Epäonnistuneet autonvalmistajat F1:ssä

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Toyota tuli mukaan hirveellä hälinällä ja japanilaisella mystiikalla ja One Aim sloganilla, no yksi Indianapolisin paalu Trullilta kisass mihin ei edes startattu, eikä ainuttakaan voittoa, sitten itkujen kera kamat pussiin ja takasin himaan.
Minun mielestäni tuo Toyotan projekti meni persiilleen sillä hetkellä kun Ove Andersson päätti jäädä osa-aikaeläkkeelle ja japanialaiset pääsivät hääräämään tallin johtoon. Toyotan olisi pitänyt valita Anderssonin tilalle joku Todtin kaltainen vahva johtaja jolla on kokemusta moottoriurheilusta. Japanilainen johtamiskulttuuri ei oikein näyttäisi toimivan moottoriurheilussa, ei ainakaan tule mieleen mitään erityisen menestyksekkäitä japanilaisten vetämiä projekteja.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Minun mielestäni tuo Toyotan projekti meni persiilleen sillä hetkellä kun Ove Andersson päätti jäädä osa-aikaeläkkeelle ja japanialaiset pääsivät hääräämään tallin johtoon. Toyotan olisi pitänyt valita Anderssonin tilalle joku Todtin kaltainen vahva johtaja jolla on kokemusta moottoriurheilusta. Japanilainen johtamiskulttuuri ei oikein näyttäisi toimivan moottoriurheilussa, ei ainakaan tule mieleen mitään erityisen menestyksekkäitä japanilaisten vetämiä projekteja.
Joo ne teki hirveen virheen sillon kun eivät ottaneet Ross Brawnia. Illuusioksi jäi sen homman menestys käytännössä. Sitä rahamäärää ajatellen saavutettu menestys oli aivan minimi.

Katsokaa mitä Newey teki Red Bullille.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
BMW:n talliprojekti eteni sinänsä ihan mukavasti, että 2007 se oli jo kolmanneksi paras tiimi ja seuraavana vuonna ero muihin vain kasvoi. Ilman vuoden 2009 suuria sääntömuutoksia BMW olisi voinut noustakin aivan huipulle.

Toyota oli kyllä aika katastrofi, samoin kuin Ford. Jälkimmäisessä erityisesti ihmetyttää miten homma voitiin hukata niin täysin kun pohjalla oli Stewartin kilpailukykyinen talli.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Minun mielestäni tuo Toyotan projekti meni persiilleen sillä hetkellä kun Ove Andersson päätti jäädä osa-aikaeläkkeelle ja japanialaiset pääsivät hääräämään tallin johtoon. Toyotan olisi pitänyt valita Anderssonin tilalle joku Todtin kaltainen vahva johtaja jolla on kokemusta moottoriurheilusta. Japanilainen johtamiskulttuuri ei oikein näyttäisi toimivan moottoriurheilussa, ei ainakaan tule mieleen mitään erityisen menestyksekkäitä japanilaisten vetämiä projekteja.
Toyota teki hyvin paljon ja jopa käsittömiä virheitä, hyvin 2005 kauden jälkeen kätösissä oli räikkönen ja M Schumi jonkunlaisissa "spekulaatioissa" Alonso ainakin 05 ja 07 kävi neuvotteluja kyseisen tallin kanssa, massakin oli jossain vaihees mukana "neuvotteluissa" jne.

Tuossa parit linkit nuista:
http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2005/12/414794
http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2006/01/417672
http://www.urheiluviikko.net/trulli-suositteli-alonsoa-toyotalle/10700/
http://www.iltalehti.fi/formulat/200709246626046_fo.shtml

Eipä Toyota loppujen lopuksi saanut ketään kovemman luokan johto hahmoa tai kuljettajaa riveihinsä olemassa olonsa aikana, huhuja kyllä oli ihan riittämiin, enkä loppujen lopuksi tiedä miten tosissaan kuskit olivat toyotan tarjoukset edes ottaneet.
 

Gotcha

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
146
Sijainti
Saksa
Kukaan ei ole tainnut Subarua vielä mainita. Kyseinen autonvalmistajahan taisi jossain vaiheessa kautta 1990 pyrkiä mukaan ykkösiin aluksi moottorinvalmistajana, mutta laulu loppui lyhyeen moottorin auttamattoman tehottomuuden seurauksena ja liekkö 'Subaru Coloni' -tallillakaan taustavoimat ja ammattitaito ihan terävässä kunnossa olleet.

Moottori itsessään tosin taisi olla enemmänkin Carlo Chitin ja italialaisen Motori Moderni -puljun käsialaa. Ilmeisesti kuitenkin Subaru junaili moottorin nimenomaan tuohon hieman erikoiseen flat-12 -konfiguraatioon, ehkäpä he halusivat hyödyntää F1-moottorin kehitystä siten omien katuautojen teknologiassa?

Rehellisesti sanottuna olen tässä vähän nettiartikkeleiden valossa, jospa joku osaisi valottaa tätä kyseistä viritystä hieman tarkemmin...?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Rehellisesti sanottuna olen tässä vähän nettiartikkeleiden valossa, jospa joku osaisi valottaa tätä kyseistä viritystä hieman tarkemmin...?
Vanhoissa Vauhdin Maailmoissa oli runsaasti tekniikka-aiheista tarinaa ykkösistä.

Kun siis joskus saan aikaiseksi pöyhiä arkistoja niin koitan vaikka skannailla jotain enemmän tai vähemmän kiinnostavaa tänne.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Wikistähän tuota tietoa löytyy:

In late 1988, the Japanese commissioned Chiti to design a new Formula One engine with a "flat" layout - as used in their road cars - that was ready in the Summer of 1989. The engine - now with a Subaru badge - was tested in a Minardi M188 chassis but due to a severe lack of power Minardi very soon lost interest.
--
By the beginning of 1990, the "Subaru" flat engine was not producing more than 500 bhp, so the Coloni Subaru was one of the least competitive machines regularly competing in Formula One in 1990 (eclipsed only by the even slower Life car).
--
In the pits at Phoenix, the car was assembled for the very first time, and a short private "practice" took place on a parking area of an American supermarket. On prequalification day of Phoenix the world saw Coloni's "new" model C3B which wore a white, red and green livery. Without an airbox but with wide, long sidepods, it looked like a tank, was overweight by 300 pounds and nearly impossible to handle.

:alppu::alppu::alppu:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Wikistähän tuota tietoa löytyy:
Niin löytyy KVG:stäkin:


Ei tuo auto minun silmääni mikään hirviö ole. Paljon paremman näköinen kuin ne härpäkepommit vielä pari vuotta sitten.

Mutta on tuo moottori vaan jäätävän kokoinen :D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Olihan tuo aikoinaan melkoinen juttu lehdissä ja vaikka tämä tiimi ei autonvalmistaja ollutkaan niin Ligier oli myös tietyllä tasolla aikamoinen pettymys sillä voittoja ei niin paljoa tullut ja rahaa paloi. Kaudella 90 tiimillä oli sarjan neljänneksi korkein budjetti ja minimipalkkiot kuskeille olivat neljänneksi suurimmat. Jopa Williams jäi taakse budejtissa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Vielä kun säännöt antaisi myöden tehdä bokserikuutosen. Ei tarttis ottaa lohkoa jostain Skodan öljypolttimesta.

edit: ja sitten vähän vakavammin. Mitenkäs VW Groupissa tuo moottoriurheilupuoli oikein toimii? Audin proto, DTM, Skodan WRC, Seatin WTCC, onko nuo pelkästään kyseisten merkkien omia projekteja, jolloin myös rahoitus tulee pelkästään sieltä? Vai avustaako konserni nuita viritelmiä? Porschen taloudellinen tilanne kun ei liene epäonnistuneen maailmanvalloitusseikkailun jälkeen ihan huippukunnossa.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kaikki on niin suhteellista. Ei tuo Alfa-Romeonkaan viimeinen yritys niin maineikas ollut, mutta firma on moneen otteeseen todennut kuuluisuuden lisääntyneen. Ainakin siis markkinointi on tehty oikein?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Alfa Romeolla oli kaikki edellytykset nousta aikoinaan. Raha ei vain aina ratkaise vaikka Italian Marlboro pumppasi rahaa niin tuloksia ei vain tullut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Japseilla tuli kyllä pahaan aikaan luovutus. Saa vain nähdä, että milloin yrittävät uudelleen. Toivottavasti siinä vaiheessa myös rahankäyttö olisi suhteutettu järkevämmäksi.
 
Ylös