Erilainen talvisää - tuhoisa tsunami

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
jaska sanoi:
Samaa mieltä, mutta kaiken kritiikin poisjättäminen ei välttämättä ole aiheellista.
Niin en todellakaan kirjoittanut, että pitäisi jättää kritisoimatta ?! Kirjoitin, että jotkut instanssit tai henkilöt saavat OSITTAIN aiheetonta kritiikkiä.

Jos joku kritisoi tai puolustelee jonkin instanssin toimintaa tai toisin sanoen keskustelee esim. onko kritiikki aiheellista, niin se on mielestäni ihan ok. Eli ei ole ns. jarnaa...

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Formulanomi sanoi:
Niin en todellakaan kirjoittanut, että pitäisi jättää kritisoimatta ?! Kirjoitin, että jotkut instanssit tai henkilöt saavat OSITTAIN aiheetonta kritiikkiä.

Jos joku kritisoi tai puolustelee jonkin instanssin toimintaa tai toisin sanoen keskustelee esim. onko kritiikki aiheellista, niin se on mielestäni ihan ok. Eli ei ole ns. jarnaa...
Sulle on vastattu Tsunami-jarna toikissa Vapaassa.

Täällä en jarnaa.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
72 sanoi:
Tässä vielä Aki Sirkesalon sanoituksia, jotka tuntuu kohtalon ivalta:

LEIJAILEN

Aurinko maalaa mun ihoani
aallokko hyväilee hiuksiani

Yksinäisen atollin
löysin, sitä kävelin
rantaan jonka korallin
sekaan heti sukelsin
Valtakuntaan vedenalaiseen

Leijailen, leijailen

Meri on turkoosin sininen
hitaasti kellun ja nautiskelen

Tuskin edes muistaisin
mitä tänne pakenin
ajantajun kadotin
syvemmälle vajosin
Valtakuntaan vedenalaiseen

Leijailen, leijailen

En ole yksin enkä yksinäinen
on ympärillä parvi monituhatpäinen
kalojen, kauniiden, hiljaisten
suurien, pienien, värikkäiden
niitä tuijottelen
ja pois mä tahdo en
vaan leijailen

Vedenalaiseen valtakuntaan
aallot minua kuljettaa.

- A.Sirkesalo -
Voi että, taas tuli vilunväreet... :(

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Jones sanoi:
Varmaan muuten Matxiakin 'vähän' harmittaa.
Itseasiassa ei suuremmin. Kun tuon kommentin aikanaan kirjoitin niin toikki oli vapaassa keskustelussa. Ja olen kommenttia hieman kärjistänyt, kuten vapaassa nyt on tapana. En nyt täydellisen 'kylmä' nyt kuitenkaan ole. Jaksamisia omaisensa/tuttujensa menettäneille.

Mutta kuten sanoin silloin, suuremmin ei tämä tsunami ole minua masentanut tai vetänyt alakuloiseksi. Joulunaikaan sattui kaikenlaista negatiivista ihan lähipiirissäkin, joten ei tämä suuronnettomuus minua sen(kään) takia niin liikuttanut, kun ei ketään tuttua siellä ollut.

Sanottakoon sen verran, että sisko oli perheineen joulukuussa 2003 samassa hotellissa kuin missä Sirkesalo oli perheineen nyt. Siskonpojat oli silloin 8 ja 4 vuotiaita. Jonkin verran jouluna jossittelivat, mutta ihan turhaa moinen.

Mutta saisi uutisissakin PIKKUHILJAA alkaa olemaan jo jotain muutakin. Ihan oikeasti.

Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
72 sanoi:
Kuten tämäkin:
Orvot joutumassa pedofiilien uhreiksi
Viikonloppuna Pelastakaa Lapset -järjestön Ruotsin toimisto varoitti, että hyökyaallon seurauksena yksin jääneet lapset saattavat joutua pedofiilien uhreiksi.

- Muista katastrofeista saatujen kokemusten perusteella erityisesti lapset ovat vaarassa, Pelastakaa Lapset -järjestön Ruotsin edustaja Petri Gornitzka varoittaa.

Gornitzkan mukaan Sri Lankalla on jo merkkejä lasten joutumisesta seksuaalisen hyväksikäytön uhreiksi.
Karmeaa.

Toinen ajatus mikä tästä tuli onkin sitten se, että mitäköhän ne vanhemmat tai omaiset tästä ajattelevat, joiden lapsia on kateissa ?
Onko tuollainen varoittaminen tässä vaiheessa järkevää ?

