Espanjan GP 2006

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
mrj-fin sanoi:
Omasta mielestäni oli hyvä kisa paitsi tietenkin sijoja 5-8 miehittikin huonot miehet. Kun nopeuserot olivat näinkin suuret niin ei niitä ohituksia tule, vaikka kyseessä olisi mikä rata tahansa. Se, että ei ole tapahtumia kisassa voidaan johtaa kuljettajien syyksi, jotka ajavat vältellen riskejä. Turva-auton ottaminen radalle on vähän niin ja näin, turvallisuudesta se ei ainakaan ole kiinni nimittäin ei se todellakaan ole vaiva eikä mitään siirtää nopeasti alle minuutissa auto pois radanvarresta jos sijoitettaisiin nostureita 100 metrin välein. Urheilullisuus varmastikkin kärsii, kun joutuvat monet tiimit menettävät ajetun välimatkan. Muutenkin autojen rengaat menevät kylmiksi hitaassa ajossa ja se haittaa etenkin Hondia, Toyotia, Ferrareita sekä BMW-Saubereita ja täten kuskit joutuvat usein päästämään muut autot edellensä turva-auton poistuttua radalta, heikomman pidon ansiosta.

Mestaruustaistelu tullaan käymään kahden tiimin välillä ja molemmat ovat sentään itselleni mieluisia, joten googol kertaa mielummin näin kuin vaikkapa viime vuonna. Kilpailun tyhmiä tekoja olivat alussa Barrichellon tyhmä ajolinja Massan takana ja sijanmenetys startissa kun ei ajanut radan vasenta laitaa, johon se yksi tunki eteen ja täten Button menetti kisassa viidennen tilan, ei hyvää päivää. Montoyan kanttarille jääminen olikin sitten tragikoomisempi juttu ja onneksi ei sentään johtanut pace-carin tuloon radalle.

Sama meno jatkukoon ja samalla vielä Hondalle ja Toyotalle että BWM-sauberille lisää vauhtia niin eiköhän se riitä jo. :ahem:
Funny stuff :jaska:
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Moe Szyslak sanoi:
Kisatuomaristo pelas voiton Alonsolle. :D

Montosen auto on keskellä rataa, eikä SCtä oteta ulos koska Alonso on jo stopilla käyty ja Sumi taas ei.

Ja joku kisa sitten otettiin SC vaikka auto oli soralla. :nope:
Tätä minäkin tuumin, yleensä SC tulee radalle kun joku edes aikoo spinnata.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
tsinivuo sanoi:
Tätä minäkin tuumin, yleensä SC tulee radalle kun joku edes aikoo spinnata.
Mikä on väärin. Nyt toimittiin oikein. Montoyan auto ei ollut radalla kuin hivenen keulastaan, näkyvällä paikalla, eikä ajolinjalla. SC:n käyttöä pitää välttää, mikäli mahdollista.

No, kai se Charlie Whiting tietää meitä paremmin milloin SC on välttämätön.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Mikä on väärin. Nyt toimittiin oikein. Montoyan auto ei ollut radalla kuin hivenen keulastaan, näkyvällä paikalla, eikä ajolinjalla. SC:n käyttöä pitää välttää, mikäli mahdollista.

No, kai se Charlie Whiting tietää meitä paremmin milloin SC on välttämätön.
Lisäksi nyt radalla ei ollut mitään siivottavaa sälää, mikä yleensä johtaa varsin herkästi turva-auton tuloon.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Lisäksi nyt radalla ei ollut mitään siivottavaa sälää, mikä yleensä johtaa varsin herkästi turva-auton tuloon.
Ei Montoyan pyörähdyksen seurauksena, mutta pääsuoralla mielestäni kisan kestäessä oli. Jo ennen Kimin "ilmanohjaimen hajoamista". Onko sitä vahvistettu muuten Kimin tai tallin toimesta?
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Bobakki sanoi:
Lisäksi nyt radalla ei ollut mitään siivottavaa sälää, mikä yleensä johtaa varsin herkästi turva-auton tuloon.
Mäcin voisi kyllä tällä kaudella luokitella sanan "sälä" alle. :ahem:
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Positiivista Räikkösen kannalta katsottuna oli sijoituksen paraneminen neljällä aika-ajoista. Kukaan muu ei tainnut parantaa sijoitustaan läheskään yhtä paljon.

Milloin viimeksi Räikkönen on sijoittunut kisassa huonommin kuin aika-ajoissa, jos keskeytyksiä ei lasketa?
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Mr Natural sanoi:
Positiivista Räikkösen kannalta katsottuna oli sijoituksen paraneminen neljällä aika-ajoista. Kukaan muu ei tainnut parantaa sijoitustaan läheskään yhtä paljon.

Milloin viimeksi Räikkönen on sijoittunut kisassa huonommin kuin aika-ajoissa, jos keskeytyksiä ei lasketa?
Villeneuve nosti itseään takarivistä vielä muutaman pykälän Räikköstä enemmän.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mr Natural sanoi:
Milloin viimeksi Räikkönen on sijoittunut kisassa huonommin kuin aika-ajoissa, jos keskeytyksiä ei lasketa?
Monzassa 2005. Paalulta neljänneksi.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
lfb sanoi:
Villeneuve nosti itseään takarivistä vielä muutaman pykälän Räikköstä enemmän.
Joo, Villeneuve taisi saada rangaistuksen moottorinvaihdosta. Katsoin pikaisesti vain tuon aika-ajotuloksen, joka oli 14.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
WebSlave sanoi:
Ei Montoyan pyörähdyksen seurauksena, mutta pääsuoralla mielestäni kisan kestäessä oli. Jo ennen Kimin "ilmanohjaimen hajoamista". Onko sitä vahvistettu muuten Kimin tai tallin toimesta?
Itse katselin että siinäkohtaa rataa oli jo aiemmin samanlaisia palasia jotka lentelivät autojen renkaista. Saattoivat olla Ralffin kylvämiä palasia. Siis luulisin ettei kyseessä ei ollut Kimin autosta peräisin olevia kappaleita.

Montoyan jäätyä kiikkumaan mahasta oletin että mies olisi odotellut ratahenkilökuntaa työntämään mäccäriä takas radalle. Se olisi ollut mielestäni selkeä keino saada auto pahasta paikkaa pois helposti.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Mr Natural sanoi:
Eikös Räikkönen pudotettu Monzassa 11. ruutuun?
Itseasiassa pudotettiin. Ja olihan räikkönen hyvässä vauhdissa, ennen kuin rengas petti.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Toni_V sanoi:
Itse katselin että siinäkohtaa rataa oli jo aiemmin samanlaisia palasia jotka lentelivät autojen renkaista. Saattoivat olla Ralffin kylvämiä palasia. Siis luulisin ettei kyseessä ei ollut Kimin autosta peräisin olevia kappaleita.

Montoyan jäätyä kiikkumaan mahasta oletin että mies olisi odotellut ratahenkilökuntaa työntämään mäccäriä takas radalle. Se olisi ollut mielestäni selkeä keino saada auto pahasta paikkaa pois helposti.

Kyllä, mutta se olisi johtanut rangaistukseen. Tämä koskee siis muita paitsi Sumi/Ferrari-yhdistelmää(Nurre 2004)
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
WebSlave sanoi:
Mikä on väärin. Nyt toimittiin oikein. Montoyan auto ei ollut radalla kuin hivenen keulastaan, näkyvällä paikalla, eikä ajolinjalla. SC:n käyttöä pitää välttää, mikäli mahdollista.

No, kai se Charlie Whiting tietää meitä paremmin milloin SC on välttämätön.
Kyllä se selkeesti oli ajolinjalla, kun mutkaa ajavat autot joutuivat ottamaan toista linjaa. Siinä vielä vaihdellaan suuntaa agressiivisesti, eli spinnausriski on, ja spinnaava auto tulis ihan samaan paikkaan kuin Montoyan. Näkihän sen siitäkin että, ratamiehet eivät oikein uskaltaneet mennä auton luo, ja Montoya juoksi pois kuin jänis.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Saattoivat olla Ralffin kylvämiä palasia.
Ei kovin todennäköistä. Ralf osui Trulliin pääsuoran jälkeisessä mutkassa ja ajoi ympäri radan varikolle. Tuosta kohdasta hän ei siis rikkinäisellä etusiivellä ajanut.

