Tällä kaudella Euroopassa ajetaan 9 GP:tä, Aasiassa 6 sekä Etelä- ja Pohjois-Amerikassa yhteensä 3 kappaletta. Ei siihen enää kauaa välttämättä mene, että Aasia tulee jo Euroopan rinnalle ajettavien kilpailujen kannalta.
Tosiasia on kuitenkin se, että Euroopan kilpailut tulevat väistämättä vähenemään, tuleeko se lopulta olemaan positiivinen vai negatiivinen Formula 1:lle kokonaisuudessaan on täysin toinen juttu. Kuitenkin omasta mielestäni hyvin ja järkevästi toteutettuna sillä olisi kaikki mahdollisuudet olla hyvin toimiva ja hyödyllinen merkitys koko lajille. Tärkeintä tällä hetkellä olisi ymmärtää historian merkitys Formula 1:lle, joka on epäilemättä merkittävä. Muun muassa Monaco, Monza, Silverstone ja Spa olisi tärkeää säilyttää jo ainoastaan niiden historiallisen merkityksen vuoksi, mutta kyseiset radat ovat muutenkin koko sirkuksen parhaimmistoa, joten niistä eroon yrittäminen olisi käsittämätöntä.
Olen ehdottomasti sitä mieltä myös, että Italiassa ja Saksassa ei enää tarvita kahta kilpailua, joten Imolan ja toisen, näillä näkyminen Hockenheimin, olisi väistyttävä muiden ratojen tieltä. Nürburgringillä on ilmeisesti suunnitteilla aika suuria ja kalliita muutostöitä, lähinnä radan ulkopuolisissa kohteissa, niiden tapahtumisesta tosin ei taida olla mitään takeita.
Jos itse saisin valita, pudotettavian ratojen joukko alkaisi Hungaroringillä, Imolalla ja Hockenheimilla/Nürburgringillä. Indianapolisinkin F1-osuus on lähinnä halpa kopio Hungaroringista ja Barcelonan sekä Magny-Coursin radat eivät oikein sovi jännittävien kilpailujen luomiseen, vaikka mielenkiintoisia ja haastavia ratoja muuten ovatkin. Joka tapauksessa Espanjan, Ranskan ja Yhdysvaltojen pitäisi mielestäni ehdottomasti pysyä kalenterissa tavalla tai toisella.
Noita uusia GP-isäntiä tuskin loppujen lopuksi niin paljon on kuin annetaan ymmärtää. GP-isäntä ehdokkaita kyllä on, mutta loppuun asti onnistuvia projekteja on hyvin harvakseltaan. Hyvinä esimerkkeinä toimivat esimerkiksi Meksikon Cancun, josta 1-2 vuotta sitten puhuttiin kovasti, mutta yhtäkkiä hävisi tyystin. Etelä-Afrikan Cape Town (Kapkaupunki taitaa olla suomeksi) oli myös jo melko pitkällä suunnitelmissaan viime vuoden puolella; rata oli jo suunniteltu, sille hoidettu paikka jne. mutta siitäkään hankkeesta ei ole kuulunut mitään n. puoleen vuoteen. Moskovaan on ilmeisesti yritetty rakentaa rataa jo toistakymmentä kertaa eikä se koskaan ole onnistunut. Intia on tällä hetkellä vain Bernien toiveissa samoin kuin Venäjän GP:n onnistuminen, edes yhtä pitkälle kuin Cancun ja Cape Town ei niissä ole päästy. Bernie antaa uskoa, että puoli maapalloa haluaa oman Grand Prix'n, mutta se taitaa olla vain sitä Bernien bisneksen pyörittämistä.
Joka tapauksessa tärkeintä olisi säilyttää tasapaino, historialliset Grand Prix't pitäisi pystyä pitämään kalenterissa samalla kun laajennutaan yhä enemmän uusiin valtioihin. Se olisi luultavasti paras vaihtoehto lajille.