Espanjan GP 2006

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
formulastara sanoi:
Kyllä, mutta se olisi johtanut rangaistukseen. Tämä koskee siis muita paitsi Sumi/Ferrari-yhdistelmää(Nurre 2004)
Mitas kummaa tapahtu Nurrella 04? :doubtful:
Kuten todettua, Schumin tyontaminen radalle vuotta aiemmin meni saantojen mukaan.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Ma sanoi:
Mitas kummaa tapahtu Nurrella 04? :doubtful:
Kuten todettua, Schumin tyontaminen radalle vuotta aiemmin meni saantojen mukaan.
Harmi vain että samaa sääntöä ei käytetty nyt Montoyan kohdalla. Sääntö jossa ratavalvojat voivat oman mieltymyksensä mukaan päättää kenen kisa jatkuu ja kenen ei, on typerä. Vastaava tilanne oli myös Monzassa -04, jolloin Alonso jäi Lesmoa edeltävään shikaaniin, mutta ratavalvojat tylysti viittoilivat Alonson nousemaan autosta pois.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
E. Tuhero sanoi:
Turva-auto on tosiaan vieraillut kovin pienestä nykyään, mutta suuntaus on minusta huono. Ei autoa saisi sen takia IKINÄ ottaa että saadaan letka kasaan ja parempi kisa aikaiseksi. Välillä tuntuu että auto on otettu ihan vain lisä jännityksen takia :/

Tuo montoyan spinni tapahtui tosiaan paikassa jossa on hyvä näkyvyys ja hidas mutka juuri spinniä ennen joten vauhti on pakosti alhainen.

Totta kai joku voi ajaa lippujen aikana liian kovaa ja spinnata, mutta näinhän voi käydä radan joka kohdassa joten ei sen takia voi aina turva-autoa ottaa.
Juu ei mitään keinotekoista jännitystä turva-auto kuviolla, mutta kuinka hidas ja helppo se paikka sitten oikeasti on? Montoyalle ei paikka tuntunut kovinkaan helpolta. Toki väitti, että vika olisi ollut TC, mutta onko vahvistettu tallin taholta? Näytti minusta yli yrittämiseltä :ahem:

Oliko mutka 2 vai 8 missä montoya pyörähti? Joku joka tietää niin vois valottaa minkälaista nopeutta tuossa paikassa ajetaan?

Jotenkin ratavalvojien työturvallisuuskin pitää taata! En halua Pryce tapahtumien toistuvan :nope: Heidfield viimeksi osoitti vähän samanlaisessa mutka yhdistelmässä brasiliassa, että se väistäminen ei sittenkään ole niin helppoa!
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9268
Felix sanoi:
Harmi vain että samaa sääntöä ei käytetty nyt Montoyan kohdalla. Sääntö jossa ratavalvojat voivat oman mieltymyksensä mukaan päättää kenen kisa jatkuu ja kenen ei, on typerä. Vastaava tilanne oli myös Monzassa -04, jolloin Alonso jäi Lesmoa edeltävään shikaaniin, mutta ratavalvojat tylysti viittoilivat Alonson nousemaan autosta pois.
Juu, näin on. Parasta olisi, että toimitsijat voisivat työntää auton radalle, jos se on turvallisin tapa siirtää se pois. Tässä tapauksessa kuljettajan pitäisi kuitenkin ajaa heti varikolle ja keskeyttää kilpailu.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bleu sanoi:
Juu, näin on. Parasta olisi, että toimitsijat voisivat työntää auton radalle, jos se on turvallisin tapa siirtää se pois. Tässä tapauksessa kuljettajan pitäisi kuitenkin ajaa heti varikolle ja keskeyttää kilpailu.
Tai vähintään ajaa varikon läpi, rangaistuksena ulkopuolisesta avusta.
 

mrj-fin

Banned
Liittynyt
5.6.2005
Viestit
179
Sijainti
Helsinki
Schumacher joutui hietikolle, koska hänet torpattiin sinne ilman omaa syytä toisin kuin tässä Montoyan tapauksessa, jossa kuljettaja itse teki virheen, jolloin auto kuuluu poistaa kilpailusta. Piquet kolaroi Prostin kanssa Meksikossa 1987 ja hänet työnnettiin uudelleen mukaan kisaan. Mikä vaikeus siinä on jos ei ole edes oma vika, että joutuu ulos niin annettaan mahdollisuus jatkaa kisaa?
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Tosin se on ylensä vähän niin ja näin, että tuossa ajassa ehdittäisiin kaikissa tapauksissa etsiä syyllinen; oliko oma vika vai ei. Tästä syystä yksinkertaisesti normaalisti keskeytykseen johtavasta tapauksesta pitäisi tulla joko varikon läpiajo tai sitten hylkäys; oli kuka tahansa syyllinen.

Tosin Schumin tapauksessa se oli hänen oma mokansa. Häntä oltiin ohittamassa ja hyvin oli onnistumassa, mutta Schumi epätoivoisesti yritti vielä ja osui ohittajaan..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Rusina sanoi:
Tosin Schumin tapauksessa se oli hänen oma mokansa. Häntä oltiin ohittamassa ja hyvin oli onnistumassa, mutta Schumi epätoivoisesti yritti vielä ja osui ohittajaan..
Samanlainen muistikuva, Montoyakin taisi olla suht röyhkeä tilanteessa, mutta kyllähän se kaikkien taiteen sääntöjen mukaan meni ainakin Schumacherin mittapuulla. Joka muuta väittää voi katsella Michaelin omia edesottamuksia vaikka Spasta 1995 ja 2000 ja sitten niellä porunsa. Samat säännöt kaikille.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Formulastara sanoi:
(jos Monty olisi työnnetty radalle) Kyllä, mutta se olisi johtanut rangaistukseen. Tämä koskee siis muita paitsi Sumi/Ferrari-yhdistelmää(Nurre 2004)
Öö, onkos säännöt muuttuneet niin että tuollaisessa tilanteessa tulee joku rangaistus?

