Ecclestone: Kolme Euroopan F1-kisaa uhattuna

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Pööni Maikkarin sivuilla:

Ecclestone: Kolme Euroopan F1-kisaa uhattuna
21.03.2006 16:22
Bernie Ecclestone (Kuva: Bryn Lennon/Getty Images)

Formulapomo Bernie Ecclestone väläyttää mahdollisuutta, että kolme Euroopassa käytävää gp:tä saattaa poistua tulevaisuuden F1-kisakalenterista. Ecclestone kertoi ajatuksistaan ranskalaiselle L'Equipe -urheilulehdelle.

- Meillä on useita uusia kisaisäntiä ehdolla, jopa enemmän kuin ehdimme ottaa vastaan. Tosiasia on, että kisakalenteria ei ole mahdollistaa laajentaa loputtomasti, Ecclestone toteaa.

F1-sarjan kaupallisista oikeuksista vastaava Ecclestonen toteaa, että erityisesti maat, joissa ajetaan kaksi kisaa ovat uhan alla.

- Italiassa ajetaan kaksi kisaa, samoin Saksassa... myös Ranskassa ajetaan käytännössä kaksi kisaa, jos Monacon ja Ranskan gp:t nähdään suhteessa toisiinsa. Mielestäni kolme kisaa voidaan poistaa kalenterista helposti, Ecclestone vakuuttaa.

(MTV3-Reuters)


Minusta ihan hyvä että Euroopasta kisat ovat vähenemässä. Niitä on vähän turhan paljon. Mitäs niitä on Euroopan ulkopuolella tällä hetkellä? Suzuka, Albert Park, Shanghai, Montreal, Indianapolis, Interlagos, Malesia, niin ja Turkki, miten sen nytottaa. Eli yli puolet on Euroopassa! Bernie myös sanoi tuossa että maat, jossa ajetaan kaksi kisaa niin toinen niistä olisi lähdössä. Kumman pudottaisitte Italian kisoista? Minä pudottaisin ehkä Imolan, koska Monzan kaltaisia todella nopeita kisoja on enää niin vähän jäljellä. Saksan kisoista pudottaisin Hockenheimin, Hermann Tilken uusi Hocke on kyllä flopannut ainakin minun silmissäni. Kyllä siitäkin radasta glamouri lähti kertaheitolla menemään, enemmän minä siitä pitkästä radasta tykkäsin. Se oli vielä sikäli turvallinen, että jos sattui kolari niin oli kyllä ainakin aikaa luutia niitä auton romuja pois ennenkuin karavaani karauttaa seuraavan kerran paikalle. Bernie olisi pistämässä myös Ranskan kisaa vasaran alle. Siihen suhtaudun kyllä vähän varauksella, se olisi kuitenkin tärkeä kisa Renaultille ja Monacon kisan pudottaminen olisi kyllä erittäin väärin. Yksi ehdottomista suosikkikisoistani mitä ikinä on ollut.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Imolaa ei tuskin tulis ikävä jos sen pois pudottais, sama nyrren kohdalla. Magny courskaan ei ole ikinä ollut mitenkään hyvä kilparata, joten aika huoletta sen vois heivata meneen, tai sitten vaihtaa johonkin parempaan ranskassa sijaitsevaan rataan.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Joo ehka yhen kisan euroopasta voisi tiputtaa pois. Jonkun aina tylsan rada. F1 on viela kumminkin erittain eurooppalainen juttu. Siksi ei yhta enempaa pois kalenterista, kiitos.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Osan näistä jo tuonne Fuji-otsikkoon kirjoitinkin, mutta pistetään nyt uusiksi kun tänne paremmin sopivat.

Italian kisoista lähtee Monza, mikäli ei ihmeitä tapahdu. Radan toimintaa on rajoitettu oikeuden päätöksellä todella radikaalisti ja siellä ei enää saa ajaa ilman äänenvaimentimia joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Rata ei missään tapauksessa pitkään selviä nykytilanteessa - huhut kertovat itse Berlusconin suunnittelevan Monzan puiston paikalle jotain muuta. Mikäli näin tapahtuu, on se todella ikävää, Monzahan on toiseksi vanhin olemassaoleva kilparata maailmassa. Lisäksi Imolaan on luvassa uudistuksia (Variante Bassa poistetaan ja varikkotilat uusitaan), joilla se saattaa hyvinkin pitää paikkansa.

Saksassa olisi ilmeisesti halukkuutta vuorotteluun, Hockenheim on taloudellisesti todella ahtaalla, eikä Nürburgringilläkään mene kovin hyvin kaiketi. Ecclestone tosin sanoi tuon jutun alkuperäisversiossa olevansa systeemiä vastaan, koska hänen mukaansa ratojen on helpompi selvitä taloudellisesti jokavuotisesta järjestämisestä... ota näistä nyt selvää. Ratoina kumpikaan ei tarjoa oikein mitään ihmeellistä, tosin mielestäni uudella Hockella on nähty suht hyviä kisoja.