Todennäköisesti niiden, jotka on kadottaneet omaisiaan (tässä tilanteessa siis lapsia) on varmaan erittäin hankala hyväksyä asiaa. Miten siihen vaikuttaa se mahdollisuus (SPR:n vahvistamana), että joku on saattanut pedofilian tai jonkun muun syyn (esim. elinkaupat tai adoptiot) takia kaapanut yksin katasrofissa jääneen lapsen ? Itseäni ainakin epäilyttäisi, että onko kadonnut lapsi vielä hengissä, mutta joidenkin "hörhöjen" kaappaamana. :nope:

Miten ko. uutisen julkistaminen (taustallahan oltaisiin voitu toimia) auttoi/auttaa ko. lapsia ? Paikalliset viranomaiset/avustajat voivat varmaan auttaa tai olla ns. varuillaan.....mutta muuten hitusen verran ihmettelen. En ole todellakaan varma logiikkani järkevyydestä/aukottomuudesta, mutta sai ns. ajattelemaan. Mitä mieltä itse olet tästä ?

Estate

Well-known member
Itse ton uutisen luettuani ajattelin lähinnä paikallisia lapsia, joita varmasti on alueella enemmän kuin yksin jääneitä turistilapsia, mutta tietenkin samat uhat kohdistuvat myös heihin.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
S.A sanoi:
Itse ton uutisen luettuani ajattelin lähinnä paikallisia lapsia, joita varmasti on alueella enemmän kuin yksin jääneitä turistilapsia, mutta tietenkin samat uhat kohdistuvat myös heihin.
Ruotsin poliisin tutkijaryhmä joko matkusti jo tai matkustaa piakkoin selvittelemään tuolla todennäköisesti kidnapatun ruotsalaispojan kohtaloa.

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
Hollywoodkin on ottanut asian "omakseen". Lukuisat nayttelijat ovat tehneet varsin "messeita" lahjoituksia, niiden ollessa paaosin esim nayttelija Jackie Changin lahjoituksen luokkaa: baut 75.000 dollaria. Mutruhuuli Sandra Bullock pani kuitenkin kaikkein parhaimmaksi ja osoitti, etta "mikaan ei ole tassa tilanteessa tarpeeksi" ja lahjoitti omasta taskustaan miljoonan ameriikan valuutassa.

:thumbup:

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Nopeahuoli sanoi:
Hollywoodkin on ottanut asian "omakseen". Lukuisat nayttelijat ovat tehneet varsin "messeita" lahjoituksia, niiden ollessa paaosin esim nayttelija Jackie Changin lahjoituksen luokkaa: baut 75.000 dollaria. Mutruhuuli Sandra Bullock pani kuitenkin kaikkein parhaimmaksi ja osoitti, etta "mikaan ei ole tassa tilanteessa tarpeeksi" ja lahjoitti omasta taskustaan miljoonan ameriikan valuutassa.

:thumbup:
Hienoa! Paljonkohan tämä foorumi on lahjoittanut rahaa tuonne katastrofialueelle; sitähän voisi kysäistä vaikkapa vapaan puolella?:thumbup:

Albert Oil

Hippi ja juntti
Sijainti
Korviesi välissä
Runar ja Kyllikki sanoi:
tästä kansasta löytyy niin omaan napaansa tuijottavia, että eivät lahjoita koska "mulle itselleni tulee parempi mieli kun käytän nekin rahat uudenvuoden juhlintaan. Jos lahjoitan rahaa, mun oma hyvä mieleni jää kokematta". Ja osa vetosi siihen että "JOS meille sattuisi jotain, ARVAA vaan auttaisiko thaimaalaiset meitä".

Jostain syystä mä olen törmännyt muutamiinkin henkilöihin, joilla on moinen asenne. Ja "vittuako rikkaat lähtivät sinne Thaimaahan jouluksi".
En oikein tiedä mitä sanoa.

patriot

Foorumin senaattori
Matxi sanoi:
Itseasiassa ei suuremmin. Kun tuon kommentin aikanaan kirjoitin niin toikki oli vapaassa keskustelussa. Ja olen kommenttia hieman kärjistänyt, kuten vapaassa nyt on tapana. En nyt täydellisen 'kylmä' nyt kuitenkaan ole. Jaksamisia omaisensa/tuttujensa menettäneille.

Mutta kuten sanoin silloin, suuremmin ei tämä tsunami ole minua masentanut tai vetänyt alakuloiseksi. Joulunaikaan sattui kaikenlaista negatiivista ihan lähipiirissäkin, joten ei tämä suuronnettomuus minua sen(kään) takia niin liikuttanut, kun ei ketään tuttua siellä ollut.

Sanottakoon sen verran, että sisko oli perheineen joulukuussa 2003 samassa hotellissa kuin missä Sirkesalo oli perheineen nyt. Siskonpojat oli silloin 8 ja 4 vuotiaita. Jonkin verran jouluna jossittelivat, mutta ihan turhaa moinen.

Mutta saisi uutisissakin PIKKUHILJAA alkaa olemaan jo jotain muutakin. Ihan oikeasti.
Johan niissä alkaa ollakkin! Mutta pitäisi olla Matxillekin selvää, että kun yli 200 suomalaista oli kateissa niin asiasta enemmän uutisoitiin kuin tavallisesti. Israelissa kuten Irakissa kuolee jatkuvasti ihmisiä ja siihen on eräällälailla tottunut. Aasian hyökyaalto tuli yllättäen ja tappoi tämän hetken tietojen mukaan kerralla 150 000 ihmistä. Infrastruktuuri tuhoutui ja moni menetti perheen. Että en nyt näe tossa sun ihmettelyssä mitään järkeä.

Ja vähä voisit miettiä mitä sanavalintoja käytät. Kaikkiin ei uppoa: "olen Matxi foorumin hauskatyyppi" näytelmä .

Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
No huhhuh

Paikalliset suomalaiset auttoivat parhaansa mukaan ihmisiä. Heistä olikin enemmän apua kuin viranomaisista. Itse asiassa kun ensimmäinen aalto tuhosi läheisen viinakaupan seinän, ryöväsivät paikalliset poliisit kaupan, jonka jälkeen heitä ei enää katukuvassa näkynyt. Kuuleman mukaan he olivat ryyppäämässä jossain sisämaassa.
Poliisit tulkitsivat rk62:n, SamiJ:n, jmt:n ja Jr-:n tekstit foorumilla vähän väärin. :nope: :nope: :nope:

Vesku

Maatalousneuvos
Onko ollut tästä jo juttua täällä tai muissa medioissa??

Paikallisen Savon Sanomien juttu:

Ryhmä, joka vain odotti kutsua lähteä heti lentoon

Asta Tenhunen

Suomella ei ole lähettää tällaisiin tehtäviin koulutettuja erikoisjoukkoja Thaimaahan.” Näin vastasi ulkoministeriö monella suulla moneen kertaan viime viikolla – mm. ministerien tiedotustilaisuudessa uudenvuodenaattona.

Vastaus oli varmasti hyvässä uskossa annettu. Mutta tieto on väärä.

Suomella on kansainvälisiin pelastustehtäviin koulutettu ja varustettu joukko Finn Rescue Force (FRF), Suomen pelastuskomennuskunta, joka on 11 vuotta kituuttanut erittäin niukoilla määrärahoilla, mutta kehittänyt itsestään silti kansainvälisestikin taitavan ja arvostetun ryhmän.

FRF on tosin sisäasiainministeriön alainen eikä ulkoministeriö ilmeisesti todellakaan tiennyt, millainen pelastusjoukko Suomella olisi ollut käytössään lähtemään heti ensimmäisten tyhjinä Thaimaahan lentäneiden evakuointikoneiden kyytiin.

FRF:ää on käytetty aiemmin mm. vuosi sitten Iranissa Bamin maanjäristystuhojen kriisiapuun. Ehkä sen tapauksen uutisointi jätti vaillinaisen mielikuvan siitä, mihin joukkio soveltuu.

Tv-toimittajatkin tenttasivat ulkoministeri Erkki Tuomiojalta, miksei ”kommandojoukkoa” lähetetty Thaimaahan suomalaisten auttamiseksi.

Yksi syy pelastajajoukon jättämiseen hälyttämättä oli juuri se, että FRF:ää on luultu – ilmeisesti niin ulkoministeriössä kuin harvojen kansalaisten keskuudessa, jotka joukon olemassaolon ovat tienneet – palomiesryhmäksi, joka pystyy nostelemaan painavia esineitä ja käyttämään teknisiä vimpaimia, muttei juuri muuhun.

FRF:n jäsenillä on kuitenkin pohjanaan palomies/pelastaja-tutkinnot ensihoitokoulutuksineen sekä useilla jäsenistä myös lähi- tai sairaanhoitajakoulutus täydennettynä erikoisoloihin räätälöidyllä kurssituksella.

Finn Rescue Force on koulutettu etsimään, auttamaan, pelastamaan ja antamaan ensihoitoa luonnonkatastrofien tai isojen teknologisten onnettomuuksien uhreille. Kuulostaisiko täsmäävän Kaakkois-Aasian tapahtumiin?

Joukkueen toimintaedellytyksiin kuuluu myös, että se huolehtii itse itsestään eli vie mukanaan varusteet, viestintäyhteydet ja mm. ruoat ja vedet paitsi oman turvallisuutensa vuoksi niin myös siksi, ettei se kuormita paikallista yhteiskuntaa.

Parin sadan henkilön reservistä saadaan alle päivässä liikkeelle noin 30 hengen FRF-joukkue, joka olisi pystynyt pitämään ulkoministeriön ja muut ministerit suoraan ajantasalla siitä, mitä kriisialueella tapahtuu.

