Erilainen talvisää - tuhoisa tsunami

elle

-------
VR sanoi:
Muistan lukeneeni uutisen silloin katastrofin alkupäivinä, että Venäjä lähetti apua. En kylläkään muista, minkälaista apua se oli.
Perustarvikkeita ovat ainakin lähettäneet, lähinnä Sri Lankaan (en tiedä onko sillä tuhon edessä mitään merkitystä, mutta Venäjän ja Sri Lankan välillä on ollut hieman diplomaattista skismaa, lähinnä odotuksia jälkimmäisen taholta). Lisäksi on lähetetty kriisihenkilökuntaa ja pelastuskalustoa.

Tuntuu, ettei rahallisesta avustamisesta ainakaan omassa mediassa haluta kovin ääneen puhua. No, eilisissä lehtiuutisissa lupailtiin taas lisää humanitaarista apua, nyt Indonesialle.

elle

-------
Hannibal sanoi:
Tämmöinen "matkailukokemus" osui silmiin... huh huh, en osaa muuta sanoa.

http://www.pcuf.fi/~kilpio/index.html
Näistä, niin kuin monista muistakin tuhoalueen tyrmäävistä kuvista on jäänyt mietityttämään kuinka yllättävän ojennuksessa rannan palmut näyttävät säilyneen, vaikka viereltä olisi vesi kivitalotkin purkanut mukaansa. Selviytymistarinoissaankin ihmiset ovat tarttuneet puihin kiinni tai kiivenneet niiden turviin.

Länsi-Intian saaristossa myrskyvaroitusten aikaan paikalliset nimenomaan palmuista varoittelivat (tyyliin, että ne lähtevät ensimmäisenä) ja ehkä tämän vuoksi olen aina kuvitellut niiden olevan jotenkin aivan erityisen herkkiä luonnonvoimille eikä niihin hädän hetkellä kannattaisi turvautua.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Formulanomi sanoi:
Matkoja vaihdetaan sinne, missä on vielä tilaa. Ihan turha kuvitella, että tällaisessa tilanteessa pystytään taikomaan yht'äkkiä lisää vuode- ja lentopaikkoja.
Mun tieto perustuu Tjäreborgin kohdeoppaan kanssa käytyyn keskusteluun, jossa hän tosiaan kertoi että esim. Tjäreborg taikoo niitä vuodepaikkoja uusista hotelleista, muiden maiden matkatoimistojen myymättä jääneistä paikoista, todennäköisesti ylim. lennoilla.

Ja kuten edellä kävi monessa replyssä ilmi, turisteja ripotellaan sinne tänne. Monet kuitenkin kokevat tässä tilanteessa Kanarian suht' turvalliseksi matkakohteeksi.

Kalliiksihan se matkatoimistoillekin käy, sillä he joutuvat järjestämään ylimääräisiä oppaita, kun väkimäärä nousee sekä siksi että ryhmä voi olla hyvinkin hajallaan ympäri saarta. Siksi myös ne oppaiden paluulennot on jäädytetty.

Tämä siis, kuten mainitsin, Tjäreborgin osalta.

72

Well-known member
Sam sanoi:
Sairasta:mad_old: :mad: :thumbdown
Kuten tämäkin:

Orvot joutumassa pedofiilien uhreiksi
Viikonloppuna Pelastakaa Lapset -järjestön Ruotsin toimisto varoitti, että hyökyaallon seurauksena yksin jääneet lapset saattavat joutua pedofiilien uhreiksi.

- Muista katastrofeista saatujen kokemusten perusteella erityisesti lapset ovat vaarassa, Pelastakaa Lapset -järjestön Ruotsin edustaja Petri Gornitzka varoittaa.

Gornitzkan mukaan Sri Lankalla on jo merkkejä lasten joutumisesta seksuaalisen hyväksikäytön uhreiksi.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Jones sanoi:
Mun tieto perustuu Tjäreborgin kohdeoppaan kanssa käytyyn keskusteluun, jossa hän tosiaan kertoi että esim. Tjäreborg taikoo niitä vuodepaikkoja uusista hotelleista, muiden maiden matkatoimistojen myymättä jääneistä paikoista, todennäköisesti ylim. lennoilla.
Voisin kuvitella, että oppaat (elleivät samalla tee sopimuksia - yleensähän sopimusneuvottelijat ovat erikseen ) eivät välttämättä tiedä kokonaistilannetta.

