Dopeaasit, osa N+1 "Osataan sitä ulkomaillakin"

• Viestiketjun aloittaja AJ
  • Aloituspäivämäärä

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Tolerantti sanoi:
Kyllähän tässä on vähän Muhammedinkuvaskandaalin aineksia. Vaikka tuomitsen douppauksen, olen silti sitä mieltä, että nämä bannatut valmentajat on asetettu suuremman syynin alle kuin yksikään murhamies/talousrikollinen/autovaras. Jo keskustelu kenenkään vähäänkään lajiin liittyvän kanssa on _moraalisesti- äärimmäisen tuomittavaa.

Eipä silti, Itävallan skandaali on hyvin viihdyttävää seurattavaa. :rolleyes:
Eiköhän doping-rikokset ole täysin verrattavissa talousrikollisuuteen. Ensinnäkin uskon, että ne valmentajat (ja osapuolet) jota doping-bisnestä pyörittävät ovat sen avulla myös rikastuneet. Lisäksi imagotappiot kiinnijäämisten yhteydessä voivat maksaa maltaita...enemmän kuin mitä voi edes kuvitella. Paljonkohan esim. Suomen hiihtoliitto on menettänyt sponsorituloja. Puhumattakaan niistä asioista (menetyksistä) mitä ei mitata rahalla.

Joissakin määrin doping on myös uhkapeliä ihmisten terveydellä. Onpa ollut sellaisia tapauksissa joissa kuolinsyynä on pidetty dopingia. Joten murhamieskään ei ole välttämättä kovin kaukana tallaisiin toimiin urheilijoita usuttavilta valmentajilla. (joita vertaisiin esim. opettajiin jne.)

Ihan oikein, että kyseisiä valmentajia pidetään silmällä. Se on sitten eri asia jos he toimivat muilla elämän aloilla...

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Moe Szyslak sanoi:
Mutta eivät ole joutuneet rikosoikeudelliseen vastuuseen vaikka tekivät miljoonien tappiot hiihtoliitolle. :confused:

(Tosin nykyään noissa apurahoissa on douppi-pykälä, mutta niistä kärsii sitten kaikki). :nope:
Apurahojen doping pykälällä voi olla hieman merkitystä. Varmuutta saatais lisättyä aikalailla, mikäli tehtäisiin sopimus edustamisesta arvokisoissa, joissa on mukana dopingsanktio, esimerkiksi sitoutuminen 1 miljoonan egen korvauksiin narahtaessaan.

Eipä hiihtoliittokaan yrittänyt oikeusteitse vaatia korvauksia narahtaneilta kärsmistään menetyksistä - tuskinpa olisi vaatimus menestynyt, koska missään sopimuspaperissa ei ole määritelty korvausvastuuta liiton menetysten korvaamisesta, vaikka selvä syy-seuraus viite tapauksessa onkin.

Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
OoPee sanoi:
Jos suomalaiset nyt edes pikkusen osoittavat fiksuuttaan, niin kuttuisivat ton äijän helvettiin sieltä kisoista (pakottaa tosin ei voi, ei ainakaan suoranaisesti) tai ainakin tekisivät selväksi, että yhtäkään kilpailijaa ei sitten tartte käydä kisojen aikana tapaamassa :dunno:
Olisin kyllä vähän eri mieltä. Muiden maiden tiedotusvälineiden toimesta on Riskin valmennettavia kuumotettu asiasta koko kisojen ajan ja tähän asti se on tuolla saanut palloilla. Jos sen nyt lähettää kotiin kun jossain muualla käryää, niin vaikuttaa pikemminkin siltä, ettei Suomellakaan ole puhtaat jauhot pussissa.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Bobakki sanoi:
Olisin kyllä vähän eri mieltä. Muiden maiden tiedotusvälineiden toimesta on Riskin valmennettavia kuumotettu asiasta koko kisojen ajan ja tähän asti se on tuolla saanut palloilla. Jos sen nyt lähettää kotiin kun jossain muualla käryää, niin vaikuttaa pikemminkin siltä, ettei Suomellakaan ole puhtaat jauhot pussissa.
Nahkahousupieru tarkoitti ymmärtääkseni sitä, että oli jo alunperin riski lähettää Riski sinne kisoihin. Tai siis päästää se sinne (majoitustiloihin).

