Espanjan GP 2007: Aika-ajot

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Törni sanoi:
Näin se vaan menee. Kimin paalupaikan tai voiton jälkeen täällä ei haikalla vanhoja hyviä aikoja tai pohdita sitä, miten lajista saisi "mielenkiintoisemman" ;)

Mutta mitäs, inhimillistähän tuo on. Mutta myös äärimmäisen läpinäkyvää.
Usko mitä uskot, aivan sama. En niin älytön Kimi fanittaja ole ainakaan, että koko laji olisi paska jos yksi kuski ei "pärjää". Tänään katsoin ekaa kertaa aika-ajoja tällä kaudella ja täytyy sanoa, että on saatu siitäkin todella unettavaa seurattavaa. Toista se oli vain muutama vuosi sitten kun oikeasti pyrittiin koko ajan ajamaan mahdollisimman kovaa. Nythän siinä käytännössä ajellaan kärjen osalta puolivaloilla lähes koko ajan, vain viimeiset 2 - 4 kierrosta yritetään aikaa. Jos tuo ei ole tylsää niin mikä sitten.
 
Viimeksi muokattu:

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Kimin pitää alkaa tehdä enemmän töitä. Nykyinen panos ei selvästi riitä, tässä tilanteessa ei näköjään pärjätä pelkällä lahjakkuudella. Odotusarvoisesti Kimin pitäisi pyyhkiä Massalla lattiaa vaikka kuinka olisi uudessa tallissa ja uusilla renkailla. Tällaista tilanetta ei vaan voi hyväksyä, tulosta on alettava tulemaan ja pian tai Räikkönen on kovissa vaikeuksissa loppukaudesta.

Mäcistä en olisi niin huolissani, ne tippuu rattailta loppukaudesta kun auton kehityksessä saavutettu etumatka alkaa tasoittua muihin verrattuna. Mäcin autosta alkaa olla otettu kaikki mahdollinen jo irti, siitä osoituksena tämä uusi siipihärveli. Onhan sitä jo viime kesästä optimoitu kun muut tallit ovat vasta nykyauton optimoinnin kanssa alkuvaiheessa.

Mutta siis Kimillä on varaa ja tarvetta parantaa omaa suorituskykyään ja paljon. Nähtäväksi jää kiinnostaako se.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
onhan se ero Massaan kaventunut. Ennen Espanjaa ero ainakin näytti olevan se 0.5 sekuntia, nyt enää puolet tuosta. Kyllä Kimi vielä sopeutuu. Ja johan sitä ennen kauden alkua sanottiin että Massa on varmaan alkukaudesta nopeampi mutta kauden edetessä Kimi pääsee vauhtiin. Tämä vaan pääsi unohtumaan Australian jälkeen.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Kyllähän esiinnostamasi Australian GP 2007 oli viihdearvoltaan unilääkkeen tasolla. Ei sitä muuta miksikään se, että Kimi&Ferrari vei kisaa miten tahtoi. Vähän toki pelasti, mutta ei todellakaan riittävästi.
Pointti oli siinä, että ruikutusta kuului tuolloin dekadin verran vähemmän kuin Kimin huonon menestyksen jälkeen ;)

Vanhoja muistellessa aika kultaa usein muistot. Sennan ja Prostin ajaessa samaan aikaan Mäkillä, oli auto vuositolkulla täysin ylivoimainen. Millään muulla autolla ei ollut mitään jakoa. Luuletko, että noiden muiden tallien kannattajat pitivät lajia tuolloin pirun mielenkiintoisena?
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
azai sanoi:
Jos Kimin huonoa menestymistä yritetään laittaa kalleuden piikkiin, niin huhhuh.
No ei jestas! Pidän itseäni suht neutraalina ja objektiivisena kirjoittajana. Ei minun tarvitse yrittää esimerkiksi väittää, että Kimi olisi tällä hetkellä Massaa nopeampi, vaan tilanne on se, että tallin huonommalle kuljettajalle maksetaan huikeaa palkkaa.

