Tokihan se on noin, mutta artistit on rahanhimossa ja suurempaa levymyyntiä tavoitellakseen menny noihin isoihin yhtiöihin. Semmosta se on, kun antaa pirulle pikkusormen. En mä noita world staroja oikein osaa sääliäkään.
Ei se noinkaan mene. Se vaan on ollut niin, että jos musiikista meinaa ammatin saada on mentävä isolle tai vähintään keskisuurelle levy-yhtiölle, koska muiden kautta ei koskaan saa radiosoittoa, pääse keikanmyyjien listoille ja niin edelleen. Isot levy-yhtiöt ovat käytännössä määränneet kenestä tulee menestys ja kenestä ei. Spotify on nyt näiden kuolevien dinosaurusten viimeisiä keinoja pitäytyä kiinni vallan kahvassa, koska ne omistavat niin paljon musiikkia, jota ihmiset tahtovat kuulla.
Uran luominen ilman suurta levy-yhtiötä on oikeastaan mahdollistunut vasta viime vuosina. Mutta siihen, että musiikkibisneksessä voi tehdä sellaista suht. menestyksekästä uraa ilman suurta levy-yhtiötä, toimii Spotify vaan jarruna. Olennainen on juuri tuossa lainaamani McRaen esille nostama pointti, että Spotifystä maksavat kuluttajat luulevat toimivansa oikein ja artistien hyväksi, vaikka todellisuus onkin aivan toinen.
Suurin osa artisteista on kuitenkin aivan eri kokoluokassa kuin nämä Metallicat ja Beyoncet, joten heidän kohdallaan kysymys on ihan oikeasti toimeentulosta.