Rip3 sanoi:
...
Jotenkin ratavalvojien työturvallisuuskin pitää taata! En halua Bryce tapahtumien toistuvan :nope: Heidfield viimeksi osoitti vähän samanlaisessa mutka yhdistelmässä brasiliassa, että se väistäminen ei sittenkään ole niin helppoa!
Totta, ulosajot kuuluvat lajiin ja kun nykytyylin radoilla on pitkät turva-alueet, niin toimitsijoilla on aika pitkä "turvaton" matka juosta autolle. Tästä on itseasiassa jo puhuttu useanakin vuonna. Yksi ehdotettu ja mielestäni ihan toimiva ratkaisu olisi autoihin langattomasti toimitsijoiden puolelta kytkettävä "varikkonopeuspakko". Silloin kaikki autot ajaisivat hetken hitaasti, ja kun tilanne selvenee, päästettäisiin autot taas kisaamaan. Hyötynä verrattuna turva-autoon olisi tilanteen pysyminen samana sekä se että kisa voisi jatkua nopeammin eikä vain kerran kierroksessa. Haittapuolena olisi autojen jäähdytysongelmat hiljaa ajettaessa.

Tekniset ratkaisut tuollaiseen järjestelmään kyllä olisivat. Taitaa vaan olla niin ettei asia havahduta ennenkuin jotain tapahtuu.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1341
Bobakki sanoi:
Samanlainen muistikuva, Montoyakin taisi olla suht röyhkeä tilanteessa, mutta kyllähän se kaikkien taiteen sääntöjen mukaan meni ainakin Schumacherin mittapuulla. Joka muuta väittää voi katsella Michaelin omia edesottamuksia vaikka Spasta 1995 ja 2000 ja sitten niellä porunsa. Samat säännöt kaikille.
Vahvaa offtopicia, mutta muistikuvani mukaan Schumi ei ole koskaan valittanut mistään hiukan röyhkeistä ohituksista/ohitusyrityksistä joita häntä kohtaan on tehty. Eli Michael mielestäni pelaa samoilla säännöillä aina. Tästä pointsit hänelle.

En siis väitä että sinä olisit toisin väittänyt, tuli vain mieleen.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
mrj-fin sanoi:
Schumacher joutui hietikolle, koska hänet torpattiin sinne ilman omaa syytä toisin kuin tässä Montoyan tapauksessa, jossa kuljettaja itse teki virheen, jolloin auto kuuluu poistaa kilpailusta. Piquet kolaroi Prostin kanssa Meksikossa 1987 ja hänet työnnettiin uudelleen mukaan kisaan. Mikä vaikeus siinä on jos ei ole edes oma vika, että joutuu ulos niin annettaan mahdollisuus jatkaa kisaa?
Aivan tulkintakysymyshän se on, onko spinni/accidentti oma vika vai ei. Aivan liian tulkinnanvarainen.

Hyvin voi ajatella, että miksei Sumikin siellä nurrella 2003 antanut tilaa montoyalle. Ei olisi joutunut torpatuksi. Kyllä siinäkin tilanteessa oli 2 kuljettajaa.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4573
Sijainti
Kokkola
WebSlave sanoi:
Montoyan auto ei ollut radalla kuin hivenen keulastaan, näkyvällä paikalla, eikä ajolinjalla.
No, kai se Charlie Whiting tietää meitä paremmin milloin SC on välttämätön.
Melko lähellä ajolinjaa kuitenkin. Jotenkin vaan tuntui että järkkärit toivoivat turva-autoa radalle, ihmeesti hidasteltiin sen auton pois hakemisen kanssa ja kun monessa tapauksessa kuitenkin auto saadaan hetkessä sivummalle, kokonaan pois radalta. Vähän vastaava homma kuin Saksassa 2001 (Hocke) kun Schumi jäi siihen starttikolariin ja järjestysmiehet eivät yrittäneetkään pistää vauhtia romujen siivoamiseen --> uusintastartti = Schumi siihen mukaan vara-autolla.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Teemu-84 sanoi:
Melko lähellä ajolinjaa kuitenkin.
Katselin nauhaa kisasta ja myönnän, että autot normaalisti vetivät kyllä aivan sen kanttarin vierestä, jonka päällä Montoyan auto lillui.

Olen silti sitä mieltä, ettei tuossa tilanteessa olisi pitänytkään ottaa Safety Caria. Tuollaisia tilanteita varten on ne keltaiset liput. Täytyyhän niilläkin nyt jokin virka olla. Vauhtia autoilla oli edeltävässä kaarteessa n. 145 km/h, eli kisatilanteessakaan paikka ei ollut mahdottoman nopea. Keltaisten lippujen alla siinä tietenkin ajettiin jonkin verran hiljempaa. Keltaiset liput velvoittavat kuskit ajamaan varovasti, joten muiden spinnauksen samassa paikassa ei pitäisi olla suuri riski.

Samalla muuten näkyi se, ettei Kimin autosta tosiaan hajonnut mitään, vaan punainen palanen lensi ilmaan radalta Kimin auton nostattamana. Se näkyi hidastuksessa tummana täplänä asfaltilla ennen kuin Kimi ajoi sen yli.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös