Dupasquerin rengassäästöehdotus

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
V12 sanoi:
Pidon huonontuminen = lisää turvallisuutta?

Täytyy olla eri mieltä, toki ohitukset ovat tämän lajin ehdoton suola.
Pidon huonontuminen = jarruttaminen pitää aloittaa aikaisemmin = vähemmän nopeutta.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
vermula sanoi:
Hyviä ideoita. Tulis taas erilaista taktikointia. Mikä riski se muka olis, hajoaahan niitä renkaita nytkin. Sitten hajoais hitaammassa vauhdissa :thumbup:
Naulan kantaan. :thumbup:
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Valde sanoi:
Kuulostaa fiksulta:

"Formula ykkösten ranskalainen rengastoimittaja Michelin ehdottaa, ettei F1-kisoissa sallittaisi enää ensi kaudesta lähtien lainkaan renkaidenvaihtoja.

Michelin julkaisi torstaina listan ehdotuksista, joilla formula ykkösten vauhteja pystyttäisiin alentamaan, kustannuksia karsimaan ja ohituksia lisäämään. Ehdotukset ovat vastaus kansainvälisen autoliiton FIA:n vaatimuksiin F1-autojen nopeuksien alentamisesta. Ehdotuksiin sisältyy se, että aika-ajoissa ja kilpailussa käytettäisiin vain yhtä rengassarjaa.

- Kun renkaiden pitäisi kestää pidempään, täytyisi meidän käyttää paljon nykyistä kovempia seoksia. Näin ollen renkaissa olisi vähemmän pitoa ja autojen nopeudet laskisivat, Michelinin moottoriurheilujohtaja Pierre Dupasquier sanoi.

- Kovemmista renkaista jäisi rataan vähemmän kumia, jolloin radalle ei syntyisi vain yhtä parasta ajolinjaa. Kun radassa ei olisi varsinaista likaista puolta, niin se kannustaisi tekemään enemmän ohituksia. Ja sitähän kaikki haluavat, Dupasquier jatkaa.

Lisäksi rengasjätti ehdottaa, että F1-tallien testaamista voitaisiin vähentää rajoittamalla testijaksoilla käytettävissä olevien renkaiden määrää. Ehdotuksen mukaan talleilla olisi käytössään kuusi rengassarjaa per testipäivä."

Lähde: Mtv

Tuota asiaa olen koko ajan yrittänyt ajaa takaa ja nyt siihen näyttäisi olevan järkevä ratkaisu !
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9200
Ajoihan Michelin ainakin vuonna 2002 usein ilman renkaidenvaihtoja, joten kyllä se onnistuu.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bleu sanoi:
Ajoihan Michelin ainakin vuonna 2002 usein ilman renkaidenvaihtoja, joten kyllä se onnistuu.
Jep, jos on mahdollista tegdä renkaat jotka kestävät puheamatta 30 kierrosta niin kyllä 70 onnistuu myös. Aina on olemassa tietty riski renkaan hajoamiselle kysymys on vain siitä kuinka ptkälle ajolle rengastruktuuri on optimoitu. Nykyiset eivät tietenkään olisi hyviä ikestämään koko kisaa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Vermula: Ei se varmaan ole mikään turvallisuusriski. Bensaan liittyvät onnettomuudet on olleet lähinnä puutteellisista turvatankeista johtuvia -aikoinaan. Suurempi riski tankkaus on, varsinkin nykyään kun pakoputket on vedetty niin läheltä "bensakorkkia"

Aeuk (?): McLarenilla ei vielä ole omaa testirataa. Lyddon Hill on kyllä tallin omistuksessa, mutta minkäänlaisia parannustöitä ei kait vielä ole tehty.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Varikkopysähdyksiä nyt ei kannata kieltää, vie kisoista pienenkin jännitysmomentin pois. Renkaiden koventaminen olisi varmasti hyvä alku vauhtien hidastamiselle.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Varikkopysähdykset tosiaan kuuluvat F1:iin, eikä niistä pidä luopua. Ne tuovat väriä kisoihin. Nykyään on kuitenkin menty tankkauskiellon ja pehmeiden renkaiden myötä liian pitkälle. Esim. neljän pysähdyksen taktiikka aiheuttaa kyllä sen, että radalla ei tarvitse ohittaa juuri ketään voittaakseen.

