DTM 2006

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
F1 ja DTM autot

patriot sanoi:
Mutta muitakin eroja on. Itseasiassa koppiautoluokka on täysin erilainen kuin F1-luokka. Autojen painojakauma on täysin erilainen ja niiden säätäminenkin on melko erilaista. Eipä nuo muutkaan F1-kuskit ole juuri menestystä sarjassa niittääneet. Ei Keke, JJ, Alesi tai Frenzen.
Joo täysin erilaisia autoja F1 ja DTM autot, mahdotonta edes verrata. Autoja ajetaan esim kaarteissa aivan erilailla. Alesilta kysyttiin kerran mitä yhtäläisyyksiä ja eroja autoissa on F1:seen verrattaessa niin Alesi vastasi autojen olevan niin erilaisia, että vertailu on mahdotonta. Lisäsi että jos väkisin halua verrata niin 1980 luvin F1 autoissa ja 2000 luvun DTM autoista löytyy se yhtäläisyys että elektroniikkaa on suunnilleen saman verran.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Eroja sarjojen välillä löytyy, vaikka ei edes puhuta ajo-ominaisuuksista. DTM:ssä tulee takakonttiin välillä pusuja ja sitten pyörähdetään. Tähän juttuun Häkä on narahtanut aika monta kertaa.

Samaakin sarjoista löytyy. Nimittäin tallimääräykset. Ja tähänkin juttuun Häkä on juuttunut välillä, kun saman tallin muut kuskit olivat mukana mestaruustaistossa ja Häkä ei. Silloin on vain kiltisti pelattava tiimin pussiin, eikä omaansa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
patriot sanoi:
Mitä tulee Schumin virtuuosimaisiin kykyihin auton rakentajana niin... En jaksa edes kommentoida! :nope: :thumbfh:
Kukas se nosti Ferrarin enintään keskikastin tallista mestariksi ? Nyt kun "rehtori" on väistynyt eläkkeelle, niin Ferrari tulee vajoamaan samaan keskinkertaisuuteen, kuin missä se oli ennen Schumin aikaa. Jean Alesi ei tehnyt mitään suurta Ferrarilla, eikä ole loistanut yhtään sen enempää myöskään DTM:ssä.
Ja kun ei ole sitä elektroniikkaa auttamassa, niin kuskin taidot nousee isompaan rooliin.

Kuinkahan muuten tuon suorituskyvyn laita mahtaa olla modenissa DTM-autossa versus 90-luvun BTCC autot, nykyisen WTCC autot tai sellainen BMW M3 GTR, millä JJ ajoi ALMS-sarjassa ?
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Don Vito sanoi:
Kukas se nosti Ferrarin enintään keskikastin tallista mestariksi ?
Todt, Brawn, Byrne, Montezemolo, Martinelli, Baldisseri, Dyer ja sitten tietysti Schumacher...

Schumacher saattoi olla välttämätön mutta ei missään tapauksessa riittävä ehto Ferrarin nousulle. Schumacherin avuista se joka nosti hänet muiden kuljettajien yläpuolle tuskin oli kuljettajan lahjat vaan kyky koota talli yhdeksi ja nivoutua itse ennen näkemättömällä tallin toimintaan.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Don Vito sanoi:
Kukas se nosti Ferrarin enintään keskikastin tallista mestariksi ? Nyt kun "rehtori" on väistynyt eläkkeelle, niin Ferrari tulee vajoamaan samaan keskinkertaisuuteen, kuin missä se oli ennen Schumin aikaa. Jean Alesi ei tehnyt mitään suurta Ferrarilla, eikä ole loistanut yhtään sen enempää myöskään DTM:ssä.
Ja kun ei ole sitä elektroniikkaa auttamassa, niin kuskin taidot nousee isompaan rooliin.

Kuinkahan muuten tuon suorituskyvyn laita mahtaa olla modenissa DTM-autossa versus 90-luvun BTCC autot, nykyisen WTCC autot tai sellainen BMW M3 GTR, millä JJ ajoi ALMS-sarjassa ?


-alesi oli hyvä perseeseen tööttääjä....:jaska: ukko lähti viinin viljelijäksi,ja sinne se kuuluukin...:D
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Oho sanoi:
Todt, Brawn, Byrne, Montezemolo, Martinelli, Baldisseri, Dyer ja sitten tietysti Schumacher...

Schumacher saattoi olla välttämätön mutta ei missään tapauksessa riittävä ehto Ferrarin nousulle. Schumacherin avuista se joka nosti hänet muiden kuljettajien yläpuolle tuskin oli kuljettajan lahjat vaan kyky koota talli yhdeksi ja nivoutua itse ennen näkemättömällä tallin toimintaan.
Juuri näin... Don Vito on kujalla!
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Don Vito sanoi:
Kuinkahan muuten tuon suorituskyvyn laita mahtaa olla modenissa DTM-autossa versus 90-luvun BTCC autot, nykyisen WTCC autot tai sellainen BMW M3 GTR, millä JJ ajoi ALMS-sarjassa ?
Aika paha kymysys. Pitäisi löytyä kierrosaikadataa samoilta radoilta, mikä on varsin hankalaa kun tuolla M3 GTR:llä ei oikein oo kisattu Euroopassa kuin vanhalla Nürrellä -mutta sitten astuu taas kuvaan myös rengaskehitys.

Mutta eikös DTM ole vieraillut Brandsillä kuten luonnollisesti myös BTCC?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Lyhyt Brands 2006
DTM aika-ajo
Kristensen Audi 42,406

BTCC aika-ajo
Chilton Vauxhall 48,975
Plato Seat 49,045

Oschersleben 2006
DTM aika-ajo
Kristensen Audi 1:19,264

WTCC aika-ajo
Priaulx BMW 1:35,661

WTCC käytti tällä kaudella Brandsissa GP-rataa, siinä missä DTM lyhyttä. Miksi näin DTM:n tapauksessa -kuka ymmärtää...
 

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
elektroniikka ja Alesi

Don Vito sanoi:
Kukas se nosti Ferrarin enintään keskikastin tallista mestariksi ? Nyt kun "rehtori" on väistynyt eläkkeelle, niin Ferrari tulee vajoamaan samaan keskinkertaisuuteen, kuin missä se oli ennen Schumin aikaa. Jean Alesi ei tehnyt mitään suurta Ferrarilla, eikä ole loistanut yhtään sen enempää myöskään DTM:ssä.
Ja kun ei ole sitä elektroniikkaa auttamassa, niin kuskin taidot nousee isompaan rooliin.
Ei se Bergerkään kesää tehnyt Ferrarilla ja Prost lähti pois riitojen jälkeen joten kohtuutonta syyllistää Alesia Ferrarin huonosta menestyksestä. Alesi oli vielä suht kokematon kuski, jolloin joutui tallin ykköskuskiksi ja ei tunnetustikaan hyvä autonkehittäjä. Mutta ilmiömäisen nopea Alesi oli ja nimenomaan ilman elektronisia apuväileitä. 2001 Alesi ei suostunut moisia aluksi käyttämään ja Monacossa niiden hajottua Alesi teki nopeampia kierroksia ilman. Ja Alesi teki monessa kisassa (Monaco, Kanada, Nürburgring) 2001 Prostilla kierrosaikoja jotka olivat verailukelpoiosä mm. Räikkösen Sauberilla ajamiin aikoihin. Se joka väittää Alesin käyttäneen elktronikkaa ja hyötyneen siitä osoittaa oman tietämättömyytensä sillä varkon yksi puheenaihe siihen aikaan oli Alesin inho elektroniikkaa kohtaan.1997 tesatsivat Benettonin kassa startteja ilan eletroniikka apuja ja niiden kanssa ja 3/5 Alesi oli nopeampi ilman. Ja kuka muu kuin Alesi olisi tuonut Prostin kilpurin vm2000 (joloin jopa Minarditkin olivat aika lähellä Prostin vauhtia) ruutuun seitsemän Monacossa?! Eikös se juuri ole kuljettajan rata...
Ja jotkut vielä ehkä muistavat Suzukan 1995 jossa sateessa Alesi oli radan nopein mies, nopeampi kuin kerpenin rehtori Benettonilla. Alesi loistikin vaikeissa oloissa ja alivoimaisella autolla, parhaasa autosta Jean ei koskaan päässyt nauttimaan. Ja sama nähtiin Nürburgringilla tänä vuonna jossa Alesi nousi ruudusta 14 sateessa neljänneksi. Saman Alesi teki kuivassa kelissä Hockenheimilla keväällä. Eipä Häkkinen moisia suoritukisia tehnyt. Ja tuo perseeseen tööttääjä on just sen tason juttu että sitä ei viitsi edes kommentoida. Häkkienkös ei sit Zandvoortissa tööttäilly perseeseen, kun rangaistuksenkin sai? Alesi nimenomaan vuonna 2002 kritisoi DTM:n ajokulttuuria tönimisestä ja v 2004 Ekström vikassa kisassa puski Alesin viimeisellä kierroksella aika härskisti ulos radalta. Töniminen kuuluu DTM:ään, montako kertaa Alesia rangaistiin vastavasta ykköisissä? Ei kertaakaan.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Zep sanoi:
WTCC käytti tällä kaudella Brandsissa GP-rataa, siinä missä DTM lyhyttä. Miksi näin DTM:n tapauksessa -kuka ymmärtää...

DTM halua tarjota yleisölle shown. Useammatkin radat ajetaan lyhyessä formaatissa, jotta yleisöllä olisi paljon nähtävää, siis kilpailun kierrosluvun kasvattamiseksi.
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Don Vito sanoi:
Kuinkahan muuten tuon suorituskyvyn laita mahtaa olla modenissa DTM-autossa versus 90-luvun BTCC autot, nykyisen WTCC autot tai sellainen BMW M3 GTR, millä JJ ajoi ALMS-sarjassa ?
DTM autot on pari sekunttia nopeampia kuin nykyiset GT1 autot ja jokseenkin yhtä nopeita kuin Japanin SuperGT:t (F3:n verrattuna). M3 GTR oli aikoinaan sekunnin kaksi hitaampia kuin nopeimmat GTS luokassa (nykyään GT1).

DTM painaa jokseenkin saman verran kuin GT1 ja on ~100hv vähemmän tehoa. DTM:ssä on huomattavasti enemmän downforcea ja jousitus muistuttaa enemmän LeMans prototyyppejä kuin mitään koppiautoja. Eli samaan tyyliin vakioautoja kuin nascar. :)



Eiköhän Häkkinen jatka Mesellä kun teki edustussopimuksen McMerc sponsori Johnnie Walkerin kanssa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Oho sanoi:
DTM halua tarjota yleisölle shown.
Mä oon ymmärtänyt, että tuolla Brandsin Indy-version käytöllä ei ollut mitään tekemistä show'n kanssa, vaan ratayhtiöllä oli pitemmän GP-lenkin melupäivät jo loppu siinä vaiheessa kun DTM-kisasta saatiin sovittua.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Mustiskuusviis sanoi:
Don Vito sanoi:
Kukas se nosti Ferrarin enintään keskikastin tallista mestariksi ? Nyt kun "rehtori" on väistynyt eläkkeelle, niin Ferrari tulee vajoamaan samaan keskinkertaisuuteen, kuin missä se oli ennen Schumin aikaa. Jean Alesi ei tehnyt mitään suurta Ferrarilla, eikä ole loistanut yhtään sen enempää myöskään DTM:ssä.
Ja kun ei ole sitä elektroniikkaa auttamassa, niin kuskin taidot nousee isompaan rooliin.
Ei se Bergerkään kesää tehnyt Ferrarilla ja Prost lähti pois riitojen jälkeen joten kohtuutonta syyllistää Alesia Ferrarin huonosta menestyksestä. Alesi oli vielä suht kokematon kuski, jolloin joutui tallin ykköskuskiksi ja ei tunnetustikaan hyvä autonkehittäjä. Mutta ilmiömäisen nopea Alesi oli ja nimenomaan ilman elektronisia apuväileitä. 2001 Alesi ei suostunut moisia aluksi käyttämään ja Monacossa niiden hajottua Alesi teki nopeampia kierroksia ilman. Ja Alesi teki monessa kisassa (Monaco, Kanada, Nürburgring) 2001 Prostilla kierrosaikoja jotka olivat verailukelpoiosä mm. Räikkösen Sauberilla ajamiin aikoihin. Se joka väittää Alesin käyttäneen elktronikkaa ja hyötyneen siitä osoittaa oman tietämättömyytensä sillä varkon yksi puheenaihe siihen aikaan oli Alesin inho elektroniikkaa kohtaan.1997 tesatsivat Benettonin kassa startteja ilan eletroniikka apuja ja niiden kanssa ja 3/5 Alesi oli nopeampi ilman. Ja kuka muu kuin Alesi olisi tuonut Prostin kilpurin vm2000 (joloin jopa Minarditkin olivat aika lähellä Prostin vauhtia) ruutuun seitsemän Monacossa?! Eikös se juuri ole kuljettajan rata...
