Ecclestone: Kolme Euroopan F1-kisaa uhattuna

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
lfb sanoi:
Hungaroring saisi minun puolestani poistua kalenterista saman tien enkä jäisi kaipaamaan, mutta radalla on muistaakseni melko pitkä sopimus kisan järjestämisestä.
Tämä on mielestäni kummajainen F1-kalenterissa. Suomalaisilla on tietenkin ainakin joitain hyviä muistoja Unkarista. Häkkisen aikaan sitä tavattiin pitää jopa "kotikisana". Joku sopimuskoukero Unkarin kisaan varmasti täytyy liittyä. Ei se muuten enää kalenterissa pysyisi.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Vai että Monza on ahtaalla. Kuulostaa pahalta. Muuten olisi Imolan poistaminen kyllä itsestäänselvyys. Taitaa kuitenkin nuo korjaustoimenpiteet viitata siihen, että Imola nimenomaan jää.

Variante Bassan poistaminen tekee radasta paremman, mutta eikös samantien voisi poistaa sen Curva Villeneuvenkin? Tämä toinen shikaani Tamburellon jälkeen on täysin turha, siitä saisi erinomaisen ohituspaikan Tosa-neulansilmään, kun vasemmalle kääntyvää neularia ennen olisi taas se vanha loiva oikea. Ei ne nopeudet niin hurjiksi ehdi Tamburellon jälkeen kiihtyä, että mitään "Ratzenbergereiden" vaaraa siinä taas olisi. Ja autot ovat toki turvallisuudeltaan nykyään ihan muuta kuin 12 vuotta sitten.

Magny-Coursin ja Moncaon välillä valinta on helppo. Monacon legendaarisuus ja glamouri on jotain sellaista, että jos Bernie sen kalenterista poistaa, niin mies voi samantien haudata itsensä elävältä. Magnyn jonoajeluun on jo tullut tuskattuttua ihan tarpeeksi.


Saksan kisojen suhteen on vaikea sanoa kumpi olisi parempi. Kumpikaan rata ei vaan enää oikeen sykähdytä. Vanha Hockea kun ei takaisin saa.

Bernie kun nyt haluaa levittäytyä maailmanlaajuisemmin, niin onkos se Etelä-Afrikan Kyalami mahdollisesti tulossa mukaan? Pitäisihän se saada F1-kisa jokaiselle mantereelle.


Venäjä, Etelä-Afrikka ja Meksiko kuulostaisivat ihan hyvältä uusiksi ja uusvanhoiksi kisapaikoiksi.
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
poko sanoi:
Buenos Aires saattaisi olla yksi ehdokkaista. Viimeksi tuolla taidettiin ajaa vuonna 1998, radan nykyisestä tilanteesta en tosin tiedä mitään.
Oli muistaakseni helvetin mitäänsanomaton mikkihiirirata keskellä "sorakuoppaa". Toivottavasti ei tule tuo rata takaisin kuvioihin.

Imolaa ja Magnya ei varmasti tule ikävä jos poistuvat kalenterista, Hockenheimia periaatteessa tulis, joskin sitä tuli ikävä jo muutama vuosi sitten, kun menivät raiskaamaan sen vanhan radan, joten periaatteessa mulle on se ja sama vaikka sen tuherruksen kalenterista nyt sitten poistaisivatkin. Ratana ei Hungarorinkaan mun mielestä kauheesti haittais vaikka poistuis, mutta toisaalta sen menetys olis jollaintapaa muuten sääli (etenkin, kun olin lähin rata täältä Wienistä katsottuna ;)).
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
OoPee sanoi:
Oli muistaakseni helvetin mitäänsanomaton mikkihiirirata keskellä "sorakuoppaa". Toivottavasti ei tule tuo rata takaisin kuvioihin.

Tuo rataprofiili sopisi ehkä paremmin karting-rataan kuin ykkösiin.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Bobakki sanoi:
Yksi mielenkiintoinen kysymys on myös, että mitähän mahtavat olla nämä uudet GP-ehdokkaat?
Eikös joku Valencia olis halunnut jo tänä vuonna järjestää kilpailun Belgian GP:n paikalla.
 

Castorani

Member
Liittynyt
9.3.2006
Viestit
23
Tällä kaudella Euroopassa ajetaan 9 GP:tä, Aasiassa 6 sekä Etelä- ja Pohjois-Amerikassa yhteensä 3 kappaletta. Ei siihen enää kauaa välttämättä mene, että Aasia tulee jo Euroopan rinnalle ajettavien kilpailujen kannalta.

Tosiasia on kuitenkin se, että Euroopan kilpailut tulevat väistämättä vähenemään, tuleeko se lopulta olemaan positiivinen vai negatiivinen Formula 1:lle kokonaisuudessaan on täysin toinen juttu. Kuitenkin omasta mielestäni hyvin ja järkevästi toteutettuna sillä olisi kaikki mahdollisuudet olla hyvin toimiva ja hyödyllinen merkitys koko lajille. Tärkeintä tällä hetkellä olisi ymmärtää historian merkitys Formula 1:lle, joka on epäilemättä merkittävä. Muun muassa Monaco, Monza, Silverstone ja Spa olisi tärkeää säilyttää jo ainoastaan niiden historiallisen merkityksen vuoksi, mutta kyseiset radat ovat muutenkin koko sirkuksen parhaimmistoa, joten niistä eroon yrittäminen olisi käsittämätöntä.

Olen ehdottomasti sitä mieltä myös, että Italiassa ja Saksassa ei enää tarvita kahta kilpailua, joten Imolan ja toisen, näillä näkyminen Hockenheimin, olisi väistyttävä muiden ratojen tieltä. Nürburgringillä on ilmeisesti suunnitteilla aika suuria ja kalliita muutostöitä, lähinnä radan ulkopuolisissa kohteissa, niiden tapahtumisesta tosin ei taida olla mitään takeita.

Jos itse saisin valita, pudotettavian ratojen joukko alkaisi Hungaroringillä, Imolalla ja Hockenheimilla/Nürburgringillä. Indianapolisinkin F1-osuus on lähinnä halpa kopio Hungaroringista ja Barcelonan sekä Magny-Coursin radat eivät oikein sovi jännittävien kilpailujen luomiseen, vaikka mielenkiintoisia ja haastavia ratoja muuten ovatkin. Joka tapauksessa Espanjan, Ranskan ja Yhdysvaltojen pitäisi mielestäni ehdottomasti pysyä kalenterissa tavalla tai toisella.

Noita uusia GP-isäntiä tuskin loppujen lopuksi niin paljon on kuin annetaan ymmärtää. GP-isäntä ehdokkaita kyllä on, mutta loppuun asti onnistuvia projekteja on hyvin harvakseltaan. Hyvinä esimerkkeinä toimivat esimerkiksi Meksikon Cancun, josta 1-2 vuotta sitten puhuttiin kovasti, mutta yhtäkkiä hävisi tyystin. Etelä-Afrikan Cape Town (Kapkaupunki taitaa olla suomeksi) oli myös jo melko pitkällä suunnitelmissaan viime vuoden puolella; rata oli jo suunniteltu, sille hoidettu paikka jne. mutta siitäkään hankkeesta ei ole kuulunut mitään n. puoleen vuoteen. Moskovaan on ilmeisesti yritetty rakentaa rataa jo toistakymmentä kertaa eikä se koskaan ole onnistunut. Intia on tällä hetkellä vain Bernien toiveissa samoin kuin Venäjän GP:n onnistuminen, edes yhtä pitkälle kuin Cancun ja Cape Town ei niissä ole päästy. Bernie antaa uskoa, että puoli maapalloa haluaa oman Grand Prix'n, mutta se taitaa olla vain sitä Bernien bisneksen pyörittämistä.