Tilanne oli hyvä juuri ennen välitankkauksen sallimista, mikä myöskin osaltaan nosti varikkopysähdysten määrää. Sitä ennen kisat ajettiin läpi yleensä 0-1 stopin taktiikalla. Vielä kun lähtöruudukko ei ollut mitenkään sidonnainen valittuun taktiikkaan, nähtiin jopa ohituksia. Renkaitakin oli vielä eri kovuuksia, mikä mahdollisti erilaisten varikkotaktiikoiden suunnittelemisen, ja kisan saattoi siis voittaa käymättä varikolla ollenkaan. Kun renkaita vaihdetaan kisan aikana kuitenkaan tankkaamatta, autojen suorituskyvyt vaihtelevat kisan mittaan, mikä edelleen aiheuttaa ohituksia, koska varikkokäynnit ajoitetaan kuitenkin eri tavalla. Nykyäänhän uudet renkaat suurinpiirtein eliminoituvat täyden bensatankin ansioista, ja jonoajelu saa jatkua.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ykkösissä täytyisi voida ajaa kisa läpi ilman varikkopysähdystä.Suuremmat tankit ja kovemmat renkaat.Toki vaihtoehtona olisi myös varikkopysähdykset ja pehmeämmät seokset renkaisiin.

Eli vaihtoehtoja pitäisi olla monia, nykyisen sijaan.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Kun Häkkinen melkein kuoli Adelaidessa,niin vertasin hänen ulosajoaan toisten kuskien ulosajoihin samassa kurvissa eri vuosina. Silloin kun oli paremmat renkaat niin auto pysähtyi ennen osumaa valliin.. Toki noissa onnettomuuksissa on miljoona muuttujaa ja niitä ei voi tv kuvasta analysoida,mutta kuitenkin mitä enemmän on pitoa nini sitä nopeammin auto pysähtyy kun aerodynaamista pitoa ei ole. Eli downforce pois ja pitoa renkaisiin!
Tällöin onnettomuuksia ei juurikaan synny. Toisin kuin jos pitoa on df:n kautta ,mutta ei renkaissa!
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Varikkopysähdyksiä ei missään nimessä pidä kieltää mutta niiden määrää pitäisi hieman saada pienennettyä jotta ohituksia nähtäisiin radalla. Renkaiden koventamisen lisäksi yksi mahdollisuus tässä olisi sellainen, että bensatankin olisi oltava vähintään tietyn kokoinen. Näin siis bensatankki olisi turhan suuri usean stopin taktiikalle ja se toisi turhaa lisäpainoa kevyellä autolla ajettaessa. Se varmasti houkuttelisi ajamaan pidemmän matkaa radalla. Bensatankit ovat nykyisin sen verran turvallisia että tuo olisi mielestäni hyvä keino saada lisää tapahtumia radalle varikolla ohitusten sijaan.
 

Samzuliini

Well-known member
Liittynyt
2.1.2003
Viestit
119
Sijainti
kuopio,FROM FINLAND,SUOMI!!
Vauhtien hidastaminen...:dunno: ihan aluks pistetään varikko nopeus 10mph ja sitte radoille radasta riippuen rajoitukset, Monaco20 mph, Spa40-50 mph,Montreal 30-40mph....jne.Sitten monaco pois sarjasta tilalle uusi aavikko-rata, jotta turva alueita voidaan laajentaa 2 kilometriä joka suuntaan.Katsomot siirretään 3 kilometriä radasta pois päin ja vielä 6 kertaa 6 metriä pitkä turva kehikot autojen ympärille.:jaska: :jaska: :jaska: :jaska: f1 tulevaisuus...
 

sandman72

Asshole
Liittynyt
21.11.2000
Viestit
252
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
No kyllä tuo ehdotus kuulostaa harvinaisen hyvältä ja perustellulta.
Ja varsinkin tuon viime kisan 4 stopin taktikointi menee jo liian pitkälle. 70 kierroksen aika-ajo ei ole enää autokilpailu, perkeles.
Ankeaa.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Mutta siinähän se koko juju on että jotta rengas kestäisi koko kisan niin olisi valmistettava vahvemmasta kumiseoksesta ja täten vauhti hidastuisi.

Uskoakseni joku Mischelinin johtaja tietää asiasta jonkiverran enemmän kuin tämän keskustelukanavan kirjoittajat!
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin kyllä se vähän niin on, että käsite GRAND PRIX alkaa hämärtyä. Nyt ajetaan vaan 3-5 aika-ajoa putkeen.
 
Ylös