Ecclestone: Kolme Euroopan F1-kisaa uhattuna

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Porttilan Laki sanoi:
Monacon GP on yliarvostettu ja tylsä, mutta se tuskin poistuu erilaisuuden ja suuren imagonsa takia. Pitää vain toivoa, että Monaco on tulevaisuudessakin ainut katurata, eikös Englantiin kaavailtu katurataa myös?

Toivottavasti Spa palaa vielä joskus.
Niin tuo Englantiin haaveiltu katurata olisi ollut Lontoon keskustassa, ei varmaan tarvitse arvailla, toteutuuko oikeasti.

Spahan on näillä näkymin kalenterissa taas 2007.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Kyllä se minun tietääkseni on. Jos USA:n kisa jonnekin pitäisi siirtää välttämättä Indystä (kuten eikös se Pööni meinannut joskus) niin Las Vegasin sijaan suosittelisin ehdottomasti Road American Elkhart Lakea. CART-kuskien ylivoimainen suosikki ja kun olen GP2:n sivuilta imuttanut peliin radan niin se Elkhart Lake on yksi makeimmista radoista mitä on GP2:ssa ikinä saanut ajaa. Pärjää ajofiiliksessä täysin ykkösten suosituimmille radoille. F1-kuskit tykkäisivät radasta taatusti.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Ferrarin tulisi vetäytyä Formuloista Monzan joutuessa kirveen alle (allekirjoittautunut ainakin lopettaisi seuraamisen siihen paikkaan). En näe mitään kestävää tulevaisuutta lajille, joka ei välitä lainkaan perinteistään. Silverstonen ja Monzan kaltaiset autourheilun pyhätöt ovat kuninkuuslajin sielu.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Ferrari 4ever sanoi:
Ferrarin tulisi vetäytyä Formuloista Monzan joutuessa kirveen alle (allekirjoittautunut ainakin lopettaisi seuraamisen siihen paikkaan). En näe mitään kestävää tulevaisuutta lajille, joka ei välitä lainkaan perinteistään. Silverstonen ja Monzan kaltaiset autourheilun pyhätöt ovat kuninkuuslajin sielu.
Näin on. Monza edustaa viimeisenä vanhan ajan moottoriratoja ja vaikka Silverstone on ratana vain kalpea muisto entisestä siellä sentään ajettiin se ihka ensimmäinen F1 kilpailu.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Felix sanoi:
Näin on. Monza edustaa viimeisenä vanhan ajan moottoriratoja ja vaikka Silverstone on ratana vain kalpea muisto entisestä siellä sentään ajettiin se ihka ensimmäinen F1 kilpailu.

Minun mielesta silverstonessa on ajettu hyvia kilpailuja kylla :ahem: Enpa muuten tuota tiennyt etta se eka kisa siella ajettiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ferrari 4ever sanoi:
En näe mitään kestävää tulevaisuutta lajille, joka ei välitä lainkaan perinteistään. Silverstonen ja Monzan kaltaiset autourheilun pyhätöt ovat kuninkuuslajin sielu.
Laji, joka ei välitä perinteistään? Mitä tekemistä tällä on Monzan lähiasukkaiden kanssa, jotka valittavat liiasta melusta? "Lajilla" ei heihin niin hirvittävästi valtaa ole.

No, siellä on sopu jo syntynyt, joten Monza säilyy toistaiseksi.

Nimim. Vierestä nähnyt miksei Imatralle koskaan saatu kunnon moottorirataa, koska paikalliset antoivat piupaut "perinteille".
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Teemu-84 sanoi:
Kyllä se minun tietääkseni on. Jos USA:n kisa jonnekin pitäisi siirtää välttämättä Indystä (kuten eikös se Pööni meinannut joskus) niin Las Vegasin sijaan suosittelisin ehdottomasti Road American Elkhart Lakea. .
Elkhart Lake on maailman mahtavin rata. Korkeusvaihteluja piisaa.
 