Ja jotkut vielä ehkä muistavat Suzukan 1995 jossa sateessa Alesi oli radan nopein mies, nopeampi kuin kerpenin rehtori Benettonilla. Alesi loistikin vaikeissa oloissa ja alivoimaisella autolla, parhaasa autosta Jean ei koskaan päässyt nauttimaan. Ja sama nähtiin Nürburgringilla tänä vuonna jossa Alesi nousi ruudusta 14 sateessa neljänneksi. Saman Alesi teki kuivassa kelissä Hockenheimilla keväällä. Eipä Häkkinen moisia suoritukisia tehnyt. Ja tuo perseeseen tööttääjä on just sen tason juttu että sitä ei viitsi edes kommentoida. Häkkienkös ei sit Zandvoortissa tööttäilly perseeseen, kun rangaistuksenkin sai? Alesi nimenomaan vuonna 2002 kritisoi DTM:n ajokulttuuria tönimisestä ja v 2004 Ekström vikassa kisassa puski Alesin viimeisellä kierroksella aika härskisti ulos radalta. Töniminen kuuluu DTM:ään, montako kertaa Alesia rangaistiin vastavasta ykköisissä? Ei kertaakaan.

-alesilla on aina ollu yritystä,ei tosin mitään muuta...jarrumerkkiä mitä ukko dtm:ssä harrasti,niin sen tietää kakki jotka on racea harrastanu:ahem: vanha mies jo näihin geimeihin,joutaa taka vasemmalle jo.....
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
mariko sanoi:
Mustiskuusviis sanoi:
Don Vito sanoi:
Kukas se nosti Ferrarin enintään keskikastin tallista mestariksi ? Nyt kun "rehtori" on väistynyt eläkkeelle, niin Ferrari tulee vajoamaan samaan keskinkertaisuuteen, kuin missä se oli ennen Schumin aikaa. Jean Alesi ei tehnyt mitään suurta Ferrarilla, eikä ole loistanut yhtään sen enempää myöskään DTM:ssä.
Ja kun ei ole sitä elektroniikkaa auttamassa, niin kuskin taidot nousee isompaan rooliin.


-alesilla on aina ollu yritystä,ei tosin mitään muuta...jarrumerkkiä mitä ukko dtm:ssä harrasti,niin sen tietää kakki jotka on racea harrastanu:ahem: vanha mies jo näihin geimeihin,joutaa taka vasemmalle jo.....

-siis kaikki...no kakki,sorry....:eek:
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Otto Hokkanen sanoi:
Mä oon ymmärtänyt, että tuolla Brandsin Indy-version käytöllä ei ollut mitään tekemistä show'n kanssa, vaan ratayhtiöllä oli pitemmän GP-lenkin melupäivät jo loppu siinä vaiheessa kun DTM-kisasta saatiin sovittua.
Paljon mahdollista se rata ois kait täyspitkänäkin ollut aika lyhyt. Toi mun tieto oli ihan arvaus Barcelonan perusteella.
 

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Brake testing

mariko sanoi:
Mustiskuusviis sanoi:
Don Vito sanoi:
Kukas se nosti Ferrarin enintään keskikastin tallista mestariksi ? Nyt kun "rehtori" on väistynyt eläkkeelle, niin Ferrari tulee vajoamaan samaan keskinkertaisuuteen, kuin missä se oli ennen Schumin aikaa. Jean Alesi ei tehnyt mitään suurta Ferrarilla, eikä ole loistanut yhtään sen enempää myöskään DTM:ssä.
Ja kun ei ole sitä elektroniikkaa auttamassa, niin kuskin taidot nousee isompaan rooliin.


-alesilla on aina ollu yritystä,ei tosin mitään muuta...jarrumerkkiä mitä ukko dtm:ssä harrasti,niin sen tietää kakki jotka on racea harrastanu:ahem: vanha mies jo näihin geimeihin,joutaa taka vasemmalle jo.....
Alesilla on yhä nopeutta tallella kuten aika-ajojen 4 sija Norisringillä osoitti.
Ja tuo Barcelonan jarrujhomma oli täysin älytön (muita jarrutteluja Alesi ei ole tehnyt), ja ei vaikuttanut jarrutestiltä, sen verran kova jarrutus oli. Oma teoriani, ja älkää provosoituko, tämä on vain teoria, on että Mersu käski Alesia päästämään nopeamman Häkkisen ohi, kuten Daniel la Rosa Brads Hatchissä, ja Alesin pinna oli kireällä drive-through penaltin jälkeen ja pimahti lopullisesti ja päätti laskea Häkkisen mahd. p-mäisesti ohi suoralla iskemällä jarrut pohjaan. Muuta selitystä ei noin rajuun jarrutukseen ole. Alesilla tuo temperamentti on kuohatanut ennekin, mutta ei noi selvästi radalla. Ja mielestäni noita jarrutestejä on tehty lähinnä mutkissa, sillä mutkissa tehtynä se tuo suuremman hyödyn esim Alonso 2006 Unkari (Doornbos, ok se oli hetkellinen pimahtaminen myös) ja Schumi Imolassa 1997 (HHF laskelmoitu) ja Malesiassa 1999 (Häkkinen samoin laskelmoitu). Macaon F3 kisassa Scuhmi nosti jalan kaasulta, ei jarruttanut. Ja Schumin pointti olikin poistaa Häkä takaluukkuun koputtelemasta.
 
Viimeksi muokattu:

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Autosport-lehden taannoisilta tiedoilta Häkkisen neuvotteluista kisakuskin paikasta McLarenilla putosi pohja, mutta Charles Bradley otti kantaa myös Mikan DTM-menestykseen. Mersu ei vaan kykene tarjoamaan kaksinkertaisen maailmanmestarin ajotyylille sopivaa kilpailukykyistä kalustoa.

Hakkinen's strength has always been his brilliance at conjuring mid-corner speed at the expense of an early breaking point. Contrast this to champion Bernd Schneider, the last of the late breakers. Can these polarised driving styles work in the same car? Probably not...

...No longer is the driver king; engineers have much more say over the direction of development. Jean Alesi once likened the DTM to "picking up a rental car - you drive what you're given".
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Suomen Huippu sanoi:
Mersu ei vaan kykene tarjoamaan kaksinkertaisen maailmanmestarin ajotyylille sopivaa kilpailukykyistä kalustoa.
Ken ties mestarin pitäisi vaihtaa ajotyyliään, sillä muut ovat näyttäneet, että tuollakin kalustolla pääsee kovaa. Eikö hyvän kuljettajan ominaisuuksiin kuulu myös kyky sopeutua erilaiseen kalustoon?
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Krefeldissä ajettiin kartkisa jäähallissa. Philips lisää F1-sponsorointia Williamsilla sekä se alkaa sponssaamaan DTM-Audia!!! Em. tapahtuma oli myös Philipsin sponssaama. DSF ja Eurosport näytti jotain koosteita. Hallissa oli tilaa. Nicon tiimi taisi voittaa joukkuekisan, Marcel Lasee :yuck: voitti kokonaiskisan...
 
Ylös