Erilaisten aikarajojen historiaa

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Kaudella 1993 Esikarsinta pudotettiin pois kun riittävästi talleja ei saapunutkaan vaikkakin aika-ajon karsinta jäi voimaan alustavasti. Toki pian sitäkään ei enää tarvinnut. Sitten erikoisesti aiottiin pudottaa kisailijoita aina 24 kuljettajaan asti jota ensin nostettiin 25 kuljettajaan ja lopulta normaaliin 26 kuljettajaan asti. 24 auton raja nähtiin liian pieneksi ja ilmeisesti sen tarkoitus oli perustettu myös Marchin mahdolliselle paluulle ja Lola-Dallaran mahdolliselle lisähitaudelle. Ajoittain jälkimainitun tallin autojen vauhdit olivat todella hitaita.

Tässä kuitenkin 107 % rajan mahdollisia pudonneita kaudella 1993:

1993

Kyalami: Kaikki kuljettajat paitsi Lola-Dallaran kuljettajat Luca Badoer ja Michele Alboreto olisivat olleet mukana kilpailussa aikarajan perusteella eli Kyalamiin olisi päässyt sääntöjen mukaan 25 kuljettajaa. Lähtöön olisi muutoin osallistunut 24 kuljettajaa.

Interlagos: 22 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. Kilpailusta aikarajan perusteella olisi karsiutunut Andrea de Cesaris, Fabrizio Barbazza, Michele Alboreto ja sittemmin oikeastikin karsiutunut Ivan Capelli.

Donington: Kaikki kuljettajat Luca Badoeria lukuunottamatta olisivat päässeet mukaan kilpailuun ilman 25 auton sääntöä myös 107 % aikarajan pohjalta. Eli Badoer olisi jäänyt rannalle 107 % säännön noudatuksessa.

Imola: Kaikki kuljettajat olisivat päässeet mukaan kilpailuun ilman 25 auton sääntöä myös aikarajan pohjalta. Myös 107 % säännöllä jokainen olisi päässyt kilpailuun.

Barcelona: 17 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. Kilpailusta 107 % säännöllä olisi karsiutunut Martin Brundle, Aguri Suzuki, Christian Fittipaldi, Thierry Boutsen, Luca Badoer, Ukyo Katayama, Andrea de Cesaris, Fabrizio Barbazza ja Michele Alboreto.

Monaco: 23 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. Kilpailusta olisi karsiutunut 107 % säännöllä Michele Alboreto, Fabrizio Barbazza ja Luca Badoer.

Montreal: Kaikki kuljettajat olisivat päässeet mukaan kilpailuun ilman 25 auton sääntöä myös aikarajan pohjalta. 107 % säännölläkin.

Magny-Cours: 23 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. Kilpailusta olisi karsiutunut 107 % säännöllä Fabrizio Barbazza, Andrea de Cesaris ja Michele Alboreto.

Silverstone: 18 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. Kilpailusta olisi karsiutunut 107 % säännöllä Christian Fittipaldi, Pierluigi Martini, Andrea de Cesaris, Ukyo Katayama, Thierry Boutsen, Philippe Alliot, Luca Badoer ja Michele Alboreto.

Hockenheim: Kaikki kuljettajat pääsivät mukaan kilpailuun kun tallit luopuivat muutenkin 25 auton säännöstä radalla. Aikaraja riitti hyvästikin. 107 % säännölläkin.

Hungaroring: 22 kuljettajaa olisi päässyt kilpailuun. 107 % säännöllä kilpailusta karsiutuneet kuljettajat olisivat olleet Ukyo Katayama, Thierry Boutsen, Michele Alboreto ja Luca Badoer.

Spa-Francorchamps: Kaikki kuljettajat olisivat päässeet mukaan kilpailuun lukuunottamatta Michele Alboretoa ja ilman aikaa jäänyttä Alessandro Zanardia. 107 % mitattunakin.

Monza: Kaikki kuljettajat pääsivät mukaan kilpailuun aikarajasta huolimatta. 107 % säännölläkin.

Estoril: 22 kuljettajaa olisi päässyt kilpailuun. 107 % säännöllä kilpailusta olisivat karsiutuneet Emanuele Naspetti, Christian Fittipaldi, Michele Alboreto ja Luca Badoer.

Suzuka: Kaikki kuljettajat pääsivät mukaan kilpailuun aikarajasta huolimatta. Myös 107 % säännöllä vaikkakin Jean-Marc Gounon oli sen verran hidas, että sillä säännöllä kisalupa ei ehkä välttämättä olisi riittänyt hänelle.

Adelaide: 22 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun, mutta Toshio Suzuki oli 110 % säännön ulkopuolella. Suzuki olisi ollut myös 107 % säännön ulkopuolella. Lopulta tuomaristo kuitenkin myönsi Suzukille poikkeusluvan kilpailuun. Osin tuomaristo perusteli tätä myös Lola-Dallaran sulautumisella Minardiin. 107 % säännöllä myös Pedro Lamy olisi pudonnut pois kisasta karsiutuen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Laitetaan kauden 1994 osalta mahdollisia 107 % pudonneita tähän:

1994

Interlagos: Kilpailuun olisi voinut periaatteessa osallistua 26 kuljettajaa sillä Roland Ratzenberger oli 107 % rajan sisällä vaikkakin karsiutui. Pacificin Paul Belmondo ei saanut aikaa lainkaan.

TI Circuit Aida: Kilpailuun olisi voinut periaatteessa osallistua 25 kuljettajaa sillä Roland Ratzenberger ei olisi päässyt kilpailuun 107 % säännöllä. Myös Bertrand Gachot ja Paul Belmondo olisivat olleet ulkona kilpailusta.

Imola: Kilpailussa sattui murheellisen kilpailun lisäksi sellainenkin erikoisuus, että Paul Belmondo ei päässyt kilpailuun. Osin tämä erikoisuus johtui tai saattoi johtua myös Simtekin tekemän peruuttamattomuuden takia eli se ei muistanut tai ei halunnut peruuttaa Roland Ratzenbergerin sijoitusta lähtöruudukossa. Hänen kuolemastaan huolimatta. Oman aikarajansa perusteella Belmondo olisi päässyt kilpailuun.

Tosin 107 % säännöllä hän ja Ratzenberger olisivat pudonneet kilpailusta. Rubens Barrichellon ainoa rekisteröity aika ennen kaameaa ulosajoa ylitti noin kymmenkertaisesti 110 % säännön, mutta se olisi kyllä varmasti siitä tippunut. Eli periaatteessa olisi voitu nähdä 27 kuljettajaa tai vähän tarkemmalla sääntöjen noudattamisella 26 kuljettajaa kilpailussa. Lopulta kohtalokkaana vappupäivänä 1994 Imolassa ajoi vain 25 kuljettajaa. Kuten olisi ajanut 107 % säännölläkin.

Monaco: Kilpailuun olisi pitänyt päästää vain 19 kuljettajaa, mutta tuomaristo päätti toisin. Paul Belmondo oli 110 % rajan ulkopuolella ja kilpailussa mies keskeytti kunnon loppumiseen. Simtek oli poissa ja samoin Sauber-talli oli vetäytynyt kesken viikonlopun Karl Wendlingerin onnettomuuden myötä. 107 % rajalla kisasta olisivat pudonneet Olivier Panis, Eric Bernard, David Brabham, Bertrand Gachot ja Paul Belmondo.

Barcelona: Kilpailuun olisi päässyt sääntöjen tarkalla noudattamisella vain 25 kuljettajaa. Paul Belmondo oli 110 % rajan ulkopuolella. Samoin myös Andrea Montermini Simtekillä. Tosin hän karsiutui muutenkin ja lisäksi vielä loukkaantui vaikeasti. 107 % säännöllä kilpailuun olisi päässyt 22 kuljettajaa. Kisasta olisivat karsiutuneet Alessandro Zanardi, David Brabham, Bertrand Gachot, Paul Belmondo ja Andrea Montermini.

Montreal: Kilpailuun olisivat päässeet aikarajan perusteella kaikki kuljettajat. Ikävä kyllä Paul Belmondo karsiutui. 107 % rajalla myös Bertrand Gachot olisi karsiutunut. Eli sillä rajalla kisaan olisi päässyt vain 25 kuljettajaa.

Magny-Cours: Kilpailuun olisi päässyt 25 kuljettajaa. Ikävä kyllä 107 % aikarajalla Jean-Marc Gounon, Bertrand Gachot ja Paul Belmondo olisivat karsiutuneet kilpailusta.

Silverstone: Kilpailuun olisivat aikarajan perusteella päässeet kaikki kuljettajat. Ikävä kyllä Bertrand Gachot ja Paul Belmondo karsiutuivat kilpailusta. Pacificin autot olisivat pudonneet 107 % säännön käytöllä myöskin pois ruudukosta.

