilla tuo on aika merkityksetön juttu kuitenkin... :)
Enkä tiedä tallenteleeko ne niitä nyt niin kauaa, ainoa järkkäri josta minulla on kokemusta on Canon 350D eikä siinä ainakaan kauaa ruksutellut kuvia.
Lähinnä aattelin kuvien katsomistilannetta pc:llä, mutta onhan tuo talletusnopeus kuvatessakin ihan validi pointti.

FO110K

Banned
niin, tuli näköjään typo, Rajalla=Rajalalla :D eli www.rajalacamera.fi noilta luulis löytyvän runkoja hyllystä hyvin, ainakin treen rajalalla on ollut...

zoomeista sen verran että itsellä siis tällä hetkellä on kalustossa ollut
EX-opiskat:
Sigma 24-60mm f2.8 EX
Canon EF 28-135 f3.5-5.6 IS USM

nykyiset opiskat:
Tamron 28-75 f2.8
Canon EF 70-200mm f4 L

pientä kommenttia noista.... tuo canonin 28-135 IS USM oli suht hyvä linssi, kohtuu hyvä zoomi ja kuvanvakain auttoikäsivaralta kuvatessa todella paljon...
huonona puolena mainittakoon se että oli liiankin "yleislinssi" eli kun se ei ollut laajakuvalinssi kuitenkaan johtuen 28mm alapäästä ja suht koht pitkästä zoomista ja huonosta valovoimasta niin sisätiloissa kuvatessa aika kapea-alainen lasi oli....
muuten kyllä bueno, hintakin kohdallaan (käytettynä n. 350€)

Sigma puolestaan oli lasina loistava, ainoa ongelma oli että tarkennuspuoli automaatilla hieman "hakoteillä" 10D:n rungon kanssa (toimi huom. paremmin 350D:llä testatessa) jotenka myin sen ja ostin melkein vastaavan Tamronin joka tuntuis pelittävän paremmin...

Kumpikaan noista ei silti ole vielä mitn über laajakulmia kuitenkaan, eli esmes sisätiloissa olis ihan asiallinen joku esmes Tokinan 12-24mm pikkuzoomi...
seuraavat päivitykset omaan kalustoon siis näyttää seuraavilta:
Tamron 28-75 -> Canon 17-40 f4 L tai 24-70 f2.8 L
Tokinan 12-24mm laajis
550/580EX salama (runkojen omat ei käy oikeastaan kuin hätätapauksessa)
runko 10D -> 30D tai 5D

markoj

Custom User
Moon ihan sekasi noiden linssien kans :frown: Rajalalla ois pari kiinnostavaa pakettia:

CANON EOS 350D + EF-S 18-55/3.5-5.6 II + SIGMA 70-300/4-5.6 APO DG MACRO + 1GB 1099,00

NIKON D50 SILVER+ NIKKOR AF-S 18-55/3.5-5.6G ED + NIKKOR AF 70-300/4-5.6G + 2GB EXTREME III 899,00

Pari sataa hintaeroa noilla. Periaatteessa toi Nikoni varmaan riittäs aika pitkään mulle. Mutmut... :mad: Kommentoikaapa noita linssejä, jos vielä viittittä...

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
markoj sanoi:
Moon ihan sekasi noiden linssien kans :frown:
Kommentoikaapa noita linssejä, jos vielä viittittä...
Ite ostasin tollasen peruslasin (esim. 28-200) ja sitten kun on käyttänyt enämpi ja on kokemusta enämpi niin sitten ostaa jonkun toisen lasin 'omaa käyttötarkoitusta varten'. Ei kennokaan pääse pölyttymään kun pitää yhtä linssiä kiinni rungossa, meinaa jos jatkuvasti vaihtaa lasia runkoon niin äkkiäkös sinne likaa menee.

FO110K

Banned
Jr- sanoi:
Ite ostasin tollasen peruslasin (esim. 28-200) ja sitten kun on käyttänyt enämpi ja on kokemusta enämpi niin sitten ostaa jonkun toisen lasin 'omaa käyttötarkoitusta varten'. Ei kennokaan pääse pölyttymään kun pitää yhtä linssiä kiinni rungossa, meinaa jos jatkuvasti vaihtaa lasia runkoon niin äkkiäkös sinne likaa menee.
riippuu kai miten sitä opiskaa vaihtelee, ei niinkään siitä miten usein....
itsellä nyt ei oo tullu käytännössä ollenkaan pölyä sinne 2v aikana vaikka tulee vaihdeltua useestikin linssiä...