Albert Park

Well-known member
Liittynyt
27.2.2001
Viestit
798
Sijainti
Täällä!
Mutku sanoi:
Monaco on erilaisuutensa takia jees, mutta jospa katurata-kiintiön täyttäsikin jokin uusista? Las Vegas? Singapore?

Singapore on uutisten mukaan ainakin suunnittelemassa katurataa ja Bernien kommentti asiasta on aikas hassu:
"Neuvoni on, että singaporelaiset ottaisivat yhteyttä minuun, jos haluavat järjestää F1-kisan. Kilpailukalenterissa olisi varmasti tilaa kolmannelle Aasian kisalle, joten en pidä hankkeen toteutumista ollenkaan mahdottomana", Ecclestone kertoo.


Kolmannelle? Mitäköhän maista Bahrain, Malesia, Kiina, Turkki ja Japani hra. Äcclökivi ei pidä Aasiana?
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
Albert Park sanoi:
Kolmannelle? Mitäköhän maista Bahrain, Malesia, Kiina, Turkki ja Japani hra. Äcclökivi ei pidä Aasiana?
Varmaan Bahrainia, kun on lahi-idassa ja Turkkia joka tunkee itteaan Euroopan Unioniin... :confused:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Reef sanoi:
Varmaan Bahrainia, kun on lahi-idassa ja Turkkia joka tunkee itteaan Euroopan Unioniin... :confused:
Jää siihen silti Malesia, Kiina ja Japani jäljelle, joten aika vaikeeta se Singapore kolmanneksi laskea. Ehkäpä Ecclestone tietää enemmän kuin me ja kalenterista onkin tippumassa vähän muutakin kuin Euroopan kisoja ;)
 

Castorani

Member
Liittynyt
9.3.2006
Viestit
23
Ehkä käännösvirhe?

“My advice is that if somebody in Singapore is interested and wants to be the promoter - they should contact me and we can start talking about what we can do. Maybe we can squeeze one more (race) in Asia.”
f1-live.com
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Bahrain, Malesia ja Australia jääkööt, vaikka se Malesia on kyllä kohtuullisen turha rata. Ei siellä yleensä tapahdu mitään, varsinkaan kun vertaa Melbourneen, mutta onhan se ratana ihan hieno ja onpahan kunnon hellekisa aina ja varmasti - joskus tulee kunnolla vettäkin. Melbournen rata ei ole mikään suurin kilparata, mutta katuradan ominaisuudet tekevät siitä usein varsin mielenkiintoista romurallia. Muutenkin Ausseissa on miltei pakko ajaa yksi kisa.

San Marinon GP on se perinteinen Wappu-GP, joka meni valitettavasti pilalle vuonna 1995. Vuonna 1994 se oli toki vielä vaarallinen. Tamburelloa ei voi valitettavasti oikein millään palauttaa vieressä kulkevan joen takia, mutta Villeneuven voisi - kuten joku jo taisikin ehdottaa - vetää suoraksi. Saman tempun voisi tehdä myös Variante Altalle - vähintäänkin se pitäisi siirtää, mutten kyllä heti keksi kumpaan suuntaan - ehkäpä lähemmäs Acque Mineralea, jotta Rivazzaan saapuminen olisi vauhdikkaampaa. Tämän jälkeen olisikin läjässä aikamoinen "superspeedway" ja Acque Minerale olisi ohuella siivellä ehkä vähän vaikeampi paikka. Kunnon muutokset tai pois kalenterista.

Nürburgringille ei minultakaan heru innostusta. Rata oli tusinarata jo ennen Mercedes Kurven tekemistä, mutta nykyisellään siihen on puutunut jo täydellisesti. Toki vanhan Nürren meriitit voivat painaa takana, mutta ymmärtäisin asian paremmin, jos kisa käytäisiin sillä - eikä tulla kyllä käymään. Saksan Rallissahan se voisikin olla yksi erikoiskoe, mutten kyllä tiedä, ajetaanko rallia lähimaillakaan. Pois kalenterista!

Espanjan GP kärsii myös persoonattomuudesta, mutta voiko Espanjaa jättää ilman kisaa, kun maailmanmestarikin sieltä ajelee? Ehkä joku toinen rata maan sisältä tai Portugalista ajaisi asian, mutta liekö siellä parempia. No, olkoot toistaiseksi. Onhan sillä komean pitkä pääsuora.

Monaco on kilparatana huono, mutta sitä ei voi jättää pois muiden arvojen takia ja mielestäni se kuuluu paikalleen. Turhapa tätä on spekuloida. Iso-Britannia taas on kilparatana hyvä ja legendaarinen, eikä sitäkään ole syytä mennä poistamaan. Pientä säätöä radalle kyllä voisi tehdä ohituspaikkojen lisäämiseksi.

Kanadan GP on mielestäni varsin hyvä, mutta toinen Pohjois-Amerikan kisa, eli Indianapolis, on valitettavasti huono. Rataa pitää joko uudistaa rankalla kädellä tai parempi - se pitää siirtää muualle. Nämä uudet USA:n GP:t ovat olleet muistini mukaan aina aika hiivatin puuduttavaa katsottavaa. Yhdysvaltoihin pitäisi vain keksiä pari korvaavaa kisaa, mikä tuskin tuottaa suuria ongelmia.

Sitten tuleekin se oikea ongelma. Magny Cours ei ainakaan mielestäni ole edes mikään huono rata ja Ranskalla pitäisi olla oma kilpailu, joten ei tätä oikein poiskaan voi heittää. Etsimme pois heitettävän radan muualta.

Saksan toinen GP, Hockenhaim, koki valitettavan raiskaamisen. Entinen rata oli niin paljon parempi, että oikein suretta, mutta kyllä tämä Nürburgringiä parempi on - ja paljon.

Sitten tuleekin ratkaisu Ranskan ongelmaan: Hungaroring. Hungaroringin olemassaolon kalenterissa ymmärtäisi, jos autoissa ei olisi siipeä ollenkaan ja kisa ajettaisiin mutkissa kumit luistaen, mutta nykyaikaisille ohjuksille kyseinen rata on kyllä aikansa elänyt. Hungaroringin poistamisesta tulee vain yksi ongelma - Itä-Euroopasta poistuu GP kokonaan. No, ehkäpä niitä GP:tä vielä sopii kalenteriin lisää, esim. Moskovaan. (A1-ring ei välttämättä olisi vaihtoehtona ollenkaan huono, eikä se ole Itä-Euroopasta liian kaukana.) Hungaroring pois kalenterista.

Turkin GP osoittautui viime vuonna huippukisaksi, joten ehdottomasti pysyy kalenterissa vielä pitkään.

Sitten saavutaankin Italiaan. Monzahan on erittäin legendaarinen kilparata, mutta onko se sittenkään kovin hyvä? Muistelin tuossa, että eipä sielläkään ihmeemmin ole mitään tapahtunut viime aikoina. No, on se sentään Imolaa parempi nykyään, mutta jos Imolaan tehtäisiin muutoksia, olisi Monza mielestäni se, jonka pitäisi lähteä. No, nykyisessä tilanteessa Monza jääköön kalenteriin.

Loput kisat puolustavatkin paikkaansa täysin, mutta Fuji korvasi ensi vuonna Suzukan. Harmi. Kunhan Belgia palaa kalenteriin, olen jo paljon tyytyväisempi.

Välittömät muutokset pähkinänkuoressa:
- San Marino pois tai täysremonttiin
- Nürburgring pois
- Indianapolisin tilalle muu rata USA:sta
- Hungaroring pois
- Jos Imola paranee huomattavasti, Monza pois
- Spa kalenteriin
- Lisäkisat USA:an ja/tai Mexicoon sekä mahdollisesti Venäjälle
 
Ylös