Hockenheim: Kilpailuun olisivat aikarajan perusteella päässeet kaikki kuljettajat. Ikävä kyllä Paul Belmondo ja Bertrand Gachot karsiutuivat kilpailusta. Jälleen kerran Pacificin miehet olisivat pudonneet 107 % säännöllä.

Hungaroring: Kilpailuun olisi voinut päästä aikarajan perusteella 25 kuljettajaa periaatteessa. Jean-Marc Gounon, Bertrand Gachot ja Paul Belmondo olisivat pudonneet 107 % säännön käytöllä. Paul Belmondo oli 110 % rajan ulkopuolella. Lisäksi myös Bertrand Gachot karsiutui aikarajan sisällä olemisesta huolimatta.

Spa-Francorchamps: Kilpailuun olisi voinut päästä aikarajan perusteella vain 24 kuljettajaa 107 % rajalla. Jean-Marc Gounon, Philippe Adams, Bertrand Gachot ja Paul Belmondo olisivat karsiutuneet kilpailusta.

Monza: Kaikki kuljettajat olisivat päässeet aikarajan perusteella kilpailuun. Myös 107 % säännölläkin. Ikävä kyllä Bertrand Gachot ja Paul Belmondo karsiutuivat kilpailusta ja olivat 107 % rajan ylittäneitä.

Estoril: Kilpailuun olisi voinut päästä aikarajan perusteella 26 kuljettajaa. Paul Belmondo oli 110 % rajan ulkopuolella. Lisäksi myös Bertrand Gachot karsiutui aikarajan sisällä olemisesta huolimatta. Molemmat Pacificin autoja kuljettaneet miehet olivat vaikeuksissa aikasääntöjä vastaan.
Jerez: Kilpailuun olisivat päässeet kaikki kuljettajat aikarajan perusteella. Ikävä kyllä Bertrand Gachot ja Paul Belmondo karsiutuivat kilpailusta. Etenkin 107 % takia he olisivat karsiutuneet vieläkin selvemmin lukuihin.

Suzuka: Kilpailuun olisi päässyt 25 kuljettajaa 107 % aikarajan perusteella. Ikävä kyllä Bertrand Gachot ja Paul Belmondo karsiutuivat kilpailusta. Etenkin 107 % sääntö olisi koitunut myös Taki Inouen kohtaloksi kovavauhtisilla kuljettajamarkkinoilla.

Adelaide: Kilpailuun olisi voinut päästä 26 kuljettajaa kuten pääsikin. Molemmat Pacificin kuljettajat eli Paul Belmondo ja Bertrand Gachot olivat 110 % rajan ylittäneitä kuljettajia. Tosin Gachotilla oli myös tekninen vika estämässä parempaa aikaa. 107 % säännöllä kilpailuun olisi voinut startata vain 24 kuljettajaa. Kilpailusta olisi silloin ollut haittaa Jean-Denis Deletrazille ja Domenico Mimmo Schiattarellalle.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
1994 Imola:

Rubens Barrichellon ainoa rekisteröity aika ennen kaameaa ulosajoa ylitti noin kymmenkertaisesti 110 % säännön, mutta se olisi kyllä varmasti siitä tippunut.
Tätä en ikinä ymmärtänyt, että ilman aikakierrosta jääneet saivat tulokseksi ajan, jolloin lähtivät varikon portilta radalle aika-ajon alkamisen jälkeen. Muistaakseni näin. Kun ei mitään tekemistä kierrosajan kanssa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Laitetaan sitten vielä kauden 1995 mahdollisia 107 % säännön tiputtamia kuljettajia.

Tässä vielä kauden 1995 kisaruudukkoa:

1995

Interlagos: 21 kuljettajaa olisi päässyt kilpailuun. Kilpailusta olisi karsiutunut Andrea Montermini, Roberto Moreno, Jos Verstappen, Pedro Diniz ja Domenico Mimmo Schiattarella.

Buenos Aires: 21 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun säännön tarkalla noudattamisella. Kilpailusta olisivat pudonneet Andrea Montermini, Bertrand Gachot, Roberto Moreno, Pedro Diniz ja Taki Inoue.

Imola: 20 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun säännön tarkalla noudattamisella. Kilpailusta olisivat pudonneet Karl Wendlinger, Bertrand Gachot, Domenico Mimmo Schiattarella, Andrea Montermini, Roberto Moreno ja Pedro Diniz.

Barcelona: 20 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun säännön olemisella jo tuolloin. Luca Badoer, Domenico Mimmo Schiattarella, Andrea Montermini, Bertrand Gachot, Roberto Moreno, ja Pedro Diniz olisivat karsiutuneet kilpailusta.

Monaco: 19 kuljettajaa olisi päässyt mukaan säännön tarkalla noudattamisella. Kilpailusta olisi pudonnut Domenico Mimmo Schiattarella, Bertrand Gachot, Pedro Diniz, Jos Verstappen, Roberto Moreno, Andrea Montermini ja Taki Inoue.

Montreal: Kaikkiaan 22 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. Roberto Moreno ja Pedro Diniz olisivat pudonneet ulos kilpailusta.

Magny-Cours: 20 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. Kilpailusta ulkona olisivat olleet Andrea Montermini, Bertrand Gachot, Pedro Diniz ja Roberto Moreno.

Silverstone: Säännön tarkalla noudattamisella vain 17 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. 110 % rajan ulkopuolella olivat Mika Salo ja Andrea Montermini. Samalla molemmat herrat olivat 107 % rajan ulkopuolella. Salon ja Monterminin lisäksi kilpailusta 107 % rajalla olisivat tippuneet Luca Badoer, Taki Inoue, Pedro Diniz, Bertrand Gachot ja Roberto Moreno.

Hockenheim: 20 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kisaan 107 % säännöllä. Pedro Diniz, Roberto Moreno, Andrea Montermini ja Giovanni Lavaggi olisivat olleet ulkona.

Hungaroring: 19 kuljettajaa olisi päässyt mukaan säännön tarkalla noudattamisella. 107 % rajan ulkopuolella olivat Massimiliano Max Papis, Roberto Moreno, Andrea Montermini, Pedro Diniz ja Giovanni Lavaggi.

Spa-Francorchamps: Säännön tarkalla noudattamisella mukana kilpailussa olisi ollut 21 kuljettajaa. 107 % rajan ulkopuolella olivat Roberto Moreno, Giovanni Lavaggi ja Pedro Diniz.

Monza: 19 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. Taki Inoue, Andrea Montermini, Roberto Moreno, Pedro Diniz ja Giovanni Lavaggi olisivat karsiutuneet.

Estoril: 21 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun säännön tarkalla noudattamisella. 107 % rajan ulkopuolella olivat Pedro Diniz, Roberto Moreno ja Jean-Denis Deletraz.

Nürburgring: 19 kuljettajaa olisi päässyt mukaan säännön tarkalla noudattamisella kilpailuun. 107 % rajan ulkopuolella olivat Andrea Montermini, Taki Inoue, Pedro Diniz, Roberto Moreno ja Jean-Denis Deletraz.

TI Circuit Aida: 20 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun 107 % säännön ollessa voimassa. Pedro Diniz, Roberto Moreno, Andrea Montermini ja Bertrand Gachot olisivat karsiutuneet.

Suzuka: Kilpailuun olisi pitänyt päästää säännön tarkalla noudattamisella vain 18 kuljettajaa. Kilpailusta olisivat säännön tarkalla noudattamisella olleet 107 % ulkopuolella Andrea Montermini, Pedro Diniz, Roberto Moreno, Bertrand Gachot ja Mark Blundell. Aguri Suzuki oli rajan sisällä, mutta loukkaantui. Mark Blundellin tilanne oli erikoinen. Hänellä oli yksi erittäin hidas aika perjantailta ja lauantain vapaan harjoituksen kolarin takia hän vetäytyi aika-ajosta. Blundellin vetäytyminen tapahtui Sid Watkinsin neuvosta.

Hänen kuitenkin sallittiin startata kilpailuun perjantain vapaan harjoituksen aikojen perusteella ja muutenkin automäärienkin vuoksi. Siten siis normaaleissa oloissa todennäköisesti muutoin rajan noudattamisella olisivat pudonneet vain Roberto Moreno ja Bertrand Gachot. Ainoa hidas aika Mark Blundellin osalta oli jälleen yli kymmenkertaisesti 110 % rajaa hitaampi aika.

Adelaiden: 110 % rajan viimeisessä kilpailussa vain Mika Häkkinen olisi pudonnut ruudukosta ja hänkin vain säännön tiukalla noudattamisella ja vain jos hän ei olisi parantanut aikaansa. Silloin kisaan olisi lähtenyt vain 23 kuljettajaa kuten lähti muutenkin. Tulevalla 107 % säännöllä ja sitä noudattamalla kilpailusta olisi pudonnut vielä erikseen Pedro Diniz, Andrea Montermini ja Bertrand Gachot. Silloin olisi kilpailussa nähty vain 20 kuljettajaa.
 
Ylös