Tuosta kalleus-väitteestä pidän kuitenkin kiinni. Jos kilpailuissa ajaisi kymmenen tallia, jotka pystyisivät voittoon, niin tilanne olisi aivan erilainen.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Mediaprofeetta sanoi:
Jäi muuten melkein kokonaan huomioimatta Kovalaisen hieno 8. lähtöruutu! Kumpikin Renault kymmenen parhaan sakissa ja Kovalainen päihitti Fisichellankin. Hienoa
Kuka v***n Kovalainen?

Ei vai, hieno suoritus Kovalaiselta, muttei nyt kahdeksannet sijat aiheuta sen suurempia hurraa fiiliksiä. Ja mitä tuli Fisin päihittämiseen, niin jo oli aikakin. Ja taas tulee tää vitsi, että paljonkohan kelläkin on bensaa. Kyllä nää säännöt on...
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Mikkoz84 sanoi:
Nythän siinä käytännössä ajellaan kärjen osalta puolivaloilla lähes koko ajan, vain viimeiset 2 - 4 kierrosta yritetään aikaa. Jos tuo ei ole tylsää niin mikä sitten.
Aika kultaa tässäkin muistot. Vanhassa aika-ajossa paalupaikka ratkaistiin aina viimeisillä kirrroksilla ja sen viimeisillä hetkillä. Siihen asti kärkitallit raapivat munia, haukottelivat ja seurasivat kuinka kuraporras liimasi kumia rataan ;)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Pointti oli siinä, että ruikutusta kuului tuolloin dekadin verran vähemmän kuin Kimin huonon menestyksen jälkeen ;)

Vanhoja muistellessa aika kultaa usein muistot. Sennan ja Prostin ajaessa samaan aikaan Mäkillä, oli auto vuositolkulla täysin ylivoimainen. Millään muulla autolla ei ollut mitään jakoa. Luuletko, että noiden muiden tallien kannattajat pitivät lajia tuolloin pirun mielenkiintoisena?
Niin Kimin menestys pelastaa jotain, mutta ei koko pakettia.

Jälkimmäiseen täytyy todeta, että Senna ja Prost ajoivat lähes joka kisassa tosissaan kilpaa voitosta ja sijoituksista. Eivät sunnuntait ennen olleet nykyisenkaltaista hiljaista, tasaisen varmaa vastustajan taktiikan kyttäystä ja varmistelua.

Välitankkauksia olen ennenkin vaatinut pois, ja teen sen nytkin.

Moniko pystyy katsomaan lajia pelkästään yhden tai kahden tallin kannalta?
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Rapu-70 sanoi:
Mäcistä en olisi niin huolissani, ne tippuu rattailta loppukaudesta kun auton kehityksessä saavutettu etumatka alkaa tasoittua muihin verrattuna. Mäcin autosta alkaa olla otettu kaikki mahdollinen jo irti, siitä osoituksena tämä uusi siipihärveli. Onhan sitä jo viime kesästä optimoitu kun muut tallit ovat vasta nykyauton optimoinnin kanssa alkuvaiheessa.
Jos Mäkki ei tippunut (päinvastoin, ottivat kiinni) rattailta nyt kesken kauden pisimmällä kehitystauolta, niin tuskinpa putoavat loppu kaudestakaan.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Niin Kimin menestys pelastaa jotain, mutta ei koko pakettia.

Jälkimmäiseen täytyy todeta, että Senna ja Prost ajoivat lähes joka kisassa tosissaan kilpaa voitosta ja sijoituksista. Eivät sunnuntait ennen olleet nykyisenkaltaista hiljaista, tasaisen varmaa vastustajan taktiikan kyttäystä ja varmistelua.

Moniko pystyy katsomaan lajia pelkästään yhden tai kahden tallin kannalta?

Välitankkauksia olen ennenkin vaatinut pois, ja teen sen nytkin.
Ja vastauksesi esittämääni kysymykseen oli mikä?

Tässä se uudestaan:

Millään muulla autolla ei ollut mitään jakoa. Luuletko, että noiden muiden tallien kannattajat pitivät lajia tuolloin pirun mielenkiintoisena?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Ja vastauksesi esittämääni kysymykseen oli mikä?