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
Moe Szyslak sanoi:
Nahkahousupieru tarkoitti ymmärtääkseni sitä, että oli jo alunperin riski lähettää Riski sinne kisoihin. Tai siis päästää se sinne (majoitustiloihin).
Emmä tiedä mitä se tarkoitti, mutta tuossa lukee, että se pitäisi kutsua nyt pois sieltä. Tuo olisi pitänyt tehdä joko ennen kisoja tai sitten ei ollenkaan.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Bobakki sanoi:
No mä olen edelleenkin sitä mieltä, että ihan turha on kaivaa verta nenästään, etenkin kun nyt on olemassa suuri Riski (ehe ehe... hassuttelua), että Itävalta nostaa metelin (ehkäpä ihan syystäkin) muista Mayerin kaltaisista kiellon saaneista valmentajista, jotka tuolla palloilevat, ilman että ko. maiden urheilijoita revittäisiin keskellä yötä punkasta ennen tärkeää skabaa seisoskelemaan hajareisin naama seinää vasten ja kädet niskan takana.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Moe Szyslak sanoi:
Mutta eivät ole joutuneet rikosoikeudelliseen vastuuseen vaikka tekivät miljoonien tappiot hiihtoliitolle. :confused:

Siksi mun mielestä pitäisikin siirtyä 'Italian-malliin'. :ahem:

(Tosin nykyään noissa apurahoissa on douppi-pykälä, mutta niistä kärsii sitten kaikki). :nope:
Varishan ei silloin käryvuonna ollut allekirjoittanut sopimusta dopingittomasta urheilusta ja vastuista. Se paljastui sitten käryn käytyä. Josko Kaitsulla ei nytkään ole sopimusta ja siksi eivät uskaltaneet lähettää?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Moe Szyslak sanoi:
Nimenomaan. Joskin virallisestihan sitä kai ei kukaan ole lähettänyt, tosin ihan samaahaan Itävaltakin väittää Mayerista. Uskokoon kuka tahtoo, minä en.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Bobakki sanoi:
Emmä tiedä mitä se tarkoitti, mutta tuossa lukee, että se pitäisi kutsua nyt pois sieltä. Tuo olisi pitänyt tehdä joko ennen kisoja tai sitten ei ollenkaan.
Niin luki ja mun mielestä virheen voi kyllä korjata myöhemminkin. Ei siinä ole mun mielestä mitään häpeämistä. Niinkuin itskein sanoit, kansainvälinen lehdistökin on miehen läsnäolon paikalla havainnut ja sitä kritisoinnut (jos oikein ymmärsin). Munkaan mielestä ei ole suotavaa saatikka fiksua, että dopingkäryinen valmentaja poukkoilee Suomen (tai minkä tahansa muun maan) edustusjoukkueen tiloissa tai että edes näyttäytyy heidän seurassaan skabojen aikana, joten ei tässä sen ihmeemmin dopingepäilyjä vahvistettaisi vaan ainoastaan korjattaisiin ajattelemattomuuttaan tehty erehdys. Sanomattakin lienee selvää, etteivät suomalaiset hiihtäjät edelleenkään ole kauheen puhtaassa maineessa maailmalla.

Edit: juu ja kyllä mulle on selvää, että pakoittaahaan sitä ei sieltä voi minnekään enkä mä sitä niinkään tässä ajanutkaan takaa, mutta varmasti löytyy keinoja pistää stoppi tapaamisille.

Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
OoPee sanoi:
No mä olen edelleenkin sitä mieltä, että ihan turha on kaivaa verta nenästään, etenkin kun nyt on olemassa suuri Riski (ehe ehe... hassuttelua), että Itävalta nostaa metelin (ehkäpä ihan syystäkin) muista Mayerin kaltaisista kiellon saaneista valmentajista, jotka tuolla palloilevat, ilman että ko. maiden urheilijoita revittäisiin keskellä yötä punkasta ennen tärkeää skabaa seisoskelemaan hajareisin naama seinää vasten ja kädet niskan takana.
Tuo Mayerhan ei suinkaan ollut ainoa syy visiittiin, joten niin kauan kuin suomalaisten majapaikan lähistöltä ei löydy vastaavanlaista välineistöä kuin Itävallan, ei öseillä pitäisi olla juuri nokan koputtamista.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Bobakki sanoi:
Tuo Mayerhan ei suinkaan ollut ainoa syy visiittiin, joten niin kauan kuin suomalaisten majapaikan lähistöltä ei löydy vastaavanlaista välineistöä kuin Itävallan, ei öseillä pitäisi olla juuri nokan koputtamista.
No itseasiassa se kyllä oli ainakin virallisesti nimenomaan juuri se pääsyy. Dopingkomiteankin edustaja perusteli ratsiaa nimenomaan juuri sillä yhdellä valokuvalla, jossa Mayer poseeraa Itävallan urheilijoiden seurassa.