Ranskan kilpailun taas voisi minun puolestani pudottaa vaikka siksi, että Magny Bore on varmaan sirkuksen tylsin rata. Siinä Maikkarin seulaan joutumattomassa versiossa Bernie totesi muuten myös, ettei tahtoisi missään nimessä nähdä Monacon lähtevän kalenterista, mutta että sekin on vaihtoehto. Nykyvaatimusten mukainenhan rata ei millään muotoa ole, joten se voi olla yksi syy mahdolliseen karsimiseen. Silti uskoisin, ettei Ykkösillä ole imagon suhteen varaa Monacoa menettää.

Yksi mielenkiintoinen kysymys on myös, että mitähän mahtavat olla nämä uudet GP-ehdokkaat? Meksikossa oli menollaan yksi projekti, mutta siitä ei ole kuulunut aikoihin. Piti itse asiassa olla kalenterissa alun perin tänä vuonna kun sitä suunniteltiin. Moskova voitaneen unohtaa edellisen tumpuloinnin jälkeen... Kukaan kuullut Fujin lisäksi muista?
 
Viimeksi muokattu:

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Yksi mielenkiintoinen kysymys on myös, että mitähän mahtavat olla nämä uudet GP-ehdokkaat? Meksikossa oli menollaan yksi projekti, mutta siitä ei ole kuulunut aikoihin. Piti itse asiassa olla kalenterissa alun perin tänä vuonna kun sitä suunniteltiin. Moskova voitaneen unohtaa edellisen tumpuloinnin jälkeen... Kukaan kuullut Fujin lisäksi muista?
Buenos Aires saattaisi olla yksi ehdokkaista. Viimeksi tuolla taidettiin ajaa vuonna 1998, radan nykyisestä tilanteesta en tosin tiedä mitään.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
kai tuonne Venäjälle pitäisi joku kisa saada kun on oma tallikin ja nouseva talous. Ja tietty Intia on valtava maa & potentiaali. Jää vain usein unholaan Kiinan takia.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
poko sanoi:
Buenos Aires saattaisi olla yksi ehdokkaista. Viimeksi tuolla taidettiin ajaa vuonna 1998, radan nykyisestä tilanteesta en tosin tiedä mitään.
Rata, jolla F1-auto hyppäsi... Jos Argentiinan tilanne on todella se, millaisen kuvan olen saanut, niin aika skeptinen olisin.
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Ei ainakaan Hockkea!. Oltiin viime vuonna kisaa katsomassa ja pidin alueesta/ tunnelmasta todella paljon.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Melkoista touhua. Jos Monza, Monaco, Spa ja Suzuka poistetaan kalenterista jatielalle tulee jotain "nouseva talousmahti idästä" tyyppisiä kisoja, niin voi hyvää päivää. Toki sarjan on kyettävä uudistumaan, mutta erityisesti itseäni Span pudottaminen kalenterista ja Monacon poisjättämisestä edes keskustelu pistävät vihaksi. Uskoisin, että jos Monacoa aletaan kalenterista poistaa, vastustus kuljettajien ja katsojien puolelta on erittäin kiivasta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Imolalla on sopimus 2009 kisaan asti, joskin se edellyttää muutostöitä varikkorakenteissa. Näistä on jo sovittu ja taitavat alkaa pian San Marinon GP:n jälkeen. Samoin Variante Bassa poistuu.

Spalla on periaatteessa sopimus 2010 loppuun, mutta siinä on tupakkamainontaklausuuli. Tosin tämä sopimus taisi mennä uusiksi konkurssin/-uhan yhteydessä. Joka tapauksessa Bernie on sanonut, että Spa säilyy, mutta varikkorakenteet on uudistettava. Ja tämä työhän on käynnissä tai alkamassa, eikä radalla siksi tänä vuonna voi ajaa (ykkösillä). Bussipysäkki muuttuu (taas).

Itse en näe mitään estettä sille, että Euroopasta vähennettäisiin 2-3 kisaa. Se tietysti on sääli, että Monza luultavasti on niistä yksi. Jos minulta kysyttäisiin, Magny Cours ja Hungaroring olisivat ensimmäisenä tulilinjalla. Sen jälkeen ehkä Nürburgring. (Pidän Imolasta, vaikkei siellä yleensä nähdä hirvittävästi ohituksia.)
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Monacon kohdalla totuus taitaa kuitenkin olla se, että se tarjoaa ainastaan imagoa ja tunnelmaa. Kisathan siellä on jo vuosia ollut ihan perseestä, sehän on melkein sensaatio jos joku sattuu pääsemään radalla jostakin toisesta ohi. Silti, en näe että tätä kisaa oltaisiin pudottamasta.