Joka tapauksessa tärkeintä olisi säilyttää tasapaino, historialliset Grand Prix't pitäisi pystyä pitämään kalenterissa samalla kun laajennutaan yhä enemmän uusiin valtioihin. Se olisi luultavasti paras vaihtoehto lajille.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tuli vaan mieleen, että onko bernie tai max koskaan puhuneet kaukokisoista aiheutuvista kustannuksista talleille?? Ne kun kaikki ovat kuitenkin euroopassa...
Että ei liene ilmasta kivaa nuokaan reissut malesiaan, australiaan, jaappaniin tai ameriikoihin... Että nyt kun kuluja koittavat leikata... :p

Mutta selvähän se on, että bernie haluaa laajentaa aluettaan. Enemmän kisoja ympärimaailmaa -> enemmän huomiota -> enemmän kiinnostuneita yrityksiä -> enemmän sponssirahaa -> enemmän rahaa bernie vaarille...

Se jätkä kyllä jaksaa juosta rahan perässä... Mitä sillä on jo ikää +70vuotta? ja rahaa enemmän ku....sanonko millä? ...en sano. :D
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Ainoastaan maat jossa tupakan mainostaminen, ratojen mielekkyydellä/yleisöystävyydellä ei mitään tekemistä.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Kaikki edellä mainitut saavat puolestani mennä. Siis Imola tai Monza, Nurre tai Hocke. Magny tai Monaco sillä ehdolla että Indy vaihtuu joksikin katuradaksi kuten on suunniteltu. Hungaroring on melkein joka vuosi ollut vuoden tylsin kisa.
Niin ja Buenos Aires tervetuloa ei koskaan takaisin. Toinen möhkö on Estorill josta ei onneksi tarvitse huolehtia.
Barcelonan tilalle vois kyllä miettiä muitakin ratoja kun niitä siellä kuitenkin piisaa.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei helvetti monacosta voi luopua!!

Onneks siitä tuskin tullaan luopumankaan, on se kuitenkin niin ainutlaatuinen tapaus ja lienee rakas myös berniellekin..
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Ghost_Glove sanoi:
Ei helvetti monacosta voi luopua!!

Onneks siitä tuskin tullaan luopumankaan, on se kuitenkin niin ainutlaatuinen tapaus ja lienee rakas myös berniellekin..
Kyllähän Monaco aika tylsä on loppujen lopuksi, tosin vaihtelua tuo, mutta jos tilalle saadaan parempi katurata niin mikä jottei
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Monaco nyt ei koskaan tule lähtemään, imago on liian vahva.

Nyt kun Monzalla näyttää menevän aika heikosti, kun melulupien(?) kanssa on vaikeuksia, olisi mukava että tilalle löytyisi joku huippunopea rata. Nykyään vain tuntuvat radat olevan aika samasta muotista, tuollaisia keskinopeita moderneja moottoriratoja.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
CaPtEeNi sanoi:
Kaikki edellä mainitut saavat puolestani mennä. Siis Imola tai Monza, Nurre tai Hocke. Magny tai Monaco sillä ehdolla että Indy vaihtuu joksikin katuradaksi kuten on suunniteltu. Hungaroring on melkein joka vuosi ollut vuoden tylsin kisa.
Niin ja Buenos Aires tervetuloa ei koskaan takaisin. Toinen möhkö on Estorill josta ei onneksi tarvitse huolehtia.
Barcelonan tilalle vois kyllä miettiä muitakin ratoja kun niitä siellä kuitenkin piisaa.
F1-sarjan kilpailumäärässä tuntuisi 18 kisaa olevan vielä jossain määrin järkevä. Sen yli kun mennään, kulut ovat jo sietokyvyn rajoilla. Lisäksi sarjan arvostus kärsii inflaation jos joka hemmetin Taipein ja Timbuktun pysäköintialueilla ajetaan ympyrää Grand Prix -sarjan suojissa. :(

Oma mielipide on että jokainen maa saisi järjestää korkeintaan yhden kisan maaperällään. Toista kisaa ei saisi järjestää vaikka nimenä olisi esmes Reininlaakson, Transsilvanian tai Galaksin GP. Eli Saksasta ja Italiasta toiset kisat veks että saadaan uusille yrittäjille tilaa.