Se, että sieltä löyty joku pussukka, jonka sisällöstä ei vieläkään ole täyttä selvyyttä, oli kaiketi enämpi tuuria ja sattumaa. Tosin nimenomaan juuri ko. Mayerin vuoksi dopingtestaajilla oli syytä epäillä, ettei itävaltalaisilla ehkä ole ihan puhtaat jauhot pussukoissaan. Huomattaa tosin on, että vielä ei ole tuotu julki yhtäkään positiivista testitulosta.

Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
OoPee sanoi:
No itseasiassa se kyllä oli ainakin virallisesti nimenomaan juuri se pääsyy. Dopingkomiteankin edustaja perusteli ratsiaa nimenomaan juuri sillä yhdellä valokuvalla, jossa Mayer poseeraa Itävallan urheilijoiden seurassa.

Se, että sieltä löyty joku pussukka, jonka sisällöstä ei vieläkään ole täyttä selvyyttä, oli kaiketi enämpi tuuria ja sattumaa.
En viitannut siihen pussukkaan, vaan minä muistelin jotain hämärää löytyneen jo ennen kisojen alkua.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Bobakki sanoi:
En viitannut siihen pussukkaan, vaan minä muistelin jotain hämärää löytyneen jo ennen kisojen alkua.
Joo, olin kuulevinani eilen, että ennen kisoja olisi tosiaankin löytynyt jotain epäilyttävää (oliko sitten lääkkeitä, ruiskuja tai jotain muuta, meni hieman ohi tuo) ja nimenomaan Mayerin jäljiltä.

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
OoPee sanoi:
Joo, olin kuulevinani eilen, että ennen kisoja olisi tosiaankin löytynyt jotain epäilyttävää (oliko sitten lääkkeitä, ruiskuja tai jotain muuta, meni hieman ohi tuo) ja nimenomaan Mayerin jäljiltä.
http://www.yle.fi/urheilu/looppi/kainalojutut1/id31230.html
Jungwirth myönsi, että kansainvälinen antidopingtoimikunta Wada epäilee itävaltalaisia veridopingista. Joukkueen tiloista oli ennen kisoja löydetty veridopingiin soveltuvaa välineistöä.

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Tässä on viime lauantain Hesarin juttu Jarmo Riskistä.

Pragelato. Olympiakisojen hiihtokilpailuja tarkkailee tavallisen yleisön joukossa silmä kovana suomalainen huippuluokan valmentaja.

Hänellä ei ole mahdollisuutta saada kisoihin akkreditointia, joten hänellä ei ole myöskään asiaa niin sanotusti aitojen sisäpuolelle. Hiihtovalmentaja Jarmo Riski seuraa olympiahiihtoja ihan pääsylipun lunastaneena katsojana, koska hän on Kansainvälisen hiihtoliiton langettamassa elinikäisessä kilpailukiellossa. Riski on olympiakisoissa paikalla myös henkilökohtaisena valmentajana, mikä on hänelle täysin sallittua. Hänen kolme valmennettavaansa ovat Suomen hiihtojoukkueen huippunimiä. Aino-Kaisa Saarinen ja Virpi Kuitunen saavuttivat jo sprinttiviestissä pronssia, ja Teemu Kattilakosken kisaurakka alkaa miesten viestissä sunnuntaina.

"En kulje täällä häntä koipien välissä vaan ihan normaalisti. Olen hyväksynyt tämän asian, ja pystyn elämään niiden tuntemusten kanssa, jotka täällä syntyvät", Riski sanoo Pragelaton hiihtostadionin tyhjässä katsomossa. Riski oli Suomen naisten hiihtomaajoukkueen valmentaja Lahden surullisen kuuluisissa MM-hiihdoissa 2001. Dopingrysäyksen seurauksena hän sai potkut Suomen hiihtoliitosta ja elinikäisen toimitsijakiellon.

Kaksi vuotta sitten Riski anoi ja sai Hiihtoliitolta luvan valmentaa taas kotimaassa. Riski on kuukauden mittaisella reissulla ja käyttää siihen vuosilomaansa. Hän oli kisojen alla mukana jo hiihtäjien viimeistelyleirillä Italian Livignossa ja seuraa olympiakisat paikan päällä loppuun asti.

Toistaiseksi Riskillä on ollut vähintään puoliksi aihetta iloon, mutta pettymyksiäkin on mahtunut mukaan. "Aino-Kaisan suoritus kympillä (7. sija) oli minusta vielä kovempi kuin sprinttiviestissä. Kisa oli vaativampi, eroa pronssiin 16 sekuntia ja olotkin erittäin vaativat. Se oli tosi kova suoritus. Sijat 5–10 olivat hänelle realistiset, ja siihen se meni. Olen erittäin tyytyväinen hänen suoritukseensa", Riski sanoo. Sen sijaan Kuitusen pääkilpailu ei sujunut odotusten mukaan. "Totta kai se oli meille kaikille pettymys, koska kovaa tulosta haettiin. Kovasti on mietitty, mikä meni pieleen. Kuuteen kilometriin asti ei ollut mitään erityistä, mutta loppu ei vain kulkenut." Valmennettaviaan Riski on pystynyt tapaamaan suhteellisen helposti, koska Suomen hiihtojoukkue ei asu ulkopuolisilta suljetussa Sestrieren kisakylässä.

"Olen yrittänyt olla täällä enemmän henkisenä tukena. Aidan takaa olen seurannut viimeistelyharjoituksia. Sieltä olen huudellut jotain, jos on ollut tarvetta. Mitään valmennuksellisia asioita täällä ei enää voi tehdä."

Riski seuraa tiiviisti myös miesten hiihtokilpailuja. Välipäivinä hän on käynyt hiihtämässä Pragelaton turistiladuilla. "Harmi, ettei kisaladuille ole pääsyä edes iltaisin."

Tänään Riskin suojatit Saarinen ja Kuitunen hiihtävät perinteisen osuudet viestissä. Vapaan osuuksilla remmissä ovat Riitta-Liisa Lassila ja Kati Venäläinen. "Suomella on hyvät mitalimahdollisuudet. Minä laittaisin Katin ankkuriksi, koska mahdollisimman pitkään pitäisi yrittää pysyä kärjen mukana. Siitä tulee mielenkiintoinen kisa."

Hän asuu nykyään Rovaniemellä ja työskentelee Lapin urheiluopistossa vapaa-aikaosaston päällikkönä. Hän sanoo jossain vaiheessa harkinneensa prosessia, jolla yrittäisi elinikäisen ja pian jo viisi vuotta jatkuneen toimitsijakieltonsa kumoamista.

"Se kävi mielessä, mutta loppui siihen, kun vähän selvitin, mitä sellainen maksaisi. Ei minulla ole sellaisia rahoja. Olen sen asian jo unohtanut." Hän haluaa kuitenkin valmentaa kotimassa, koska kysyntää on ollut.

"Tykkään tästä ja koen, että minulla on jotain annettavaa. Kun kysyntä loppuu, on helppo lopettaa. Minulla on oikeus ja velvollisuus auttaa niitä, jotka apua kaipaavat. Meillä on liian vähän sitoutuneita, innokkaita ja aktiivisia valmentajia."

Riski myöntää miettineensä oman kotimaisen urheilijatallin perustamista, jolloin hän voisi valmentaa taas päätoimisesti. "Sellainen on ollut mielessä monta kertaa, mutta siihen se on jäänyt", Riski sanoo.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Olga sanoi:
Varishan ei silloin käryvuonna ollut allekirjoittanut sopimusta dopingittomasta urheilusta ja vastuista. Se paljastui sitten käryn käytyä. Josko Kaitsulla ei nytkään ole sopimusta ja siksi eivät uskaltaneet lähettää?
Kyllä se sen joutui allekirjoittamaan kun lähti maailmancuppeihin mukaan. Ja samalla tohon sähköiseen douppingpassi-juttuun. :ahem:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Jaahas. Eipä tainnu olla italiaanojen rynnäkkö ihan turhanpäiten tehty. Nyt selvis, että itävaltalaisten nurkista löytyi yli sata injektioruiskua, lääkkeitä sekä verenvaihtoon tarvittavaa laitteistoa. Lääkkeiden joukossa oli mm. astma- sekä antidepressiivisiä lääkkeitä. Jokatapauksessa kamaa, jonka olemassaoloa joukkueen majapaikassa on pirun vaikeeta selittää.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
OoPee sanoi:
Jaahas. Eipä tainnu olla italiaanojen rynnäkkö ihan turhanpäiten tehty. Nyt selvis, että itävaltalaisten nurkista löytyi yli sata injektioruiskua, lääkkeitä sekä verenvaihtoon tarvittavaa laitteistoa. Lääkkeiden joukossa oli mm. astma- sekä antidepressiivisiä lääkkeitä. Jokatapauksessa kamaa, jonka olemassaoloa joukkueen majapaikassa on pirun vaikeeta selittää.
Just. Nyt ei siellä naarata. :nope: