Bahrain, Malesia ja Australia jääkööt, vaikka se Malesia on kyllä kohtuullisen turha rata. Ei siellä yleensä tapahdu mitään, varsinkaan kun vertaa Melbourneen, mutta onhan se ratana ihan hieno ja onpahan kunnon hellekisa aina ja varmasti - joskus tulee kunnolla vettäkin. Melbournen rata ei ole mikään suurin kilparata, mutta katuradan ominaisuudet tekevät siitä usein varsin mielenkiintoista romurallia. Muutenkin Ausseissa on miltei pakko ajaa yksi kisa.
San Marinon GP on se perinteinen Wappu-GP, joka meni valitettavasti pilalle vuonna 1995. Vuonna 1994 se oli toki vielä vaarallinen. Tamburelloa ei voi valitettavasti oikein millään palauttaa vieressä kulkevan joen takia, mutta Villeneuven voisi - kuten joku jo taisikin ehdottaa - vetää suoraksi. Saman tempun voisi tehdä myös Variante Altalle - vähintäänkin se pitäisi siirtää, mutten kyllä heti keksi kumpaan suuntaan - ehkäpä lähemmäs Acque Mineralea, jotta Rivazzaan saapuminen olisi vauhdikkaampaa. Tämän jälkeen olisikin läjässä aikamoinen "superspeedway" ja Acque Minerale olisi ohuella siivellä ehkä vähän vaikeampi paikka. Kunnon muutokset tai pois kalenterista.
Nürburgringille ei minultakaan heru innostusta. Rata oli tusinarata jo ennen Mercedes Kurven tekemistä, mutta nykyisellään siihen on puutunut jo täydellisesti. Toki vanhan Nürren meriitit voivat painaa takana, mutta ymmärtäisin asian paremmin, jos kisa käytäisiin sillä - eikä tulla kyllä käymään. Saksan Rallissahan se voisikin olla yksi erikoiskoe, mutten kyllä tiedä, ajetaanko rallia lähimaillakaan. Pois kalenterista!
Espanjan GP kärsii myös persoonattomuudesta, mutta voiko Espanjaa jättää ilman kisaa, kun maailmanmestarikin sieltä ajelee? Ehkä joku toinen rata maan sisältä tai Portugalista ajaisi asian, mutta liekö siellä parempia. No, olkoot toistaiseksi. Onhan sillä komean pitkä pääsuora.
Monaco on kilparatana huono, mutta sitä ei voi jättää pois muiden arvojen takia ja mielestäni se kuuluu paikalleen. Turhapa tätä on spekuloida. Iso-Britannia taas on kilparatana hyvä ja legendaarinen, eikä sitäkään ole syytä mennä poistamaan. Pientä säätöä radalle kyllä voisi tehdä ohituspaikkojen lisäämiseksi.
Kanadan GP on mielestäni varsin hyvä, mutta toinen Pohjois-Amerikan kisa, eli Indianapolis, on valitettavasti huono. Rataa pitää joko uudistaa rankalla kädellä tai parempi - se pitää siirtää muualle. Nämä uudet USA:n GP:t ovat olleet muistini mukaan aina aika hiivatin puuduttavaa katsottavaa. Yhdysvaltoihin pitäisi vain keksiä pari korvaavaa kisaa, mikä tuskin tuottaa suuria ongelmia.
Sitten tuleekin se oikea ongelma. Magny Cours ei ainakaan mielestäni ole edes mikään huono rata ja Ranskalla pitäisi olla oma kilpailu, joten ei tätä oikein poiskaan voi heittää. Etsimme pois heitettävän radan muualta.
Saksan toinen GP, Hockenhaim, koki valitettavan raiskaamisen. Entinen rata oli niin paljon parempi, että oikein suretta, mutta kyllä tämä Nürburgringiä parempi on - ja paljon.
Sitten tuleekin ratkaisu Ranskan ongelmaan: Hungaroring. Hungaroringin olemassaolon kalenterissa ymmärtäisi, jos autoissa ei olisi siipeä ollenkaan ja kisa ajettaisiin mutkissa kumit luistaen, mutta nykyaikaisille ohjuksille kyseinen rata on kyllä aikansa elänyt. Hungaroringin poistamisesta tulee vain yksi ongelma - Itä-Euroopasta poistuu GP kokonaan. No, ehkäpä niitä GP:tä vielä sopii kalenteriin lisää, esim. Moskovaan. (A1-ring ei välttämättä olisi vaihtoehtona ollenkaan huono, eikä se ole Itä-Euroopasta liian kaukana.) Hungaroring pois kalenterista.
Turkin GP osoittautui viime vuonna huippukisaksi, joten ehdottomasti pysyy kalenterissa vielä pitkään.
Sitten saavutaankin Italiaan. Monzahan on erittäin legendaarinen kilparata, mutta onko se sittenkään kovin hyvä? Muistelin tuossa, että eipä sielläkään ihmeemmin ole mitään tapahtunut viime aikoina. No, on se sentään Imolaa parempi nykyään, mutta jos Imolaan tehtäisiin muutoksia, olisi Monza mielestäni se, jonka pitäisi lähteä. No, nykyisessä tilanteessa Monza jääköön kalenteriin.
Loput kisat puolustavatkin paikkaansa täysin, mutta Fuji korvasi ensi vuonna Suzukan. Harmi. Kunhan Belgia palaa kalenteriin, olen jo paljon tyytyväisempi.
Välittömät muutokset pähkinänkuoressa:
- San Marino pois tai täysremonttiin
- Nürburgring pois
- Indianapolisin tilalle muu rata USA:sta
- Hungaroring pois
- Jos Imola paranee huomattavasti, Monza pois
- Spa kalenteriin
- Lisäkisat USA:an ja/tai Mexicoon sekä mahdollisesti Venäjälle