Millään muulla ei meikäläiselle ole niin hirveästi väliä, kunhan eivät Spata heitä lopullisesti yli laidan. Se on ainoa noista euroturneen radoista jolla on aina hyvä kisa. Sääli sinänsä kun sekin kamppailee niiden talousvaikeuksien kanssa. Toivotaan että saavat radan kunnostettua ja homman pyörimään voittoisasti ensi vuonna.

edit: tuosta ylemmästä viestistä tulikin mieleeni, Hungaroring saisi kokea kyllä myöskin niskalaukauksen, aina yhtä unettavaa jonoajelua tiedossa. Eipä kyllä taida olla edes ehdokkaana putoamiseen.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Monaco on erilaisuutensa takia jees, mutta jospa katurata-kiintiön täyttäsikin jokin uusista? Las Vegas? Singapore?
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Joo. Kyllähän Monacon kisat ovat vuodesta toiseen suhteellisen tylsiä. Muutamia poikkeuksia toki mukaan mahtuu mutta Monacon edut onkin ihan muualla kuin itse kisassa. Se on niin suuri imagollinen juttu formuloille etten näe Monacon paikan olevan vaarassa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Matxi sanoi:
Joo. Kyllähän Monacon kisat ovat vuodesta toiseen suhteellisen tylsiä. Muutamia poikkeuksia toki mukaan mahtuu mutta Monacon edut onkin ihan muualla kuin itse kisassa. Se on niin suuri imagollinen juttu formuloille etten näe Monacon paikan olevan vaarassa.
Monacon GP:n katsojaluvutkin ovat ykkösten ykkösiä ja senkään takia ei sitä missään nimessä pitäisi poistaa kalenterista.

Onkos Unkarissa tupakkamainonta vielä sallittua? Se lieneisi ainut syy, jotta GP:tä sillä glamourittomalla "katu"radalla jatkettaisiin (kun Baumgartnerkaan ei enää ajele).
Italian kisoista menneitä muistellessa kyllä Imolan voisi tiputtaa pois, mutta katsoo mitä radan uudistukset saavat sitten aikaan. Monza on legendaarinen, mutta pahalta näyttää sen kannalta.
Saksan GP:stä kummankin voisi puolestani heivata (ei ole Hocke enää entisensä) ja Ranskan Magny course kuuluu samaan sarjaan Imolan ja Hungaroringin kanssa.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Mielestäni formula ykkösten tulisi olla maailman laajuinen kaikkialla kilpaileva sarja. Tämä takaisi parhaiten tallien rahoituksen ja sarjan taloudellinen potentiaali säilyisi. Tosin olisi helpompaa kohdentaa markkinointia jos kaikki kilpailut ajettaisiin yhdessä maanosassa esimerkiksi juuri euroopassa, mutta koska tulevaisuuden vauraat maat löytynevät aasiasta tulee mielestäni sarjan muotoutua ja elää tämän tilanteen mukaan.

Itse rakentaisin tulevaisuudessa sarjan kalenterin maaosa kiintiöihin perustuvaksi jossa esim. euroopassa olisi 5-6 vuosittaista kisaa, aasiassa 4-5, australiassa 0-1, afrikassa 0-1, lähi-idässä 1-2 ja amerikassa (pohjois ja etelä yhdessä tai erikseen) 3-5. Kisoja kierrätettäisiin tai pidettäisiin vuosittain samoilla radoilla ihan alueen tilanteen mukaan. Noita maanosa kiintiöitä vähän voitaisiin kausittain muutella samoinkuin ratojakin. Ratojen vaihtelussa huomioitaisiin erilaisten ratojen tasainen mukana olo kausittain pelkistettynä tyyliin hitaat, keskinopeat ja nopeat.

Yksi tärkeimmistä asioista tulevaisuutta ajatellen olisi turvata sarjan televisio näkyvyys ilmaiseksi ja suorana kaikkialle maailmaan. Koska sarja elää kuitenkin talouden ehdoilla on se myös niillä ehdoin toteutettava.