Montoyan jäätyä kiikkumaan mahasta oletin että mies olisi odotellut ratahenkilökuntaa työntämään mäccäriä takas radalle. Se olisi ollut mielestäni selkeä keino saada auto pahasta paikkaa pois helposti.
Tämä olisi tuntunut luontevalta, mutta ilmeisesti Monty sammutti moottorin.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
WebSlave sanoi:
Mikä on väärin. Nyt toimittiin oikein. Montoyan auto ei ollut radalla kuin hivenen keulastaan, näkyvällä paikalla, eikä ajolinjalla. SC:n käyttöä pitää välttää, mikäli mahdollista.

No, kai se Charlie Whiting tietää meitä paremmin milloin SC on välttämätön.
Montoyan auto oli kyllä aika vaarallisessa paikassa, ei siinä paljon ratavalvojia ajateltu. Nopein konsti olisi ollut schumit eli kädet heiluun ja ratavalvojat työntämään oli auto sen verran pahassa paikassa, että olisi ollut perusteltua. Mutta siinä olen samaa mieltä, että turva-autoa ei saisi ottaa radalle liian helposti tai tämä turva-auto politiikka pysyisi edes linjassa jotenkin. Nyt kieltämättä tulee mieleen, että espanjassa ajettiin ja espanjalainen johti niin.... :doubtful:

on se turva-auto vieraillut paljon pienemmästäkin radalla. itse en menisi autoja työntelemään radan varteen kuin pakotettuna! Sen verran lujaa menivät livenä, että ratavalvojan työt jääköön muille :thumbup:
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Toni_V sanoi:
Itse katselin että siinäkohtaa rataa oli jo aiemmin samanlaisia palasia jotka lentelivät autojen renkaista. Saattoivat olla Ralffin kylvämiä palasia. Siis luulisin ettei kyseessä ei ollut Kimin autosta peräisin olevia kappaleita.
Monta kierrosta aiemmin jo siinä lenteli palasia autojen ilmavirrassa. Mistä lienevätkin sitten tulleet?
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Rip3 sanoi:
Montoyan auto oli kyllä aika vaarallisessa paikassa, ei siinä paljon ratavalvojia ajateltu. Nopein konsti olisi ollut schumit eli kädet heiluun ja ratavalvojat työntämään oli auto sen verran pahassa paikassa, että olisi ollut perusteltua. Mutta siinä olen samaa mieltä, että turva-autoa ei saisi ottaa radalle liian helposti tai tämä turva-auto politiikka pysyisi edes linjassa jotenkin. Nyt kieltämättä tulee mieleen, että espanjassa ajettiin ja espanjalainen johti niin.... :doubtful:

on se turva-auto vieraillut paljon pienemmästäkin radalla. itse en menisi autoja työntelemään radan varteen kuin pakotettuna! Sen verran lujaa menivät livenä, että ratavalvojan työt jääköön muille :thumbup:
Turva-auto on tosiaan vieraillut kovin pienestä nykyään, mutta suuntaus on minusta huono. Ei autoa saisi sen takia IKINÄ ottaa että saadaan letka kasaan ja parempi kisa aikaiseksi. Välillä tuntuu että auto on otettu ihan vain lisä jännityksen takia :/

Tuo montoyan spinni tapahtui tosiaan paikassa jossa on hyvä näkyvyys ja hidas mutka juuri spinniä ennen joten vauhti on pakosti alhainen.

Totta kai joku voi ajaa lippujen aikana liian kovaa ja spinnata, mutta näinhän voi käydä radan joka kohdassa joten ei sen takia voi aina turva-autoa ottaa.
 
Ylös