Nykyradoista omalla liipasimella olisi ainakin: Imola, Barcelona, Hungaroring, Hockenheim, Nürburgring ja Indianapolis. Radat ovat yksinkertaisesti joko tylsiä tai sitten liian kimurantteja.

Sarjaan saisi tulla mukaan esim. Venäjän, Etelä-Afrikan ja Sveitsin GP.

Saksan kisaa voisi vuorotella vaikka Nürburgringin ja Sachsenringin välillä. Joo tiedän että Sachsenring on lyhyt ja ahdas, mutta on myös mielenkiintoinen. Italiassa voisi ottaa Mugellon mukaan jos Monzassa ei saa melurajoitusten takia ajaa. Espanjan GP voisi olla Jerezissä. USA:n GP kuuluisi ehdottomasti katuradalle, niitä ei ole liikaa.


Sitten näihin ratoihin mitä on moitittu tässä topiikissa:

Magny Cours on mielestäni tarjonnut hyviä kisoja ainakin männävuosina. Estoril oli vanhassa muodossaan loistava ja tarjosi liki aina jänniä kisoja. Nykymuodossaan se on liian hidas, siksi en toivo rataa takaisin. Buenos Airesista käyttöön vuoden 1981 versio niin alkaa riittää vauhtia ;)
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Niin no, toivon etta ainakin Japani saa kaksi kisaa jarjestaa, tai muuten saamme heittaa hyvastit kenties taman kauden parhaalle radalle Suzukalle. Toivoa tosissaan sopii etta uusivat Imolaa ihan kunnolla, viime vuoden hyva kisahan oli oikeastaan vain erinaisten tapahtumien sattuma.

Kumpaakaan Saksan kisaa ei tarvita, samoin kuin Magnya tai Hungaroringia (tosin ehakapa nain henkilokohtaisista syista toivoisin etta tuo kisa kalenterissa pysyisi silla sinnepain olisi kenties aikeissa menna katsomaan kauden 07 kisa).
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Voisivat ottaa Hollannin Assenin kalenteriin, tosin enpa usko etta turvallisussmaaraykset ovat ihan ykkosten mukaisia. :p
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Monacon GP on yliarvostettu ja tylsä, mutta se tuskin poistuu erilaisuuden ja suuren imagonsa takia. Pitää vain toivoa, että Monaco on tulevaisuudessakin ainut katurata, eikös Englantiin kaavailtu katurataa myös?

Magny Cours ja Hungaroring saavat mielestäni poistua. Fuji tulossa Japanin GP:ksi, toivottavasti Suzukakin säilyy. Näin ollen Japanissa olisi kaksi GP:tä. Hockenheim/Nurbürgring saisivat vuorotella, kuten näin on ehkä käymässä, ellen aivan väärässä ole. Monzan täytyy pysyä, nyt Monzan tulevaisuuskin näyttää hieman lupaavammalta, kun he rakentavat meluaidat. San Marinon GP:stä en osaa sanoa, toisaalta se on usein tylsä kisa, mutta se rata herättää kuitenkin tuntemuksia. Ehkäpä se pitäisi säilyttää synkän historian takia.

Toivottavasti Spa palaa vielä joskus.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Katurata on hyvä rata!! Sais olla toinenkin katurata...
Ei nyt ehkä niin kapee ku monaco mutta katurata kuitenkin...ehkä
jenkeissä... :)
 
Ylös