Se aika, jona matkat ovat peruutettu joihinkin Thaimaan kohteisiin ja Sri Lankaan on "globaaliongelma". Muilla mailla on sama ongelma sijoittaa peruutetut uudestaan ja yleensä ne joilla on pienin kapasiteetti (eli joilta on tulossa vähiten matkailijoita ) ovat sopimusten teossa huonoimmassa asemassa - esim. Ruotsalaisiahan oli huikea määrä verrattaessa Suomalaisiin - hotellit tykkäävät myydä paljon kerrallaan - vuodepaikkojen myyntihän tapahtuu ennen kuin voidaan tarjota asiakkaille - toki näistä isojen ennakkovarauksista sitten osa vapautuu - mutta varsin myöhään.

Ja kuten edellä kävi monessa replyssä ilmi, turisteja ripotellaan sinne tänne. Monet kuitenkin kokevat tässä tilanteessa Kanarian suht' turvalliseksi matkakohteeksi
Ripotellaan kun on pakko eli vain hajapaikkoja löytyy. Toki matkanjärjestäjät yrittävät löytää korvaavia kohteita. Salamahan tuossa AM:n vastineessa kirjoitti, että ihan kaikille ei kelpaa "kanaria" kaukokohteen vastineeksi.

Kalliiksihan se matkatoimistoillekin käy, sillä he joutuvat järjestämään ylimääräisiä oppaita, kun väkimäärä nousee sekä siksi että ryhmä voi olla hyvinkin hajallaan ympäri saarta. Siksi myös ne oppaiden paluulennot on jäädytetty.

Tämä siis, kuten mainitsin, Tjäreborgin osalta. [/B]
Paljon mahdollista....

ps. Mun tiedot perustuu siihen kun olen tehnyt yli 15 vuotta matkanjärjestäjien paikanvarausohjelmaa - ja samalla pitää tuntea vähän näiden toimintaa. Mutta joo tämä oli retostelua....:dunno:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Aika pienet on mun ja sun ongelmat korvaavista matkoista ajatellen kokonaisuutta, eiks jeh?

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Jones sanoi:
Aika pienet on mun ja sun ongelmat korvaavista matkoista ajatellen kokonaisuutta, eiks jeh?
No nimenomaan, mutta edelleenkin - matkanjärjestäjät/valtio saavat paikka paikoin ihan turhaa kritiikkiä osakseen.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Samaa mieltä, varsinkin kun lukee miten hurrit ja norskit on täysin hukassa monessa asiassa.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Formulanomi sanoi:
No nimenomaan, mutta edelleenkin - matkanjärjestäjät/valtio saavat paikka paikoin ihan turhaa kritiikkiä osakseen.
Samaa mieltä, mutta kaiken kritiikin poisjättäminen ei välttämättä ole aiheellista.

Ja minust jossain määrin tämä alkaa mennä minusta yli. Esim. Vanhanen pyysi pankeilta ymmärrystä tässä kriisissä omaisens menettäneille...kun sitä ei tarvittaisi liikenneonnettomuudessa omaisensa menettäneille...

Archie

Well-known member
jaska sanoi:
Ja minust jossain määrin tämä alkaa mennä minusta yli. Esim. Vanhanen pyysi pankeilta ymmärrystä tässä kriisissä omaisens menettäneille...kun sitä ei tarvittaisi liikenneonnettomuudessa omaisensa menettäneille...
Ilmeisesti tuota ymmärtämistä ja lämminhenkisyyttä on tässä maailmassa liikaa.

72

Well-known member
Olga sanoi:
Niinpä.

Kuuntelin eilisen illan herkistyneenä Sirkesalon musiikkia viiden vuoden takaa, kun silloin se oli monista syistä IN. :(
Tässä vielä Aki Sirkesalon sanoituksia, jotka tuntuu kohtalon ivalta:

LEIJAILEN

Aurinko maalaa mun ihoani
aallokko hyväilee hiuksiani

Yksinäisen atollin
löysin, sitä kävelin
rantaan jonka korallin
sekaan heti sukelsin
Valtakuntaan vedenalaiseen

Leijailen, leijailen

Meri on turkoosin sininen
hitaasti kellun ja nautiskelen

Tuskin edes muistaisin
mitä tänne pakenin
ajantajun kadotin
syvemmälle vajosin
Valtakuntaan vedenalaiseen

Leijailen, leijailen

En ole yksin enkä yksinäinen
on ympärillä parvi monituhatpäinen
kalojen, kauniiden, hiljaisten
suurien, pienien, värikkäiden
niitä tuijottelen
ja pois mä tahdo en
vaan leijailen

Vedenalaiseen valtakuntaan
aallot minua kuljettaa.

- A.Sirkesalo -

Off-Topic

Well-known member
Kuka niistä sanoituksista on kiinnostunut, mutta säädyllisiä trumpetin soittajia ei oo koskaan liikaa.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Willer sanoi:
Ilmeisesti tuota ymmärtämistä ja lämminhenkisyyttä on tässä maailmassa liikaa.
Aivan. Joillekin näyttäisi pari kunnollista vastoinkäymistä tulevan tarpeeseen:nope: :nope: :nope:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Sam sanoi:
Aivan. Joillekin näyttäisi pari kunnollista vastoinkäymistä tulevan tarpeeseen:nope: :nope: :nope:
eli teidän mielestä "normaalisti" (esim. kolarissa) kuolleen omaiset saavat kärsiä enemmän kuin tässä Tsunamissa kuolleen ?

siis pankkien ja vakuutuslaitosten byrokratian takia...

Minusta kummankin kuuluu ei kuulu kärsiä noista lainkaan...

tiedä sitten kumpi on raaempi kanta...

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
jaska sanoi:
eli teidän mielestä "normaalisti" (esim. kolarissa) kuolleen omaiset saavat kärsiä enemmän kuin tässä Tsunamissa kuolleen ?
Jaska: Tuo "eli mielestäsi [ja tähän kohtaan laitat sanoja toisten suuhun]" on käsitelty jarnaoppaassa. Kukaan ei mee enää tohon.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Runar ja Kyllikki sanoi:
Jaska: Tuo "eli mielestäsi [ja tähän kohtaan laitat sanoja toisten suuhun]" on käsitelty jarnaoppaassa. Kukaan ei mee enää tohon.
:eek!:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
jaska sanoi:
Vanhanen pyysi pankeilta ymmärrystä tässä kriisissä omaisens menettäneille...kun sitä ei tarvittaisi liikenneonnettomuudessa omaisensa menettäneille...
Mun mielestä Vanhanen ei tollasta sanonut. Siis sanonut, että liikenneonnettomuudessa omaisensa menettäneet ei tarvitsis ymmärrystä k.o. tahoilta.
Ja mitä tiedän tapauksia, niin ei pankit ole koskaan kysellyt kun omaisen kuolema on ollut kyseessä ja erilaisia maksujärjestelyjä on tehty että "Kuoliko se nyt varmaan oikealla tavalla, eli ei liikenneonnettomuudessa?".
Itseasiassa suurin osa _itse_ tietämistäni maksujärjestelyistä omaisen kuoleman sattuessa on liikennekuolemien aiheuttamia.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Juu, en kiistä etteikö pankit jne. toimisi usein tyhmästi näissä tapauksissa (esim. Ukkini sai vuonna 96/97 Porschen mainoskirjan, siis kovakantisen ~100 sivuisen kirjan. Muuten ihan hyvä, mutta ukkini on kuollut ennen mun syntymää.)

Mutta pointtini on se, että miksi nämä kuolemat ovat "erikoisia" että tuollainen turhabyrokratia pitää ohittaa. Jos turha byrokratiaa on, niin eikö se pitäisi poistaa kokonaan....

Minusta tuo lausunto loukkaa "tavallisissa" onnettomuuksissa kuolleiden omaisia...

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Toivottavaa olisi pitää edes tämä toikki 'jarnavapaana'-vyöhykkeenä.

Tiedän että se tuottaa eräille tuskaa, mutta sitäkin innokkaammin sitten siellä VAPAASSA KESKUSTELUSSA, eikö niin:thumbup:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
jaska sanoi:
Juu, en kiistä etteikö pankit jne. toimisi usein tyhmästi näissä tapauksissa (esim. Ukkini sai vuonna 96/97 Porschen mainoskirjan, siis kovakantisen ~100 sivuisen kirjan. Muuten ihan hyvä, mutta ukkini on kuollut ennen mun syntymää.)

Mutta pointtini on se, että miksi nämä kuolemat ovat "erikoisia" että tuollainen turhabyrokratia pitää ohittaa. Jos turha byrokratiaa on, niin eikö se pitäisi poistaa kokonaan....

Minusta tuo lausunto loukkaa "tavallisissa" onnettomuuksissa kuolleiden omaisia...
Luitko sä mitä mä kirjoitin? Pankit toimii jo nyt ehdotetulla tavalla. Muidenkin onnettomuuksien kuin tämän suhteen.