...
Nykyisistä euroopan radoista olen ehkä eniten pettynyt uuteen Hockeen. Vanha olisi nykyisten ratojen joukossa huippu kiinnostava moottorirata, mutta tämä uusi on luonteeltaan täysin mitään sanomaton. Peruslähtökohtana mielestäni kaikkien ratojen tulee asettaa kilpailijoille joku sille tyypillinen haaste. Monacossa ja Unkarissa se on taktiikan korostuminen, yleensä Tilken radoilla se on suorien ja syherö osuuden tasapainotus kompromissina (tämä mielestäni juuri on puutteena uudella Hockella).
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Yksi legendaarinen rata poistuisi kalenterista jos Hocke lähtee. Eivät ole ainakaan radan uudistukset vieneet sitä parempaan suuntaan. Vanhan radan metsän keskellä kulkevat pitkät suorat todella pistivät autot äärirajoilleen. Nykyään kaikkien ratojen pitää olla samasta muotista valettuja. Kauhulla odotan sitä päivää, kun Tilke saa tehtäväkseen muuttaa Suzukaa/Spa:ta. Monzan poistuminen lineekin jo lähes varmaa. 2000-luvun vaihteessa muunneltu radan ensimmäinen shikaani oli mielestäni parempi vanhassa muodossaan, nykyinen kaartaa liikaa oikealle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
poko sanoi:
Yksi legendaarinen rata poistuisi kalenterista jos Hocke lähtee. Eivät ole ainakaan radan uudistukset vieneet sitä parempaan suuntaan. [--] Monzan poistuminen lineekin jo lähes varmaa. 2000-luvun vaihteessa muunneltu radan ensimmäinen shikaani oli mielestäni parempi vanhassa muodossaan, nykyinen kaartaa liikaa oikealle.
Hockesta tuli yleisöystävällisempi, mutta kieltämättä suuri osa radan persoonasta vietiin. Sinänsä suora-shikaani-suora-shikaani-suora-shikaani-suora ei kyllä minusta niin järin mielenkiintoista katsottavaa ollut. Uusi versio on tarjonnut enemmän actionia.

Monzan tuplashikaania minä taas pidin nykyistä paljon hölmömpänä ratkaisuna.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
kouvotsvoni sanoi:
Onkos Unkarissa tupakkamainonta vielä sallittua? Se lieneisi ainut syy, jotta GP:tä sillä glamourittomalla "katu"radalla jatkettaisiin (kun Baumgartnerkaan ei enää ajele).
Tupakkamainontahan kiellettiin koko EU:n alueella ja nykyisin Unkari on EU:n jäsen, joten tupakkaa ei pitäisi saada mainostaa. Viime vuonnahan Unkarissa ajettiin ensimmäisen kerran heinäkuun puolella, tuntui jotenkin siltä että haluttiin saada vielä kerran tupakkarahaa järjestäjille (Marlborohan oli vuosikaudet kisan pääsponssi)
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Minunkin mielestäni Euroopan kisoista olisi varaa karsia muutama. Saksan molemmat radat ovat mielestäni aika tylsiä ja persoonattomia nykymuodossaan, mutta tuskin maa silti GP:tä menettää, joten vuorottelu Hockenheimin ja Nürburgringin välillä olisi ihan kohtalaisen hyvä ratkaisu.

Magny Cours on tosiaan melkoisen tylsä rata eikä sitä tulisi ikävä. Monaco sen sijaan mielestäni kuuluu kalenteriin ehdottomasti. Jos Ranskasta/Monacosta pitäisi toinen kisa poistaa, olisi se ehdottomasti ensin mainittu. Ranskan GP:n siirtäminen olisi mielestäni ihan hyvä ratkaisu, Paul Ricard taitaisi ainakin olla jossain määrin vaihtoehto kun rata testaamiseenkin kelpaa. Dijonin nykykunnosta en tiedä.

Italiasta Monza lienee siis lähdössä, mikä on sääli, lähinnä perinteiden vuoksi. Onhan ratakin tosin erilainen kuin suurin osa muista sarjan näyttämöistä. Imolaa ollaan parantelemassa eikä radan pitäisi tulevien muutosten jälkeen olla enää samanlainen ohituspaikaton syherö kuin vielä tänä vuonna.

Hungaroring saisi minun puolestani poistua kalenterista saman tien enkä jäisi kaipaamaan, mutta radalla on muistaakseni melko pitkä sopimus kisan järjestämisestä. Kunhan ei Span tai Suzukan kaltaisia klassikoita pudoteta, ei tuo niin haittaa. Suzukan soisi säilyvän kalenterissa, vaikka Japaniin tulisikin kaksi kisaa.

USA:n tilanne taitaa ensi vuoden osalta olla melkoisen epäselvä, Indyn kisaa ei kai ole varmistettu? Hyviä ratojahan maassa riittäisi, eri asia on kelpaavatko ne Bernielle ja kumppaneille. Joku uusi katurata olisi ihan tervetullut. Kaksikin kisaa Jenkeissä 80-luvun malliin kävisi minulle.
 

Matti-92

Member
Liittynyt
10.3.2006
Viestit
11
Sijainti
Kauhavalla
Noista Nyrren ja Imolan sais poistaa. Ranskan ja Monacon GP on kuitenkin vähän eri asia. Monacon GPtä sais pitää ihan omanaan. Tuskin Rahvaat ranskalaiset pitävät Monacon GP:tä Ranskan kisana.

GP:tä saisi hyvinkin olla 20 kappaletta, mutta siitä ei saa mennä yli.
 
Ylös