marko: jos päädyt canoniin, niin se kittilinssi (18-55) on kohtuu hyvä peruslinssi eikä sen pitäis nostaa rungon hintaakaan kuin 50-100€ eli on ihan hyvä ostos siihen kylkeen noin halpana.
joku 28-200mm tuntuu tietty kivalta kun kattaa mahd. paljon aluetta, mutta kannattaa muistaa että laajakuvaa tuosta ei saa tekemälläkään, eli kyllä oikea alapään linssi tarvitaan silti... (se vaan on liian suuri kompromissi telen ja laajiksen väliltä että siinä kärsii äkkiä molemmat päät IMO)

Ioni

Well-known member
Sijainti
JKL
Jos tästä nyt jotain apua olisi...
Itsekkin digijärkkäriä hankkimassa, melkeimpä täsmälleen samat vaihtoehdotkin mietin. Kolmisen viikkoa lueskellut tietoa netistä ja linssien kanssa meni viimeistään sekaisin. Itse päädyin nikoniin (d50) lähinnä siitä syystä ettei noilla rungoilla ei kai käytännössä ole juurikaan eroa ja hinta miellyttää. Objektiivin kanssa olikin sitten suurempi pohtiminen...

Jos ei ole mitään tiettyä kuvaustarkoitusta, niin nuo pakettien mukana tulevat linssit riittävät hyvin alkuun ja opetteluun
:)) tai näin olen lukenut).
Itsehän päädyin kuitenkin sellaiseen ratkaisuun, että panostan enemmän optiikkaan ja hankin pelkän rungon ja siihen sitten tämän. Ei tarvitsisi vaihtaa linssiä ollenkaan ja sopisi lähes kaikenlaiseen kuvaukseen. Kuvanvakaajakin on plussaa. Tosin nyt ei löydy toimitusongelmien takia mistään tuota objektiivia :dunno:.
Saa nähdä muuttuuko mieli vielä...

Pari linkkeä josta sopii tonkia tietoa ja sekoittaa itsensä lopullisesti:

http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm Suht selkokielellä asiaa Nikoneista ja kuvaamisesta muutenkin, suosittelen lämpimästi. Rajalan paketin objektiivien arvostelut löytyvät myös.

http://www.digicamera.net/ Suomeksi paljon tietoa, varsinkin keskustelussa.

http://www.dpreview.com/ Runkojen testejä, todella kattavia.

FO110K

Banned
Ioni sanoi:
Jos ei ole mitään tiettyä kuvaustarkoitusta, niin nuo pakettien mukana tulevat linssit riittävät hyvin alkuun ja opetteluun
:)) tai näin olen lukenut).
Itsehän päädyin kuitenkin sellaiseen ratkaisuun, että panostan enemmän optiikkaan ja hankin pelkän rungon
tämä on hyvä neuvo, samaa mieltä! :thumbup:

markoj

Custom User
Kiitti taas, pitää nyt pikkasen sulatella noita linssejä.

markoj

Custom User
Hmm... käväsen huomenissa kattomassa onko se mun Nikon-kauppias palannut lomilta. Pitää haastetella sitä noista Nikonin mahd. ongelmista. Vähän kuitenki on alkanut kallistumaan sen suuntaan, koska nuo Canonia kauppaavat eivät tunnu ymmärtävän kameroista yhtään mua enempätä. Semmonen ärsyttää! Täällä kun ei taida olla varsinaista valokuvausliikettä, joka myis Canonia.

Linsseissä on kuitenki tullu hieman selkeyttä siihen, mitä ehkä haluan. Kerron niistä ehkäpä huomenissa lisää.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Sen mitä minä olen syrjäkorvalla kuunnellut asiaan enemmän paneutuneiden kommentointia, olisi Canon ilmeisestikin turvallisin valinta. Tärkeintä on kuitenkin että itse tuntee tekevän oikean ratkaisun - fiilispohjallahan nuo hankalat päätökset kuitenkin tehdään. Ota siis se, mikä tuntuu parhaimmalta, muutoin voipi myöhemmin kaduttaa.

markoj

Custom User
Samaa olen minäkin kuullut, mutta toi Nikon ois kans suht turvallinen, kun ei liene kovin epäonnistunut laite. Mutmut, huomenissa sitte.

FO110K

Banned
OoPee sanoi:
(jos oikein ymmärsin, niin Canon Digital Rebel XT on sama kamera kuin
Canon 350D)
ymmärsit oikein, rapakon takana 300D:n mallimerkintä on Rebel, 350D puolestaan Rebel XT...
(Rebel=kapinallinen, sai nimensä kun 300D alotti ns halpis järkkärirunkojen kauden....)

markoj

Custom User
Tää on just tätä. Vähän kun luulee saavansa tolkkua noista ja jonkunlaisen mielipiteen aikaseksi, niin tyypit tulee linkkeineen ja sotkee kaiken :mad:

Status
Ei avoinna uusille viesteille.