Tässä se uudestaan:
Moniko pystyy katsomaan lajia pelkästään yhden tai kahden tallin kannalta

Senna ja Prost muuten ajoivat Mclarenin täysin ylivoimaisella autolla yhdessä tasan kaksi kautta....
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
oli se varmaan ainakin mielenkiintoisempaa kuin nyt, kun sentään taistelivat edes keskenään. Ainahan hienoa taistelua seuraa mieluummin kuin tasaista köröttelyä, olivat tallit sitten mitä tahansa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Moniko pystyy katsomaan lajia pelkästään yhden tai kahden tallin kannalta

Senna ja Prost muuten ajoivat Mclarenin täysin ylivoimaisella autolla yhdessä tasan kaksi kautta....
Vastaus jäi edelleen epäselväksi. Mutta osasin lukea sen rivien välistä ;)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Vastaus jäi edelleen epäselväksi. Mutta osasin lukea sen rivien välistä ;)
Hyvä näin :ahem:

Eli eiköhän meistä jokainen anna arvoa hyvälle taistelulle radalla, olivat vastakkain sitten omat suosikit tai eivät.
 
Viimeksi muokattu:

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
azai sanoi:
Jos Mäkki ei tippunut (päinvastoin, ottivat kiinni) rattailta nyt kesken kauden pisimmällä kehitystauolta, niin tuskinpa putoavat loppu kaudestakaan.
Nythän on kuitenkin arvioitu ihan asiantuntijoidenkin taholta, että Ferrarin uusi auto on kisanopeudessa kasvattanut eroa Mäcciin. Tosin tämähän nähdään vasta huomenna. Tarkoitankin että loppukaudesta Mäcillä täytyy jo mennä aika radikaaleihin ratkaisuihin jos nyt jo tuodaan peliin tuollaisia siipiä, joita alkuperäistä autoa suunnitellessa ei varmastikkaan ollut mielessä. Eli jotta aerodynamiikassa päästäisiin eteenpäin täytyy tuoda autoon tällaisia snap-tite osia, jotka ovat verrattavissa täysin siis näihin Tyrrelin "hankaimiin". Kertonee siitä, että auton aerodynaaminen potentiaali on käytetty loppuun jo kauden aika alkuvaiheessa.

En kiellä etteikö se nyt mene hyvin, ihmettelen vaan edelleen sitä, että viimevuotista "heikommalla" porukalla saadaan tällaista jälkeä aikaiseksi suunnittelupuolella. Vai onkohan vaan kyse siitä, että autoa on tehty pidempään kuin muissa huipputalleissa, jotka ajoivat vakavissaan mestaruudesta viimekaudella?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Rapu-70 sanoi:
Nythän on kuitenkin arvioitu ihan asiantuntijoidenkin taholta, että Ferrarin uusi auto on kisanopeudessa kasvattanut eroa Mäcciin.
Mitkäs tuon nopeuseron tekee jos verrataan aika-ajon kolmanteen sessioon? Ferkku nousee kisassa matalalentoon kun renkaat on vähän enemmän kuluneet vai?
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Törni sanoi:
Mitkäs tuon nopeuseron tekee jos verrataan aika-ajon kolmanteen sessioon? Ferkku nousee kisassa matalalentoon kun renkaat on vähän enemmän kuluneet vai?
Noh kuvaavaa harjoituksissa oli se, että kun Räikkönen veti pitkää settiä, niin kierrokset olivat kokoajan samalla tasolla kuin McLarenilla parhaalla kierroksella.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Kautta F1-historian aika-ajossa nopeat tallit ovat olleet nopeita myös kisassa. Näin siitäkin huolimatta, että aikanaan isot tallit vetivät aika-ajot sitä varten suunnitelulla aika-ajomoottorilla.

Nyt moottorin pitää kestää kaksi kisaa. Kaikilla on samat renkaat. Kierrokset on rajoitettu. Aika-ajot ajetaan kisavormussa olevalla autolla kisabensoilla. Aika-ajonopus ei ole koskaan korreloinut näin hyvin kisanopeuden kanssa.
 
Ylös