FRF:n joukkueen vetäjiksi on Suomessa tarjolla myös niin kokeneita ja arvostettuja pelastajia, että heidän lähettämisensä heti ensihätään Suomen valtion silmiksi, korviksi ja evakuoinnin organisoijiksi olisi ollut perusteltua.

Kansainvälisistä katastrofeista tulee hälytys Suomeen Helsingin hätäkeskukseen ja sitä kautta edelleen sisäministeriöön. Ministeriön pelastustoimen päivystäjä sai tapaninpäivän aamuna sunnuntaina 26. joulukuuta kello 8.20 Helsingin hätäkeskuksesta tiedon, että suomalaiset turistit soittelevat itse Thaimaasta apua sekä hätääntyneet omaiset Suomessa ovat saaneet mm. tekstiviestejä ja pyytävät apua omaisilleen.

FRF:ää ei hälytetty. FRF tarjosi itse lähtövalmiuttaan. Ilman tulosta.

Hälytykset menivät ulkoministeriölle, joka turvautui Suomen Punaiseen Ristiin. SPR hoiti tilanteen hyvin. Sillä on reservissään hoitoalan ammattilaisia ja monia muitakin ammattilaisia, jotka ovat vapaaehtoisesti ilmoittautuneet ja kouluttautuneet SPR:n työntekijöiksi kriisioloja varten, mutta ennen kuin SPR ehti paikalle suomalaisten vointi oli avuliaiden sukellusoppaiden ja paikallisten hyväsydämisyyden varassa.

Usea suomalainen ehti viettää jopa monta tuskanpäivää ilman, että kukaan tuli luo ja sanoi: Sinut viedään Suomeen ja omaisiasi etsitään.

Suomen valtio hukkasi oman, varta vasten tällaisia tilanteita varten koulutetun pelastusjoukon käytön. Ei kyse ollut viivyttelystä tai Thaimaasta tulleiden tietojen epävarmuudesta, vaan siitä, ettei Suomessa FRF:ää tunneta. Ei edes ministeriöissä, jotka ratkaisevia päätöksiä avun hälyttämisestä tekivät.

Jälkiviisastelu on aina helppoa. Suomihan kuitenkin evakuoi kansalaisensa katastrofialueelta noin viikossa. Nopea tahti oli paitsi valtion velvollisuus kansalaisiaan kohtaan niin myös palvelus paikallisille: Kun turistit vietiin pois kansoittamasta paikallisia sairaaloilta, sieltä vapautui hoitopaikkoja, -henkilökuntaa ja -tarvikkeita paikallisten loukkaantuneiden auttamiseksi.

Mutta asioiden ihmettelyä, kriittisiäkään kysymyksiä, ei pidä kieltää ja hyssytellä hiljaisiksi, vaan kannattaa suoraan kysyä: Mitä tästä opimme?"

Jos tommonen joukko on- sanotaan 3-5 tunnin lähtövalmiudessa- ja ulkoministeri ei moisesta tiedä, niin sitten voidaan jo ruveta kyselemään valton hallinnon sisäisestä tiedottamisesta jo "raskailla äänenpainoilla"?! Kyllähän sinne lähti ekalla lennolla kaiten lääkäreitä ja sairaanhoitajia, mutta olisiko tämä "valiojoukko" ollut jo menossa, kun "tavallisia" vielä haalittiin kasaan?

No. ajattelin tässä jo, että käytäköön jälkipuinti myöhemmin... Nyt taitaa olla jo sekin aika!

VOi olla K.Sasille "makoisa lihapala", jota tulee siivet viuhen nokkimaan....?

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Ainakin jommassakummassa iltapäivälehdessä oli aiemmin juttua tuosta Veskun mainitsemasta hommasta.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Ja olihan siitä mainittu jo tässäkin otsikossa aiemmilla sivuilla.

Vaikka olenkin sitä mieltä, että pelastusoperaatio sujui varsin mallikkaasti, täytyy hallituksen selvittää mikä meni pieleen FRF:n suhteen. Sen jos olisivat saaneet paikan päälle ensimmäisen lennon mukana, olisivat he pystyneet toimimaan silminä ja korvina suomen suuntaan paikan päällä ja näinollen helpottamaan ja mahdollisesti nopeuttamaan pelastustoimia. Eikä siitä ainakaan mitään haittaa olisi ollut. Aika oudolta tuntuu, jos ulkoministeriössä ei edes tiedetty kyseisestä ryhmästä. Jossain on ollut todella paha tietokatkos.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Kyllä ne jossain tiedotustilaisuudessa vastasivat tuohon aiheeseen, että FRFää ei lähetetty koska on erityyppisiin tilanteisiin tai erilaisiin tehtäviin tarkoitettu. En muista tarkemmin. Vähän kuulosti selittelyltä, mutta niin kait. Lähtihän sinne se EMA(?)-groupin 3-hengen ryhmä jo tapanina.